Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips til bil for en venn

NYTT TEMA
ferrek
ferrekInnlegg: 15545
02.09.17 16:33

På tide med en sånn tråd. En venn av meg skal bytte ut sin Avensis som har vært alt annet enn problemfri. 

Kriterier: 

4-hjulstrekk

5 seter og dører. Plassbehovet er type Golf stv, kan gjerne være større bil (les: SUV)

Opptil 400k, gjerne en hel del rimeligere også

Minimum ett år gjenværende fabrikkgaranti

Bensin

Jeg har ikke begynt å sjekke så mye selv foreløpig, kom derfor med hva som helst av tips innen kriteriene. Hun kjører ganske mye, drivstofføkonomi er derfor en faktor å ta med, men ikke en dealbreaker. 

(Innlegget ble redigert 02.09.17 16:34)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11601
02.09.17 18:13

Han får en nesten ny Octavia 1,8 4x4 for den summen.

ferrek
02.09.17 18:56

Jepp. Jeg mener Octavia eller Golf Alltrack er blant de beste valgene. Bedre enn Outlander hybrid hun vurderer. Spesielt siden det er usikkert om hun får ladet den og hun kjører en del motorvei. Mazda CX-3 kan være et alternativ om hun finner ut at hun ikke har det plassbehovet hun skisserer. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34798
02.09.17 21:59

Ja for den Skoaden kan man vel lese tråden 'rosmebraads bilprovning'

SUV
SUVInnlegg: 3366
03.09.17 19:22
ferrek: Jepp. Jeg mener Octavia eller Golf Alltrack er blant de beste valgene. Bedre enn Outlander hybrid hun vurderer. Spesielt siden det er usikkert om hun får ladet den og hun kjører en del motorvei. Mazda CX-3 kan være et alternativ om hun finner ut at hun ikke har det plassbehovet hun skisserer.

Hva er det du/hun mener er galt med Outlander hybrid? Jeg ser du skriver at det er usikkert om hun får ladet den og at hun kjører mye motorvei, og jeg antar du da mener at det blir dårlig drivstofføkonomi med en slik bil etter alt du sikkert har lest fra alle dem som ikke har erfaring med slik bil og skriver masse rart basert på hva de tror eller ønsker at andre skal tro.

I går kjørte jeg fra Rudskogen til Oslo sentrum med et forbruk på 0,59 l/mil med min bil (ifølge kjørecomputeren). Dette er en strekning med mye motorvei og jeg ladet ikke før turen (men hadde vel ca 4 km rekkevidde på strøm da jeg startet på turen som vel er på ca 90 km, så reelt forbruk uten lading vil bli ørlitegrann høyere).

Konklusjonen angående slik bil må vel bli at med lademulighet så kan man få store fordeler sammenlignet med bensinbiler, mens uten lademuligheter så har man bare en liten fordel sammenlignet med ande biler. Man kan lade i utforbakker og man slipper at motoren tuller bort mye energi når man snegler seg frem i kø (da kjøer man på strøm uten motoren i gang, eller den kan gå og batteriet fylles opp med den energien man ikke bruker).

Selv har jeg et gjennomsnittsforbruk på 0,37 l/mil med denne 2-tonns-bilen (ifølge kjørecomputer, men det ser ut til å stemme bra med fyllingene). Steg jo ørlitegrann (0,01 l/mil) da jeg forrige helg tok en 600 kilometers tur (uten lading underveis) med en henger/last som veier 800 kg og er høyere enn bilen i hele bilens bredde.

Hvordan er forbruket på Mazda CX-3?

rosmebraad
03.09.17 20:31

Du SUV, for meg ble det jo ikke slik, 5-serien hybrid jeg prøvde hadde jo 0,19 på mila oppgitt og 0,97 på måleren. Så vi alle er ikke borti japanske SUVer og deres fantastiske ytelser

Iseran2770
03.09.17 21:53
SUV: Hvordan er forbruket på Mazda CX-3?

CX-3 med AWD og bensinmotor ville på samme tur som du beskrev brukt 0,63.

Men den har en annen enorm fordel, den veier 595 kg mindre enn Outlander PHEV. Ladbare hybrider en noen fleskeberg av biler.

(Innlegget ble redigert 03.09.17 21:55)

SUV
04.09.17 02:02
Iseran2770: CX-3 med AWD og bensinmotor ville på samme tur som du beskrev brukt 0,63.
Men den har en annen enorm fordel, den veier 595 kg mindre enn Outlander PHEV. Ladbare hybrider en noen fleskeberg av biler.

Da ville altså brukt litt mer bensin enn Mitsubishi-en på denne turen, noe som betyr at hvis det er bensinforbruket som er viktig så burde det bilen med det lengste navnet være vinneren av disse to.

Du skriver at Mazda-en har en annen enorm fordel og det er at den veier 595 kg mindre. Jeg vil heller si det er en enorm ulempe, og nettopp dette at min forrige bil veide omtrent det samme som Mazda-en var en viktig grunn til å bytte den ut i noe større og tyngre. For man vet aldri når det kanskje smeller og da er det greit å ikke bli slengt unna, men å ha litt vekt. Jeg har selv opplevd at bilen bak ikke klarte å stoppe bak meg, men den klarte å svinge opp på høyresiden av meg, så det gikk bra. Hadde den altfor nærgående BMW-føreren ikke klart å ta denne unnamanøveren (som det mange andre steder ikke ville vært plass til heller) så kunne jeg lett fått nakkeskader i bilen jeg hadde da, som bare veide 1400 kg. Med to tonn så blir det ikke like brå dytt og det går bedre (men blir litt mer brutal bråstopp for den som kjører på meg).

Ulempen med tyngre biler er at de som regel får et høyere drivstofforbruk enn lette biler. Men hvis man skal velge mellom to biler og drivstofforbruk er viktig kriterie og den tyngste faktisk klarer et lavere forbruk så er det jo den tyngste man bør velge.

Tidligere har du vært veldig opptatt av at biler bør ha et lavt tyngdepunkt, men dette har du visst glemt å ta med i sammenligningsgrunnlaget her. Den ene bilen har nemlig ei batteripakke under gulvet og har nok dermed et lavere tyngdepunkt enn konkurrenten.

SUV
04.09.17 02:06
rosmebraad: Du SUV, for meg ble det jo ikke slik, 5-serien hybrid jeg prøvde hadde jo 0,19 på mila oppgitt og 0,97 på måleren. Så vi alle er ikke borti japanske SUVer og deres fantastiske ytelser

Det oppgitte forbruket på 5-serien er nok på en standard-test der bilen kjøres ca 50 km og mye foregår på batteri. For det er akkurat samme forbruket som min bil har i offisielle tall.

Hvis man dropper å kjøre på strøm og kanskje har kaldstart i lav temperatur og i tillegg tar en del kraftige akselerasjoner så vil man selvfølgelig klare å få et ganske høyt forbruk, men de gjelder jo alle biler.

Ifølge brosjyra så klarer min bil seg med 0,65 l/mil om man ikke lader. I virkeligheten så er det noenganger over og andre ganger under, alt ettersom hvilke betingelser man har.

ferrek
04.09.17 07:48
SUV: Hva er det du/hun mener er galt med Outlander hybrid?

Hovedsakelig usikkerheten rundt lading og firehjulstrekksystemet. Førstnevnte er ikke et problem lengre, da hun får lademulighet.

En annen ting du helt sikker vet: 

Har Outlander samme utfordringer i kulde som Golf GTE jeg hadde? Den gikk ikke på ren eldrift under 10 minusgrader. Det er ikke noe kjempeproblem, verre var det at den ikke startet i kaldere enn 28 minus, med mindre den er koblet til strøm. Når denne bilen det er snakk om her vil oppholde seg veldig mye på Røros er det en problemstilling å ta med.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2095
04.09.17 08:39
ferrek: Mazda CX-3 kan være et alternativ om hun finner ut at hun ikke har det plassbehovet hun skisserer.

Med mye langkjøring ville i hvert fall jeg valgt en bil med mer komfort enn denne - slik som den nevnte Octaviaen, eller cx-5 hvis vedkommende ønsker å sitte høyt/ha suv.

Eller hva med en snasen Levorg? Og her er det penger igjen til å dekke det økte forbruket, sammenliknet med Octavia, på 0,02 ltr/mil.

(Innlegget ble redigert 04.09.17 08:40)

Iseran2770
04.09.17 11:28
SUV: Ulempen med tyngre biler er at de som regel får et høyere drivstofforbruk enn lette biler.

Ulempen med tunge biler er at kjøreegenskapene blir mye dårligere. 

Du kan stritte imot så mye du vil, men det er fysiske lover som er ufravikelige.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2033
05.09.17 13:35
Iseran2770: Ulempen med tunge biler er at kjøreegenskapene blir mye dårligere. Du kan stritte imot så mye du vil, men det er fysiske lover som er ufravikelige.

Amen. Men høy vekt kan gi en økt følelse av komfort, dog mest når det kjøres rett fram på gode veier.

Iseran2770
05.09.17 14:09
xantiasx: Men høy vekt kan gi en økt følelse av komfort

Helt klart, og jeg respekterer de som prioriterer komfort foran kjøreegenskaper. Men debattanten med nick SUV mener at høye fleskeberg av noen biler har glimrende kjøreegenskaper.

rosmebraad
12.09.17 23:52

Du SUV, jeg så noe som må være småtrist for deg: En Outøander som ikke var PHEV, manglet hengerfeste og muligens også var 2WD.

Kan man ha slik bil og mangle slike elementer?

Selvsagt funker den trolig greit som en asiatisk brødboks med hjul på, men noen særegen bil i (debattanten) SUVs ånd er jo ikke slike utgaver

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2033
13.09.17 07:43
Iseran2770: Men debattanten med nick SUV mener at høye fleskeberg av noen biler har glimrende kjøreegenskaper.

I dette tilfelle kan vi vel bare konstantere at noen av oss mener noe helt annet med glimrende kjøreegenskaper enn andre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg