Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nye Leaf

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 24458
06.09.17 08:01

Da har andre generasjon av "Datsun Blad" blitt presentert, og er definitivt en forbedring i utseende sammenlignet med dagens modell, som rett og slett er stygg. Så får man se hvordan salget her i landet går, om den klarer å selge like bra som forgjengeren, eller om økningen i sammenlignbare modeller gjør at den ikke når de samme nivåene. Men topp 10 kommer den nok uansett opp på i 2018

http://www.side3.no/her-er-nye-nissan-leaf/3423369936.html

passat06
passat06Innlegg: 1110
06.09.17 11:13

Noen som vet om dette er å regne som en ny modell, eller som en facelift? Lik akselavstand som den gamle visstnok, og jeg synes mye ser likt ut ellers også om en klarer å se bort fra kraftige endringer i front og bak.

(Innlegget ble redigert 06.09.17 11:14)

Windsor
WindsorInnlegg: 6571
06.09.17 11:26

Definitivt som ny modell å regne, ikke facelift. Synes den ser bra ut jeg, spesielt bakfra. At det tar en stund før den er tilgjengelig med større batteri er jo klart minus, men denne tror jeg vil selge bra. Får ikke samme markedsandel som første Leaf, men den var jo helt alene en god stund.

VGstig
VGstigInnlegg: 1013
06.09.17 13:09

Interessant informasjon i slutten av artikkelen; nye Nissan Leaf er klartgjort for såkalt vehicle-to-grid-kapasitet, det vil si at bilens batteribakke kan brukes til å gi strøm hjemme.

Heldigvis ser utseende på elbiler til å bli bedre, men jeg er redd denne faller gjennom hvis ikke rekkevidden holder følge med konkurrentene.

shagalott
shagalottInnlegg: 4300
06.09.17 13:50
VGstig: men jeg er redd denne faller gjennom hvis ikke rekkevidden holder følge med konkurrentene

60 kWh pakke til neste år med +/- 500 km. rekkevidde altså i 2018. Fullt ut konkurransedyktig, kanskje spesielt med tanke på at VW sin i.d serie som kommer rundt 2020 snakker om ca. 500 km rekkevidde. 

VGstig
VGstigInnlegg: 1013
06.09.17 16:14

Ja, det var jeg som leste feil og trodde Leaf kom med stor pakke i 2019, men den setningen gjaldt visst Model 3 og Ampera. Når flere og flere bilprodusenter snakker om 50 mil rekkevidde så åpner det opp for et stort marked, tror jeg.

passat06
passat06Innlegg: 1110
06.09.17 19:24

Motortrend spekulerer på det samme spørsmålet som jeg stilte, og konkluderer med at mye er med over fra den gamle:

"While we’re staring at the new Leaf’s profile, let’s use it to do a little automotive detective work. Imagine overlaying the current Leaf’s profile on it. See the match? The front and rear wheels exactly align—a giveaway that Leaf 2’s platform is fundamentally carryover bones not only in wheelbase but also in front track (its rear one is 0.8 inch wider), its essential suspension components, and the positioning of all the basic building blocks needed to assemble a modern EV. Consequently, its interior specs are a close match, too (it’s luggage space is more useful from ironing out small intrusions); externally, it’s 1.4 inches longer, 0.8 inch wider, and 0.4 inch taller."

Burkar
BurkarInnlegg: 8467
06.09.17 20:18

Så denne irl i sommer. Ingen skjønnhet akkurat, men minner om en vanlig hatchback og har mindre særpreg enn gamle Leaf.

Spradebassen
SpradebassenInnlegg: 1102
06.09.17 22:23

Rekkevidde antas iflg. EPA til 24,1 mil. Høres ikke dette litt lite ut med 40 kW batteripakke da? Ioniq går jo nesten like langt med sine 28 kW. 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 1199
06.09.17 23:38

Synes den ser interessant ut. Har selv hatt en Soul EV i 13 mnd som jeg solgte i dag faktisk, har ikke planer om å eie bil de neste årene, men om jeg skulle hatt ny (el)bil nå til dags ville den absolutt blitt vurdert opp mot Ioniq og Model 3.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3692
07.09.17 07:56

Ser mye bedre ut og litt mer normal ut enn forrige, men fortsatt ikke spesielt fin.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17001
08.09.17 11:59
Burkar: Så denne irl i sommer.

Hvor da? Denne har jo ikke vært vist før, selv ikke til forhandlere, så da må du nesten ha ramlet inn porten til fabrikken i Japan, eller?

Burkar
BurkarInnlegg: 8467
08.09.17 14:57
Allegerita: Hvor da? Denne har jo ikke vært vist før, selv ikke til forhandlere, så da må du nesten ha ramlet inn porten til fabrikken i Japan, eller?

De hadde den ute på reklameshoot i Barcelona. Utenfor hotellet jeg bodde på :-)

Someone
SomeoneInnlegg: 24458
07.12.17 12:32

Ser ut som prisen på den nye blir ganske lik som for den gamle

 

http://www.side3.no/motor/nissan-avslrer-alle-prisene-pa-sin-nye-leaf/3423396293.html

fcuk
fcukInnlegg: 15308
08.12.17 08:49

Da får jeg rett da, mestselgende elbil i Norge, og verden 2018 blir Nissan Leaf.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3692
08.12.17 09:17

Det som er kjipt med Leaf (bortsett fra at de er japsete) er at det ikke er CCS hurtiglading. Kommer det på den nye tro?

JackNapier
JackNapierInnlegg: 1199
08.12.17 09:23
fcuk: Da får jeg rett da, mestselgende elbil i Norge, og verden 2018 blir Nissan Leaf.

IONIQ ligger vel på den samme prisen? Og samme kjørelengde?

HarryH
HarryHInnlegg: 25148
08.12.17 09:25
Kompressor-V8: Det som er kjipt med Leaf (bortsett fra at de er japsete) er at det ikke er CCS hurtiglading. Kommer det på den nye tro?

Kanskje dumt spørsmål, men vil dette fungere om man kjøper en "Type 2" ladekabel?

M-T
M-TInnlegg: 5050
08.12.17 10:27
JackNapier: IONIQ ligger vel på den samme prisen? Og samme kjørelengde?

Men de sliter, som mange andre, med å levere nok biler. 

kalleee
kalleeeInnlegg: 60
17.12.17 01:58

 Ionic burde vinne prisen for den absolutt kjedeligste designen 2016.. 

Den nye Nissan Leaf kommer til å bli sannsynligvis enda mer populær enn den gamle leafen. 

Designen har absolutt fått en godt oppløft, lukter vinner 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9823
17.12.17 09:25
Kompressor-V8: Det som er kjipt med Leaf (bortsett fra at de er japsete) er at det ikke er CCS hurtiglading. Kommer det på den nye tro?

Ifølge denne artikkelen fortsetter de med CHAdeMO. Det betyr 50kW hurtiglading (som dagens CCS i praksis også er) for den første utgaven som vil bli levert. Men E-plus-utgaven med økt effekt og rekkevidde (i området 500 km) som man skal kunne bestille sent i 2018 vil støtte superlading over CHAdeMO på 150kW. Men det forutsetter at det rulles ut CHAdeMO-ladere som kan tilby så mye "juice". 

Det som er merkelig med Nissan Leaf er den lave AC-ladeeffekten. Maks 6,6kW. i3-en din støtter 22kW dersom du får satt opp 3-fase 400V utstyr hjemme.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12406
17.12.17 09:29
kalleee: Ionic burde vinne prisen for den absolutt kjedeligste designen 2016..

Ja, den er kjedelig, men tross alt mye penere enn grisestygge 2016 Leaf.

passat06
passat06Innlegg: 1110
17.12.17 11:39

Jeg tenkte først at 2018 Leaf så mye bedre ut, men etter å ha blitt klar over at de har tatt den gamle og hengt på ny front og bakpart så er jeg sannelig ikke sikker lenger...

MacanT
MacanTInnlegg: 9630
17.12.17 12:09
Hollabaloo: Det som er merkelig med Nissan Leaf er den lave AC-ladeeffekten. Maks 6,6kW. i3-en din støtter 22kW dersom du får satt opp 3-fase 400V utstyr hjemme.

Nei, BMW i3 støtter 3 fase 11 kW

Er meget praktisk å ha ettersom det nå begynner å dukke opp fler og fler 11 kW stolper (3 fase 16A)

(Innlegget ble redigert 17.12.17 12:19)

MacanT
MacanTInnlegg: 9630
17.12.17 12:15
kalleee: Den nye Nissan Leaf kommer til å bli sannsynligvis enda mer populær enn den gamle leafen.  Designen har absolutt fått en godt oppløft, lukter vinner

Den er fremdeles asiatisk, noe som vil være en dealbreaker for slike som meg :)

(Innlegget ble redigert 17.12.17 12:18)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9823
17.12.17 13:06
MacanT: Nei, BMW i3 støtter 3 fase 11 kW Er meget praktisk å ha ettersom det nå begynner å dukke opp fler og fler 11 kW stolper (3 fase 16A)

Aha da husket jeg feil. Der jeg bor kommer det forhåpentligvis snart private ladebokser med opptil 22kW (dynamisk lastfordeling).

MacanT
MacanTInnlegg: 9630
17.12.17 16:58
Hollabaloo: Der jeg bor kommer det forhåpentligvis snart private ladebokser med opptil 22kW (dynamisk lastfordeling).

Vi skal snart igang med å installere noe lignende i sameiets fellesgarasje. Skal legge flatkabel med 3 fase 32A (22 kW) til samtlige parkeringsplasser. Så kan hver eier etterhvert som de får behov for det enkelt installere en Zapcharger Pro ladeboks.

Regner med at det blir svært få biler som lader på dagtid så da kan jeg lett ta inn i3'n og fylle opp batteriet i løpet av et par timer :)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1054
17.12.17 22:44
Hollabaloo: Ifølge denne artikkelen fortsetter de med CHAdeMO. Det betyr 50kW hurtiglading (som dagens CCS i praksis også er) for den første utgaven som vil bli levert. Men E-plus-utgaven med økt effekt og rekkevidde (i området 500 km) som man skal kunne bestille sent i 2018 vil støtte superlading over CHAdeMO på 150kW. Men det forutsetter at det rulles ut CHAdeMO-ladere som kan tilby så mye "juice".

Fortum sine nye lynladere kommer både med CCS og CHAdeMO. De første kommer i drift i februar ved Nygårdskrysset syd for Oslo. 350kW! Da trenger vi bare noen elbiler som kan suge til seg disse kilowattene.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9823
17.12.17 23:53
TorAtle: Fortum sine nye lynladere kommer både med CCS og CHAdeMO. De første kommer i drift i februar ved Nygårdskrysset syd for Oslo. 350kW! Da trenger vi bare noen elbiler som kan suge til seg disse kilowattene.

Spennende. Lurer på hva minuttprisen blir... I dag er det 2,50 kr pr min på DC 50kW. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3692
18.12.17 07:58

Har prøvd disse CCS hurtigladerne litt for moroskyld, på et par langturer, et par ganger jeg har glemt å lade opp hjemme og skulle kjøre mer enn jeg beregnet. Men det går så lenge mellom hver gang at jeg må ha nytt passord hver gang jeg logger inn i appen. Siden tyskere satser på CCS er nok det veien å gå da det er de som lager biler som jeg ønsker meg. Hvis det systemet blir raskere er det jo helt supert. 

Lader egentlig bare hjemme og det holder i massevis for alt annet enn kjøring på hurtig motorvei (130km/t i over 10-15 mil). Koster raskt beregnet ca 200kr/mnd å lade hjemme. 2-Fas 16a-opplegg holder i massevis. Tar vel 5-6-7 timer gjennom natten om den er 30-20-10% gjenværende ved ladestart.

(Innlegget ble redigert 18.12.17 08:04)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg