Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vil en motor til slutt stoppe mad gammel olje?

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2151
30.08.17 00:25

Har en gammel Mitsubushi Lancer som har gått 268 000 km.Hvis jeg ikke bytter olje og filter,vil den da til slutt stoppe pga slitasje?Vil det da skje ved 270 eller 300 000 km?

Jeg kjører normalt og har tenkt å fortsette med det.Er det normalt at det kommer litt blå røyk når bilen har stått en ukes tid?Den forsvinner når jeg begynner å kjøre eller etter 30 sekunder.

Motoren er på ca 1,6 liter og 98 hk.2004 modell.Ved EU kontroll i 4/18 utbedrer jeg bilen for maks 5000 kr.Og vil bare bytte olje og filter om det er tvingende nødvendig for å spare motoren,dvs at den kan gå både 350 og 400 000.Tenker også at jeg nok må bytte tennplugger og dekk etterhvert.

Koster det over 5000 kr å bytte clutch skroter jeg heller bilen.(om den har gått 350 000 km)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30202
30.08.17 08:20

Hadde engang en 96-modell Lancer som gikk over 300 uten særlig dramatikk. Biler kan gå så lenge eieren tar vare på de. Olje, filter og jevnlig vask er det minste du kan gjøre. 

petterG
petterGInnlegg: 9297
30.08.17 08:23
gamecrazy: Har en gammel Mitsubushi Lancer som har gått 268 000 km.Hvis jeg ikke bytter olje og filter,vil den da til slutt stoppe pga slitasje?Vil det da skje ved 270 eller 300 000 km?

Den stopper etter 283.461 km.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9031
30.08.17 17:50

Nei, en motor er evigvarende og anses som evighetsmaskin..

gamecrazy
30.08.17 17:58

Nei,det er et spørsmål om hvor langt det er mulig å kjøre en Lancer.Hvor ofte må man bytte olje og filter.Hver 50 000 km eller oftere? Om jeg bytter olje og ev tenplugger,kan man da regne med at en bil som kjøres pent kan gå 350  eller 400 000 km? Japanske biler går vel ikke så langt som Volvo og tyske?

Jan
JanInnlegg: 4071
30.08.17 18:07
gamecrazy: Nei,det er et spørsmål om hvor langt det er mulig å kjøre en Lancer.Hvor ofte må man bytte olje og filter.Hver 50 000 km eller oftere? Om jeg bytter olje og ev tenplugger,kan man da regne med at en bil som kjøres pent kan gå 350  eller 400 000 km? Japanske biler går vel ikke så langt som Volvo og tyske?

For å ta det siste først. 

Japanske motorer går minst like langt som Volvo og tyske motorer.

Bilene de står i, derimot ruster gjerne fortere, så derfor får de ikke anledning til å vise hvor langt de kan gå. Et annet moment er at billige biler eid av folk med liten interesse for bil, gjerne blir dårligere vedlikeholdt.

Hvis du har planer om å ha bilen en stund, bør du bytte olje og filter ca hver 15.000 km eller en gang i året.

De andre tingene som reimer og plugger kan du fint kjøre 60-80.000 km på.

Kjemi
KjemiInnlegg: 359
30.08.17 18:32

At dere gidder...

gamecrazy
30.08.17 22:38

Siden jeg ikke får ordentlige svar,men bare blir mobbet,stopper jeg tråden nå.

gamecrazy
30.08.17 22:40

Alle 3 mobbere er anmeldt.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15259
30.08.17 22:59
gamecrazy: Alle 3 mobbere er anmeldt.

Til politiet?

Etter hva jeg kan se så har du fått de svarene du fortjener. At du ikke er enig i det får vi bare leve med.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7000
31.08.17 14:20
gamecrazy: Alle 3 mobbere er anmeldt.

Tusen takk!

For første gang på veldig lenge har eg fåt sletta eit innlegg. Men tomlane er i det minste bevart!

Godt å vita at også vesle meg kan bli litt for drøy for moderatorane. Eg begynte nesten å tru at eg hadde blitt for snill.

Skal skjerpa meg.

hillebillys
02.09.17 01:30
gamecrazy: Nei,det er et spørsmål om hvor langt det er mulig å kjøre en Lancer.Hvor ofte må man bytte olje og filter.Hver 50 000 km eller oftere? Om jeg bytter olje og ev tenplugger,kan man da regne med at en bil som kjøres pent kan gå 350  eller 400 000 km? Japanske biler går vel ikke så langt som Volvo og tyske?

Oljeskift intervall har ingenting med motoren/bilens levetid og gjøre.

Men manglende oljeskift reduserer levetiden.

Hvilket kontinent bilen er lagd på har heller ikke så stor innvirkning på dette.

Eldre Lancer med forgasser bør ha oljeskift hver 10 000 km.
De siste (Nyeste) Lancer modellene med innsprut kan en strekke til 15 000 km. Men en kan like godt skifte på 10 000 km på dem også.

Kjører du under 10 000 km på ett år, så skifter du hver april/mai sammen med en vår klargjøring. Skift da også oljefilter, luftfilter og pollenfilter. Sjekk bremser samtidig.

Tennplugger tenker jeg holder 60 000 - 80 000 km på en slik bil

Ja du kan klare 350K km og kanskje mer.
Men det kan også skje fatale feil som gjør det ikke lønnsomt og reparere. Men sjansen for det minsker om du tar vare på bilen

En god kamerat kjører en Colt fra 90 tallet riktig nok ikke 1.6L men colt og lancer delte motorer en periode. Han passer intervaller og tar vare på den, bilen går som en klokke og har ingen tegn på og gi seg enda.

Om jeg ikke tar helt feil så har den motoren register reim, og trolig reim intervall skift på 90 000 Km. Hvis du ikke finner ut tidspunktet det er skiftet på fra før, så kan det værra lurt og skifte det med engang, og registrere km slik att du har det lagret og får skiftet på intervall i fremtiden.

Larrek
LarrekInnlegg: 4726
05.09.17 07:52
gamecrazy: Hvis jeg ikke bytter olje og filter,vil den da til slutt stoppe pga slitasje?
LOB
LOBInnlegg: 178
06.09.17 09:25

Hillebillys: "Oljeskift intervall har ingenting med motoren/bilens levetid og gjøre."

Øhh, jo det har det. Les litt om problemene med nyere bilers "long life" serviceintervall. 

Motorer som har et potensielt problem med tett veivhusventialsjon og oil sludge (og dermed  utette pakkbokser / oljelekkasje) lever betraktelig lengre hvis du skifter olje 2 ganger i året / hver 8000 km slik som jeg gjør på min Volvo 850 turbo.

hillebillys
06.09.17 17:30
LOB: lever betraktelig lengre hvis du skifter olje 2 ganger i året / hver 8000 km slik som jeg gjør på min Volvo 850 turbo.

Nå er det mange som kjører annet en Volvo og dermed ikke har samme problemene.

På andre merker går det helt fint og følge produsenten sin intervaller.

Har selv kjørt flere hundretusen på longlife intervall med riktig olje og intervall etter produsentens spesifikasjoner uten og få tett veivhusventilasjon, oil sludge og dermed ikke hatt problemer med lekkasje og utette pakkbokser.. Men kjører jo ikke Volvo.

Volvo er som amerikansk, må skiftes ofte. Ser på mc'n min, amerikansk sak. Må skifte på noen få tusen miles. Mens bekjente som kjører Honda, Yamaha og BMW skifter på 15 000 km altså annenhver sesong og har kjørt flere hundre tusen km uten antydninger som sier det er problemer. (Vel den eldste sykkelen)

Men ser att setningen kan missforstås, men jeg mente altså så lenge en følger det satte intervallene.

Ingen problemer når en bruker riktig olje og følge intervallene satt av produsenten. 

LOB
06.09.17 18:35

Hillebillys: Volvo har generelt ikke noen problemer med oil sludge slik som Saab hadde. Veivhusventialsjonen blir etterhvert tett og veivhusventialsjonen må da renses. Det gjelder mange motorer av forskjellige fabrikat.

Og jo... Veldig mange rapporterer om problemer med feks VAG biler pga long life serviceintervall. 

Hvis man derimot følger amerikansk serviceintervall, oljeskift 2 ggr per år eller hver 8000 km slik som jeg gjør (da jeg har e. amerikansk exportmodell der servicelampa tennes) så slipper du problemer med tett veivhusventialsjon. Skiftet bunnpanne i fjor (kjørte på en stein ) og kunne konstatere at jeg ikke hadde noen avlagringer og dritt i bunnpannen pga at jeg skiftet olje hyppigere en europeisk serviceintervall. I tillegg vil  mitt turboaggregat sannsynligvis klare seg mye lengre enn vanlig pga hyppige oljeskift. Det er heller ikke slik at tilverkerens rekomendasjoner alltid  er så lure, det vet alle som har fått forkortet livslengde på automatgirkassen pga at Volvo mfl sier at oljen ikke trenger å skiftes....

Et oljeskift koster meg 30 min og 400 kr (6 l olje og oljefilter)

(Innlegget ble redigert 06.09.17 18:44)

Jan
06.09.17 21:36
LOB: skifter olje 2 ganger i året / hver 8000 km slik som jeg gjør på min Volvo 850 turbo.

Det høres voldsomt overdrevent ut.

Hvis man bruker moderne syntetisk olje av høy kvalitet som Castrol Edge eller Mobil1 burde det holde med 1 år/15.000 km. VAG og en del andre tyske merker mener det holder med 2 år/25-30.000 km.

Jeg ser du skriver i et annet innlegg at 6 l olje og filter koster deg kr 400,-. Er det Biltemaolje du bruker ?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34800
06.09.17 21:52

Sånn helt visuelt og uvidenskapelig så,ser faktisk fabrikkoljen ålreit ut her etter snart halvannet år....... så kan 'gudene vite' (Og Møller få høre!) om turbo, ACT med mere skulle få problemer down the road. Enn så lenge går bilen greit.

(Innlegget ble redigert 06.09.17 21:52)

LOB
06.09.17 22:24

Jan: Bruker denne oljen fra Q8-oil

http://www.swedol.se/formula-excel-5w-40-20l.html

(Swedol har butikker i Norge men av noen grunn selger de ikke denne oljen i Norge..?)

+50 kr for Mahle oljefilter. 

Hver 5000 miles var serviceintervall på US-spec Volvo med turbo på på 90-tallet. Det er neppe nødvendig mht vanlig slitasje på lager og lignende i motoren men jeg er overbevist om at det er lurt mht oljelekkasje ( tett veivhusventialsjon) og levetid på turboen. 

Jan
06.09.17 22:28
rosmebraad: Sånn helt visuelt og uvidenskapelig så,ser faktisk fabrikkoljen ålreit ut her etter snart halvannet år....... så kan 'gudene vite' (Og Møller få høre!) om turbo, ACT med mere skulle få problemer down the road. Enn så lenge går bilen greit.

I en annen tråd var det en som skrev at hvis en kjørte lite, måtte Golfen ha inspeksjonsservice med oljeskift hvert år.

Serviceindaktoren i Golfen min forteller meg at neste service er om 25.000 km eller et år og 8 måneder. Det har jeg tenkt å forholde meg til.

Jeg regner med at oljen de fylte på bilen i Wolfsburg holder det de lover.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30202
06.09.17 22:33
Jan: Jeg ser du skriver i et annet innlegg at 6 l olje og filter koster deg kr 400,-. Er det Biltemaolje du bruker ?

Skifter olje hver 10 000 km på Alfaen, men siden jeg er skapbonde kjøper vi inn slikt på fat og da blir det jo ikke så dyrt pr skift. 

Jan
06.09.17 22:42
LOB: Jan: Bruker denne oljen fra Q8-oil

Ser ut som den oppfyller de fleste krav. Jeg ser også at den oppfyller div. longlifespesifikasjoner, så da burde det holde med bytte en gang pr. år. 

På den annen side, når du får den så billig, og sikkert liker å stelle godt med bilen din, skader det i hvert fall ikke å bytte så ofte som du gjør.

Jeg er så gammel at jeg har kjørt biler og motorsykler som har hatt skiftintervall helt ned i 5.000 km. På en taxi medførte det oljeskift 24 ganger pr. år..

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34800
06.09.17 22:51

Ja hva er 'lite' da? Ved rundt 15000 km i året kommer man jo rundt 30' km etter ca. 2 år, det som er merket på LongLife.

Man må nesten 'lure' seg til årlig/15000 km. Selv om f. eks Toyota har dette som mal på en del biler.

Fikk man avklart hvordan indikatoren funker i Golf? Beregner den etter antall kaldstarter og kjørelengde? For man kom vel fram til her at den ikke faktisk måler oljens helse.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2034
07.09.17 08:17
Jan: Jeg er så gammel at jeg har kjørt biler og motorsykler som har hatt skiftintervall helt ned i 5.000 km.

PÅ VW bobler opp til 1966, var skiftintervallet 2500 km. Blei deretter doblet. Men det er ikke oljefilter i motoren, kun ei grovsil, så lurt å bytte litt ofte. Den store forskjellen er nok oljekvaliteten nå kontra før.

På min første CB100, var skiftintervallet 1500 km, men blei anbefalt å skifte tidligere.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11604
07.09.17 08:41
xantiasx: På min første CB100, var skiftintervallet 1500 km, men blei anbefalt å skifte tidligere.

Hadde det vært en bil med litt stor tank ville det tatt langt tid å fylle. Oljen måtte byttes hver gang man fylte drivstoff. 

LOB
07.09.17 10:27

Amerikanerne liker å skifte olje (kanskje fordi helsyntetolje tidligere var uvanlig i USA!?). Hver 5000 miles er ikke uvanlig i USA. Volvos oljeskiftintervall var hver 8000 km i USA men 15000 km i Norge på eksakt samme bil så det er vel litt av en kulturell greie dette med oljeskift... 

Forfun
ForfunInnlegg: 5013
07.09.17 11:15

På BMW leste jeg på ett forum at det var oljeskift hver 9000 miles i USA på min bil, mens i europa er det ca hver 30 000 km. Samme olje. 

Forskjellen er vel erstatningssaker ved ødelagt motor i USA, og levetidskostnad på leasing i Europa. Dermed er det mest lønnsomt for BMW å ha lenger skiftinterval i Europa.

Jeg følger USA skiftene. Tror jeg får igjen det hvis jeg beholder bilen lenge.

(Faren min hadde en landrover en gang, der han måtte fylle olje og peile bensin. Olje ble kjøpt inn i tønner).

hillebillys
07.09.17 16:43
LOB: Hvis man derimot følger amerikansk serviceintervall, oljeskift 2 ggr per år eller hver 8000 km

Siden du må det for og ungå problemer så må jo da Volvo ha problemer med dette.
Ellers hadde du jo ikke trengt det.

Det er VW jeg har kjørt mest med, og alltid fulgt intervallene og kjørt mye.  Aldri hatt problemer med noe av det du tjater om.

Men vet mange som kjører VW og ikke helt føller intervallene. (Bilene sier i fra om det trengs og skiftes før oppsatt km) Dem kan få problemer.  Men det veit jeg om flere med BMW også, som da ikke har skifta olje, og kjørt hardt med for lite olje. Det har resultert i div problemer.

Men  synes ikke det er voldsomt rart.

Men selv, følge intervaller og beskjeder bilen gir. Så er det ingen problemer og følge det som anbefales.

Dog har jeg sett antydninger til at shell olje tros rette verdier har en tendens til og lage belegg og rett og slett ikke værra helt bra. (Gammal Golf)

Byttet til annen olje, mener det var Castrol jeg byttet til. Og dette forsvant helt, og hadde ingen problemer. Og uten og ha tatt nøye målinger syntes jeg den brukte mindre olje. Men bilen trengte aldri og etterfylle mellom skiftene, hverken på shell olja eller castrol olja.

Men jeg er av den oppfatningen av at når en bil blir eldre. Så er det mer slitasje, og da kan en med fordel øke frekvensen på oljeskift.  Altså gå vekk fra longlife og over til vanlig årlig intervall.

Og da bruke kurant olje, mine biler går ikke på 65 kroners olje om jeg skal følge anbefalte spesifikasjoner. Men er vel kanskje derfor jeg ikke må skifte olje flere ganger i året.  

Men den amerikanske sykkelen min gjør det...  Derfor den må ha hyppige oljeskift tenker jeg.

hillebillys
07.09.17 16:46
Jan: I en annen tråd var det en som skrev at hvis en kjørte lite, måtte Golfen ha inspeksjonsservice med oljeskift hvert år.

Jup det er slik.

Mange tror det er 2 år og 30 000 km uansett.

Det er det ikke det er maks 2 år, maks 30 000 km
Og når indikatoren sier i fra.

Så da kan enkelte i teorien få info om og skifte olje på 12 000 km.
Men allikevel kjøre 30 000 km.

Dette vil kunne ha betydning for motorens fremtid.

hillebillys
07.09.17 16:51
rosmebraad: Fikk man avklart hvordan indikatoren funker i Golf? Beregner den etter antall kaldstarter og kjørelengde? For man kom vel fram til her at den ikke faktisk måler oljens helse.

Den har sensor i bunnpanna som måler ja...  
Ihvertfall så har min Polo det.

Hva dere på VGD kommer frem til her på diskusjoner og hva som er i den virkelige verden har ikke alltid noen særlig sammenheng.

Den beregner også utifra kaldstarter og andre ting. Det er også måler på inn sug. Har hørt påstand om att den der kan måle partikler som blir dratt inn. Men har ikke fått dette bekreftet .

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg