Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

2012 Touran airbaglys og alle knapper rattet døde

NYTT TEMA
klrk
klrkInnlegg: 2
10.08.17 11:24

Heisann,

Har en 2012 VW Touran (med stadig nye utfordinger..!)
Siste er at airbaglampa er på og alle knapper (radio, horn, gir etc) på rattet sluttet å funke. Har funnet at dette etter all sansynlighet er at kabelen i clock spring (usikker på hva det kalles på norsk?) er røket. Hørte et lite "snapp" i det feilen oppstod, så det høres fornuftig ut.

Når jeg sjekket med Møller hva delen kostet, får jeg en pris på nærmere 4500,- for delenr. må leses ut og delen må kodes til bilen. Er det noen som vet om det siste faktisk stemmer??

Når jeg leter litt rundt og ser på delepriser, så får man disse til noen få 100-lapper, og videoene jeg har sett om dette har ingen nevnt at noe må kodes, kun byttet delene.

-K

siIkshade
siIkshadeInnlegg: 753
10.08.17 12:09
klrk: Når jeg leter litt rundt og ser på delepriser, så får man disse til noen få 100-lapper, og videoene jeg har sett om dette har ingen nevnt at noe må kodes, kun byttet delene.

Det trenger nok ikke nødvendigvis å kodes om, men med mindre du er litt over snittet teknisk anlagt tror jeg ikke det å demontere rattet og deler av rattstammen er noe du bør begi deg ut på på egen hånd.

Hvis prisen kun er for delen og koding kan du jo kjøpe delen selv og gi det et forsøk. Får du det ikke til må du jo uansett bare bite i det sure eplet.

klrk
klrkInnlegg: 2
15.08.17 10:09

Takk for svar.

Anser meg i grunn som forholdsvis greit teknisk anlagt, har skrudd bil i 25+ år, (senest nå i sommer totaloverhalt en automatkasse og hatt en V8'er ut å skiftet samtlige pakninger og tettinger på hele motoren), så akkurat det tekniske rundt å fjerne airbag og bytte delene er jeg ganske avslappet til.

Men, skulle bare gjerne visst om det stemmer at denne må programmeres til bilen. Det er jo ikke umulig at det stemmer, skulle bare visst det :)

-K

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9186
15.08.17 19:14

kan hende det bare er snakk om og resette feilkoden bruddet har lagt i systemet.
Men dette kan også værra snakk om en canbus og da er det ikke helt umulig att det må kodes.

Fahruked
FahrukedInnlegg: 879
16.08.17 19:01

Skulle ikke tro det var nødvendig og kode om allerede kodede deler?

Bytt kabel, og det er mest sannsynlig i orden igjen, strømmen brytes jo hver gang tenningen skrus av uten att man kode på nytt.

siIkshade
siIkshadeInnlegg: 753
17.08.17 18:02
klrk: Men, skulle bare gjerne visst om det stemmer at denne må programmeres til bilen. Det er jo ikke umulig at det stemmer, skulle bare visst det :)

Det er jo generelt slik at alt, i følge Møller, skal kodes ved endringer på nyere biler.

4-hjulskontrollen jeg tok på min nye Golf GTE opplyste om at, i henhold til VWs spesifikasjoner skal ACC-enheten kodes om etter justering av kjørehøyde. Denne jobben skulle Møller ha godt betalt for, og i følge VW-mekanikere er det heller ikke nødvendig.

Hva som er fasit vedr delen du skal bytte vet jeg ikke, men hvis du er såpass nevenyttig er det jo bare å bestille delen og prøve. Kodingen gjøres vel uansett med VAS, så da har du spart pengene for selve jobben med demontering og remontering og må kun betale kodingen.

Jan
JanInnlegg: 4319
17.08.17 18:58

Da det ble byttet girkasse (brukt) på den forrige Tourantaxien påstod Møller at den måtte kodes eller programmeres på nytt.

Bare tull, mente den polske mekanikeren som tok jobben. Girkassen fungerte i hvert fall fint mange 10 tusen km etterpå.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg