Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor stopper motoren når bilen går strømtom

NYTT TEMA
940tdi
940tdiInnlegg: 1
19.05.17 14:41

Hei. Jeg har en gammel 93 modell vw caravelle med dieselmotor. Jeg veit ikke så mye om bil og lurer på hvorfor bilen stopper hvis batteriet går strømtomt. Dynamoreima røyk nylig, og bilen stoppa etter ca 5-6 mil. Trodde ikke motoren brukte strøm annet enn når den blir starta? Kan noen forklare dette? Skjønner selvfølgelig at lys, varme, vindusviskere osv. slutter å funke uten strøm, men motoren? Burde ikke den fortsette å gå til tanken er tom?

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17618
19.05.17 15:34
940tdi: Trodde ikke motoren brukte strøm annet enn når den blir starta?
HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1070
19.05.17 15:35

Hvis den f.eks. har elektrisk fødepumpe blir det jo vanskelig. På en bensinmotor trenger jo coilen strøm, men på eldre dieselmotorer med mekaniske pumper så er det mulig å kjøre uten strøm.

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15519
21.05.17 09:34
940tdi: Dynamoreima røyk nylig, og bilen

får da ikke tilført ny strøm, så når batteriet er tomt stopper den.

perchri
perchriInnlegg: 6981
22.05.17 08:32
940tdi: Hei. Jeg har en gammel 93 modell vw caravelle med dieselmotor. Jeg veit ikke så mye om bil og lurer på hvorfor bilen stopper hvis batteriet går strømtomt. Dynamoreima røyk nylig, og bilen stoppa etter ca 5-6 mil. Trodde ikke motoren brukte strøm annet enn når den blir starta? Kan noen forklare dette? Skjønner selvfølgelig at lys, varme, vindusviskere osv. slutter å funke uten strøm, men motoren? Burde ikke den fortsette å gå til tanken er tom?

Dieselmotoren har en selonoid (elektrisk ventil) i drivstoff tilførselen, styrt av kjørecomputeren. Elektrisk drivstoff pumpe må også ha strøm for å pumpe diesel fram til motor. Selonoiden styres fra CPU og skal hindre overrun på motoren, når du slår av tenningen.

Dieselmotorer i dag må ha batterispenning /strøm for å gå rundt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg