Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

DAB+ via mobil i bilen

NYTT TEMA
Dux1
Dux1Innlegg: 29758
20.09.17 13:12

Hvis man ønsker å benytte mobilen som DAB-kilde i bilen, hvilke DAB+-apper anbefales?

Jeg har sett meg ut tre stk: myTunerRadio, Audials Radio og TuneIn Radio.

Del gjerne erfaringer! :)

(Innlegget ble redigert 20.09.17 13:15)

VGstig
VGstigInnlegg: 1007
20.09.17 16:39

Jeg har den norske appen nRadio på iPhone og er fornøyd. Mobilen kobler seg opp automatisk og nRadio har mulighet for fire forhåndsvalg på hovedskjermen, så jeg har satt mobilen i en holder som gjør det lett å skifte kanal. I tillegg har den blant annet speedometer (kjempeviktig ettersom vi kjører for sakte).

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2079
21.09.17 07:58

Min erfaring er at der DAB-radioen har dårlige mottaksforhold, er det ofte også dårlige mobilforhold for nedlastning. Mulig begge ligger på samme datanett flere steder?

(Innlegget ble redigert 21.09.17 07:59)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7295
21.09.17 08:20
Dux1: Hvis man ønsker å benytte mobilen som DAB-kilde i bilen, hvilke DAB+-apper anbefales?

Bare for at begrepene ikkje blir blanda:

Så godt som ingen mobilar har DAB+.

På mobiltelefonen brukar du nettradio, som strømmar radio via mobilnettet.

VGstig
21.09.17 23:33
InnocentBystander: Så godt som ingen mobilar har DAB+

Men det gjør vel egentlig ikke så mye så lenge nettradio er bedre. Den "eneste" bakdelen med nettradio er vel at hvis man hører på radio mange timer for dag så risikerer man å måtte betale ekstra for mobildata. Hørte (på nettradioen) at hvis man streamer (3G/4G) èn time hver dag så bruker mobilen maksimalt 1,5 Gb mobildata. De fleste nå til dags har vel 5 Gb i abonnementet sitt.

Uansett tar det litt tid før prisen på mobildata overstiger prisen på kr 3490 for å sette inn et DAB-adapter hos bilforhandleren.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7295
22.09.17 08:48
VGstig: Men det gjør vel egentlig ikke så mye

Min hensikt med innlegget var å unngå at folk kallar nettradio på mobil for DAB+ på mobil (slik som trådstartar gjør).

Uansett kva ein meiner om DAB vs. strømming, så er det greit at ein ikkje trur at ein app på telefonen skal gi DAB+ mottak.

Dux1
Dux1Innlegg: 29758
22.09.17 08:53
InnocentBystander: Min hensikt med innlegget var å unngå at folk kallar nettradio på mobil for DAB+ på mobil (slik som trådstartar gjør).

Det er helt greit. Jeg har ingen sterke meninger om det, annet enn at du kan søke på både DAB, DAB+ og DAB radio i Applestore og få opp apper til nedlastning.

Poenget mitt var enkelt og greit å finne ut hvilke radioapper som er brukervennlige og gode, som et alternativ til DAB+-radio i bilen.

VGstig
22.09.17 15:11

Ja, skulle man pirke på noe så kunne tråden med fordel hete "Radio via mobil i bilen".

Venniken
VennikenInnlegg: 4
23.09.17 00:47

Det ville koste over 4000 for DAB-adapter til min 8 år gamle Audi:( Det skjer bare ikke. Kjørte på med denne:

https://www.frisktpust.no/collections/smart-hjem/products/btaux-adapter

Det fungerer bra. Bruker NRK Radio appen, TuneIn og Spotify. Greit å få med handsfree på anlegget også. Fungerer fint frem til neste bilbytte.

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 12454
26.09.17 10:24
Venniken: Det ville koste over 4000 for DAB-adapter til min 8 år gamle Audi:( Det skjer bare ikke. Kjørte på med denne: https://www.frisktpust.no/collections/smart-hjem/products/btaux-adapter Det fungerer bra. Bruker NRK Radio appen, TuneIn og Spotify. Greit å få med handsfree på anlegget også. Fungerer fint frem til neste bilbytte.

Må ikke lades opp på noen måte?

Venniken
VennikenInnlegg: 4
26.09.17 14:02

Den må lades! Har micro-usb port. Vanlig mobillader fungerer fint. Sitter en time i bilen daglig og den varer ca en uke.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9168
26.09.17 15:50

Heldigvis fungerer cd spilleren i min bil.
Men ser att komplette spillere faktisk kan skaffes billigere en disse støgge adapteren...

Men jeg kommer ikke plutselig til og begynne og høre på radio nå som det går over til dab+

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4685
26.09.17 18:31
Venniken: Det ville koste over 4000 for DAB-adapter til min 8 år gamle Audi:( Det skjer bare ikke. Kjørte på med denne:

4 000,- og fortsatt en adapter? Jeg har skoda, og kan få DAB+ radio som er tilpasset bilens original størrelse for samme pris.

Og adapter får jeg fra 600,- dog det finnes mange typer...

Ser du har finni deg en annen løsning, så da spiller det vel ingen rolle. ar selv en blåtann mottaker fra Teknikkmagasinet. Den ser litt annerledes ut, og må lades også.. husker ikke prisen.

Personlig så syns jeg nettradio over mobilen blir dyrt, må jo oppdatere til 4 gb linje som minimum, da jeg normalt klarer meg med std 1 gb. men ved nettradio bruk, så går den tom på under  en uke. Så det passet ikke meg.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4685
26.09.17 18:33
hillebillys: Men jeg kommer ikke plutselig til og begynne og høre på radio nå som det går over til dab+

Hm!

Det gjorde jeg....

Så fort jeg testa DAB+ så oppdaget jeg at det fantes radio som passet meg også.

tenker-selv
tenker-selvInnlegg: 7553
26.09.17 23:59
Bill_Babba: Hm! Det gjorde jeg.... Så fort jeg testa DAB+ så oppdaget jeg at det fantes radio som passet meg også.

Har enda ikke skaffet meg en DAB+ til bilen men hjemme har det blitt til at jeg hører på radio igjen noe som ikke har vært vanlig siden 90tallet bedre utvalg og flere kanaler.

VGstig
30.09.17 11:10
Dux1: myTunerRadio, Audials Radio og TuneIn Radio

Ser at Tuneln Radio får god kritikk i testen til Tek.no. Den må prøves. En av de store fordelene med å bruke mobilen; man kan teste flere apper til man finner en som dekker behovene. Akkurat nå holder kona på å teste butikkapper for dagligvare. Så jeg ikke glemmer noe når JEG skal på butikken og handle inn.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9168
30.09.17 21:03
Bill_Babba: Så fort jeg testa DAB+ så oppdaget jeg at det fantes radio som passet meg også

Har DAB+ i firmabilen.
Og der, selv om jeg er ut og inn hele tiden så irriterer radio meg stort.  Reklame avbrytes av reklame.

De få gangene dem spiller noe så er det bra. Er greit valg etter musikken en ønsker. Men problemet er reklamen...

Firmabilen har ikke Cd spiller, og handle greier privat til den for og høre min musikk gidder jeg ikke.  

Så den står bare lavt på en kanal.

Privatbilen så spilles det kun bra musikk, hele tiden og ingen reklame...  Veldig behagelig når jeg kjører

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg