Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

registerreim røk på Kia Carens 2006 1.6 bensin

NYTT TEMA
Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3124
02.09.17 00:50

Min søsters bil.(Hun har pga. dårlig økonomi kjøpt en serie dyre billigbiler..)

Skiftet på 92000 ifølge selger, jeg vet ikke om det er dokumentert. Nå 170 000,

da røk den plutselig. Like godt å kondemnere bilen da det vil komme på 20 000

ifølge mekanikeren å fikse det. Tydeligvis en 'interference'-motor.. Dårlig med brukte motorer til denne bilen såvidt jeg kan se.

Er det ikke noe galt et sted når reimen ryker 10-12 000 før intervall?

Feilmontering?

Noen som vet om motorer til andre Kiamodeller kunne passe til denne?

(løsning blir visst en annen bil..)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9031
02.09.17 01:10
Herinacius: Er det ikke noe galt et sted når reimen ryker 10-12 000 før intervall?

Enten så var det ikke skifta på påstått tid.
Ellers så var kun reima skifta, men hverken pumpe eller strammehjul skiftet.

Mikke inn andre motorer blir køl.

For oftest når en kjøper motor, så kommer kun  selve motoren, og alt som sitter på må flyttes over. Er det da ikke samme motor kan det bli en del køl.

Får dere tak i en annen motor som er komplett med alle dippedutter, så er det ikke sikkert att styrenhetene vil snakke let ti sammen, og kan få mye køl med det.

Og de styreenhetene som går godt med den motoren er det jo ikke sikkert går godt med resten av bilen.

Edit: så ikke årstallet med engang da det stod i emnet ikke teksten.
Utrolig kort interval for en bil på denne siden av årtusenet.  Opel/GM motor?

(Innlegget ble redigert 02.09.17 01:13)

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3124
02.09.17 01:43

Vet ikke. Fins 2 Kia 1.6 bensinmotorer til bilene fra den tiden, SOHC og DOHC, første er da ikke 'interference' og ville hatt en mulighet til å overleve dette. Deler til denne bilen er generelt vrient, lite brukt å finne. mest realistisk ville da bli å overhale toppen? Men det blir for dyrt.

Ser på en gammel Opel Astra 2002 stv. 1.6 16V. Skulle jo være driftssikkert. 

Kort intervall, ja jeg skjønner ikke at de kan lage biler sånn.

ksb
ksbInnlegg: 47
02.09.17 08:25

Et annet moment: De fleste biler har skiftintervall både på tid og km, dvs det som kommer først. For eks har min peugeot 5 år/120000 km. For de fleste med normal kjørelengde kommer tidsintervall før man når antall km. Særlig problematisk blir dette på gamle biler som gjerne kjøres lite. Oppdaget mye av det en gang jeg trengte en billig ekstrabil en periode og var på leting på finn. Annonsør skrøt av at registerreim var byttet for 60000km siden. Studerte man dokumentasjonen der var tatt bilde av så man at det byttet var for over 10 år siden. . . . 

Kan det være tilfelle her? Selv om bilen fremdeles er innafor på km kan den være kraftig på overtid på alder på reima?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34800
02.09.17 11:56

Spennende med fiksingsprosjekter: Men da som hobby og ikke av nødvendighet.

Søsteren din burde kjøpe en ny Yaris hybrid eller annen pålitelig bil: Månedskostnad og bestyr med slik er trolig langt mindre enn å våge seg på diverse halvgamle hauger.

Uansett spennede for den som er noe interessert, lykke til og fortell hvordan det går!

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3124
02.09.17 12:09

Akkurat. Kjenner ikke historikk men det kan nok være 5-6 år siden.

nå vurderes altså en Astra 2002 177 000 km med reim byttet på 130 .. :P

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3124
02.09.17 12:12

Hun var på gjeldsordning, jeg prøvde å få henne til å svelge stoltheten og kjøpe en Corolla 1981 stv til 19 k. tror at hvis hun hadde tatt den ville hun hatt den nå og spart seg flere hauger. det er en bil jeg kunne skrudd på. Har Escort 1977 selv.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2034
02.09.17 12:33

Onkel har en Open Zafira ca 2002, der røyk reima på 85.000km/5.5 år. Intervallet var 90.000/6 år. Har en fetter med Vectra, reima har ryki på den, også. Der var den kjørt over intervall.

Tanken på å ha bruksbil fra 80-tallet, syns jeg ikke er så bra, verken driftsmessig og ihvertfall ikke sikkerhetsmessig. 

 

(Innlegget ble redigert 02.09.17 12:36)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2034
02.09.17 12:51

Gedsted i Danmark leverer til mange norske firmaer, tror de har bil til Norge hver uke. Ser ut som de har et par 03 og 04 motorer tilgjengelig. Samme motorkode?

xorcist
xorcistInnlegg: 2459
02.09.17 15:26

Jeg hadde en Giulietta før. Der var det 120'km/4(!) år.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3124
06.09.17 00:36

motorprosjektet ble uansett for dyrt. det ble Astra 2002 stv. fra Blomdals Opelhøgg. Fraregnet avgifter kostet den visst 13... :P

En grunn til at den var billig var et noe rustent utseende under tror jeg nok, men å pusse rust er noe jeg kan etter å ha hatt 2 biler som rusten var kommet for langt med, en Lada 1200 for lenge siden og den forrige Escorten (1976), nå delebil. Jeg godkjente dealen fordi jeg så at rusten ikke var på karosseri men på deler som evt kan skiftes heller enn å pusse rust, og rusten er lett tilgjengelig.

Pusse ned evt sandblåse, rustforvandler, Corroless eller tilsvarende iblandet Owatrololje og så tectyl/dinitrol.

begge lambdalamper lyste men dette er vel fordi den har stått litt og ikke feil i seg selv på eu.

så riktig bra ut ellers etter vask, stell og bort med byggmester skoge klistremerket..

en bil i denne prisklassen KAN være like bra som en man betaler 40-50 for og Opelhøggeren er en ok fyr, jobbet litt med ham for mange år siden

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3124
06.09.17 00:38

joda, bruksbil fra 80tallet er ikke noe man vanligvis gjør. Hva skjer f.eks hvis man kjører mange flere km enn de 5000 som er meningen med en veteran? det ble jo heller ikke.

LOB
LOBInnlegg: 178
06.09.17 08:44

Hvorvidt det er dyrt å eie en gammel bil... Jeg har en 20 år gammel Volvo som aldri har gitt meg noen ubehagelige overraskelser. Mange bileiere virker dog tro at bilen ikke trenger service etter noen år. Folk flest koster muligens på seg et oljeskift annet hvert år. Ikke rart at bilen vil svikte. Hvorvidt det lønner seg med en eldre bil avhenger av hvor kyndig man er på reparasjoner eller om man har t  billigt verksted i nabolaget. Hvis du bor innenfor ring-3 og ikke har peiling på bil vil det kanskje ikke lønne seg med en eldre bil. Likevel kan du være heldig med kjøp av 20 år gammel bil også. Min 850 hadde gått 78000 km ved innkjøp og 60000 km seinere har jeg kun bytt brems- slitedeler og selv utført service i henhold til Volvo sin spesifikasjon. Byttet støtdempere foran i går for bedre komfort. 

 

Gjeldende registerreimen så er det like vanlig at løperuller etc årsaker haveri som at selve reimen ryker. 

Har du søkt etter deler på bildelsbasen.se (samlested for svenske bilopphuggere)?

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3124
08.09.17 23:48

kom ikke så langt da eieren ville finne en annen. hun har heller ikke tid til å vente ukevis, kjører noen mil hver dag til jobb.

enig ang. gamle biler, min har 40årsjubileum i år. har vært neglisjert siste år så litt å gjøre på eu nå. orig. eksosanlegg fins ikke nå så måtte bygge et av biltemarør og potter. men gikk greit

SUV
SUVInnlegg: 3366
09.09.17 09:45
Herinacius: begge lambdalamper lyste men dette er vel fordi den har stått litt og ikke feil i seg selv på eu.

Er du sikker på at det ikke gir mangel på EU-kontrollen?

Du kaller det lambdalamper, er de sånn at dette er en så vanlig feil på Opel at de har egen lampe for det istedenfor at det går på motorfeil-lampa som vel antakelig er vanlig.

Jeg fikk lysende motorlampe pga feil på den elektriske varmeren til en sensor før katalysatoren, og lysende motorlampe ville gitt feil på EU, pluss at jeg da ikke ville oppdaget det hvis det kom andre feil som får lampa til å lyse (siden den allerede lyser og jeg ikke kan se om den lyser for en eller to ting.

Jeg merket ikke neo til feilen (fbortsett fra lampa) under kjøring. Og varmeren ble byttet for å fikse feilen (egentlig ganske unødig å bruke strøm til å varme opp en bit av eksosrøret rett ved motor for å få riktig temperatuur de første sekundene, men sånn er det med miljøkrav, ingen fornuft, bare pøs på med penger til alle mulige tiltak av mikroskopisk betydning). Det viste seg at denne hadde ødelagt hjernen i bilen, så da kunne ikke feilmeldinga slokkes (men merket ikke noe annet galt). Så da måtte hjernen byttes, verkstedet fikk tak i en brukt som de monterte og programmerte så den kan snakke med bilen. hele greie fra motorlampa begynte å lyse til den var slokket kostet meg 6000 kr. Det er for øvrig den dyreste feilen regninga jeg har hatt på denne bilen (kostet like mye som den største servicen med registerreimbytte).

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3124
10.09.17 01:36

Bilen har lambda 1 og 2 lampe.. Ifølge opelhøggeren ville de slokne når bilen ble kjørt litt. Ellers ikke annet foreløpig enn at slangen til spylervæsketank tydligvis har hoppet av. Må visst av med grill/fanger for å komme til tanken. Skal se på det imorgen.

Glad min bil ikke kan stelle i stand 'feil' som beskrevet over her..

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3124
10.09.17 22:09

Blomdal/Opelhuggeren sier at det ikke innvirker på motoren at de lyser (om den går bra eller ikke). Og det er visst vanlig å bare måle utslipp direkte. Dette og annet blir tatt før EU neste vår (han reparerer også).

For ordens skyld ang. trådemne så ble Kiaen skrotet, de som tauet den tar seg av det.

Bildelsbasen.se var et godt tips, der har de motorer til helt annen pris enn i Norge, f.eks toliter til 6.500 svenske kr pluss frakt.

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/KIA/KIA-CARENS-I/2003_2006/Motor/Motor-Bensin/Alla/

Men eieren kan ikke vente uker samt syns Kiaen var en skranglekasse, og motoren trakk faktisk dårlig, gikk jo 10 sek ofte fra man trakket på gassen til noe skjedde..

Den billige Opelen som erstatter den (Astra stv. 2002) er faktisk svært bra og ser bra ut, det som er med den er mye overflaterust på komponenter under, men dette er en ting jeg er ganske god på å fikse.

(Innlegget ble redigert 10.09.17 22:12)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg