Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EU-kontroll.

NYTT TEMA
yota
yotaInnlegg: 116
30.03.17 18:24

Noen som vet om rustne bremseskjold bak gir mangellapp??

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
30.03.17 18:59

Vet om en som valgte og fjerne dem helt før EU kontroll da dem var rusta helt opp.
Hans teori var at er dem der, og ødelagt så er det mangel. Er dem helt borte så er det ingen ødelagt del der. dermed ingen mangel.

Hørte ikke en dritt og fikk bilen godkjent.

Men om den teorien holder vann er ikke godt og si. Selv hadde jeg bytta bremseskjolda om dem var dårlige. På samme måten som jeg bytter andre deler på bilen når dem er utslitte eller defekt.

yota
30.03.17 22:19

Kun originalt som er å få tak i. To stk bremseskjold,14400kr på Toyota!! 

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4647
31.03.17 13:30
yota: Kun originalt som er å få tak i. To stk bremseskjold,14400kr på Toyota!!

tull.

Bremsekjold Yaris 325,- Corolla 495,- Avensis 1 695,-

14400 er i bestefall en skrive feil. så 1 440 hos Toyota er en helt ok pris.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30346
31.03.17 13:37

Kjører du en Supra med 1500 hestekrefter eller kanskje Rolls Royce-konkurrenten Toyota Crown med V12? Ifølge Mekonomen ligger bremseskjold på alt fra noen hundrelapper til rundt 1600 kroner.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2071
31.03.17 14:05

Bremseskjold er i min lærdom bare på biler med trommelbrems, det er den plata bremsepumpa og bremseband sitter på.

Biler med skivebremser har ofte ei plate for å forhindre at for mye dit og snø hvirvler inn på kaliperne. Det er ikke ett bremseskjold, bare ett deksel. Bl.a. eldre V70 manglet disse, og resultatet var fastfrosne bremser hvis det hadde føyka inn snø som smeltet, og deretter frøys til is. Så jeg tror det er bare er å ta bort dekselet før visning.

Er en grunn til at det lønner seg å ha mest mulig heldekkende felger om vinteren.

(Innlegget ble redigert 31.03.17 14:06)

yota
31.03.17 19:58

Problemet er at man må kjøpe originalt. Har ikke på Bildeler.no, skruvat, bilxtra etc. Koster over 5000kr PR stk på EBay. Nå fikk jeg ikke mangel på disse, så det kan være samme f.... har flere eks på vanvittige priser hos Toyota.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30346
31.03.17 20:05

Kan du vise en link til dette på Ebay? Sliter litt med å skjønne hva slags del det er snakk om.

Jan
JanInnlegg: 4279
31.03.17 20:17
xantiasx: Bremseskjold er i min lærdom bare på biler med trommelbrems, det er den plata bremsepumpa og bremseband sitter på.

Da tror jeg du har vært utsatt for vranglære.

Bremseskjold er helt korrekt betegnelse på den tynne metallplaten som er ment å beskytte skiver og andre deler mot smuss. De er også ofte utformet slik at de skal lede fartsvinden inn på skivene for å hjelpe til med kjøling.

Den plata du tenker på heter i hvert fall på tysk "Bremsankerplatte".

Hva det blir på norsk er jeg ikke sikker på, men skjold blir det i hvert fall ikke.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
31.03.17 23:02

Har du ikke råd til bilen du har, så burde du kanskje ha en annen bil..

Blir fordumt og si, nei jeg kunne ikke bremse fordi bremseskiver er for dyrt. litt synd med den ungen, men du vet prisen på skivene.....

Att prisen på en tynn stålplate er på 14 400 kr på Toyota bekrefter bare hvor tullete Toyota er

yota
01.04.17 00:23

EBay- Toyota Rav4 breake shield.

yota
01.04.17 00:30

Skjoldene er bare for å skjerme bremsene for søle og skitt, har da ingen ting m bremse effekten å gjøre, har aldrig lurt på det? Bare så at de var veldig rustene, og var redd for mangellapp. Fikk ett par andre mangler, men ingen ting som hadde m bremsene bak å gjøre.

SUV
SUVInnlegg: 3425
01.04.17 05:53
xantiasx: Biler med skivebremser har ofte ei plate for å forhindre at for mye dit og snø hvirvler inn på kaliperne. Det er ikke ett bremseskjold, bare ett deksel. Bl.a. eldre V70 manglet disse, og resultatet var fastfrosne bremser hvis det hadde føyka inn snø som smeltet, og deretter frøys til is. Så jeg tror det er bare er å ta bort dekselet før visning.
Er en grunn til at det lønner seg å ha mest mulig heldekkende felger om vinteren.

Jeg foretrekker åpne felger om vinteren. Grunnen er at når man kjører i en del snø så fyller det seg uansett en del snø inni felgene (også fra innsiden), hvis dette fylles ujevnt, eller det fylles jevnt og ramler ut noe etter hvert (for eksempel at det smelter så det øverste ramler ut mens bilen er parkert) så blir det voldsom risting pga ubalansen. For å få bort ristingen må snø og is fjernes, og da err det mye lettere å komme til med åpne felger enn om man har tette felger og må gjøre jobben fra innsiden.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1072
01.04.17 08:57

Sjekk rockauto.com. Rav4 er solgt i USA, det pleier å hjelpe på prisene.

Bremseskjold bak brukes gjerne til å evt. holde håndbrekkskoa på plass. Hvis ikke er det bare å ta det bort.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
01.04.17 09:58

Hvorfor greier du ikke bare å linke til prisene du har funnet?!

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4647
01.04.17 14:17
yota: EBay- Toyota Rav4 breake shield.

Link.

Det er også ofte bedre å sjekke likhet og måle selv.

For veldig ofte så finner en ikke når en skriver inn model og år osv.

Da ofte kan deler passe til både 2005 og 2010.

Men søker en etter 2005 så finner en ingenting. men 2010 kan en finne.

Men da må en samtidig sjekke mål og fasong, da en kan finne 8 - 10 ulike.

Men sef. det er alltid en og annen modell utgave som ikke passer på den måten, og da blir det problemer med å skaffe.

Og har selv sjekket med Toyota, siden en tidligere kollega har Rav 4. og 14 400,- fikk han pris for bytte av følgene: skiver, klosser bremseskjold foran og bak.

Så 14 400,- for 2 bremseskjold som du sier, det tviler jeg meget sterkt på.

SammaRakkern
SammaRakkernInnlegg: 2
14.09.17 10:32

Rustne bremseskjold gir mangellapp. Her er oppskriften på hvordan en elre RAV4 ble godkjent:

https://wp.nordfjell.net/2017/09/14/bytte-av-bremseskjold-pa-en-toyota-rav4-2001-modell/

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg