Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dieselhelvete.

NYTT TEMA
Jan
JanInnlegg: 4489
19.09.17 22:15

På Tourantaxien begynte motorlampen å lyse for et par mndr siden.

En diagnose viste at det var feil på oksygensensor. Min polske mekaniker og jeg ble enige om å se saken an.

En mnd senere begynte varsel for lavt oljetrykk å dukke opp i tide og utide. Det forsvant etter å ha stoppet motoren, for så dukke opp igjen stadig oftere. 

I forrige uke toppet det seg med at varsellys for tett partikkelfilter ble tent, selv om jeg hadde merket at regenerering hadde pågått i minst en time. Jeg hadde merket at denne prosessen kunne pågå i et par timer og over mange mil i det siste.

Da kjørte jeg korteste vei til min polske venn. Han kunne konstatere at oljenivået hadde steget med godt og vel 1,5 liter. Den defekte oksygensensoren hadde ført til for fet blanding, og uttynning av oljen, samt tetting av partikkelfilter.

Han byttet olje og oksygensensor, og en tur på motorveien i tre fire mil med giret låst i tredje gir og ca 4000o/min fikk lampen for partikkelfilter til å slukke. Siden har bilen oppført seg normalt, med regenerering som bare varer i 10-15 min. 

Denne opplevelsen fikk meg til å google litt på ölverdünnung diesel, altså oljefortynning diesel. Det gav 14.100 treff. Det viser seg at dette er et vanlig problem på dieselbiler som går mye i bytrafikk.

På enkelte biler er det så ille at en økning i oljenivået fører til at olje suges inn i motoren gjennom veivhusventilasjonen, og motoren løper løpsk, d.v.s. at den ikke lar seg stoppe, og ruser opp til den sprenges. Dette har skjedd med en del Volvodieseler.

Det er ikke så mange måneder siden bilen stod i en drøy uke på grunn av problemer med EGR ventil og motorledningsnett, også dette dieselrelatert.

Likevel finnes det gjerrige folk der ute som skal spare noen kroner hver gang de fyller tanken, mens tusenlappene flagrer av gårde på verkstedet.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35165
19.09.17 22:23

'Forbruk' er et sterkt instinkt.

Jeg gleder meg over hvor lettstartede og egentlig utrolig holdbare Mercedes'OM651 er, som jeg hadde tråd om. Vi vet begge at disse tidvis kjøres med bly i skoene, mem tåler det tydeligvis fint for det meste.

Litt på siden så minner jeg (din arbeidsgiver) om at jeg stadig syns det er best å kjøpe nytt med garanti...... å begynne taxibruk med en bil gått 2-300000 km i Oslo er jo sporrt i seg selv.

Jan
19.09.17 22:40
rosmebraad: Litt på siden så minner jeg (din arbeidsgiver) om at jeg stadig syns det er best å kjøpe nytt med garanti...... å begynne taxibruk med en bil gått 2-300000 km i Oslo er jo sporrt i seg selv.

Det er jeg enig i. Hadde det vært jeg som var drosjeeier, hadde jeg ikke våget å ha en bil uten nybilgaranti i drift en eneste dag.

Mercedes har som kjent meget gode garantiordninger for taxi. 3år/300.000 km. Jeg kjenner et par drosjeeiere som har hatt nedbetaling av lån på slike biler over tre år, og har valgt å la bilen gå et år til uten tyngende avdrag og renter. Det har resultert i verkstedutgifter på kr 150.000 på det ene året.

Han ene hadde spandert seg airmatic rund baut, og måtte bytte alle fire for egen regning. Det alene kostet ca 100.000. I tillegg fikk han et turbo- og dynamohavari. Dynamoen på en Mercedes er ingen billig sak, da den er vannavkjølt og bygget sammen med servopumpen.

Den tryggeste måten å sikre nattesøvnen for alle bileiere, er å ha garanti på bilen.

rosmebraad
19.09.17 23:01

Er dynamoen virkelig det? På hvilken modell/motor?

Da denne ble byttet på W212 viste det seg å være en helt vanlig Valeo 180A luftkjølt. Men vanvittig delepris hos BOS likevel.......

Golf har 140A luftkjølt Valeo i samme stilen. Her snakker vi påslag på reservedeler!

Like greit å betale på lån på ny bil som å se titusenene rulle på halvsliten bil.

rosmebraad
19.09.17 23:16

Finner også vanlige luftkjølte Valeo til W213. Eventyrlige delepriser på nye slike i Norge?

Jan
20.09.17 07:36

Dette var en  211. Med 6 syl. Diesel 

Conrad1
Conrad1Innlegg: 147
20.09.17 09:35

Ja en bensinbil med den kjørelengden er vel knapt innkjørt og er nok helt feilfri. Greit at du ikke er begeistret for dieselbiler,men det må være måte på svartmaling.

(Innlegget ble redigert 20.09.17 09:35)

t109
t109Innlegg: 3311
20.09.17 10:24
Conrad1: Ja en bensinbil med den kjørelengden er vel knapt innkjørt og er nok helt feilfri. Greit at du ikke er begeistret for dieselbiler,men det må være måte på svartmaling.

Må si meg enig i at det av og til kan bli vel mye "svartmaling" av dieselmotorer. Dielsemotoren er langt fra "perfekt", men så galt som noen vil ha det til er det vel ikke.... 

Det er forøvrig ikke bare forbruk som for noen (av oss) til stadig å falle tilbake på en dieseldrevet bil, etter å ha prøvd en selvpustende bensinmotor (som de fleste biler, inntil nylig var utstyrt med). Ofte er det elendige dreimomentet i flere 1,6 - 2.0 liters selvpustende bensinmotorer nok til å ta kjøregleden fra mange av oss. Ikke alle liker å ligge på 5000 omdreininger og måtte geare hele tiden for å holde følge med vanlig trafikk, hvertfall ikke i lengden.  

Greit nok at bensinmotorer begynner å komme etter mht dreimoment (og forbruk også, for den del), men i 15-20 år har de fleste fabrikker satset knallhardt på utvikling av dieselmotorer, mens mange biler bensinmotorer (i hvertfall i den prisklassen "mannen i gata" kjøper biler i) har stått litt "på stedet hvil" motormessig. Det vil si elendig dreimoment kombinert med relativt høyt forbruk..

Jan
20.09.17 18:45
Conrad1: Greit at du ikke er begeistret for dieselbiler,men det må være måte på svartmaling.

Det er ikke svartmaling, bare en oppsummering av erfaringer siste 4-5 mndr.

rosmebraad
20.09.17 18:54

Jeg kan gjerne si at moderne dieselbiler er godt egnet til langturer, også med høyere hastigheter, der er de godt til å holde både dreiemoment og moderat drivstofforbruk.

Jan
20.09.17 19:00
t109: Ofte er det elendige dreimomentet i flere 1,6 - 2.0 liters selvpustende bensinmotorer nok til å ta kjøregleden fra mange av oss.

Det er ikke mange slike å finne i nye biler fra Europa. Til og med Honda har oppdaget at det går an å henge turbo på en liten bensinmotor.

Mercedes har hatt pustehjelp på sine minste bensinmotorer i mange år. Det samme kan sies om alle VAG-biler.

Sportsvanen min med 1,4 TSI 150 HK har like gode ytelser som 2,0 TDI. Forbruket er bare marginalt høyere på langkjøring.

Som en bonus slipper jeg å høre motoren på tomgang, og ganske lite under kjøring.

Jeg slipper også å bruke hansker når jeg fyller tanken, og behøver heller ikke være redd for å grise til skoene.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12646
20.09.17 19:02
rosmebraad: Jeg kan gjerne si at moderne dieselbiler er godt egnet til langturer, også med høyere hastigheter, der er de godt til å holde både dreiemoment og moderat drivstofforbruk.

I tillegg har nå tyske AMS kommet frem til at dieselbilene er de mest miljøvennlige av alle motoralternativer som foreløpig er oppfunnet (vel å merke etter at de nye rensesystemene er på plass).

Når eller om Tyskland får en hærskare av elbiler må de lades av strøm produsert ved brenning av kull eller fra atomkraftverk.

rosmebraad
20.09.17 19:50

Man tror det man vil: Jeg merker selv at varme Euro6 Mercedes diesel har 'ren' eksos. Jeg merker ikke eksosen fra disse.

Saken er at diesel er utrolig anvendelig. Fyller en million (!!!!) kalorier på en bil med dugande tank på 2 min. Så kjører man landet på tvers og tilbake. Uten pissepause om man har TravelJohn.

De som har kjørt nyere, større dieselbiler på AutoBahn vet også,at de er gode til å holde høy fart over tid. Noe de vidunderlige elbilene ikke heeeelt følger opp.

At strøm også er et fossilt energimedium i mange tilfeller er bare å koste under teopet om man finner det for godt.

Ribba
RibbaInnlegg: 34623
20.09.17 20:46
Iseran2770: Når eller om Tyskland får en hærskare av elbiler må de lades av strøm produsert ved brenning av kull eller fra atomkraftverk.

Neida, de får jo et skriftlig bevis på at akkurat deres biler går på norsk vannkraft. :-)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9297
20.09.17 21:07
t109: Ikke alle liker å ligge på 5000 omdreininger og måtte geare hele tiden for å holde følge med vanlig trafikk, hvertfall ikke i lengden.

Hvor kommer denne fablingen fra?

Hører og ser mange knatrefantaster kommer med dette..

Men hvor i allverden kommer det fra??

Selv kjører jeg diesel i jobb og bensin privat.

Og det er dieselbilen som krever mest giring. Og det på det korte turbo funksjonen. Riktig nok litt bedre på den nyeste firmabilen som har to turboer.  Men fortsatt veldig kort effekt kurve.  før og etter turboenes effekt har jo motoren ingen ting, absolutt ingenting.

Så en må holde seg innen for ett snevert turtalsområdet, noe som gir mye giring.

Men privatbilen som har bensinmotor så har jeg mye mer og gå på. Og slipper dermed og gire så mye.

Kan ikke huske sist gang jeg under vanlig kjøring dro Polo'n over 3000 omdreininger.

Kaklehøna derimot må jeg gire hele tiden for og holde rett turtall for og ha noen antydning til krefter.

Jan
20.09.17 21:35
Ribba: Neida, de får jo et skriftlig bevis på at akkurat deres biler går på norsk vannkraft. :-)

Det der har jeg lurt en del på, til like med at man kan kjøpe strøm fra en kraftleverandør på en annen kant av landet.

Er elektronene kodet på noe vis, slik at hvis jeg i Bergen kjøper strøm fra Hafslund eller Ustekveikja, kan være sikker på at det jeg tar ut av stikkontakten kommer derfra. Eller er det Fjordkraftstrøm jeg bruker uansett?

Det samme gjelder med miljøsertifikater. Hvis Norge betaler Kenya for at vi kan forurense mer. Hvordan kan vi da være sikre på at Kenya reduserer sine utslipp tilsvarende. Eller går pengene i lomma på en eller annen korrupt fyr?

For meg virker det hele som en stor bløff.

Windsor
WindsorInnlegg: 6575
20.09.17 21:43
Iseran2770: Når eller om Tyskland får en hærskare av elbiler må de lades av strøm produsert ved brenning av kull eller fra atomkraftverk

Kull er jo ikke bra, men atomkraft er jo en fin energikilde som medfører veldig lite co2-utslipp. Hovedproblemet er at atomkraftverk er veldig dyre.

Someone
SomeoneInnlegg: 24503
20.09.17 21:55
Jan: Eller er det Fjordkraftstrøm jeg bruker uansett?

Fjordkraft produseres ikke strøm, de driver kun med salg. På samme måte som Rema 1000 ikke lager melken de selv selger i butikken

Someone
20.09.17 21:59
Ribba: Neida, de får jo et skriftlig bevis på at akkurat deres biler går på norsk vannkraft. :-)

De tror i hvertfall det.......at hele ordningen en svindel for å grønnvaske seg får nå være så.

Norge er jo en strømeksportør, med mindre det er et veldig tørt og kaldt år, hvilket det ikke har vært på mange år. Dette er selvsagt netto, da det er perioder Norge importerer, men for det, så blir det meste av strømmen som produseres her "værende"

rosmebraad
20.09.17 23:26

Like greit å være på anlegg, kjøpe en kaffe på dieselfergen, lade mobilen i bilen osv., så er man sikker på at man bruker strøm fra en (generator som er drevet av en) dieselmotor.

t109
21.09.17 07:04
hillebillys: Hvor kommer denne fablingen fra?

"Fablingen" kommer fra egne erfaringer, og et forsøk på å nyansere en, muligens litt ensidig fremstilling av diesel som "djevelens drivstoff" bittelitt:)

Det tas også forbehold om at vi ikke har eid noe nyere VAG produkt med turbomatet bensinmotor. Vi har dog leid bla. både Audi A4 med 1.8 liters bensin, Golf med 1.4 og 1.8 liters bensin og Polo med 1.2 (eller 1.4, litt usikker). De fleste, bortsett fra Poloen var vel turbomatede tror jeg. De bilene med bensinmotorer vi har eid (tatt etter husken, har sikkert glemt noen): Mercedes 200 og 230, BMW 318 og 320, Citroen Xsara, C3, C4 og C5, Honda CRV og Civic, Mazda 6 og CX5, Mitsubishi Galant, Nissan X-trail, Opel Vectra, Peugeot 208 og 307, Renault Clio, Saab 9000, 900, 9-3 og 9-5, Suzuki Kizashi, Subaru Outback og Impreza, Toyota Avensis + en god del leiebiler.

Det skal sies at Saab sine turbobensinmotorer funket fint, også på langkjøring. 

De selvpustende bensinmotorene i 1.2 - 2.2 liters klassen har jeg hittil ikke vært imponert over, verken mht dreimoment (spes merkbart på langkjøring; på små kjøring har de fungert greit nok) eller forbruk (selv om forbruk er et "ikke tema")

Selv om drivstoff-forbruk er uvesentlig for noen, syns andre det er litt tilfredsstillende å fore staten med litt færre avgiftskroner, og også selv spare noen tusenlapper ila 15-20000 (eller mer) kjørte km per år. 

Men som jeg sier; utviklingen av bensinmotorer har skutt fart de siste årene. Vi har p.t en Clio med en 0.9 liters turbomatet bensinmotor på 90 hester. Den funker bedre enn de selvpustende motorene og er fin til småkjøring, men også denne mister litt "pust" ved motorveikjøring. Forbruket ligger på ca 0.7 l/m, mens en Civic diesel vi hadde en stund lå på mellom 0.4 og 0.5 l/m....

(Innlegget ble redigert 21.09.17 07:10)

Forfun
ForfunInnlegg: 5227
21.09.17 09:37
t109: Vi har p.t en Clio med en 0.9 liters turbomatet bensinmotor på 90 hester. Den funker bedre enn de selvpustende motorene og er fin til småkjøring, men også denne mister litt "pust" ved motorveikjøring. Forbruket ligger på ca 0.7 l/m, mens en Civic diesel vi hadde en stund lå på mellom 0.4 og 0.5 l/m....

Det er høyt med 0,7 på liten bil. Min tunge BMW med automat og konstant firehjulstrekk har 0,79 i snitt første 50 000 km. Det som trekker opp er fjellveier og aktiv kjøring på svingete veier. Har klart å kjøre 50 mil med 0,6 i forbruk, det vil jeg ikke utsette meg for igjen. Tipper jeg kunne spart ca 2 dl per mil på diesel.

Iseran2770
21.09.17 09:45
Windsor: atomkraft er jo en fin energikilde som medfører veldig lite co2-utslipp. Hovedproblemet er at atomkraftverk er veldig dyre.

Etter Chernobyl jobber jo mange for å avvikle alle atomkraftverk. Det var nære på katastrofe i Japan også etter den voldsomme sunamien som rammet dem.  

Someone
21.09.17 09:52

Atomkraft er også etterhvert blitt ganske dyrt. Det bygges nå et nytt atomkraftverk i England, som vært år vil kreve enorme subsidier for å produsere.

Ironisk nok er atomkraft noe med negativ læringskurve. Det vil si prisen stiger etterhvert som teknologien går fremover, pga økte forståelse og dermed økt behov for sikkerhet. I utgangspunktet er atomkraft bra, men det er ikke spesielt billig lenger.

Iseran2770
21.09.17 09:53
Forfun: Min tunge BMW med automat og konstant firehjulstrekk har 0,79 i snitt første 50 000 km. Det som trekker opp er fjellveier og aktiv kjøring på svingete veier. Har klart å kjøre 50 mil med 0,6 i forbruk,

Men du driver ikke med mye køkjøring. Jeg kan få min TTS med 310 hk ned på rundt 0,7 på langkjøring, men snittforbruk ligger på 1,2.

Køkjøring gir et langt høyere forbruk enn hvilken som helst aktiv kjøring og høyere enn å ligge i 180-200 på motorvei.  

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 64481
21.09.17 10:05
Someone: Ironisk nok er atomkraft noe med negativ læringskurve. Det vil si prisen stiger etterhvert som teknologien går fremover, pga økte forståelse og dermed økt behov for sikkerhet. I utgangspunktet er atomkraft bra, men det er ikke spesielt billig lenger.

Det har vel også noe med forsikringer å gjøre. Selv om atomulykker ikke er spesielt sannsynlige, så er kostnadene ved et smell så enorme at det er veldig vanskelig å få forsikret dem, noe som betyr at bare staten som selvassurandør våger å ta på seg jobben med å bygge ut atomkraft.

Så kan man også hevde at det samme gjelder også for store vannkraftverk, der en ulykke også kan medføre absurde skader langt utenfor det som kan dekkes av forsikring, som ved kollapsen av Banqio-dammen i Kina i 1975, der rundt 170.000 mennesker ble drept, og 11 millioner mistet hjemmene sine.

https://en.wikipedia.org/wiki/Economics_of_nuclear_power_plants

(Innlegget ble redigert 21.09.17 10:05)

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 32840
21.09.17 10:09
Someone: Atomkraft er også etterhvert blitt ganske dyrt. Det bygges nå et nytt atomkraftverk i England, som vært år vil kreve enorme subsidier for å produsere.   Ironisk nok er atomkraft noe med negativ læringskurve. Det vil si prisen stiger etterhvert som teknologien går fremover, pga økte forståelse og dermed økt behov for sikkerhet. I utgangspunktet er atomkraft bra, men det er ikke spesielt billig lenger.

Det nye og store atomkraftverket i Finland har jo også gått med store overskridelser og blitt kraftig forsinket. I tillegg kommer utfordringene med avfallshåndtering.

https://www.aftenposten.no/verden/i/m8og/Atomkraft-trappes-ned-i-Norden

Mener dog at atomkraft er en bedre løsning enn kullkraft som er by far den mest miljøødeleggende energikilden på verdensbasis. 

Mener ganske klart at vannkraft er den beste energikilden når alle faktorer tas i betraktning. Relativt lav pris, ikke altfor store miljøforringelser og strålende reguleringsevne dersom man har store magasiner. Minuset er at potensialet for vannkraft er noen begrenset, selv om det fortsatt er mulig å utnytte endel i Asia, Afrika og Sør-Amerika.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17004
21.09.17 10:37

Siden tråden etterhvert dreier seg om skryt og skremming om forbruk, kan jeg bidra. 

2004 Mondeo 2.0 bensin manuell. Snittforbruk på 0,8-0,83 (og det er egentlig bare bykjøring med korte turer). Langtur kan bli så lavt som 0,55. Det er på landevei med 70/80/90-soner og enkelte forbikjøringer. På motorvei i 110-120 kryper det opp mot 0,65 fordi det ikke finnes noe 6. gir. 

Om jeg hadde slått hodet kraftig og gått for diesel-bil, la oss si 2004 Mondeo 2.0 TDCi med 116 eller 131 hk, hadde vel langkjøringsforbruket tippet under 0,5, mens snittforbruket hadde ikke kommet over 0,7. Da hadde jeg måttet holde ut med hæslig motorstøy fra en motor som nekter å dra under 1700 rpm eller over 2700 rpm. Virkelig ikke verd det. 
Til t109: De gangene jeg ligger på 5000 rpm er det rett og slett fordi jeg ønsker det, og det er ganske sjelden. Men det er faktisk ganske givende på de rette veier. 

t109
21.09.17 13:44
Forfun: Det er høyt med 0,7 på liten bil

Alle våre småbiler har ligget rundt 0.7 l/m. P208 med 82 hesters bensin lå på 0.72, Yaris med 85? hk lå på 0.75 osv. Det skal dog sies at bilene er utsatt for endel start/stopp + at når vi "forviller" oss ut på motorveien må de stort sett jages for å holde marsjfart på 120-130km/t. 

De litt større bensinbilene vi har eid (dvs. 1.8 - 2.2 liter, så vi snakker ikke om særlig gromme saker altså), har ligget og vaket rundt literen i snittforbruk. At vi ikke kommer ned på 0.5-0.6 kan komme litt av at vi kjører litt "aktivt" + at de bensinbilene vi har hatt har slurpet godt i seg når man stadig må geare ned pga forbikjøringer og når farten kommer over 100km/t. Dieselen er ikke så "følsom" mht kjørestil, småkjøring og om farten på motorvei ligger litt høyere enn 90 (for å si det sånn). Putter en i tillegg på skiboks, gjør bensinforbruket et aldri så lite "byks", mens det mye mindre merkbart på en diesel. 

Jeg er klar over at flere fabrikanter kommer med turbomatede bensinmotorer, bla har vi det i Clioen. Merker forskjell i "draget" på Clioen med 0.9 liters turbo, og P208 med 82 hesters sugemotor på 1.2 liter, for å si det sånn. Forbruket er imidlertid forholdsvis likt.

Jeg har full respekt for at noen foretrekker bensinmotor, og at andre igjen syns det er en "bonus" å kunne trekke motoren opp mot både 5-6 og 7000 omdreininger. Jeg er også fullt klar over at dieselmotorene har sine svin på skogen, både ift lukt, lyd, partikkelfilter, svinghjul +++, så det er ikke meningen å rose dieselmotoren opp i skyene.

Jeg er ikke ute etter å "skremme" noen, men siden noen deler sine grusomste erfaringer med dieseldrevne personbiler, ville jeg bare dele våre erfaringer - og påpeke at bildet kanskje er litt mer nyansert... 

(Innlegget ble redigert 21.09.17 13:46)

Ribba
RibbaInnlegg: 34623
21.09.17 14:00
Allegerita: Siden tråden etterhvert dreier seg om skryt og skremming om forbruk, kan jeg bidra

Snittforbruket på Forden min, ved normal bykjøring om sommeren, er på beskjedne 0,13l/1000m. Altså langt innenfor tolleransegrensen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg