Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Temperatur måler FordFiesta

NYTT TEMA
LaRedoutee
LaRedouteeInnlegg: 1306
16.07.17 14:50

Hei,

Temp-måler

Lurer litt på målingen av temperaturen på bilen min. 

Som vist på bilde så ser dere motor temperatur måleren, som står ca akkurat på N'bokstaven. Den ligger alltid mellom N og O, går aldri over. Dette er om den kjører 10km eller 220km på en å samme tur. 

Er kjølingen på motoren bare så bra at den aldri overstiger O'en ? Eller er det noe feil som på måle utstyret som gjør at den ikke går lengre? 

Kanskje er det ingen problem, men ville høre litt rundt og få noe tips/info rundt dette :)

Bergsprekken
BergsprekkenInnlegg: 404
16.07.17 15:21

Gåen termostat?  (står open hele tiden) 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 58171
16.07.17 15:27

Du kan avsløre den på å la bilen stå på tomgang. 

Øker tempavlesningen da, så er det høyst sannsynlig at det er dette Bergsprekken antyder. 

LaRedoutee
16.07.17 15:52
RickiBK: Øker tempavlesningen da

Den vil vell uansett øke om den står på tomgang eller kjører ? Men vil uansett stoppe en gang før O'en. 

LaRedoutee
16.07.17 15:52
Bergsprekken: (står open hele tiden)

At den alltid står å kjøler eller at den bare ikke måler høyer temp? 

RickiBK
16.07.17 15:57
LaRedoutee: Den vil vell uansett øke om den står på tomgang eller kjører ? Men vil uansett stoppe en gang før O'en.

Dersom termostaten står åpen, så vil den slippe alt kjølevann gjennom radiatoren hele tiden. Da vil den aldri komme opp i riktig driftstemperatur. 

Når bilen står stille vil det ikke være noen luftgjennomstrømming på radiatoren, slik at temperaturen vil øke på alt kjølevann. 

Til slutt vil den elektriske kjølevifta slå inn. 

Men om ikke tempmåleren kommer opp minst til midt på skalaen, så er det en klar indikasjon på at selve tempgiveren (som regel) er defekt. 
Stiger nåla opp til, og kanskje forbi midten før vifta slår inn, så er sannsynligheten stor for at det er termostaten som står åpen. 

En enkel feilsøking som ikke koster stort annet enn noen dråper drivstoff. 

Kjør gjerne et stykke, noen kilometer først, så motoren er så varm som mulig før du lar den gå på tomgang. 
Kan ta noen minutter. 

LaRedoutee
16.07.17 16:09
RickiBK: Kjør gjerne et stykke, noen kilometer først, så motoren er så varm som mulig før du lar den gå på tomgang. 
Kan ta noen minutter.

Bra forklart, takker! Så f.eks neste gang eg har vært ute å kjørt og kommer hjem, så parkerer eg den og lar den stå å svive litt på tomgang. Viss eg ikke ser at tempmåler stiger noe særlig etter den har stått på tomgang noen minutter, så kan en konkludere med at det muligens er tempgiveren som er gåen ?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34668
16.07.17 16:33

Står den innenfor 'normal'-feltet er det jo nettopp normalt det er?

Fra min erfaring med eldre biler, så blir temp-nålen 'slapp' i visningen og beveger seg ikke nor særlig langt inn på målerfeltet.

På nyere VW holder deg seg på 90 grader når den er driftsvarm. (Der står der grader på panelet.)

Funker varmeapparat og kjølevifte på radiator som de skal, og tilstand og nivå på kjølevæske er bra, så er denne nåleanvisningen helt normal, som det står på den!

Bergsprekken
16.07.17 17:59
LaRedoutee: At den alltid står å kjøler eller at den bare ikke måler høyer temp?

At thermostaten ikke lukker > kjølevesken sirkulerer kontinuerlig igjennom radiator og som igjen resulterer i en lavere motortemperatur.

Er thermostaten i orden, så skal den åpne rundt ca 80 grader. Når den åpner så slipper den det varme vannet fra motorblokken ut til radiatoren - og allerede avkjølt vann som var i radiatoren ledes tilbake til motoren.

Enkelt forklart her - og her.

RickiBK
16.07.17 18:02
LaRedoutee: Viss eg ikke ser at tempmåler stiger noe særlig etter den har stått på tomgang noen minutter, så kan en konkludere med at det muligens er tempgiveren som er gåen ?

Korrekt. 

Langt oftere at giveren blir "slapp" enn måleren. 

LaRedoutee
16.07.17 18:38
RickiBK: Langt oftere at giveren blir "slapp" enn måleren.

Var akkurat ute en 15 km lang tur. Kom hjem og lot den stå på tomgang i 16 minutter. Første 10 min gikk den mellom N og midt på O'en. Etter 10 min så var den så vidt borti R'en i 15 sek før den var tilbake igjen til midt på O'en. 

Hva indikerer dette ? At den er OK? Kjøle bra nok til at den skal holde seg der den gjør. 

rosmebraad
16.07.17 19:07

Jeg skjønner ikke hvorfor du lurer på om det er noe galt med kjøling/temperaturmåler så lenge den viser NORMAL og du ikke merker andre faretegn? 

LaRedoutee
16.07.17 19:26
rosmebraad: så lenge den viser NORMAL og du ikke merker andre faretegn

Nei det kan en si. Selv hadde eg en Volvo som viste digitalt og lå alltid på 82-90° under kjøring. Viss da denne NORMAL avlesningen f.eks er 70° på N og 90° på L så lurer eg på om det er normalt at den holder seg hele tiden nede med N og O'en og ikke ligger mer opp mot A og L. 

Muligens eg tenker feil ang gradene, men er derfor eg spør så eg ikke kjører rundt med noe feil også koker plutselig motoren over pga avlesning feil på temp.måleren. 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1998
16.07.17 20:14

Ganske naturlig at den holder seg lavt i et kjølig land som Norge, i varmere land vil den nok vise høyere på måleren til vanlig.

(Innlegget ble redigert 16.07.17 20:14)

rosmebraad
16.07.17 20:14

Poenget med å designe en så stor normal-del er vel nettoop for å slippe klager/reklamasjoner på at nålen nan ha variabler i utslaget? Der er med hensikt IKKE merket av grader. Men et rødt 'kokefelt' til høyre.

Husk at en del versjoner av en del bilmodeller ikke har slik måler i det hele tatt, bare varsellampe (r) for store avvik.

LaRedoutee
17.07.17 06:26
xantiasx: Ganske naturlig at den holder seg lavt i et kjølig land som Norge,

Ja kanskje det. Kanskje det bare er god gjennomstrømning av luft til motor og generelt bra kjøling. Liten motor som den holder en greit temperatur på. 

LaRedoutee
17.07.17 06:31
rosmebraad: klager/reklamasjoner på at nålen nan ha variabler i utslaget?

Om avstanden mellom hvit og rødt hadde vært mindre så hadde den vell holdt seg innenfor da også. Bare en mer nøyaktig måling motte til da. Hensikt eller ikke, så går jo denne målingen også ut på grader, med eller uten tall. Så var kun det eg lurte på, viss en la inn grader i bokstavene, hvorfor den holdt seg så lavt hele tiden. Men kanskje det bare er eg som ikke vet bedre, og det er ingenting feil med målingen av motor temperatur ? At den faktisk klarer å holde seg så stabil på motor temperaturen og ingenting er bedre en det!

Ja eg vett ikke sånn generelt mye om hva biler har av div målinger i motor rom. 

Bergsprekken
17.07.17 13:11
LaRedoutee: At den faktisk klarer å holde seg så stabil på motor temperaturen og ingenting er bedre en det!

Anbefaler deg å få målt/lest av kjølevesketemperaturen når motoren er varm. Et bilverksted utfører dette på noen få minutter - enten via diagnostikk eller med infrarød tempmåler.

Hvis du kjører med en stabil men mye lavere motortemperatur enn den er ment å ha, så er nok ikke dette noe bra.

Hvis dette hadde vært en "nyere" dieselbil med partikkelfilter, så hadde det å kjøre med for lav motortemperatur garantert medført problemer da mange av disse ikke regenererer partikkelfilteret hvis motortemperaturen er under 60 grader.

LaRedoutee
17.07.17 15:08
Bergsprekken: Anbefaler deg å få målt/lest av kjølevesketemperaturen når motoren er varm.

Ja ikke dumt. Får hørre med det lokale verkstedet og spør om eg kan svinge innom en gang motoren er varm og at de måler dette for meg. Så får sjekke dette opp etter ferie ukene :) Takke for tips! 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8947
17.07.17 21:23
Bergsprekken: Hvis dette hadde vært en "nyere" dieselbil med partikkelfilter, så hadde det å kjøre med for lav motortemperatur garantert medført problemer da mange av disse ikke regenererer partikkelfilteret hvis motortemperaturen er under 60 grader.

Og samtidig klarer ikke disse uten hjelpevarmer og få opp temperaturen om det er litt kjølig ute...

RickiBK
17.07.17 21:30
rosmebraad: Jeg skjønner ikke hvorfor du lurer på om det er noe galt med kjøling/temperaturmåler så lenge den viser NORMAL og du ikke merker andre faretegn?

At feltet "normal" fyller 70% av skalaen, betyr ikke at alle posisjoner av nåla innenfor dette feltet er "normalt". 

Faktisk så kalibreres disse målerne oftest til å ligge midt på, og i instruksjonsbøkene finner du ofte henvisninger til nettopp dette. 

Så en "litt for lav" motortemperatur, kan være sterkt uønsket, selv om den ligger innenfor feltet "Normalt". 

Dette fordi det er forskjellige driftsforhold som skal dekkes. 
Bitende kalde vintere, hete sommere og alt i mellom. 
Blir nåla liggende nær konstant i nedre del av skalaen, er det OFTE at termostaten er defekt. 
Dette gir en litt for lav motortemperatur, med både økt drivstofforbruk og unødig belastning på eksosrensende elementer i bilen. 

Ikke ofte man merker andre ting med en gang, men for eksempel partikkelfilter som tetter seg, katalysatorer som sotes ned og slikt, utvikler seg over tid, for så en dag å ende med full stopp. 

Direkte SMART å ta slike "faretegn" på alvor. 

RickiBK
17.07.17 21:34
LaRedoutee: Var akkurat ute en 15 km lang tur. Kom hjem og lot den stå på tomgang i 16 minutter. Første 10 min gikk den mellom N og midt på O'en. Etter 10 min så var den så vidt borti R'en i 15 sek før den var tilbake igjen til midt på O'en.    Hva indikerer dette ? At den er OK? Kjøle bra nok til at den skal holde seg der den gjør.

Startet kjøleviften noen gang mens du sto der? 

Moderne motorer har det til tider å avgi lite varme. 

Men bevegelsen opp mot R, for så å gå tilbake til O tyder på at det er noe liv i termostaten. 

MEN, den kan åpne for tidlig, noe som gir generelt for lav temp. 

Koster nesten ingenting en termostat, og er ofte lett å skifte selv. 

Bergsprekken
17.07.17 22:31
hillebillys: Og samtidig klarer ikke disse uten hjelpevarmer og få opp temperaturen om det er litt kjølig ute...

Utslippskravene har "ødelagt" dieselbilene. Det er jo ikke uten grunn at VW gjorde det de gjorde, og nå er det jo avslørt at Mercedes har gjort det samme + ganske sikkert flere av de andre bilfabrikkene (jukset med programvaren slik at denne oppdager når det blir utført en utslippstest og da går over i miljømodus) - og at de ikke gjør det samme under vanlig bruk.

LaRedoutee
20.07.17 07:27
RickiBK: Startet kjøleviften noen gang mens du sto der?

Kan ikke si at eg hørte den gjekk på, men kanskje lydløs. Viss det stemmer når eg søker opp på termostat, så ligger det jo rundt en 100 lapp. Skal se om eg finner ut hvor den er og hvor lett det er å skifte. Så kan eg bare få en å skifte ut å se om det blir noe forskjell. Alltid greit med nye deler :) 

hillebillys
20.07.17 14:54
LaRedoutee: Skal se om eg finner ut hvor den er og hvor lett det er å skifte.

Husker ikke eksakt på din bil.

Men fleste biler er det på slangen som går fra motoren og til radiatoren.
På motor siden

Funker dette google bilde søk tro

hillebillys
20.07.17 19:43
Bergsprekken: Utslippskravene har "ødelagt" dieselbilene. Det er jo ikke uten grunn at VW gjorde det de gjorde, og nå er det jo avslørt at Mercedes har gjort det samme + ganske sikkert flere av de andre bilfabrikkene (jukset med programvaren slik at denne oppdager når det blir utført en utslippstest og da går over i miljømodus) - og at de ikke gjør det samme under vanlig bruk

Kravene er ikke bra enda nei. 

Samtidig så er jo test syklusen tullete.
Ingen. (Vel omtrent ingen) kjører slik.

Samme med bensin  egentlig, men ikke fult så synlig kanskje.

Start stopp funksjonen har en kun vinning i på selve test syklusen.  Ellers er den bare en irritasjon. (Men på varm motor, minimalt med slitasje og)

Men den start stopp greia er lagd slik att i test syklusen så stopper den "på de rette stedene" og dermed ender totalen lavere.  For stoppene i test syklusen er såpass lange, og etter så og så mye kjøring. Dermed er start stop funksjonen justert etter syklusen sine stopp.

uansett, dette har ikke så mye med termostaten til denne bilen da :P

LaRedoutee
21.07.17 07:40
hillebillys: Funker dette google bilde søk tro

Se der ja. Fant et bilde på nettet av motorrom på FordFiesta 1998 1.25 zetec. Da ser det ut som om det er nede til venstre på motor, rett til venstre for disse 4 røra. At dynamoen må av. 

Får ta å se litt på det i helgen og se hvor omfattende det er. Så er det nok noe eg klarer selv satser eg på, så skifter eg den ut og ser om det blir noe forskjell :) 

(Innlegget ble redigert 21.07.17 07:45)

LaRedoutee
21.07.17 07:49
hillebillys: Husker ikke eksakt på din bil.

Ser ut som om at denne operasjonen er langt vekke fra min kompetanse til å få til selv ja :) 

Får høre med noen som skrur om de ikke kan ta seg bry til å skifte for meg. Har du noe anslått tid for å gjør dette ? 

hillebillys
21.07.17 11:03
LaRedoutee: Får høre med noen som skrur om de ikke kan ta seg bry til å skifte for meg. Har du noe anslått tid for å gjør dette ?

Har aldri skiftet på den bilen.
Faktisk siste gang jeg skiftet så lå den over alt annet, Det vil si jeg bare skrudde av feste til slangen. Og kom rett til termostaten.

Din bil ser det ut som att du må skru deg litt frem til dette.
Ta av "alternator" (Dynamoen?) Så da er det straks litt arbeid.

Hør med noen/verksted som skrur mye Ford, selv om dem kanskje koster litt pr time. Så vil dem som har gjort det mange ganger før jobbe fortere.

LaRedoutee
21.07.17 13:18
hillebillys: Så vil dem som har gjort det mange ganger før jobbe fortere.

Så sant så. Får sjekke opp i det å finne utav det :) Takker for all hjelp og tips! Dette blir nok bra til slutt. Skal oppdatere når det er blitt gjort noe. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg