Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

bil er vrien og få start på ved lunken/varm motor

NYTT TEMA
steffoy
steffoyInnlegg: 2
18.09.17 16:08

jeg har da en seat leon 1.6 2002 modell,kjøpte den for 1mnd siden som en a til b bil.

alt virket ok i starten til jeg da endag skulle hjem fra trening da bilen nektet og starte,den kinner bare,kan være heldig at den etterhvert kvikner til med da går den til rundt 500 omdreininger så dør den bare ut.så jeg har funnet ut at når den blir sånn så om jeg gir litt gass sammtidig som jeg kinner så starter den etterhvert. og dette har skjedd ca 4-5 ganger iløpet av 1mnd nå.

bilen starter helt fint når den er kald/stått noen timer,men vist jeg feks drar på butikken og er borte i sånn 5min så kan den være vrien og få start på,eller som sagt vist jeg drar på trening og er borte 1time så kan den være vrien og få start på. men når jeg da får start på den så kan jeg stoppe den med engang og få start igjen like lett som om den skulle ha vært helt kald. og dette er veldig tilfeldig når det skjer. men ellers så går bilen helt normalt både på tomgang og når man kjører.

har hatt den inne på verksted til feilsøking men dem fant selvfølgelig ingen feil koder. men dem sa at tennplugger burde vært skiftet,sammens med luftfilter,også ville dem ha skiftet bensinfilter. så skal da gjøre alt det her men lurer da på om det er noen som har hatt lignende problem? for vist dette ikke hjelper så må jeg jo inn på nytt for en "grundigere" feilsøking.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3171
21.09.17 19:56

Grunnleggende ting som plugger, luftfilter (olje, oljefilter) er selvsagt og fikses før man begynner med annen feilsøking.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2082
22.09.17 07:53

Start med en feilkodeavlesning.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2082
22.09.17 08:24

Har hatt lignende problem, da var det bensinpumpa som holdt på å ta kvelden. Den sitter antagelig under baksetet, i tanken. Hvis du løfter opp bakseteputa, kan du nok høre den går når du setter på tenninga. Hør om den går når bilen ikke vil starte.

Dårlig bensintrykk ga ingen feilkoder.

(Innlegget ble redigert 22.09.17 08:25)

perchri
perchriInnlegg: 7289
23.09.17 08:58
steffoy: jeg har da en seat leon 1.6 2002 modell,kjøpte den for 1mnd siden som en a til b bil. alt virket ok i starten til jeg da endag skulle hjem fra trening da bilen nektet og starte,den kinner bare,kan være heldig at den etterhvert kvikner til med da går den til rundt 500 omdreininger så dør den bare ut.så jeg har funnet ut at når den blir sånn så om jeg gir litt gass sammtidig som jeg kinner så starter den etterhvert. og dette har skjedd ca 4-5 ganger iløpet av 1mnd nå. bilen starter helt fint når den er kald/stått noen timer,men vist jeg feks drar på butikken og er borte i sånn 5min så kan den være vrien og få start på,eller som sagt vist jeg drar på trening og er borte 1time så kan den være vrien og få start på. men når jeg da får start på den så kan jeg stoppe den med engang og få start igjen like lett som om den skulle ha vært helt kald. og dette er veldig tilfeldig når det skjer. men ellers så går bilen helt normalt både på tomgang og når man kjører. har hatt den inne på verksted til feilsøking men dem fant selvfølgelig ingen feil koder. men dem sa at tennplugger burde vært skiftet,sammens med luftfilter,også ville dem ha skiftet bensinfilter. så skal da gjøre alt det her men lurer da på om det er noen som har hatt lignende problem? for vist dette ikke hjelper så må jeg jo inn på nytt for en "grundigere" feilsøking.

Slik biler er laget i dag gjelder det å bruke minst bensin. derfor er kjørecomputeren programmert for å tyne bensinen så langt som mulig. Før kallte vi det å strupe dysene til minimum. Jeg tror, at det er en sensor som lager tullet. Når det er kallt starter den med å sprøyte mer bensin inn (Choke). Når motoroen er varm/halv varm tror sensoren at motoren er i kjøremode og sprøyter lite bensin inn i sylindrene. Feilen kan være at den ikke resetter seg når motoren skrues av, eller "tror" den er i kald mode, og sprøyter mye bensin inn i en varm motor. Gå ut en gang du har vanskelig med å starte og kjenn om det lukter et snever av bensin. Sensoren sitter oftest sammen med temperatur sensor i radiator, eller på blokka.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 662
25.09.17 13:01
steffoy: alt virket ok i starten til jeg da endag skulle hjem fra trening da bilen nektet og starte,den kinner bare,kan være heldig at den etterhvert kvikner til med da går den til rundt 500 omdreininger så dør den bare ut.så jeg har funnet ut at når den blir sånn så om jeg gir litt gass sammtidig som jeg kinner så starter den etterhvert. og dette har skjedd ca 4-5 ganger iløpet av 1mnd nå.

Virker identisk med issuet jeg hadde med min Skoda Fabia 1,4l 2001-modell. 

På kald motor starta den som en drøm, men om jeg hadde kjørt hjem fra jobb (3 mil) og var innom butikken i 5 minutter så oppførte den seg slik. Det var et kjent problem med min type bil og da var det snakk om en feilaktig temperatur-føler. Den trodde da at bilen var overopphetet og vil derfor ikke starte. Byttet ut denne og har ikke merket noe til det siden.

steffoy
steffoyInnlegg: 2
30.09.17 04:33

skiftet tennplugger og luftfilter,alt virket bra i en uke så skjedde det på nytt igjen,da jeg skulle hjem fra trening så var den vrien igjen,gir den litt gass og den starter,jeg prøver da og stoppe og starte igjen,den starter fint,drar på butikken,starter fint når jeg skal dra igjen. så tror nok jeg går for og skifte temp føler neste og krysser fingrene på at det er synderen.

perchri
perchriInnlegg: 7289
30.09.17 09:21
steffoy: skiftet tennplugger og luftfilter,alt virket bra i en uke så skjedde det på nytt igjen,da jeg skulle hjem fra trening så var den vrien igjen,gir den litt gass og den starter,jeg prøver da og stoppe og starte igjen,den starter fint,drar på butikken,starter fint når jeg skal dra igjen. så tror nok jeg går for og skifte temp føler neste og krysser fingrene på at det er synderen.

Kanskje te en kontroll av luftmengde måleren også (verksted). Den er en skikkelig fant som kan lage mye ubehag og pussigheter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg