Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Storbritannia vil forby salg av bensinbiler i 2040

NYTT TEMA
startelver
startelverInnlegg: 37935
26.07.17 07:11

Storbritannia etter Brexit tar nå en mere miljøvennlig retning og det første forslaget som er vedtatt i dag er at kun el-biler er tillatt solgt fra 2040. 

Man vil fra 2020 øke tollsatsen på diesel/bensinbiler slik at de som fortsatt ønsker biler som forururenser mest må betale mere.

Fra 2020 vil Storbritannia også starte utfasingen av bensinbiler med å tilby £2000 for de gamle bilene og tilby et mere miljøvennlig alternativ.  

Det er ventet at teknologien på EL-biler er blitt såpass god innen 2040 at man ikke lenger kan argumentere mot at man må bruke biler med annet type drivstoff. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11604
26.07.17 09:55
startelver: og det første forslaget som er vedtatt i dag er at kun el-biler er tillatt solgt fra 2040.

Det er mulig at det kommer til å skje, men det er 23 år til 2040. Da er også dagens politikere byttet ut for lengst.

(Innlegget ble redigert 26.07.17 09:55)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 60317
26.07.17 09:56
Iseran2770: Det er mulig at det kommer til å skje, men det er 23 år til 2040. Da er også dagens politikere byttet ut for lengst.

Noe som høyst sannsynligvis vil føre til at den datoen fremskyndes en del. 

Gamleboyen
GamleboyenInnlegg: 5929
26.07.17 12:44

Tviler på at bensin/dieselbiler blir forbudt de neste tiårene, men de kommer nok til å få alvorlige avgifter som er mye høyere enn dagens, det samme med drivstoffet.

Og etterhvert vil nok antallet bensinstasjoner minke kraftig, noe som fører til at det vil bli mindre praktisk å eie en bensin/dieselbil.

Forøvrig burde dieselbiler forbys fullstendig allerede i dag.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9031
26.07.17 13:45

Forbud på salg av nye fossilt drivstoff biler i 2040 er ikke det samme som og forby dem i 2040.

Det betyr jo att om en vil, kan en jo kjøpe en bensin/diesel bil desember 2039, og ha den i 3-8 år  og da først måtte kjøpe el bil.

Når en ser siste tid, så ett må på 23 år er ikke så ille.
Er jo værre med dem som snakker om 2023 eller hva det var.

23 år frem i tid er ikke såå lenge nei, men det er også tid til og omstille seg, tid til og få endret infrastrukturen. Og tid for produsenter og ha tilgang til realistiske alternativer.

Men dem bør også vurdere og lage ett gulerot system slik som her.

startelver
startelverInnlegg: 37935
26.07.17 14:27
hillebillys: Det betyr jo att om en vil, kan en jo kjøpe en bensin/diesel bil desember 2039, og ha den i 3-8 år  og da først måtte kjøpe el bil.

Det kommer helt an på hva slags teknologi som er tilgjengelig i 2039 og om oljeproduksjonen fortsatt er den samme. 

Jeg regner med at avgiftene vll være i taket og at det ikke vil være lønnsomt lenger å kjøpe en bensinbil . 

Bilfabrikkene skal tjene penger og hvis de bestemmer seg for å kun produsere elbiler så har kjøperne ikke lenger noe valg. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34800
26.07.17 17:17

Dersom avgiftene er like vil jo disse fantastiske elbilene være folks førstevalg uansett?

rosmebraad
26.07.17 17:18

Kort fortalt blir der nå noen år med massivt oljeforbruk på vei, i landbruket, i fly og i skip.

Bruk mens man kan, der er nok av krefter som vil bilbruken imot.

Ribba
RibbaInnlegg: 34279
26.07.17 17:35
RickiBK: Noe som høyst sannsynligvis vil føre til at den datoen fremskyndes en del.

Tja,det er ikke nødvendigvis så enkelt. For det er mer en gode intensjoner for å få gjennomført noe. For politikker er jo ofte mer opptatt av å sette seg et mål enn å sette seg inn i hvordan de faktisk skal nå disse målene.

Ser man hvordan produksjonskapasiteten er i dag, hvordan modellutvalget er i dag og hvor lenge bilmodeller er i produksjon før de byttes ut, så er 2040 et relativt realistisk mål.

For bilprodusentene må ha kapasitet til å produsere ca samme mengde elektriske biler som de har hatt kapasitet til å produsere ICE-biler. Om ikke, så vil prisen øke dramatisk for kundene sin del, og utskiftningen vil ta vesentlig lengre tid. 

Og det må vel også mer miljøvennlig teknologi for å lagre energien i bilen. Dagens litiumbatterier er hverken god eller en bærekraftig måte å lagre energien på. De er både resurskrevende å produsere, krever fortsatt mange metaller det er mangel på, har ekstremt dårlig energitetthet og er krevende å resirkulere. Så her må det inn ny teknologi om.

I tillegg er det jo et ønske om å ha autonome biler, så bilprodusentene må jo også har ressurser mot dette området også, noe som igjen gjør ting litt mer kompleks.

Så om det skal fremskyndes i forhold til 2040, så blir det snakk om noen få år. Sannsynligvis i bestefall, 2035. Men 2040 høres nå etter min mening, som et realistisk mål basert på fagfolk som faktisk har sett litt på hva som kreves for å gjennomføre en slik overgang.

(Innlegget ble redigert 26.07.17 17:35)

hillebillys
26.07.17 18:14
startelver: Det kommer helt an på hva slags teknologi som er tilgjengelig i 2039 og om oljeproduksjonen fortsatt er den samme.

Poenget er att stoppe salg av bensin og diesel biler er ikke det samme som og forby allerede solgte bensin og diesel biler.

Hvis det Feks er tomt for fossilt drivstoff i 2036, og dermed ikke mulig og oppdrive. Så er det jo ikke noe problemstilling med og forby salg av nye bensin og diesel biler.

hillebillys
26.07.17 18:19
rosmebraad: Dersom avgiftene er like vil jo disse fantastiske elbilene være folks førstevalg uansett?

Litt tidlig enda, men om 23 år.

Om da Golf bil klassen, og passat bil klassen i el.

Kan realistisk kjøre 80 mil på en lading.
Og ha tilsvarende ytelser som snittet av disse med bensin/diesel har i dag. Og det er god infrastruktur på 400V hurtig ladere
 Samt den kan lades på normal natt (7-8 timer) 100% på 16 amp hjemme kurs.

Så vil det nok værra ganske høyt opp på folks valg ja.

Iseran2770
26.07.17 21:33
startelver: Bilfabrikkene skal tjene penger og hvis de bestemmer seg for å kun produsere elbiler så har kjøperne ikke lenger noe valg.

Her på nisseberget tror folk at det selges massevis av elbiler allerede. Jeg har nylig kjørt 5000 km gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike, Sveits og en svipptur i Italia.

I løpet av utallige timer bak rattet så jeg 5 - fem elbiler som ikke hadde norske skilter. Elbiler er et produkt som nesten ingen ønsker seg.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17654
26.07.17 21:48
Iseran2770: Elbiler er et produkt som nesten ingen ønsker seg.

Men jeg må si jeg er imponert over entusiasmen til de som har en.

(Innlegget ble redigert 26.07.17 21:48)

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2249
26.07.17 22:35
startelver: Storbritannia etter Brexit tar nå en mere miljøvennlig retning og det første forslaget som er vedtatt i dag er at kun el-biler er tillatt solgt fra 2040.

Meningsløst å vedta noe slikt. Hvem vet hvor den teknologiske utviklingen er i 2040. For alt vi vet kan man da ha kommet til at fossildrevne biler er de mest miljøvennlige. At man har hjulpet utviklingen av elbiler med incentiver i Norge og noen andre steder er vel og bra, men også elbiler har mange utfordringer som ennå ikke er løst i forhold til at alle kan skrote bensin og dieselbilen. For ti år siden ble dieselbilen som folkebil lansert som miljøvennlig av de med interesser i den industrien, og mange politikere slukte agnet med krok og søkke. Det viste seg å være en tabbe, som har gjort skade på miljøet og folks helse. Man bør ikke binde seg til at elbil for alle er det eneste alternativet, dersom kunnskap kommer fram som taler i mot.

rosmebraad
26.07.17 23:59

Teknologien er ett moment: (Annen) politkk er noe annet: Husk at mange bildrømmer ble spolert av børskrakket rundt 1929 og i Tyskland ble bilsparingen tatt og satt i krigskassa på 1930-tallet. 

Man må ihvertfall IKKE stole på at de styrende sikrer folket bilhold.

Gamleboyen
27.07.17 09:35
Iseran2770: I løpet av utallige timer bak rattet så jeg 5 - fem elbiler som ikke hadde norske skilter. Elbiler er et produkt som nesten ingen ønsker seg.

Det er litt for dyrt i forhold til det man får for pengene i de fleste land. Men når produksjonen går opp, går kostnadene og prisene ned.

Iseran2770
27.07.17 10:17
Gamleboyen: Men når produksjonen går opp, går kostnadene og prisene ned.

Norge subsidierer dette grenseløst og har tenkt å fortsette med det i uoverskuelig fremtid.

Selv om økt produksjon vil redusere prisene er batteriene en kjempeutfordring. For å få akseptabel rekkevidde må enorme mengder (og vekt) av batterier inn i bilen. Og jo flere kwh man har tilgjengelig jo mer enorm blir tiden det tar å lade doningen.

Batterier er og blir en helt håpløs løsning for alt unntatt bybiler.  

Ribba
RibbaInnlegg: 34279
27.07.17 14:21
RazorBoy: For ti år siden ble dieselbilen som folkebil lansert som miljøvennlig av de med interesser i den industrien, og mange politikere slukte agnet med krok og søkke.

Ja, men det er en stor forskjell.

For 15 år siden viste man at politikerne var dumme nok til å falle for det kommende CO2-hysteriet, og at det da var en overhengende risiko at 5 år senere ville de fremme dieselbiler som fasiten mot global forurensningen. Det selv om det var mer enn data nok som tilsa at dieselbiler ikke hadde noe framtid som miljøbil.

Akkurat på samme måte som man viste at direkteinnsprøytning på bensinbiler var uten sine ulemper.

Elbiler er litt vanskeligere å spå. Dagens litiumbatterier er ikke gode nok om man skal ha en god miljøplattform. Så det må komme inn ny teknologi her.

Elmotoren i seg selv er derimot en veldig god løsning, så det er vanskelig å se for seg en framtid uten den. Så det handler vel egentlig bare om hvordan skal vi mate elmotoren i 2040.

For det bør være et medium som har mye høyere energitetthet enn det dagens litiumbatterier har. Slik sparer man både mye vekt og kan gjøre innpakningen mer praktisk. Det bør være et medium som er mindre miljøfiendtlig å produsere, altså kreve lite ressurser, og de ressursene bør være lette å oppdrive fortrinnsvis lokalt der bilene produseres. Og det bør være et medium som er lett og lite energikrevende å resirkulere.

Dagens Litiumbatterier oppfyller ingen av disse kriteriene. Det er lav energitetthet som gir mye ekstra masse og krever mye ekstra plass. Det kreves mye energi og ressurser for å produsere det, og mye av materialene må reise langt før de kan produsere batteriene. Og selv om det går an å resirkulere batteriene, så er det en energikrevende prosess.

Så faren, slik jeg ser det, det er at politikerne er like dumme som de alltid har vært. Altså er mer opptatt av hva de ønsker å oppnå enn hvordan det faktisk er mulig å oppnå dette. Og så ender de opp med å lage regler som er lette for bilprodusentene å utnytte. For bilprodusentene gir totalt faen i miljø om det er det som gir størst gevinst. De produsere det kundene vil ha, og ønsker kundene elbiler, så produsere de elbiler. Ønsker kundene dieselbiler, så produsere de dieselbiler. Ønsker kundene kullbiler, så produserer de kullbiler.

Gamleboyen
27.07.17 15:25
Iseran2770: Og jo flere kwh man har tilgjengelig jo mer enorm blir tiden det tar å lade doningen.

I tillegg til at energitettheten i batterier øker, utvikler man også metoder for raskere lading av batteriene. Nå kommer man ikke til å få så rask lading på private ladere, for det vil nok overgå kapasiteten på private elanlegg i veldig lang tid framover, men egne hurtigladestasjoner som kan lade 3-4 ganger raskere enn tesla sine hurtigstasjoner kommer til å bli mulig. De greier allerede i dag å lade batterier med 350kW på prototypestadiet. Til sammenligning er min lader hjemme på 3,6kW. 

Og da snakker vi om å lade en bil med stor kapasitet på 10-15 minutter. Og såpass kan man faktisk ta seg tid til hvis man kjører tom en elbil med stort batteri.

Jeg skjønner at det i mange tilfeller er mange ting man kan kritisere elektriske biler for, men å kritisere hvordan framtiden vil bli basert på hvordan teknologien er i dag (eller i fjor for den saks skyld) blir temmelig søkt dersom du vil at folk skal ta hensyn til dine argumenter.

(Innlegget ble redigert 27.07.17 15:36)

Iseran2770
27.07.17 16:31
Gamleboyen: men å kritisere hvordan framtiden vil bli basert på hvordan teknologien er i dag (eller i fjor for den saks skyld) blir temmelig søkt dersom du vil at folk skal ta hensyn til dine argumenter.

Hvordan fremtiden vil bli vet vi veldig lite om. Hva batterier som er mye bedre og lettere enn dagens kommer til å koste er også en diger ukjent faktor.

Batteriene har ikke akkurat blitt revolusjonert siden Norge startet utstrakt subsidiering av elbiler for 18 år siden. Så hvor vi står om 18 år er helt i det blå.

Jeg tror faktisk mer på hydrogen enn på batteribiler.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3514
27.07.17 16:46

Det fine med dette er at grombiler også blir å få i elutgaver. F eks Jaguar XJ, Range Rover osv. Er jo ikke noen krise. Jeg liker elbiler, så lenge det gjøres skikkelig. Det eneste som er synd er fravær av entusiastiske biler med motorlyd og at elbiler ikke er så miljøvennlige som man skal ha det til.

(Innlegget ble redigert 27.07.17 16:46)

rosmebraad
27.07.17 16:47

Til Iseran:

Jeg så nettopp en Model S her på vestlandet. Med tyske skilter!

Én mulighet er store solkraftverk i Sahara. Så kan disse 'grilles' av sllen på dagtid og hydrogen lages. 

Enn så lenge er det bare å nyte bensinbiler mens det krangles om en fremtid som kanskje ikke kommer engang.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15259
27.07.17 16:47
startelver: Storbritannia etter Brexit tar nå en mere miljøvennlig retning og det første forslaget som er vedtatt i dag er at kun el-biler er tillatt solgt fra 2040.

Dette er direkte feil.

De vil IKKE forby biler som er hybride. Det betyr at det fortsatt kan leveres biler med forbrenningsmotor sammen med el-motor etter 2040.

rosmebraad
27.07.17 16:49

Du Kompressor, det som gjelder er jo TROEN.

Det fremstår som nesten latterlig å tenke på bilens eksos/utslipp mens cruiseskipene i bakgrunnen røyklegger fjorden.

Iseran2770
27.07.17 16:56
nometalhorse: De vil IKKE forby biler som er hybride.

Hybrider med en knøttliten elmotor og et par lommelyktbatterier kan vi leve med :-)

Iseran2770
27.07.17 17:04
rosmebraad: Jeg så nettopp en Model S her på vestlandet. Med tyske skilter!

I løpet av mine 2000 kilometer på tyske veier i juli så også jeg en Tesla S med tyske skilter. Det er første gang. Jeg har på tidligere turer kjørt totalt 40000 kilometer på tyske veier uten å se en eneste.

De to andre Tesla S jeg så som ikke hadde norske skilt, hadde sveitsiske.

(Innlegget ble redigert 27.07.17 17:05)

m-sport
m-sportInnlegg: 1726
27.07.17 18:09
Iseran2770: I løpet av mine 2000 kilometer på tyske veier i juli så også jeg en Tesla S med tyske skilter. Det er første gang. Jeg har på tidligere turer kjørt totalt 40000 kilometer på tyske veier uten å se en eneste. De to andre Tesla S jeg så som ikke hadde norske skilt, hadde sveitsiske.

Jeg så tre stykk da vi kjørte gjennom Tyskland for et par dager siden. Det finnes vel et par tusen Teslaer i Tyskland så det skal nok litt til for å treffe på noen.

Jan
JanInnlegg: 4071
27.07.17 18:46
Iseran2770: I løpet av utallige timer bak rattet så jeg 5 - fem elbiler som ikke hadde norske skilter. Elbiler er et produkt som nesten ingen ønsker seg.

Jeg så to, på min noe kortere reise i Tyskland, Østerrike, Italia, Frankrike og Sveits.

Begge var i finansstrøket i Zürich.

Som nevnt i en annen tråd, så jeg en norsk Tesla i lastebilfeltet på Autostradaen utenfor Milano.

De får litt av en jobb med å bygge ut ladestasjoner for de ca 26 millioner bilene som finnes i England, hvis alle disse skal erstattes av elbiler.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15259
28.07.17 08:06
startelver: Er det ?

ja, og av flere grunner. Hvis du leste i linken jeg oppga så hadde de kontaktet myndigheten, og fått bekreftet at det kun var for konvensjonelle bensin/diesel biler. Dette er også bekreftet andre steder som her - It only applies to “conventional” petrol and diesel vehicles. 

Og for det andre så kan hverken du eller Defra spå om fremtiden, og hvordan verden ser ut i 2040 er det ingen av oss som vet noe om.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg