Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tollavgift

NYTT TEMA
vebbe75
vebbe75Innlegg: 873
14.09.17 00:12

Har en citroeng c5 som vi har tatt fra Sverige. Bilen er kjøpt der for 15000 kr.2007 modell. 2.0 bensin.

Norske stat vill ha ca 90 tusen i avgift for å norske skilt på bilen. 

Dette er jo helt syke avgifter

Windsor
WindsorInnlegg: 6326
14.09.17 00:25

Ja, selvsagt koster det å importere bil. Regner med at det ikke kom som et sjokk?

vebbe75
vebbe75Innlegg: 873
14.09.17 00:31

Avgifta kommer på ca 90 tusen kr... Å det er jo ikke bilen verdt.

Blir dæ heller å kjøpe norske bil.. til ca 30 tusen. 

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16964
14.09.17 01:52

Du kan velge alternativ metode for fortolling, da kommer avgiften på under 50.000 kr. Sjekk skatteetatens nettsider.

LOB
LOBInnlegg: 178
14.09.17 08:19

Jeg importerte en 15 år gammel Volvo for 5 år siden. Innkjøp i Sverige 28 000 kr, vanlig importavgift, 60000 kr, alternativ metode, 23 000 kr.

ksb
ksbInnlegg: 47
14.09.17 10:22

Litt presisering av hva slags avgifter det er snakk om kanskje:
Bgegreper som tollavgift og importavgift blir upresise og blander kortene litt.

1) Mva. Man må betale 25% norsk moms ved innførsel av bilen (som av andre varer). Mva-grunnlaget er for å si det veldig forenklet "verdien" av bilen.

2) Engangsavgift. Skal man registrere bilen i Norge må man betale engangsavgift. Engangsavgiften beregnes som kjent på teknisk grunnlag. Egenvekt, CO2-utslipp og NOx-utslipp, Motoreffekt forsvant som grunnlag fra sist årsskifte.
Er bilen brukt får man et såkalt bruksfradrag, desto eldre bilen er desto høyere bruksfradrag. Og som andre har gjort rede her kan man velge ordinært bruksfradrag (rett og slett en %-sats avhengig av alder etter en tabell). Eller man kan velge såkalt alternativ beregning av bruksfradraget. Hvilken metoden som slår best ut for en konkret bil må man sette seg inn i selv.

Er avgiftene "syke"? Hmm, tja, kommer vel an på øynene som ser. Uansett hvordan man rigger en skatt eller avgift kommer noen objekter gunstigere ut enn andre. En eldre bil med lav restverdi, men som samtidig er (relativt) tung og med (relativt) høyt CO2-utslipp kommer dårlig ut i det norske systemet. Engangsavgiften er ikke en verdiavgift, men beregnes på teknisk grunnlag, da kan det bli sånne utslag på en bil som er "lite verdt". Så trådstarter er egentlig indirekte inne på det selv. Er dette en bil det ikke er lønnsomt å registrere i Norge, men som man heller bør selge i hjemlandet, og kjøpe en annen bil i Norge?

LOB
LOBInnlegg: 178
14.09.17 12:27

Alternativ metode for å beregne avgiften er gunstig hvis bilmodellen har tapt mye i veridi. Alternativ metode innebærer at man betaler prosentsats av dagens engangsavgift (gitt regelverket da bilen var ny, i mitt tilfelle; effekt/vekt/ sylindervolum/nox. Jeg betalte 8% av inflasjonsjustert engangsavgift da brøken; verdi på min bilmodell idag i Norge dividert med pris som ny i 1997 (40000/450000) =0.08 dvs 8%.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9028
14.09.17 13:38

Likevel er det mange som går rundt og kjøper biler i utlandet og betaler ville avgifter for og få skilter på i Norge.

Søk jeg gjør så er det veldig sjeldent (Med unntak av enkelte modeller som holder seg i verdi) att det er lønnsomt, fleste tilfeller noe lignende du opplever.

Ditt eksempel er jo om en bil som i Norge selges for under 60 000 kroner.  

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101688415

Klikk for å gå tilbake til toppen