Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Toyota + Mazda

NYTT TEMA
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15259
05.08.17 15:15

Ja, i USA i alle fall. De går sammen og bygger en helt ny fabrikk som skal kunne produsere 300.000 biler i året. Det er ikke bestemt hvor den skal bygges enda i USA, men den skal være klar i 2021. Donald Trump liker selvsagt dette, og at det blir 4000 arbeidsplasser. At bilene fra fabrikken vil inneholde batterier bør ikke overraske.

Toyota overtar også 5 % av aksjene i Mazda i forbindelse med aliansen.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34800
05.08.17 20:55

Yarisen i statene er vel allerede en re-branded Mazda 2?

Og man kan regne med at en slik fabrikk blir non-union og ikke i Detroit.

Nei batterier må til, hvordan ellers skal de få start.....

(Innlegget ble redigert 05.08.17 20:55)

SUV
SUVInnlegg: 3366
05.08.17 23:28
nometalhorse: De går sammen og bygger en helt ny fabrikk som skal kunne produsere 300.000 biler i året.

Når det dukket opp en tråd om Toyota + Mazda så tenkte jeg at dette måtte handle om Pondus-stripa som jeg leste nylig om da Pondus kjøper seg ny bil som ifølge Beate er en Mazyota, og så kommer Pondus hjem med en Batmobil i stedet.

Jan
JanInnlegg: 4071
06.08.17 02:22

Etter at Ford trakk seg ut av samarbeidet med Mazda, har de vel behov for en partner med muskler igjen.

De er jo en liten produsent, med bare ca 1,6 mill. biler i året, hvorav de fleste er ganske billige, og dermed gir små marginer.

Min eneste erfaring med Mazda, er mine 5 kjøretimer med en skolebil av typen 1500 for lenge siden.

Jeg vurderte å kjøpe en tre fire år gammel brukt 616 hos merkeforhandleren på slutten av 70-tallet, men den var så gjennomrustet at jeg ikke gadd å prøvekjøre den.

For meg er Mazda som Øystein Sunde synger om i Kjekt å ha.

"En annen venn av meg kjøpte en gammal bil, som ble solgt under tvang og registrert under tvil.

Som var så dårlig at kona mente han burde kasta'n.

Men der skulle det ikke kastes no'n bil.

Å langt i fra, så han kjøpte en til, delebil, makan til den gamle Mazdan,

Men det som var i støkker på den bilen han hadde, var jo akkurat det som var i støkker på den andre.

Så dermed satt'n med dobbelt av alt, både det som var i orden og det som var galt".

RickiBK
RickiBKInnlegg: 60317
06.08.17 02:25
Jan: Min eneste erfaring med Mazda, er mine 5 kjøretimer med en skolebil av typen 1500 for lenge siden.

Det er seriøst lenge siden. 

Mazda lager greie bra biler de. 

De er dessverre uten noen særlig appell. 

Er liksom ikke greia å komme i en Mazda. 

Men de rusler og går, går og rusler, kommer ikke på en Mazda med feil, kanhende til og med mer driftsikker enn Toyota. 

Ribba
RibbaInnlegg: 34279
06.08.17 05:52
RickiBK: De er dessverre uten noen særlig appell.

Tja, Mazda har gjort en veldig figur de siste årene, både her i Norge og internasjonalt. Det har greid å få ned vektene på bilmodellene sine, de har et attraktivt formspråk, spesielt eksteriøret. Kvalitetsfølelsen er blitt vesentlig bedre og de representere god verdi. Bilene deres er morsomme å kjøre og de har turt å være litt anderledes ved å satse på motorvolum og selvpustende motorer framfor å bruke overladning på sine bensinmotorer.

Mazda er dog et relativt lite bilkonsern, så det er greit at de samarbeider med noen. Spesielt når det dreier seg om ting som krever store investeringer.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 60317
06.08.17 06:02
Ribba: Det har greid å få ned vektene på bilmodellene sine,

Dette er en øvelse de har holdt på med i så mange år at den 1500 du kjørte opp i faktisk var en moderne bil ;)

Visse Mazdamodeller rusta nærmest opp på veien fra fabrikken og ut til kunde. 

t109
t109Innlegg: 3269
06.08.17 17:46
Ribba: de har turt å være litt anderledes ved å satse på motorvolum og selvpustende motorer framfor å bruke overladning på sine bensinmotorer.

Det er nok riktig det, men bensinmotorer - uten overlading - som har vært solgt i Norge (sannsynligvis pga avgiftsystemet), har dessverre vært noen relativt triste, tørste og treige greier. Jeg har vært utsatt for både Mazda sin 2.0 liter bensinmotor, Subarus 1.5, 2.0 og 2.5 liter, Honda sin 1.8 og 2.0 liter, Toyotas 1.6, 1.8 og 2.0 liter, Nissan sin 1.8 og 2.0 liter, Mitsubishi sin 2.0 liter, Suzuki sin 2.4 liter,, (som jeg husker i farten) - alle uten overlading. Ingen, absolutt ingen av disse motorene har imponert meg i det hele tatt, verken mht dravillighet eller forbruk. 

Av bensinbiler vi har eid er jeg faktisk mer imponert over Clioen vi p.t har som bil nr 2 nå. Den har en 0.9 liter med en liten turbo, noe som faktisk gjør at den har bittelitt bunndrag også...

Bottomline er at jeg ikke er så sikker på at de japanske produsentenes "tvi-holding" på selvpustende bensinmotorer har vært bare positiv...

Bildet hadde sikkert sett litt annerledes ut mht min "entusiasme" for selvpustende bensinmotorer dersom nordmenn kunne kjørt rundt i biler med 3.0 (pluss) liters motorer, men der har vel avgiftsystemet satt en effektiv stopper. 

(Innlegget ble redigert 06.08.17 17:47)

MS55deluxe
MS55deluxeInnlegg: 898
06.08.17 18:04
Jan: Min eneste erfaring med Mazda, er mine 5 kjøretimer med en skolebil av typen 1500 for lenge siden.

Mazda 1500 syns jeg er flotte biler

Spesielt coupe-utgaven er skikkelig lekker: R130

t109
06.08.17 19:10
Jan: Min eneste erfaring med Mazda, er mine 5 kjøretimer med en skolebil av typen 1500 for lenge siden

Mazda 1500 ble vel designet av Giorgetto Guigiaro mens han jobbet for Bertone (som vel også hadde en finger med i designen av samtidige Alfa Romeo). Husker 1500 som et lite "friskt pust" når det gjaldt utseende. Husker ikke om 616 avløste 1500, men 616 hadde hvertfall et fryktelig traust utseende ift 1500. 

Jeg kjørte også opp i en Mazda; det var en 616 med det nye karosseriet som kom i -82 eller -83. Denne Mazdaen skilte seg også litt ut med et litt friskere utseende enn samtidige Carina, Bluebird osv.

På konas tidligere arbeidsplass hadde de Mazda som firmabiler en stund. En av hennes kolleger overtok en 1983 modell 626 2.0 liter bensin etter den hadde tjent som firmabil i 10 år, og 450000 km. Han brukte den som "pendle"bil i 3-4 år etter det. Vet ikke hvor langt den hadde gått da han solgte den, men med hans kjørelengde per år var den garantert gått minst 550000 km. Den generasjonen 626 var veldig driftsikker...

Jan
06.08.17 19:45
MS55deluxe: Mazda 1500 syns jeg er flotte biler

Det er jeg helt enig med deg i. I forhold til andre biler på den tiden var den riktig så lekker. Den kom også som 1800 med svimlende 104 HK.  Det var ganske mye den gang. De fleste andre klarte seg med 75-90 Hk.

En ting jeg husker godt fra Mazdan, var den gode oversikten i alle retninger. Smale vindusstolper og store vinduer, er mangelvare på de fleste moderne biler.

Det var sikkert lurt å hyre inn Guigiaro som designer, andre japanere på 60-70 tallet så oftest ut som krympede amerikanere.

grds
grdsInnlegg: 1683
06.08.17 22:37
Jan: Jeg vurderte å kjøpe en tre fire år gammel brukt 616 hos merkeforhandleren på slutten av 70-tallet, men den var så gjennomrustet at jeg ikke gadd å prøvekjøre den. For meg er Mazda som Øystein Sunde synger om i Kjekt å ha.

Jeg håper ikke du tar avgjørelser for valg av bil basert på minner fra 70-tallet og gamle Sundetekster?

Jan
06.08.17 23:48
grds: Jeg håper ikke du tar avgjørelser for valg av bil basert på minner fra 70-tallet og gamle Sundetekster?

Nei, det gjør jeg ikke. Mitt valg av bil nylig, var bl.a basert på Autobild.de sine 100.000 km tester. der min bil kom på 2.plass med hensyn til feil. Den var så bra, at de bestemte seg på å kjøre den ytterlige 100.000 km.

SUV
SUVInnlegg: 3366
07.08.17 01:37
Jan: En ting jeg husker godt fra Mazdan, var den gode oversikten i alle retninger. Smale vindusstolper og store vinduer, er mangelvare på de fleste moderne biler.

Helt enig i at vindusstolper er blitt litt el tykke etter hvert. Men årsaken er vel rett og slett at det er blitt høyere krav til at bilen skal tåle en velt, sammen med at bileen er blitt tyngre så det er mer vekt som skal bæres av disse stolpene i en evt velt. Det var vel med vanlig før enn nå at taket ble trøkket altfor mye inn hvis bilen havnet på taket.

En annen ting angående oversikt som var mye bedre før var at bilene var mer firkantede så du visste bedre hvor enden av bilen var. Jeg har en del ganger kjørt en Carina 79-mod inn en innkjørsel og deretter en 90 graders venstresving inn en litt trang passasje med murvegg til høyre der man svinger. Men med den firkantede formen så hadde man ekstremt god oversikt over hvor langt man hadde igjen til muren i forhold til om jeg gjorde samme manøver med en mye mer avrundet bil som jeg selv hadde.

En tidligere kollega som sikkert er passert 50 år nå fortalte at da han var ung var han passasjer i en bil som ble brukt til å leke seg på et jorde, og som vel allerede den gang var ganske gammel. Bilen sladdet og skledsideveis og traff ei grøft så det ble bråstopp sideveis og den ble kastet rundt og havnet på taket, som ble klemt inn helt så det ikke var plass til hodet der han hadde det. Heldigvis så hadde han ikke på seg sikkerhetsbeltet og kunne dermed kaste seg ned og slippe å knuse hodet eller brekke nakken. Men nå bruker han belte, for det er større sjanse for at det redder livet enn at det tar livet av folk, særlig nå som biltak er blitt stivere så de tåler mer.

Fotballtreneren til ei som gikk i klassen min døde i en bilulykke for ca 25 år siden. Han satt i en HiLux som skled av veien og rullet eller veltet og taket på den siden han satt på traff en stein så det ble trøkket inn der han satt så han døde. Om jeg ikke husker helt feil fra avisbildet så var dette en HiLux fra tiden de var på sitt mest firkantede, så det blir vel den modellen som var i 86 og deromkring.

grds
grdsInnlegg: 1683
07.08.17 08:27
Jan: Nei, det gjør jeg ikke. Mitt valg av bil nylig, var bl.a basert på Autobild.de sine 100.000 km tester. der min bil kom på 2.plass med hensyn til feil. Den var så bra, at de bestemte seg på å kjøre den ytterlige 100.000 km.

Det er bra! I 2004 kom visst en Mazda 6 på 1. plass med null feil etter 100 000km.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11604
07.08.17 09:11
grds: Det er bra! I 2004 kom visst en Mazda 6 på 1. plass med null feil etter 100 000km.

100 000 km test blir gjennomført i en ganske kort periode. Det er ingen test på rustbeskyttelse. Første generasjon Mazda 6 var ikke bra med hensyn til rust.

m-sport
m-sportInnlegg: 1726
07.08.17 09:38
t109: Subarus 1.5, 2.0 og 2.5 liter, Honda sin 1.8 og 2.0 liter, Toyotas 1.6, 1.8 og 2.0 liter, Nissan sin 1.8 og 2.0 liter, Mitsubishi sin 2.0 liter, Suzuki sin 2.4 liter,, (som jeg husker i farten) - alle uten overlading. Ingen, absolutt ingen av disse motorene har imponert meg i det hele tatt, verken mht dravillighet eller forbruk.

2.5 literen som sitter i dagens Outback er da ikke så ille? Den yter ikke langt fra 190hk diesel som sitter i X3 i de fleste ytelsestester i fart. 

t109
07.08.17 10:19
m-sport: 2.5 literen som sitter i dagens Outback er da ikke så ille

2.5 literen jeg kjørte med satt i en 2012 modell - kombinert med lineatronic (er det ikke det Subaru kaller den fryktelige automatkassa si?). Mulig det har skjedd "giant leaps forward" siden da, men den motoren hadde absolutt ikke ytelser som vekket noe som helst "begjær" hos meg. I tillegg så - nærmest hørte man bensinpumpa slurpe i seg drivstoff (en inntrykk som stemte godt med "praksis" da det var tid for påfyll). Da likte/liker jeg mye bedre 150 hesters dieselen til Subaru. Syns denne motoren passer minst like godt i en relativt stor 4WD stv, som en tørst og treig bensinmotor.

Tar selvsagt høyde for at den selvpustende 190 hesteren kan være ekstremt mye bedre enn motoren i 2012 modellen, som hadde 23 (tror jeg) hester mindre. Har ikke kjørt denne motoren på langtur med oppakning. 

nometalhorse
07.08.17 16:44

I forbindelse med lanseringen av 4. generasjon Mazda 3 på Frankfurt utstillingen så kommer de med en bensinmotor uten tennplugger.

Det skal være den første "homogenous charge compression ignition" (HCCI) motoren som settes i produksjon.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30202
07.08.17 17:25
Jan: min bil kom på 2.plass med hensyn til feil.

"Min" kom på 33. plass. Om ikke annet en stor forbedring fra 90

(Innlegget ble redigert 07.08.17 17:29)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1017
07.08.17 21:00
nometalhorse: I forbindelse med lanseringen av 4. generasjon Mazda 3 på Frankfurt utstillingen så kommer de med en bensinmotor uten tennplugger.

Enda et steg nærmere hard diesellyd fra en bensinmotor, mistenker jeg.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2095
07.08.17 21:38

t109:

Det sies at 2013-modellen, etter FL, fikk en bedre motor med bedre draevne på lavere turtall. Fra fj25 til fb25, hvis jeg husker rett. Bensinforbruket skal også ha gått ned.

For øvrig var bensinforbuket omtrentlig identisk mellom actavia 1,8 awd og levorg i testrunden til vimenn/klikk. I praksis skilte det 0,02l pr mil. Denne elendige testen er diskutert her tidligere, men her fikk altså skodaen skryt for forbruket, men ikke subaruen -'hvilket muligens sier mer om oppfatningen til bilene/motorene enn det objektiven

Denne testen ble jo også endret flere ganger ettersom kommentarfeltet påpekte den ene feolen etter den andre.

Edit: nå er cvt på fremmarsj hos flere merker. Neste crv kommer også med dette..

(Innlegget ble redigert 07.08.17 21:48)

Jan
07.08.17 22:04
cjparker: Edit: nå er cvt på fremmarsj hos flere merker. Neste crv kommer også med dette..

Det gjelder først og fremst japanerne. Audi har forlatt cvt til fordel for sin variant av DSG på nyeste A4.

Utrolig nok satser Honda på CVT, selv om de også har en DSG kasse i stallen.

Nye Civic har også CVT. Derfor gadd jeg ikke prøvekjøre den da jeg skulle ha ny bil. Den kan ikke tåle allverden. I forhold til den manuelle utgaven er dreiemomentet begrenset og toppfarten 200 i stedet for 220.

Ribba
07.08.17 22:30
t109: Det er nok riktig det, men bensinmotorer - uten overlading - som har vært solgt i Norge (sannsynligvis pga avgiftsystemet), har dessverre vært noen relativt triste, tørste og treige greier. Jeg har vært utsatt for både Mazda sin 2.0 liter bensinmotor, Subarus 1.5, 2.0 og 2.5 liter, Honda sin 1.8 og 2.0 liter, Toyotas 1.6, 1.8 og 2.0 liter, Nissan sin 1.8 og 2.0 liter, Mitsubishi sin 2.0 liter, Suzuki sin 2.4 liter,, (som jeg husker i farten) - alle uten overlading. Ingen, absolutt ingen av disse motorene har imponert meg i det hele tatt, verken mht dravillighet eller forbruk.

2-literen i Mazda 3'ern jeg hadde var ikke spesielt tørst i forhold til de to turbomatede motorene jeg har hatt.

2,3 literen i Forden, den er såpass tørst at da jeg nå i ferien jeg var på her i sommer, så var det på ei strekning at kjørecomputeren fortalte meg at jeg hadde ca 200 km til overs på tanken når jeg skulle komme fram til destinasjonen. Men når jeg kom til en litt, vel morsom vei, så etter noen mil, så var mesteparten av "bufferet" borte vekk, og jeg måtte innta "søndagskjørermodus", for å være sikker på at jeg nådde fram. Økonomimodus tilsier kun et forbruk på ca 0,8 liter på mila.

På 1.4 literen jeg hadde i Sciroccoen, så var det kun medvind, neddoverbakke og slipstreaming som kunne få meg under 0,6 liter på mila.

På Mazda'n, så greide selv cruisecontrollen å kjøre ned på 0,5 blank.

Begge disse overladdede motorene var selvsagt sterkere enn Mazda-motoren. Men på veldig lavt turtall, så foretrakk jeg Mazda'n sin karakteristikk kontra VW'en sin. Den lille 1,4 literen, selv med kompressor og turbo, trengte alt for lang tid til å respondere på input fra sjåføren (altså meg). Det vil si at i de tilfellene der man bare skulle akselerere litt, så føltes Mazda'n raskere. I de tilfellene man skulle gi litt mer på, så girte jeg ned både i Mazda'n og i VW'en.

Så jeg synes Mazda'n var grei nok i forhold til små turbomotrer på lavt turtall og i mellomregisteret. Mitt største problem med 2-literen i 3'ern, det var derimot på høyt turtall. Pga av avgiftshelvetet vi hadde, så var jo denne 2-literen en motor som var blitt strupet over 4000 rpm. Det ødela mye for en ellers morsom bil. 

Nå skal det jo nevnes at jeg er ikke typen som har 470 Nm og elsker å bruke dem. Jeg er derimot typen som har 350 hk og elsker å bruke dem. Så det betyr nok at der du og mange andre kan kjører hundrevis av kilometer i strekk uten å gire ned, så er jeg den typen som benytter en hver anledning som gir meg alibi for å gire ned, til å gire ned. Det vil si ved forbikjøringer, nedoverbakker og ved brå svinger.

t109
08.08.17 10:23
cjparker: Edit: nå er cvt på fremmarsj hos flere merker. Neste crv kommer også med dette..

Jeg har (heldigvis) ikke kjørt Honda Civic med CVT. Jeg har imidlertid kjørt den med 140 hk bensin og vanlig automat, noe som var plagsomt nok. Nå skal jeg banne i kirka igjen, men 120 hesters dieselen har en karakteristikk som passer meg (og mange biltestere også - merkelig nok...) mye bedre.

Jeg er helt sikkert forutinntatt, men jeg har hatt 2 stk CRV med selvpustende bensinmotor og manuell gearkasse. Jeg syns CRV er en ok bil, men Honda sine bensinmotorers ekstreme apetitt på turtall for at noe i det hele tatt skal skje, blir fryktelig plagsomt i lengden, både for ørene og forbruket. Med CVT kasse ser jeg for meg at symaskina under panseret vil ligge på 4-5500 omdreininger omtrent hele tiden. Ved hver minste lille motbakke, og forsøk på forbikjøring vil vel turtallet bli presset opp mot rødfeltet. Dvs at ville blitt "smågal" eter første turen til hytta..

m-sport
m-sportInnlegg: 1726
08.08.17 13:50
t109: Tar selvsagt høyde for at den selvpustende 190 hesteren kan være ekstremt mye bedre enn motoren i 2012 modellen, som hadde 23 (tror jeg) hester mindre. Har ikke kjørt denne motoren på langtur med oppakning.

Hvis du fortsatt snakker om Outback så har vel denne 175 HK. Den syns ihvertfall jeg er relativt frisk og den trinnløse gearkassen fungerer nesten like fint som med diesel. Motoren får mye skryt for fine ytelser her.

Bytex
BytexInnlegg: 77
08.08.17 14:22
nometalhorse: I forbindelse med lanseringen av 4. generasjon Mazda 3 på Frankfurt utstillingen så kommer de med en bensinmotor uten tennplugger. Det skal være den første "homogenous charge compression ignition" (HCCI) motoren som settes i produksjon.

Lurer på om dette er en "gimmick" eller om det er noe alle de andre bilprodusentene kommer diltende etter med i årene som kommer. Flere produsenter har prøvd seg med diverse prototyper, men uten stort hell. Har Mazda klart noe de andre ikke har klart, eller har øvrige bilprodusenter innsett at denne teknologien ikke gir noe særlig reduksjon i forbruk, og dermed ikke brukt noe tid/ressurser på å utvikle teknologien?

Jeg syns det uansett er fascinerende når "underdogs" kommer med slike nyvinninger.

Ribba
08.08.17 14:53
Bytex: Lurer på om dette er en "gimmick" eller om det er noe alle de andre bilprodusentene kommer diltende etter med i årene som kommer.

Det er vel fare for at dette blir en gimmick. I dag og i nær framtid, så blir det nok mer og mer normen at du må ha med deg et par hundre kg med batterier. Er pengene å spare på dette kontra å utvikle noe nytt og spennende, så vet du hvor fokuset til de fleste bilkonsern vil havne.

For det andre, så er det jo en miljøhensyn man må se på. For ting er jo sjelden uten en og annen ulempe.

Ellers er jeg enig med deg i "underdogs"-påstanden din. Det er morsomt å se noen tørr prøve på noe anderledes.

(Innlegget ble redigert 08.08.17 14:54)

nometalhorse
08.08.17 16:37
Ribba: Det er vel fare for at dette blir en gimmick

Litt mer info. Skal komme i salg i 2019 - It has called its engine SKYACTIV-X, and said it would be 20 to 30 percent more efficient than its current SKYACTIV-G. Mazda's engine employs spark plugs under certain conditions, such as at low temperatures, to overcome technical hurdles that have hampered commercialization of the technology.

Its fuel economy potentially matches that of a diesel engine without high emissions of nitrogen oxides or sooty particulates.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11604
08.08.17 18:45
nometalhorse: Litt mer info

Det påstås at denne selvtenneren skal slippe ut mye mindre NOx og partikler enn en selvtennende dieselmotor, hvorfor?

Men hva med gangen, blir den like hard og usexy som en dieselmotor. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg