Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Varme PHEV

NYTT TEMA
PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 23950
13.09.17 01:11

Min bedre halvdel har bestemt seg for å kjøpe en Ioniq plugin hybrid. 

Og i den forbindelse er det et par ting jeg lurer på som jeg anser som viktig før jeg gir mitt samtykke. Vi har ikke garasje, så vinterstid vil bilene være nedfrosset om morran.

Det viktigste først. Når bilen er i elmodus, vil varmeapparatet fungere så bra at det defroster rutene like kjapt som en bensinbil? 

Kan man sette på varmeanlegget med ladekabelen i veggen slik at man ikke spiser av batterikapasiteten?

passatkjorer
passatkjorerInnlegg: 1374
13.09.17 13:03

Ingen ide om Ionic, men i golf gte er elektrisk forvarming for svak for akseptabel oppvarming før avreise når det er kaldt. Når en starter blir det fortere varmt enn i diesel/bensinbil, men sluker rekkevidde om en skal varme bilen opp fra minusgrader. Har bensin-webasto på min for forvarming, og anser det som et "must".

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34962
13.09.17 13:16

Ordentlig varmer er et 'must' ja...... jeg hørte om dagens 3-serie og da sa de at parkeringsvarmer/brenner IKKE leveres! Noen som vet om det stemmer? Det er praktisk å slå på brenneren på nedfrosset bil 15 min før man går ut.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 23950
13.09.17 17:23

Men er det mulig å sette på varmeanlegget mens man har bilen plugget i strømnettet slik at man ikke stjeler for mye av batteriet?

passatkjorer
14.09.17 13:19

Ja, er dette jeg mener med elektrisk forvaming. Som sagt, det jeg sier gjelder vw, men antar det er mye det samme for Hyundai. Den vanlige schuko-laderen trekker max 10 amp og leverer for lite effekt for tilstrekkelig oppvarming etter min mening. Mulig det funker helt topp med ladestasjon og 16 amp, men det antar jeg ikke er tema for deg heller uten garasje.

passatkjorer
14.09.17 13:26

Det går altså ikke an å sette bilen på "elektrisk tomgang" plugget i veggen og få full effekt, mens batteriet blir avlastet av laderen. Kun en begrenset forvarmingsfunksjon mens laderen er tilkoplet.

Sannsynligvis en sikring for at de mest bedøvde av oss ikke skal legge ivei om morgenen fortsatt tilkoplet laderen..

(Innlegget ble redigert 14.09.17 13:32)

C200cdi-ny
C200cdi-nyInnlegg: 181
14.09.17 20:26
PapaSmurf: Kan man sette på varmeanlegget med ladekabelen i veggen slik at man ikke spiser av batterikapasiteten?

På min MB C350e kan man det,men det spiser uansett litt rekkevidde. Setevarmer går også på så det er godt og varmt i bilen om man starter varmeren 15 min før avreise.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11895
14.09.17 21:13
C200cdi-ny: På min MB C350e kan man det,men det spiser uansett litt rekkevidde.

Det spiller vel ingen rolle :-) Du har fått kraftig avgiftsreduksjon for elmotor og batterier, det er det eneste som teller.  

C200cdi-ny
C200cdi-nyInnlegg: 181
14.09.17 21:32
Iseran2770: Det spiller vel ingen rolle :-) Du har fått kraftig avgiftsreduksjon for elmotor og batterier, det er det eneste som teller.

Helt riktig.. Fikk masse kraft og komfort gratis. Gir egentlig beng i forbruket. Men nå er straks mine hybrid dager forbi. livssituasjonen er forandret så blir noe med ren bensin neste. Mulig TT RS forrige gen, Z4 35 eller kanskje Corvette C6..Får se an. BMW sine M modeller eller halvgammel 911 har jeg ikke nerver til.

(Innlegget ble redigert 14.09.17 21:38)

M-T
M-TInnlegg: 5023
14.09.17 21:42
PapaSmurf: Min bedre halvdel har bestemt seg for å kjøpe en Ioniq plugin hybrid.

Har hun vurdert el-versjonen av Ioniq? Jeg skulle kjørt veldig mye for å velge hybridutgaven over den rent elektriske. 

LOB
LOBInnlegg: 200
14.09.17 23:16

Kan vel neppe være dyrt/vanskelig å ettermontere en vanlig 220 volt kupevarmer med tilhørende kobling? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg