Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slitt frontrute

NYTT TEMA
Turbo_Benzina
Turbo_BenzinaInnlegg: 92
18.03.17 11:03

Har etter vinteren oppdaget at jeg har fått noen striper på frontruta fra vindusviskerne og en del småriper fra isskrape. Fordelen av å måtte parkere på gata i Oslo der det går masse trafikk forbi antar jeg.... heretter skal jeg bruke isspray!

Uansett: har noen erfaring med å polere vekk slike riper? Det er noe som heter carpro ceriglas som mange har hatt hell med ser jeg... men hurtigruta carglass mener dette ikke funker så bra. Ser dog at aktører som quick car fix mener de kan fikse slitte ruter, uten problem. 

Noen som har erfaringer med dette overhodet? 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9186
18.03.17 12:50

Hm... har en gammal VW og står alltid ute.

Og må si att ruta har tålt såpass av dette att jeg ikke tenker  på det. Ikke lagt merke til slitasje som er så stor att det syns uten og studere nøye under godt lys.

Men polere ned / slipe ned....  Er det ikke slik att uv beskyttelse og slikt bare er tynt lag på toppen, eller gjelder det bare løkteglass?

SUV
SUVInnlegg: 3435
18.03.17 14:35
Turbo_Benzina: Noen som har erfaringer med dette overhodet?

Man får ikke så mye erfaring med slikt når man har varmepumpe som kan startes med timer eller via app på mobilen. Da kan jeg komme til isfrie ruter og slippe isskraping, og i motsetning til dem med dieselvarmer eller bensinvarmer så kan denne brukes også i tette garasjer. Og jeg trenger heller ikke være tilkoblet stikkontakt da den tar strøm fra batteriet, så den fungerer også ved gateparkering i for eksempel Oslo.

På min forrige bil så sa en som har drevet med bilglass i en del år at frontruta mi var veldig lite slitt i forhold til hvor mange km bilen (og dermed frontruta) hadde gått. Så det kan nok hende det er kvalitetsforskjeller på frontruter, eller at jeg er veldig snill med frontrutene mine. Andre igjen velger jo å ligge klint inntil forankjørende så de får maksimal mengde sand og grus og sølevann som lager hakk og sliper frontruta og sørger for tilsvarende pepring av lakken med steinsprut og den slags.

(Innlegget ble redigert 18.03.17 14:38)

Someone
SomeoneInnlegg: 24399
20.03.17 11:21

Frontruter er jo mer eller mindre forbruksvare og normalt fikset jo steinsprut at jeg får byttet min ved jevne mellomrom

Turbo_Benzina
20.03.17 12:06

Vel, i dette tilfellet er det snakk om riper i synsfelt, samt stygge riper på en siderute (som ikke gjør noe, men er irriterende, og kan potensielt forstyrre under sterkt sollys). Slitt frontrute dekkes ikke av forsikring, men jeg skal ta kontakt med Quickcarfix, som mente at riper som ikke er for dype kan poleres/slipes vekk, noe jeg også ser at "Bilpleiekongen har vist at er fullt mulig, så får vi se om det lar seg gjøre å fikse dette, uten å bli flådd.

Turbo_Benzina
21.03.17 14:38

Joda, polering av ruter for å fjerne riper var noe de fikset uten problem. Fikk makspris på 3000 kr for frontruta. De mente til og med at alle ripene kunne poleres bort!

Et greit tips til de som har ripete frontrute, og ikke får byttet den med egenandel.

(Innlegget ble redigert 21.03.17 14:47)

passat06
passat06Innlegg: 1087
21.03.17 15:00

Er (dessverre) ikke noe tema her i byen. En tur på innfartsveien i ny og ne på våren, så er ny frontrute sikret.

Skal forresten bytte i morgen, den holdt i hele 1750 km fra bilen var ny...

Turbo_Benzina
21.03.17 15:04

Problemer med steinsprut mao?

LOB
LOBInnlegg: 217
21.03.17 16:10

SUV: kjøpte du bilen ny? En åpenlys forklaring til unormalt slitt frontrute er at tripmåleren er skrudd....

SUV
21.03.17 23:44
LOB: SUV: kjøpte du bilen ny? En åpenlys forklaring til unormalt slitt frontrute er at tripmåleren er skrudd....

Jeg kjøpte bilen ny ja, så jeg vet at kilometerstanden er korrekt.

Men siden du drar inn dette med kilometerstand så lurer jeg på om d la merke til at jeg skrev at frontruta var LITE slitt i forhold til det som er vanlig ved det antall km. Det ville jo hvertfall være rart om noen skrudde på flere km enn virkeligheten sånn at frontruta hadde sett vært lite slitt i forhold til hva telleverket viser.

passat06
22.03.17 08:32
Turbo_Benzina: Problemer med steinsprut mao?

Håpløst på våren når all "strøsingelen" dukker frem igjen i boliggatene, fester seg i piggfrie dekk, og løsner straks hastigheten kommer opp.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
22.03.17 15:22
Turbo_Benzina: makspris på 3000 kr for frontruta.

Har du ikke bytte av frontrute med egenandel på 2000 kr i forsikringen din?

Turbo_Benzina
22.03.17 15:33

Det har jeg naturligvis, men det dekker ikke "slitasje" (dessverre). Alternativet er da å kjøpe en helt ny rute og betale for rute og jobb. Det blir en helt annen sum :)

(Innlegget ble redigert 22.03.17 15:34)

Trolljegern
22.03.17 15:37

Hva er det forsikringen din dekker da?

passat06
22.03.17 18:20

Jeg kjenner ikke til en eneste forsikring som dekker slitasje på frontruta.

Trolljegern
23.03.17 07:56

For å stille spørsmålet på nytt, hva er kriteriet for at man skal kunne bytte rute på forsikringa? Er det nok steinsprut? Siden TS bor i Oslo kan han bare kjøre frem og tilbake på E6 og E18 bak noen lastebiler så er det i orden :-)

Turbo_Benzina
23.03.17 09:27

Steinsprut som ikke lar seg reparere, og eller sprekk i ruta tenker jeg.

Ulempen med det du nevner er at bilen risikerer steinsprut også, og ikke bare ruta ;)

Trolljegern
23.03.17 11:35

Du får kaste en stein på ruta di da ;-)

SUV
24.03.17 01:57
Trolljegern: Du får kaste en stein på ruta di da ;-)

Også kalt forsikringssvindel, sånt som gjør forsikring dyrt for oss ærlige.

Litt mer lovlig (men ikke helt lovlig) blir det vel hvis du kjører forbi Blitz-huset (hvis det fortsatt eksisterer da) og viser fingeren til noen mens du peker på håret og ler så kan du nok få forsikringa til å betale ny....

....e tenner og ny siderute, mens frontruta fortsatt er like slitt som før. :-(-)    

SUV
24.03.17 02:01
passat06: Håpløst på våren når all "strøsingelen" dukker frem igjen i boliggatene, fester seg i piggfrie dekk, og løsner straks hastigheten kommer opp.

Miljøvernerne jubler for at så mange har gått over til piggfritt. Men resultatet er jo enorme mengder salt ut i naturen, etterfulgt av mye spylervæske (selv har jeg brukt 2-3 liter hver uke store deler av vinteren). Også blir det mye sand som blir kvernet ned til svevestøv, mens de store grusbitene fester seg i særlig de piggfrie dekken og slynges inn i frontruter så det må produseres masse nye frontruter og festes med lim. Og det er jo en kjent sak at ting som er limt er vrient når det gjelder kildesortering.

Miljøvernerne får det ofte som de vil, og det er som regel ikke særlig bra for miljøet.

passat06
24.03.17 08:56
SUV: Miljøvernerne jubler for at så mange har gått over til piggfritt. Men resultatet er jo enorme mengder salt ut i naturen, etterfulgt av mye spylervæske (selv har jeg brukt 2-3 liter hver uke store deler av vinteren). Også blir det mye sand som blir kvernet ned til svevestøv, mens de store grusbitene fester seg i særlig de piggfrie dekken og slynges inn i frontruter så det må produseres masse nye frontruter og festes med lim. Og det er jo en kjent sak at ting som er limt er vrient når det gjelder kildesortering. Miljøvernerne får det ofte som de vil, og det er som regel ikke særlig bra for miljøet.

Bruttonasjonalprodukt øker i alle fall, så aldri så galt at osv.

Forfun
ForfunInnlegg: 5105
24.03.17 09:34
SUV: Men siden du drar inn dette med kilometerstand så lurer jeg på om d la merke til at jeg skrev at frontruta var LITE slitt i forhold til det som er vanlig ved det antall km.

Hvor slitt frontruta er har mye med hvor og når en kjører. Jeg kjører gjennom vinteren med 2-3 kanner spyleveske, hvorav mesteparten går på noen få turer. Med lite trafikk på veiene ligger jeg aldri bak en bil, og møter få. Blir lite steinsprut av det. Kjører en mye ut og inn av byer blir det nødvendigvis mye mer møkk på frontruta som gir riper.

En annen fordel med å bo på vestlandet er jo også at spylervesken kommer veldig regelmessig ned i form av regnvær... Veiene er stort sett nyvasket.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14271
24.03.17 10:40

Hva med å bruke tannkrem-polering?  Det gjør jo lykter blanke.

SUV
24.03.17 21:03
TomPadang: Hva med å bruke tannkrem-polering? Det gjør jo lykter blanke.

Når man bruker en som motvirker hull (gjelder vel alle tannkremer) så slipper man kanskje hull (hakk) fra steinsprut også? :-)

Pass på å ikke velge en som gir et blendende hvitt smil, for da kan du blende motgående trafikk. :-)

Jan
JanInnlegg: 4318
24.03.17 21:39
TomPadang: Hva med å bruke tannkrem-polering?  Det gjør jo lykter blanke.

Tannkrem hjelper nok på plast, men ikke på glass. Der må det nok hardere saker til.

På 80-tallet var det en del firmaer som drev med sliping av frontruter. Jeg prøvde selv et par ganger, men resultatet var ikke spesielt vellykket. Det ble bedre, men langt fra bra.

daniekr
daniekrInnlegg: 2617
29.05.17 18:41
Turbo_Benzina: Joda, polering av ruter for å fjerne riper var noe de fikset uten problem. Fikk makspris på 3000 kr for frontruta. De mente til og med at alle ripene kunne poleres bort! Et greit tips til de som har ripete frontrute, og ikke får byttet den med egenandel.

Benyttet du deg av dette? Vurderer selv for en EU-godkjent, men likevel plagsom frontrute full av småriper.

Fritz187
Fritz187Innlegg: 272
29.05.17 20:45
Turbo_Benzina: Steinsprut som ikke lar seg reparere, og eller sprekk i ruta tenker jeg

Jeg fikk byttet rute etter steinsprut, men da pga skaden var midt i synsfeltet, og en event. rep ville gi et matt felt på det punktet, noe som ville være sjenerende med sterk sol, eller møtende trafikk i mørket.

Turbo_Benzina
03.08.17 08:20

@daniekr:

Ja, jeg fikk polert vekk småtterier i synsfeltet, men jeg tok ikke så mye, da en frontrute er forbruksvare, og i verste fall koster skifte av rute ca 5000 kr hos typiske bilglass-steder. I tillegg var ikke ruta så ille.

Er dog verdt å nevne at en frontrute kan man kun polere opp, og ikke slipe vekk dypere riper, pga fare for optisk forskjell. Dette til forskjell fra for eksempel sideruter.

daniekr
daniekrInnlegg: 2617
03.08.17 08:27

Den er god.

Endte opp med å bytte ruta. En fryd å kjøre nå. Fikk prisoverslag på mellom 7 og 10000, så endte opp med 7000 pluss gratis viskere og annet fjas. Ikke billig men verdt det. Mange lager vel sin egen steinsprut istedet men det har jeg ikke i meg.

Nå er det bakruta neste gang.. :)

grds
grdsInnlegg: 1687
05.08.17 13:03
daniekr: Den er god. Endte opp med å bytte ruta. En fryd å kjøre nå. Fikk prisoverslag på mellom 7 og 10000, så endte opp med 7000 pluss gratis viskere og annet fjas. Ikke billig men verdt det. Mange lager vel sin egen steinsprut istedet men det har jeg ikke i meg. Nå er det bakruta neste gang.. :)

Hvor var dette? Vurderer å bytte selv.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg