Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jordebil

NYTT TEMA
Tonvi
TonviInnlegg: 21
10.09.17 17:15

Tenker å kjøpe jordebiler. Er det noen forslag på biler som er billige og fine som jordebil?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4524
10.09.17 17:18

Skal du ha den til pynt på jordet eller skal du kjøre med den på jordet ?

Uansett en slik Suzuki jeep-type er jo tøff. En rød en https://goo.gl/images/Wk74JB

(Innlegget ble redigert 10.09.17 17:19)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30328
10.09.17 18:27
xpoolman: Skal du ha den til pynt på jordet eller skal du kjøre med den på jordet ?

Vet ikke om du har vært på mange jorder, men høye styltebiler har en tendens til å velte i hendene på unge gutter som skal leke og sladde. Der jeg kommer fra har jordebiler vært gamle Volvoer, Ford Sierraer, BMW 3-serier og lignende doninger som ikke har vært i god nok stand til å stå på Esso-stasjonen. 

Personlig ville jeg også hatt firehjulstrekk, men hadde foretrukket noe som ligger nærmere jordflaten. Suzuki Baleno eller Mitsubishi Lancer fungerer like godt på tresket jord som snødekt og nybrøytet rallyløype. 

Speciale
SpecialeInnlegg: 5105
10.09.17 18:46
Tonvi: Tenker å kjøpe jordebiler. Er det noen forslag på biler som er billige og fine som jordebil?

Det er en stor fordel med bakhjulstrekk på slike biler (altså for underholdningsfaktoren) alternativt firehjulstrekk, og ikke minst manuelle gir.

BMW 3-serie, Volvo 240/740/760/940/960, MB 190/C-klasse(W202)/E-klasse(W123/W124/W210) er eksempler på biler som kan være morsomme på jordet. Men husk at brede dekk ikke er noen god ide på jordet, og med smale dekk, så kan tunge biler som MB E-klasse kreve stor motor for at det skal være like morro, hvis det ikke blir for fuktig slik at den fungerer mest som harv... 

Hvor skaffer man slikt i dag? Det er mange grupper på Facebook for kjøp/salg av billige biler. Eller som jeg gjorde før. Kontaktet det lokale verkstedet, som ga folk som ikke fikk EU-godkjent vrakene sine, mitt telefonnummer. Fikk en E36 BMW 328i som jordebil på den måten. Kjøpte bilen for 5000, kjørte den i filler på jordet, og solgte motor og interiør etterpå for 15000.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4524
10.09.17 20:44

"Vet ikke om du har vært på mange jorder"

Jeg har vel ikke det Stavangergutt som jeg er. Og de nærmeste jordene der er på Jæren, der råner de rundt i svære Massey'er :-)

Men det høres artig ut med jordebil :-)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2069
11.09.17 08:35

Kjøpte boble som jordebil, jeg. Den var godt egnet, og vi hadde mye moro med den. Bra klatreegenskaper med motoren over drivhjula, og store, smale hjul. Ga vel vrakpant for den, og fikk det igjen. Solgte også noen deler, så det gikk i pluss.

Men det var mange år siden.

Skalleman
SkallemanInnlegg: 6502
13.09.17 18:53

RWD med sveist diff er greia på jordet

Pjot
PjotInnlegg: 482
13.09.17 20:05

Nevnte det for en dame jeg jobbet med, totalt ulovlig var svaret, selv om du eier jordet også.

Artig å høre på bråket, nesten som å være på Bjerkebanen, men det er mange år siden.

Mener å huske det var 2 guttunger rimelig tidlig i tenårene som holdt på.

FredPerry
13.09.17 21:57
Pjot: Nevnte det for en dame jeg jobbet med, totalt ulovlig var svaret, selv om du eier jordet også.

Det har det alltid vært, men man forutsetter jo at jordet ligger langt unna sladrete naboer. Pappa lærte meg å kjøre traktor alene da jeg var 9-10, og siden jeg syns det var så gøy at jeg kunne kjøre så lenge jeg ville sparte han ganske mange arbeidstimer hver vår og høst. 

(Innlegget ble redigert 13.09.17 21:59)

Pjot
14.09.17 08:52

Foruten støy, tror jeg det går på det forsikringsmessige.

Hva om noe hadde skjedd, pappaen din kunne i værste fall fått noe å angre på resten av livet.

Forfun
ForfunInnlegg: 5080
14.09.17 08:58
Pjot: Hva om noe hadde skjedd, pappaen din kunne i værste fall fått noe å angre på resten av livet.

Hva er meningen med livet hvis en ikke kan gjøre noe morsomt? Hvis en skal innordne seg besserwissere og overforsiktige synsere går en glipp av vanvittig mye morro.

Men alt med måte. Sveis gjerne ett bur, og for all del, ikke fjern eksosannlegg. Det øker risikoen for sure naboer, dermed øker også risikoen for problemer.

FredPerry
14.09.17 09:39
Pjot: Foruten støy, tror jeg det går på det forsikringsmessige. Hva om noe hadde skjedd, pappaen din kunne i værste fall fått noe å angre på resten av livet.

Igjen, man forutsetter at nærmeste sladrete nabo er langt unna. I dag bor jeg 50 meter fra et trikkestopp og hører støy hele dagen. Lyden av en Volvo 740 på et jorde to kilometer unna bør ikke være plagsomt.

Og forsikring? Ja, det kunne man se langt etter. Bilene hadde jo ikke skilter en gang. Men dette er over 20 år siden og jeg angrer intet. 

Tonvi
TonviInnlegg: 21
14.09.17 22:57

Takk for alle svar, setter pris på det!

Speciale
20.09.17 16:22
Pjot: Nevnte det for en dame jeg jobbet med, totalt ulovlig var svaret, selv om du eier jordet også.

Det er feil.

Det finnes ikke noe generelt forbudt mot å kjøre på ett jorde. Men, man må følge veitrafikkloven. Dvs. bilene må ha skilt, ikke kjøre fortere enn 80 km/t, minst 3 sekunder mellom hver bil, man må ha førerkort, etc.

Referee799
Referee799Innlegg: 6566
22.09.17 12:43
Speciale: Det finnes ikke noe generelt forbudt mot å kjøre på ett jorde. Men, man må følge veitrafikkloven. Dvs. bilene må ha skilt, ikke kjøre fortere enn 80 km/t, minst 3 sekunder mellom hver bil, man må ha førerkort, etc.

Og når ett av disse kriteriene faller bort, så faller også forsikringsselskapenes ansvar bort ift bilen. Da er det grunneiers forsikring som gjelder. Som regel går det jo bra, men det er jævlig stusselig å være grunneier hvis noen ødelegger seg for livet....

Referee799
22.09.17 12:43
FredPerry: Pappa lærte meg å kjøre traktor alene da jeg var 9-10,

En hvis forskjell på 30 km/t med traktor og det å "grisekjøre" med bil....

Speciale
22.09.17 15:28
Referee799: Og når ett av disse kriteriene faller bort, så faller også forsikringsselskapenes ansvar bort ift bilen. Da er det grunneiers forsikring som gjelder. Som regel går det jo bra, men det er jævlig stusselig å være grunneier hvis noen ødelegger seg for livet....

Så hvis man kjører uten forsikring på veien, så er det statens forsikring som gjelder? Det har jeg aldri hørt om før.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6085
22.09.17 15:54

Det er vel det siste registrerte forsikringsselskapet som har vært på bilen som gjelder.

Deretter blir det regress imot bilfører.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11885
22.09.17 17:15
_roffe_: Det er vel det siste registrerte forsikringsselskapet som har vært på bilen som gjelder.

Deretter blir det regress imot bilfører.

For en uforsikret bil er det ingen som dekker skadene på den uforsikrede bilen (kaskodelen av forsikringen). Men en forsikringspool dekker den uskyldige motpartens skade og tar ut regress mot føreren/eieren av den uforsikrede bilen.

Fra en eller gang i 2018 skal Veivesenet innkreve dagsbøter for uforsikrede biler. Da overtar de etter hvert den rollen forsikringspoolen har hatt.

Pjot
22.09.17 22:17
Speciale: Det er feil. Det finnes ikke noe generelt forbudt mot å kjøre på ett jorde. Men, man må følge veitrafikkloven. Dvs. bilene må ha skilt, ikke kjøre fortere enn 80 km/t, minst 3 sekunder mellom hver bil, man må ha førerkort, etc.

HAHA, gutta var 14-16 år og sikkert ikke registrerte biler og ergo ulovlig å bruke, de tenkte nok ikke på 3-sekunders avstand heller, lå vel i hekken på hverandre og dytta tenker jeg.

Hadde nabo som kjørte "bulkebilrace", men under ordnede former med ambulansebil tilstede. Det var det også da jeg kjørte på Rudskogen under Track Day i sommer.

Speciale
22.09.17 22:47
Pjot: HAHA, gutta var 14-16 år og sikkert ikke registrerte biler og ergo ulovlig å bruke, de tenkte nok ikke på 3-sekunders avstand heller, lå vel i hekken på hverandre og dytta tenker jeg. Hadde nabo som kjørte "bulkebilrace", men under ordnede former med ambulansebil tilstede. Det var det også da jeg kjørte på Rudskogen under Track Day i sommer.

Nå så det nå ut som at du svarte generelt, ikke til en egen historie.

Og har du kjørt på Rudskogen? Nei, så heldig du er da... 

Andropov
AndropovInnlegg: 32925
22.09.17 22:49
xpoolman: Suzuki jeep

Jeg bifaller, hvis dette er det samme som Skruzuki Jimny.

Bonus: Plass til aviser på dashboardet. (Eller var det omvendt?)

Referee799
25.09.17 12:32
Speciale: Så hvis man kjører uten forsikring på veien, så er det statens forsikring som gjelder? Det har jeg aldri hørt om før.

Var ikke det jeg skrev. Hvis man kjører på et jorde uten forsikring på bilen og noe skjer så gjelder grunneiers forsikring. Burde lagt til: Så lenge grunneier har godkjent kjøringa. Og DET ville Staten aldri har gjort ift bilkjøring på offentlig vei...

FredPerry
25.09.17 13:22
Andropov: Bonus: Plass til aviser på dashboardet. (Eller var det omvendt?)

Det er mer korrekt å si at det er plass til dashbord under avisene.

For øvrig vil jeg ikke anbefale noen form for terrengbil eller SUV som jordebil, da dette er kjøretøy som takler særs dårlig å bli sladdet med på underlag hvor hjulene har lett for å grave seg ned. Lavt tyngdepunkt og firehjulstrekk eller lavt tyngepunkt og sandsekker bak er det som gjelder. 

Speciale
25.09.17 13:33
Referee799: Var ikke det jeg skrev. Hvis man kjører på et jorde uten forsikring på bilen og noe skjer så gjelder grunneiers forsikring. Burde lagt til: Så lenge grunneier har godkjent kjøringa. Og DET ville Staten aldri har gjort ift bilkjøring på offentlig vei...

Hvilken forsikring til grunneier er det som måtte gjelde da? På traktoren? Brannforsikringen på låven? Naturskadefondet? 

Jeg har ansvaret for min fars forsikringer (han eier en bondegård), og jeg kan rett og slett ikke se hvilken forsikring som skal gjøre seg gjeldende, om det hadde vært kjøring på jordet her med hans velsignelse, og biler uten forsikring. Så vidt jeg kan se, så gjelder veitrafikkloven like mye på offentlig vei, som på ett hvilket som helst jorde. Det innebærer at bileier har ansvar for at bilen er forsikret og i forskriftsmessig stand. Om den ikke er det, er det bileier som har det fulle ansvar ved en ulykke, ikke grunneier.

F.eks. om man har en skog, og den skal hugges med skogsmaskin av en entreprenør(skogsmaskiner er fritatt for registrering). Med din logikk, så blir grunneier ansvarshavende om skogsmaskinen ikke er forsikret, og en ulykke skulle finne sted.

Referee799
28.09.17 14:22
Speciale: Hvilken forsikring til grunneier er det som måtte gjelde da?

Det skal visstnok eksistere en sak på Jæren der en grunneier la til rette for crosskjøring på sin eiendom. Etter en ulykke ble grunneier gjort personlig ansvarlig for en millionerstatning til fører fordi han godkjente ulovlig og uforsikret aktivitet. Mulig det ikke hadde hjulpet med all verdens forsikringer, og er meget mulig du har rett i at det ikke lar seg gjøre å ha dekning for slike tilfeller uansett. Men hadde jeg vært grunneier ville jeg anse det som relativt uklokt å ha mindreårige førere kjørende i uregistrerte og uforsikrete biler på min eiendom.

(Innlegget ble redigert 28.09.17 14:34)

Referee799
28.09.17 14:23
Speciale: Med din logikk, så blir grunneier ansvarshavende om skogsmaskinen ikke er forsikret, og en ulykke skulle finne sted.

Iflg en bonde jeg snakket med så må han sørge for at de som hogger ved i hans skog er forsikret gjennom firma. Er de ikke det, så er det hans ansvar, evt gjennom hans forsikringer, å sørge for økonomisk dekning ved skade.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg