Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Så er pensjonistbilen kjøpt.

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34812
17.07.17 23:36

Bra å få den hentet!

passat06
passat06Innlegg: 1053
18.07.17 08:23

Gratulerer med ny bil! Tipper at du blir fornøyd med denne, et greit skritt opp fra Jazzen skulle jeg tro.

t109
t109Innlegg: 3272
18.07.17 10:42
Jan: Jeg har tenkt å kjøre Numedalen som jeg aldri har kjørt før. Det er i følge Google også korteste vei.

Gratulerer med bil. Kan ikke tenke meg annet enn at du blir fornøyd. Det virker i hvert fall ikke som det er snakk om noe "impulskjøp":)

Hva syns du om Numedal da? Jeg/vi foretrekker Hallingdal når vi skal vestover, selv om det er lenger. All respekt for Numedal (og Østerdalen), men det er omtrent like kjedelig å kjøre Numedal når man skal vestover, som Østerdalen når man skal nordover.

Jeg har forøvrig kjøpt to biler i Bergen (og andre steder i Norge også). Begge ganger jeg handlet bil i Bergen lot jeg forhandler ordne frakt over fjellet så jeg slapp å bruke en hel dag på å hente bilen(e). Det har hittil gått som smurt, og forhandler dekker transporten. Fikk prutet ned bilene så mye jeg greide først, og etterpå slang jeg ut spørsmålet om transport. Tror uansett ikke at det koster forhandler mer enn en eller kanskje to tusenlapper å frakte bilen over fjellet så noen stor utgift er det nok ikke...

(Innlegget ble redigert 18.07.17 11:06)

Jan
JanInnlegg: 4077
18.07.17 12:27
t109: Hva syns du om Numedal da?

Grusomt kjedelig. Et sant virvar av fartsgrenser og tettbebyggelse. Eneste fordelen var at det var lite tungtrafikk og få bobiler og campingvogner.

Litt rart å tenke på at da Bergensbanen skulle bygges, ble Numedalen vurdert. Hadde det skjedd, hadde nok utviklingen vært en annen.

Jeg har pleid å veksle mellom Hardangervidda og Hemsedal når jeg har kjørt østover, og kommer til å fortsette med det.

Når det gjelder frakt av bil fra vest til øst, vil jeg tro at det er ganske billig. Jernbanevognene må jo tilbake til øst uansett, etter at de har fraktet nye biler til vest.

rosmebraad
18.07.17 15:37

Jan må ha bedrevet tidenes 'prøvekjøring' av VW og i tillegg erfart flere kanaler for fiksing og service. 

Håper dette går som smurt! Er det snakk om langtidseie?

Jan
18.07.17 15:52
rosmebraad: Er det snakk om langtidseie?

Nei, kjøpt og betalt for egne penger.

Jeg har noen års erfaring med VW produkter. Når det går såpass bra med halvgamle biler av sorten, har jeg tro på at så godt som nytt bør funke.

rosmebraad
18.07.17 17:29

Bra!

Nei jeg skrev 'langtidsEIE'. Altså om du tenker å beholde bilen noen år og ikke gjete bruktmarkedet i Kompressorstil. 

(Jeg er som man vet i noia-posisjon om biltype og eietid.)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11621
18.07.17 17:42
Jan: Jeg har pleid å veksle mellom Hardangervidda og Hemsedal når jeg har kjørt østover, og kommer til å fortsette med det.

Numedal er jo ikke et alternativ til Hardangervidda vs Hemsedal. Når man er ferdig med Numedal står fortsatt Hardangervidda igjen.

Jeg har bare kjørt Numedal en gang og er enig i at den ikke er spennende. Men det er vel ikke så mye fotobokser der? Hallingdal har en helt grusomt lang gjennomsnittsmåling. 

(Innlegget ble redigert 18.07.17 17:43)

Jan
18.07.17 19:38
rosmebraad: Nei jeg skrev 'langtidsEIE'.

Heisann, jeg blingset litt der, syntes det stod langtidsLEIE.

Jeg er ikke av typen som bytter privatbil alt for ofte. Som oftest har det vært etter å ha kostet på gamlebilen litt for mye penger. 

Hver gang har jeg sagt til meg selv at neste gang skal jeg bytte før reparasjonene kommer.

Jeg tenker i hvert fall å ha Golfen til garantien utløper om 4 år og 10 mndr.

rosmebraad
18.07.17 19:49

Ja bra.

Så får vi se om 'våre Golfer' er kurante på bruktmarkedet eller om nykkene i 'markedet' er at der ikke kan kjøres uten stikkontakt i bilen.

Som man var klar over før kjøp, så er partikkelutslippet 3-4 ganger høyere på 1,4-literen jeg har enn det er fra 15 år gammel 1,3-loters bensinbil. Noe som er trivielt flisespikkeri all den tid cruiseskip etc. velsigner fjordene med sin eksos.

Jan
18.07.17 20:04
Iseran2770: Numedal er jo ikke et alternativ til Hardangervidda vs Hemsedal. Når man er ferdig med Numedal står fortsatt Hardangervidda igjen.

Du har helt rett.

Det er mer en talemåte hos oss bergensere. Når vi snakker om å kjøre østover, er det implisitt i å kjøre over Hardangervidda å fortsette på nr 7 nedover Hallingdalen.

Aurland Hol har jeg også kjørt en del ganger før Lærdalstunnelen åpnet.

Siste gang jeg kjørte den veien østover havnet jeg bak en undermotorisert ungarsk turbuss i bunnen av oppstigningen fra Aurland. Han nektet å slippe noen forbi. At det gikk sakte er bare forbokstaven.

Dette var like etter at jernteppet åpnet, og bussen var fra før teppet falt.

siIkshade
siIkshadeInnlegg: 753
18.07.17 20:14
Iseran2770: Jeg har bare kjørt Numedal en gang og er enig i at den ikke er spennende. Men det er vel ikke så mye fotobokser der? Hallingdal har en helt grusomt lang gjennomsnittsmåling.

Jeg kjørte gjennom Numedal for et par dager siden da jeg skulle til Bergen og tilfeldigvis befant meg i nærheten av Kongsberg. Det virket som et godt valg, og navigasjonen mente (kanskje naturligvis) at det var korteste vei.

Ingen fotobokser som jeg kunne se, men det er mulig jeg var litt sløv all den tid det var kø som gikk langt under fartsgrensen store deler av veien.

Et lengre strekke hadde fått ny asfalt da, det var positivt. Ellers ikke en vei jeg gidder å kjøre igjen med mindre jeg MÅ til Rollag e.l. (og hvorfor i all verden skulle det være nødvendig).

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11621
18.07.17 20:25
Jan: Det er mer en talemåte hos oss bergensere.

Selv om jeg ikke er så ofte så langt syd på Vestlandet (det blir som regel mest S&F og M&R) har jeg kjørt alle alternativer Oslo - Bergen i løpet av de siste 8 årene.

Riksvei 7 i Hordaland er en sak for seg. Jeg hadde kjørt over Kvamskogen er par ganger, men da kom jeg til Norheimsund enten via Jondal - Tørvikbygd eller Årsnes - Gjermundshamn.

I mai kjørte jeg RV7 hele veien. Langs fjorden fra Granvin til Øystese var det veldig smalt. Mye verre enn over Kvamskogen.    

Jan
18.07.17 20:35
Iseran2770: I mai kjørte jeg RV7 hele veien. Langs fjorden fra Granvin til Øystese var det veldig smalt. Mye verre enn over Kvamskogen.

Da kan du sikkert forestille deg hvordan det går når E16 stenges på grunn av ras, og denne veien blir hovedvei mellom Norges to største byer.

Veien er for øvrig nedgradert til fylkesvei. Skal man være pirkete heter den nå FV7 i både Hordaland og Buskerud.

Den fikk i det minste ny asfalt i fjor fra Eidfjord til fylkesgrensen på Hardangervidda.

Jan
20.07.17 23:21

I dag tok jeg med min kjære på biltur i nybilen. Vi kjørte til Førde , så over Gaularfjellet og til Balestrand hvor vi inntok middag. Deretter gikk turen på gode veier tilbake til Lavik, hvor vi tok ferge, og deretter hjem igjen. Godt og vel 40 mil.

Turen bekreftet at Golfen er riktig bil for meg. Utmerkede seter, god oversikt og behagelig støynivå er noen stikkord. 

Ganske sprek er den også. forbikjøringer går som en lek. naturlig hastighet på vestlandske landeveier ligger på ca 100 km/t.

Jeg fikk stadig advarsler fra passasjersetet om at jeg lå dårlig an, dersom det skulle være fartskontroll, uten at det føltes som om det gikk særlig fort.

Den ekstra høyden, sammenlignet med en vanlig Golf, utlignes av ekstra akselavstand. Det gjør at bilen takler telehiv og humper på en behagelig måte.

Ellers virker den meget solid og velbygget. Ingen ulyder eller knirking. Lyden når man lukker dørene, er nesten på samme nivå som gamle Mercedeser.

Batistuta
BatistutaInnlegg: 97
20.07.17 23:51

litt tidlig å spørre kanskje, men hvordan opplever du plassen i den?

Er den stor nok for en familie med et barn, barnevogn og annet utstyr som følger med. Eller blir den en god del mindre en feks Passat?

Jan
21.07.17 00:09
Batistuta: litt tidlig å spørre kanskje, men hvordan opplever du plassen i den?

Jeg opplever den som like romslig som Touran, minus bagasjerom og ekstrasete..

Jeg er så gammel at jeg kjørte med tre barn i gammel boble, I forhold til det, har den et hav av plass.

Den burde duge bra for en familie med et barn og barnevogn. Selv Jazzen, som er en ganske lik bil,men mye mindre, er stor nok til barn og barnevogn. Da mitt eldste barnebarn var et par år gammelt, lånte vi henne noen uker og dro på tur med Jazzen uten plassproblemer.

Bagasjerommet i Golfen er på mer enn 500 liter, og plassen i baksetet er tilstrekkelig for bakovervendte barneseter, så hvis man ikke skal ha med seg en masse utstyr inni bilen, er den mer enn stor nok for en familie på tre.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2036
21.07.17 07:50
Jan: . Selv Jazzen, som er en ganske lik bil,men mye mindre, er stor nok til barn og barnevogn.

Nå er/var nok Jazz'en klasseleder på bagasjeplass, vår -02 (lik din) har 380l baki som er lett å utnytte, i tillegg plass til ett par bag'er eller lignende under baksetet. Mener 380l er like stort eller litt større som samtidige Golf.

Fritz187
Fritz187Innlegg: 256
25.07.17 00:12

Gratulerer med flott bil Jan. Regner med du blir fornøyd med den. Jeg har også 150hk TSI med 7 trinns DSG i den nye Golfen min, og jeg synes kombinasjonen fungerer veldig bra. Nå har riktignok jeg den nye 1.5 literen (EVO) med samme hk og moment, men regner med det går ut på ca det samme.

(Innlegget ble redigert 25.07.17 00:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen