Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Piggdekk eller piggfritt ?

NYTT TEMA
Fritz187
Fritz187Innlegg: 270
05.09.17 00:16

Jeg bor på sørlandet, og har alltid brukt piggdekk vinterstid. Er lei av støy fra disse,så nå vurderer jeg å kjøre piggfritt til vinteren. Bor 15 km nord for Kristiansand, så her kan være vekslende forhold, men som oftest helt bar veg i løpet av dagen etter et event. snøfall. Har bestilt piggfrie dekk til nybilen som ligger på dekkhotell, men kan fremdeles endre mening. Hva mener dere, og event. erfaringer ? Bilen er en VW Golf 7

shagalott
shagalottInnlegg: 4236
05.09.17 07:17

Jeg tror dette blir å gå brillefint. Selv har jeg kjørt piggfritt siden 1997, og kommer neppe til å gå for pigg igjen. Og jeg bor i strøk som har betydelig mer vinter og tildels veldig vekslende forhold kontra der du bor.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2070
05.09.17 08:20

Piggfritt går fint i snø. Dog ofte litt mindre grovt mønster enn enkelte bra piggdekk. Bakdelen uten pigg er på underkjølt, våt asfalt,  våt is og polert is. Fordelen med piggfritt på vinterføre for min del, er at jeg legger inn større sikkerhetsmarginer når det er glatt. Dessuten her jo piggdekk bare bra den første vinteren med min kjøring, og blir kjørt i stykker på bra asfalt.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11895
05.09.17 08:38

Jeg har kjørt piggfritt i 19 år og er veldig fornøyd med det. Underkjølt regn som fryser på bakken er utfordringen. Da bør man helst la bilen stå.

For en del år siden måtte jeg kjøre hjem sent en kveld hvor det hadde vært underkjølt regn i flere timer. Alle busser var stoppet og det lå biler i grøftene flere steder. Jeg måtte ta det ekstremt rolig i nedoverbakker, men oppover var det ikke noe problem takket være Quattro.

(Innlegget ble redigert 05.09.17 08:39)

Forfun
ForfunInnlegg: 5080
05.09.17 09:54

Til normal bruk hadde jeg nok valgt piggfritt. Støy fra piggdekk er noe dritt. Men piggdekk er tryggere, så en må legge inn mer marginer med piggfritt. Og hvis en har sære hobbyer der en kjører mye på dårlige fjellveier og på veier med lite vedlikehold er piggdekk obligatorisk.

Jan
JanInnlegg: 4267
05.09.17 17:25

Jeg har kjørt taxi med piggfritt i Bergensområdet i mer enn 20 år.

Det fungerer utmerket på alt annet enn is.

Som xantiasx skriver slites piggene i stykker på bar asfalt,så den dagen de kunne vært nyttige, henger de som løse melketenner på en sjuåring og gir liten effekt.

LOB
LOBInnlegg: 200
05.09.17 17:47

Har kjørt xa 3500 mil med mine Hakkapelitta 7 og har mistet ca 1 pigg per dekk og de har fortsatt fint utstikk. Viktig å kjøre inn piggdekk hvis man vil beholde piggene. Jeg velger piggdekk pga sikkerhet. Resonnementet om at piggfritt "har gått fint i 15 år..." burde vel også gjelde bruk av sikkerhetsbelte? Har i løpet av 25 år aldri hatt bruk for det... Tenk også på att piggdekk har bedre friksjon enn piggfritt på bar asfalt (pga dype og myke seipninger). Det siste er det ikke mange nordmenn som fått med seg.

Forfun
05.09.17 18:26
Jan: Som xantiasx skriver slites piggene i stykker på bar asfalt,så den dagen de kunne vært nyttige, henger de som løse melketenner på en sjuåring og gir liten effekt.

Hvordan merker du det? At piggene forsvinner? Jeg vurderer å bytte mine piggdekk i år, på grunn av alder. Men alle piggene er på plass. Med firehjulstrekk og fornuftig kjøring spinner jeg ikke på bar asfalt. På snø og is tåler piggene spinning.

Tipper du hadde hatt en annen holdning hvis du kjørte i Voss. Selv om det går med piggfritt der også, men litt mer risky.

Jan
05.09.17 18:41
Forfun: Tipper du hadde hatt en annen holdning hvis du kjørte i Voss. Selv om det går med piggfritt der også, men litt mer risky.

Det er godt mulig at jeg hadde valgt pigg dersom jeg kjørte på vinterføre hele vinteren.

Men både TS og jeg bor og kjører nær kysten, der vintrene blir kortere og kortere. Dessuten saltes det med en målsetning om at veiene blir bare og isfrie i løpet av få timer etter snøfall. 

I mellomtiden gjelder det bare å legge inn ekstra marginer.

Når det gjelder slitasje på piggene, sier det seg selv at disse blir slitt når minst 99% av kjøringen foregår på bar asfalt.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
05.09.17 19:19
Jan: Det er godt mulig at jeg hadde valgt pigg dersom jeg kjørte på vinterføre hele vinteren.

Er vel motsatt.

Min erfaring er att på ordentlig godt vinterføre så er det gummiblandingen som teller ikke piggene.

Men på våt vei, isete vei, og ved underkjølt regn så er det pigger som gir grep.

Når det gjelder løsning av pigger så de bilene jeg kjører(Kjørte) med piggdekk så var det ikke noe problem. Dette har med kjørestil og att noen kryssbytter hjul. Sistnevnte når en snur rulleretningen så løsner fleste pigger ganske fort.

Nå har jeg piggfritt på alt, også firma lørja.
Kjører jo på forhold storsett som er ok for piggfritt.

Andre får bare prøve og velge selv hva dem vil kjøre med.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11895
05.09.17 20:45
LOB: burde vel også gjelde bruk av sikkerhetsbelte?

Bilbeltet har nesten ingen ulemper.

Piggdekk bråker som et helvete på bar asfalt og graver opp 100 tonn av asfalten hver vinter. De som kjører med pigger kan selvsagt mene at det siste er staten, fylket eller kommunens problem. Men jo mer penger de må bruke på ny asfalt jo mindre blir det til andre veiformål.

Jeg mener ikke at ingen skal bruk piggdekk, men den gang alle biler i Oslo brukte piggdekk var det et rent helvete.

Jan
05.09.17 21:38
hillebillys: Er vel motsatt.

Det jeg mente med det utsagnet var at så lenge det er snø eller is under hjulene, merker man ikke ulempene med en helvetes støy fra piggene.

Når jeg skrev i mitt første innlegg i tråden at jeg hadde kjørt piggfritt på taxien i mer enn 20 år, var det ikke helt sant. For 8-10 år siden var jeg med på en test for Michelin. Da fikk taxien gratis piggdekk i tre måneder, mot at jeg fylte ut et skjema. Det var et støyhelvete uten like, bortsett fra på en tur jeg kjørte til Geilo. Da var det noen mil med hardpakket snø.

Jeg har også erfart at piggfrie dekk har godt feste på snø, enten det er mildt eller kaldt.

Torotto
TorottoInnlegg: 11915
06.09.17 13:39
Fritz187: Jeg bor på sørlandet, og har alltid brukt piggdekk vinterstid. Er lei av støy fra disse,så nå vurderer jeg å kjøre piggfritt til vinteren. Bor 15 km nord for Kristiansand, så her kan være vekslende forhold, men som oftest helt bar veg i løpet av dagen etter et event. snøfall. Har bestilt piggfrie dekk til nybilen som ligger på dekkhotell, men kan fremdeles endre mening. Hva mener dere, og event. erfaringer ? Bilen er en VW Golf 7

Da er vel spørsmålet om du må kjøre hver dag?   Kan la bilen stå dager med isholke. 

For pigg er viktig hvis du kjører i kystklima med underkjølt regn, som blir til is.

For det er kun på slikt føre piggdekk gir fordeler. 

Ofte da også med harde vindkuler. Da ville jeg ha brukt vinterdekk. Det har skjedd mye de senere årene på piggdesign og kan anbefale nokian hakkapelitta 8 og 9. 

Forfun
06.09.17 16:20
Torotto: For pigg er viktig hvis du kjører i kystklima med underkjølt regn, som blir til is. For det er kun på slikt føre piggdekk gir fordeler.

Pigg er en stor fordel når det er glatt. Det er det veldig mye oftere enn når det er underkjølt regn. Alt fra vanlig is til hardpakket snø. Altså alle gangene en har problemer med grep er pigg best, piggfritt er best når grepet er bra. Jeg vil heller ha 2 meter lenger bremselendte på tørr asfalt fremfor 50 meter lenger bremselengde på blank is.

Jeg er enig i at piggdekk har store ulemper, så hvis jeg hadde sluttet å stå på ski hadde jeg nok  byttet til piggfritt. Men det er til tross for dårligere egenskaper på glatt føre.

LOB
LOBInnlegg: 200
06.09.17 17:46

Forfun:"  Jeg vil heller ha 2 meter lenger bremselendte på tørr asfalt fremfor 50 meter lenger bremselengde på blank is."

Piggdekk har kortere bremselengde enn pigfrie vinterdekk også på tørr asfalt pga mykere gummi og dypere seipninger.

Ribba
RibbaInnlegg: 34418
06.09.17 19:28
LOB: Piggdekk har kortere bremselengde enn pigfrie vinterdekk også på tørr asfalt pga mykere gummi og dypere seipninger.

For nordiske piggfrie dekk, så er det generelt sett slik. Piggdekk har generelt sett kortere bremselengde på tørr asfalt.

Kontinentale piggfrie vinterdekk derimot, så er bremselengden soleklart best her på tørr asfalt. Da sliter man derimot på vinteregenskapene.

Dekk er og blir kompromisser og det er ikke en type dekk som er best på alt. I tillegg har jo piggdekk fått sterke restriksjoner, og dermed er dagens piggdekk blitt mer lik piggfrie vinter som følge av disse restriksjonene, sine nordiske piggfrie konkurrenter. Noe som betyr at ulempene og fordelene i større grad også gjelder piggdekk.

Ulempene er at tørrveisegenskapenene nok har blitt litt dårligere, mens fordelene er jo at om piggene blir slitt, men gummien ellers er grei, så har man fortsatt greie vinteregenskaper. Før var jo piggdekk veldig mye dårligere når piggene tok kveld.

m-sport
m-sportInnlegg: 1737
06.09.17 19:46
Forfun: Jeg er enig i at piggdekk har store ulemper, så hvis jeg hadde sluttet å stå på ski hadde jeg nok  byttet til piggfritt. Men det er til tross for dårligere egenskaper på glatt føre.

Jeg bor nærmeste i fjellheimen fra november til april og har klart meg fint med gode piggfrie dekk kombinert med firehjulsdrift. Jeg passer imidlertid på å skifte dekk hvert annet  år slik at jeg alltid har dekk med god mønsterdybde. 

M-T
M-TInnlegg: 5023
06.09.17 20:38

Så lenge jeg bor i Trondheim, hvor det er bar asfalt det aller meste av vinteren, kommer jeg selvfølgelig til å fortsette på piggfritt. Har aldri vært noen problemer, med en gang det kommer is på veien pøser kommunen på med salt.

Samtidig er det greit å ikke bidra til å forverre luftkvaliteten i byen mer enn nødvendig. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
06.09.17 20:49
Jan: Det jeg mente med det utsagnet var at så lenge det er snø eller is under hjulene, merker man ikke ulempene med en helvetes støy fra piggene.

Det er riktig, og samtidig da du ikke trenger pigenne.

Fikk med meg att du kjører piggfritt.

Jan
06.09.17 22:14
hillebillys: Fikk med meg att du kjører piggfritt.

Det har jeg tenkt å fortsette med. 

Jeg var for mer enn 20 år siden skeptisk til piggfrie dekk, og mitt første møte med slike var noen av de sjeldne dagene Bergen har snødekte veier.

Jeg var invitert på en event hos min Hondaforhandler, og fikk låne en ny Accord over helgen.

Da jeg skulle levere bilen tilbake, spurte selgeren meg om hvordan jeg likte de piggfrie dekkene. Jeg måtte svare som sant var, at det hadde jeg ikke tenkt på, bilen hadde minst like godt feste mot underlaget som jeg var vant til. På den tiden kjørte neste alle med piggdekk, så jeg var sikker på at denne bilen også hadde piggdekk.

Slik klimaet har utviklet seg, har det knapt vært vinterføre i Bergensområdet de siste 5-6 årene. De fleste bilister hadde klart seg med sommerdekk mesteparten av tiden. Da er det i hvert fall meningsløst å kjøre med piggdekk. Den oppfatningen deler jeg med ca 90% av mine medbilister.

En annen fordel med piggfrie vinterdekk, er at man kan ta seg en tur til Danmark, Tyskland osv. om vinteren uten å måtte kjøpe et ekstra sett med dekk eller legge om til sommerdekk.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2070
06.09.17 22:18

En fordel med piggdekk, er at man i endel tilfeller på asfalt med litt isbelegg på, kan høre på støyen om de sklir litt eller ikke, slik at man merker hvor glatt det er. Det merker man ikke med piggfritt.

(Innlegget ble redigert 06.09.17 22:19)

Forfun
06.09.17 22:24

M-sport, problemet er ikke offentlige veier, de er vanligvis brøytet og ikke så bratte. Bare å kjøre mye saktere med større risiko for uhell. Fjellveier etter snøfall med is under er vanskeligst. Med firehjulstrekk kommer jeg vanligvis opp, men jeg vil hel ned også. På is. 

Ulempen med firehjulstrekk og piggdekk er at vi alltid bruker bilen min når det er vanskelige kjøreforhold. 

Fritz187
Fritz187Innlegg: 270
10.09.17 02:03

Takk for nyttige tips.. da blir det nok piggfritt.

(Innlegget ble redigert 10.09.17 02:05)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg