Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

DSG girkasse DQ200

NYTT TEMA
Wompare
WompareInnlegg: 389
22.03.17 18:53

Hei,

Tenkte å kjøpe en VW dieselbil 1,6 dsg DQ200 girkasse og fikk med meg at det ikke er behov for oljeskifte på automatkassa fordi det er tørre klutsj. 

Bilen er kjørt 150.000 km og det er en 2013 modell. Er det stor risioko for at den kan ryke snart? Eller går disse i flere humdretusen km?

Jan
JanInnlegg: 4389
22.03.17 19:18
Wompare: Bilen er kjørt 150.000 km og det er en 2013 modell. Er det stor risioko for at den kan ryke snart? Eller går disse i flere humdretusen km?

DQ 200 kassen er vel ikke den mest solide som er laget.

Et kjapt søk på Google gir deg svar på det meste.

perchri
perchriInnlegg: 7415
22.03.17 20:27
Jan: DQ 200 kassen er vel ikke den mest solide som er laget.

Når bilen har kjørt 150000km og automaten fungerer utmerket, så varer den nok 150000 til. Det er riktig at den har tørrklutch og ikke trenger oljeskift som en ekte automat med converter.  DSG kassene er aldeles utmerket,de....men det kreves litt kunnskap om bilkjøring dersom de skal leve et langt liv. Gjelder forøvrig allt som er mekaniskautomatisk. En automatkasse klarer ikke alle kjøre parameterene, særlig ikke de som er i Norge, så med litt "kjøre" fornuft varer de bilens tid. Noen klarer alltid å havarere allt de får i henda av mekanikk...faktisk er det utrolig mange av dem..........PS: KJører DSG sjøl med TSI motor......perfect. Do not be afraid.

Jan
JanInnlegg: 4389
22.03.17 20:56
perchri: Når bilen har kjørt 150000km og automaten fungerer utmerket, så varer den nok 150000 til.

Det får man håpe. Gamletouranen med DQ 250, klarte 530.000 km før kassen takket for seg.

Det var egentlig bare Mecatronicen som begynte å fuske, men siden den var kjørt så langt, ble hele kassen byttet i en garantert brukt til 1200€ fra Tyskland.

DQ250 har oljesmurte clutcher, så den fikk ny olje hver 60.000 km.

Wompare
WompareInnlegg: 389
22.03.17 22:22

Hvordan kan man da merke om den er pent brukt eller at den begynner å bli slitt, altså tegn for at den snart takker for seg?

Jan
JanInnlegg: 4389
22.03.17 22:32
Wompare: Hvordan kan man da merke om den er pent brukt eller at den begynner å bli slitt, altså tegn for at den snart takker for seg?

En god indikator på om clutchene begynner å bli slitt, er bakkestart i revers.

Finn deg en veldig bratt bakke, rygg opp, stopp halvveis, og prøv å starte igjen, gjerne med kraftig bruk av gasspedalen.

Hvis alt er i orden, vil det oppleves ok. Hvis noe ikke er som det skal, vil hele bilen riste og skake, og du må være svært forsiktig med gassen for å unngå ristingen.

Jan
JanInnlegg: 4389
22.03.17 22:42
Wompare: Tenkte å kjøpe en VW dieselbil 1,6

Hvorfor ikke heller kjøpe en bensinbil, 1,4 TSI ?.

Siden du bekymrer deg for DSG kassen, bør du heller bekymre deg for alle dieselrelaterte problemer som kan oppstå.

Bytex
BytexInnlegg: 85
23.03.17 10:13

Har midlertidig kjørt en 1.4 TFSI med DQ200 i noen måneder. Syns den slurer mye ved igangsetting og start-og-stopp kjøring mellom 0-25 km/t, som gjerne skjer fra 2. gir. Får nesten litt vondt på girkassens vegne i Oslo-rushen, når jeg vet at girkassen er såpass skjør og ikke oljekjølt. Samtidig må da girkassene være dimensjonert og designet for for å tåle noe køkjøring...?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
23.03.17 11:45

Oslokjøring er IKKE sunt for den girkassen etter min erfaring!

Men (brukernavn) Someone kjører med den i Oslo og har ikke problemer?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
02.01.18 23:42
Bytex: Får nesten litt vondt på girkassens vegne i Oslo-rushen, når jeg vet at girkassen er såpass skjør og ikke oljekjølt.

Haha,

har du lånt tankene og ordlyden fra meg?

perchri
perchriInnlegg: 7415
06.01.18 21:30
Wompare: Hvordan kan man da merke om den er pent brukt eller at den begynner å bli slitt, altså tegn for at den snart takker for seg?

Det som har tatt knekken på DSG kassa er slich kjøring i bytrafikk og kø. Det er sjelden girkassa ryker, men kløtchene  som arbeider med 1 og annet gir, de må slure. Når du kjører i kø og stopper bilen med full brems, frigjøres hydraylikken og kasse går i fri state. Så fort du slipper bremsen, eller gir litt gass for å følge med købevegelsen slurer clutchene litt hver gang. Lar du bilen stå med bremsen på og lar bilen forran deg kjøre en god del meter, som med manuell kasse, og så følger på, koppler kløtchen inn som en vanlig klutch minimal sluring. Problemet er visnok ikke helt løst men de siste har et nytt bedre belegg, som igjen gir noe mer smånapp mellom 1 og 2 gir, men skal vare betydlig lengre. Dette gjelder stort sett TAXI og andre biler med hovekjøring i kø i byer. DSG kassa skulle hatt en miniconverte for 1 og 2 gir  oljefyllt. Ingen kløtchsluring at all.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
07.01.18 01:14

På den annen side er biler med ordentlig converterautomat, som E-klasse (når oljekjølingen er god) meget velegnede for å krype/slurekjøre og de tåler fint at man 'ligger på bremsen' ved bykjøring også.

(Ja, selv denne biltypen har vel hatt sine greier med girolje/kjølevæskeblanding i radiator i visse versjoner/utgaver.)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg