Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dieseleiere blir flådd i Oslo

NYTT TEMA
TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 16423
25.09.17 17:11

http://www.nettavisen.no/nyheter/vil-innfre-nytt-gebyr-for-dieselbiler-i-oslo/3423375291.html

Har vært kjent en stund at folk som kjører diesel må betale mere enn andre i bom fra nyttår i Oslo.

Litt urettferdig kanskje da mange mener at en moderne dieselmotor forurenser mindre enn en bensinmotor.

Nå er det i tillegg foreslått et nytt gebyr, ala pikkdekkgebyr. Folk med diesel må ha et eget oblat for å kjøre inn i byen, er det rettferdig?

Kunne vært en ide og fått kartlagt hva som er farligst av bensin og diesel før man går såpass drastisk til verks skulle man tro.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30250
25.09.17 17:15
TommyLee32: kartlagt

Det hadde tatt seg ut. Innfør først, skyld på forrige administrasjon etterpå. 

TommyLee32
25.09.17 17:24

Er forøvrig allerede fra 1.okt de nye bomsatsene kommer, ikke 1.jan som jeg skrev i åpningsinnlegget.

118kr tur/retur med dieselbil i rushtid, begynner og bli kostbart å komme seg på jobb.

blist
blistInnlegg: 1211
25.09.17 18:02
TommyLee32: 118kr tur/retur med dieselbil i rushtid

Ikke glem å nevne at det  vil koste 108kr tur/retur med bensinbil i rushtid ; de som ikke har økonomi til dette kjører elbil - som nå snart alle i Oslo ser ut til å gjøre ;                                                         da må en stadig smilende Lan i MelodiGrandPrix-partiet finne en alternativ måte å få inn pengene sine på :-)...

TommyLee32
25.09.17 18:19

Bilistene er lovet gratis bompassering til 2019 med el-bil

Om nesten alle kjører el-bil, hvorfor går ikke forurensingen ned?

Trenger vel ikke mere enn 3 i fysikk for å skjønne at det er noe som skurrer her :) 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3565
25.09.17 20:37

Det er helt håpløst i oslo for tiden og fremover om man ikke kjører elbil. 

1. Oktober blir det nye takster med rushtidsavgift, noe som er et godt system. Men så skal det bli både ut og inn og masse armer hit og dit med bompenger fra 1. Mars 2019 (om 1,5 år). 

For oss som kjører flere utflukter i møter hit og dit og tilbake opptil flere ganger daglig vil det resultere i hundrelapper hver dag. Selv om vi får det dekket av arbeidsgiver må det jo beskattes. Jeg kunne fint tålt dette økonomisk. Men prinsipielt gidder jeg ikke.

Da "vinner" Lan Marie Berg hos Melodipartiet Grand Prix:

Alle de rikeste og mer velstående som har mulighet innretter seg og kjøper elbiler og ingen inntekter til staten fra andre enn de som ikke har råd til å endre biltype. Typisk rød/grønn usosial politikk. Det er heldigvis bare to år til neste stortingsvalg i Oslo, men det er vel ingen hjelp, for det er snart ingen Høyrefolk igjen i Oslo, alle har flyttet til Bærum og utenfor eiendomsskatten. Så da er det vel rød/grønt flertall neste gang også, med de miljøgale i spissen.

(Innlegget ble redigert 25.09.17 20:42)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34866
25.09.17 23:01

Fint å bare være turist i Oslo,,,,,,,, 'ulempen' for oss vestlendinger er at Oslo fortsatt har desidert flest av stedene som er gode på kaffe og mat.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1036
25.09.17 23:17

Kanskje proppen ved Smestad forsvinner i rushen nå da? Det hadde vært noe.

Ebbat
EbbatInnlegg: 536
25.09.17 23:24

Nå er det jo slik at dieselbiler forurenser mest i nærmiljøet, grunnet partiklene som blir sluppet ut. Se bare på all driten som spys ut av en gammel kassevogn eller en lastebil. Dette har blitt bedre med årene, men er stadig et problem. 

Det skal vel egentlig ikke være en menneskerett å ødelegge andres boligområde? Man har i Oslo en mengde valg for å unngå for hard beskatning. Reis kollektivt, bruk sykkel, kjør el-bil, unngå de dyreste tidene, bytt arbeidsplass, flytt. Antagelig mange flere alternativer.

Hilsen dieselbileier, tidligere Oslogutt, bosatt utenfor Oslo, men som oppholder seg mye i Oslos trafikkhelvete og setter pris på at noe endelig blir gjort for å bøte på dette. Det burde egentlig vært gjort mye mer og pengene burde vært brukt til å legge lokk over de verste innfartsveiene slik at de titusener av mennesker som bor i nærheten kunne få gode levekår. Ref. Tåsentunellen, Økerntunellen og Ullern, Lilleaker/Lysaker Tunellen.

Ta f.eks en tur til boligområdene langs E6 ut av Oslo, landets antagelig nest mest trafikkerte vei. Hele døgnet dundrer trafikken forbi boligområdene, et evig sus likt det folk fikk penger for å flytte fra når de anla nye Gardermoen. Hvert minutt, hver time, hvert døgn. Lindeberg, Furuset, Ellingsrud, Karihaugen, Høybråthen, deler av Stovner. Ekstra mye støy da veien har ganske stor stigning som dermed skaper mer støy fra bilene og ekstra mye utslipp da særlig store biler/lastebiler må bruke lavere gir.

Sett deg ned på altanen til noen som bor der og se om du er like likegyldig til biltrafikken etterpå.  

(Innlegget ble redigert 25.09.17 23:37)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6053
26.09.17 03:34
Ebbat: Det skal vel egentlig ikke være en menneskerett å ødelegge andres boligområde?

Tipper majoriteten av de som nå er bosatt i disse boligområdene har flyttet dit ETTER at veiene rundt der var fulle av kø, trafikk og forurensing..

Så enkelt kan det egentlig sies: Velger man å bosette seg midt i køtrafikk, så kan man ikke klage i ettertid..

Bare for å nevne alle de som har kjøpt dieselbil enten ny eller brukt de siste 5 årene:

DERE VAR GODT INFORMERT OM AT SLIKE TILTAK VILLE KOMME I NÆRMESTE FREMTID... Slutt å syt om at dere har blitt "lurt"

(Innlegget ble redigert 26.09.17 03:37)

Kompressor-V8
26.09.17 07:31

Det er dyrt for dieselbiler, men nesten like dyrt for bensini bommen. Hybrider har samme satser som bensin og diesel. Bensin slipper i det minste ekstragebyr foreløpig?

(Innlegget ble redigert 26.09.17 07:32)

Ebbat
EbbatInnlegg: 536
26.09.17 07:53
_roffe_: Tipper majoriteten av de som nå er bosatt i disse boligområdene har flyttet dit ETTER at veiene rundt der var fulle av kø, trafikk og forurensing.. Så enkelt kan det egentlig sies: Velger man å bosette seg midt i køtrafikk, så kan man ikke klage i ettertid..

Det er mange situasjoner man kan bruke dette argumentet ved, som f.eks hun som flyttet inn i et boretslag for kun kvinner og i ettertid gikk til sak fordi hun ville ha kjæresten sin der. Å bruke det om boretslag i Oslo som er Norges tettest befolkede område, hvor mange har bodd i 20-30-40 år er vel å bomme fullstendig på argumentasjonen.

Har du lagt merke til at det er forskjell på trafikkmengden bare de 5 - 10 siste årene? Har du lest hvor mye folketallet i Norge, og Oslo har økt de siste 5-10 årene. Ut fra argumentasjonen din tror jeg ikke du følger alt for godt med.

Er du en fyr som tømmer søpla utenfor konteineren og sier at bor man sentralt, må man finne seg i at det blir litt søppel?

Egoismen lenge leve.

xorcist
xorcistInnlegg: 2462
26.09.17 08:11
TommyLee32: 118kr tur/retur med dieselbil i rushtid, begynner og bli kostbart å komme seg på jobb.

Dette stemmer vel ikke? Det er fortsatt kun innkreving av bompenger én vei. I 2019 blir det innkreving begge veier men da med halv takst.

I tillegg har vel de fleste som kjører i denne bomringen avtale med Fjellinjen som gir 10% rabatt. De som kjører veldig mye frem og tilbake gjennom bomringen hver dag og har avtale betaler heller ikke for mer enn 60 passeringer i måneden.

Så ja, det koster mye allerede og det kommer til å koste mer. Men ikke _så_ mye mer som det påstås her. Foreløpig, i alle fall.

(Innlegget ble redigert 26.09.17 08:11)

Kompressor-V8
26.09.17 09:01

Maks 60 passeringer pr mnd gjennom Bærum og Oslo-bommen med bensinbil vil bety maks kr 51.840 pr år eller kr 4320 pr mnd med bensinbil eller maks kr 55.440 pr år eller kr 4.620 pr mnd med dieselbil.

Om du trenger 60 passeringer i mnd så fyller du sannsynligvis tanken i alle fall 4 ganger i mnd, det betyr minst kr 3000 i drivstoff pr mnd, dvs kr 36.000 pr år.

Mine harde fakta:

For min del som er vant til V8 har det pleid å være dobbelt av dette i forbruk. Personlig sparer jeg derfor kr 78000 (6500kr pr mnd er snitt for 1. Halvår 2017) i drivstoff + kr 51.840 i bompenger, dvs kr 129.840 netto kroner pr år eller kr 10.820 pr mnd. Dette tilsvarer å leie ut en utleieleilighet skattefritt eller å bevilge meg selv en fastlønn på brutto 20.000kr pr mnd bare ved å skifte fra BMW 750 til elbil.

Dette gjelder faktisk bare min bil, i tillegg kommer madammens bilbruk. Det er riktignok en god del mindre kjøring drivstoffmessig for hennes del, men heftig antall bompenge-passeringer.

Samlet kan vi fort anslå årlig besparelse på 150-200.000 netto penger i overgang til elbil, bare i drivstoff og bompenger. I tillegg kommer lettere parkering, lettere kjøring (kollektivfelt), lavere verditap pga kjøp av møkkabiler i lav prisklasse, gratis parkering, lavere årsavgift og i tillegg lavere forsikringspremier (pga møkkabiler). 

Nå er det nok ikke 60 passeringer i mnd og forbruket er nok også litt høyt i forhold til normalen min eller hva jeg faktisk trenger. Så reell besparelse er nok mer 90-100.000kr pr år og 30-40.000 på madammens bil.

Det er ikke V8 i i3, men fy til rakkeren så billig det er å kjøre en slik. Og den er jo faktisk ikke så kjedelig å kjøre, noe dessverre Model S er.

Ja jeg er interessert i flotte biler og liker å kjøre så mye jeg vil, men fy flate for en kostnadsforskjell. Gjerrigknarken i meg har våknet :-)

(Innlegget ble redigert 26.09.17 09:08)

cjparker
cjparkerInnlegg: 2104
26.09.17 10:16
Kompressor-V8: Det er helt håpløst i oslo for tiden og fremover om man ikke kjører elbil.

Både madammen og jeg har tidligere kjørt hver vår bil gjennom bomringen retur jobb. Etter sommerferien har hun begynt i ny jobb, hvor hun ikke lenger passerer bomringen, og jeg har syklet til jobb hver dag (minus 2 ggr). Det er store penger å spare, og det virker også for meg som om det er langt flere biler på ring 3 i dag, enn det var for 5 år siden. 

Ettersom vi nå prøver å klare oss uten bil gjennom bomringen, er ikke behovet for elbil like stort, og heller ikke besparelsen like stor. For øvrig vil jeg si at en nyere i3 fremdeles koster mye penger i innkjøp.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 7340
26.09.17 10:28
_roffe_: Bare for å nevne alle de som har kjøpt dieselbil enten ny eller brukt de siste 5 årene:
DERE VAR GODT INFORMERT OM AT SLIKE TILTAK VILLE KOMME I NÆRMESTE FREMTID... Slutt å syt om at dere har blitt "lurt"

Godt poeng. Både politikere og veimyndigheter har lenge vært krystallklare på at luftforurensingen i de store byene må ned, og at det vil bety restriksjoner på bilbruk, i første rekke dieselbilene og etter hvert bilbruk generelt. At folk ikke tar disse signalene er ene og alene deres egen feil.

Det er faktisk ikke dødelig å reise kollektivt til/fra jobb, selv om det tar mer tid og er mer prakkete i hverdagen enn å kjøre selv. Men det er den eksosen bilene spyr ut. Den påfører mange folk sykdommer, noen av dem så alvorlige at disse menneskene får en tidlig grav.

Jeg har derfor ingen sympati med "petrol heads" som klager over bomsatser og restriksjoner på bruk av personbiler i byområder. Det er ikke folks bekvemmelighetsbehov som skal prioriteres, helse kommer langt foran i den køen.

Kompressor-V8
26.09.17 12:00
trondhjem: Men det er den eksosen bilene spyr ut. Den påfører mange folk sykdommer, noen av dem så alvorlige at disse menneskene får en tidlig grav.
Jeg har derfor ingen sympati med "petrol heads" som klager over bomsatser og restriksjoner på bruk av personbiler i byområder. Det er ikke folks bekvemmelighetsbehov som skal prioriteres, helse kommer langt foran i den køen.

Jeg er enig i prinsippet om å kutte lokalforurensning i byen.

Problemet er at selv om alle lar være å kjøre privatbiler eller kjører elbiler er det fortsatt 83 % igjen av utslippene i byen. Om tungtransporten slutter å kjøre oppnår man vel 12-15 % til.

Man bør ta tak i skipene og fyringen i peisen om man mener alvor. Biltrafikken må selvsagt ta sin del, men det blir jo litt skjevdeling når biltrafikken skal ta alt, spesielt når det fortsatt ikke hjelper noe særlig.

(Innlegget ble redigert 26.09.17 12:01)

trondhjem
26.09.17 12:12
Kompressor-V8: Problemet er at selv om alle lar være å kjøre privatbiler eller kjører elbiler er det fortsatt 83 % igjen av utslippene i byen. Om tungtransporten slutter å kjøre oppnår man vel 12-15 % til.

Jeg kan ikke følge dette argumentet.

Når det er slik at dieselbiler (og andre biler) forurenser lufta og skaper helseproblemer for folk som bor i byer/tettbefolkede områder så er det eneste riktige å gjøre noe med det problemet. Hvis det i tillegg er andre forurensningskilder som bidrar til disse helseproblemer er det eneste riktige og også gjøre noe for å bli kvitt denne forurensingen.

Det som definitivt blir galt er å bruke vedfyringen som unnskyldning for å godta forurensingen fra bilene. Da sier du at det gjør ikke noe at biltrafikkforurensingen dreper et antall mennesker i året i våre byer fordi vedfyringen tar allerede livet av et annet antall mennesker.

Kompressor-V8
26.09.17 12:36

Jeg bruker ikke vedfyringen som en unnskyldning. Jeg sier bare at man bør gjøre tiltakene litt og litt for alle kategorier som forurenser og ikke fullt og helt på en gruppe som da får alt på en gang uten å samtidig ta tak i andre grupper. Skipene som ligger til kai er det viktigste, sammen med fyring. Bilene kommer lenger bak. Jeg sier ikke at det ikke er viktig å bremse utslipp fra biler, bare at det er snodig at det er så skjevfordelt.

Jan
JanInnlegg: 4156
26.09.17 12:44

Det er ikke bare i forhold til utslipp, at køprising innføres. Her i Bergen har vi hatt det i et par år allerede.

Det har ført til bedre fremkommelighet for oss alle i rushtiden, i og med at folk lar bilen stå.

trondhjem
26.09.17 13:05
Kompressor-V8: Jeg sier bare at man bør gjøre tiltakene litt og litt for alle kategorier som forurenser og ikke fullt og helt på en gruppe som da får alt på en gang uten å samtidig ta tak i andre grupper.

Det er for flere år siden innført ganske rundhåndede støtteordninger i Oslo kommune for å skifte ut gamle surtbrennende vedovner med nye mer rentbrennende ovner - og det er innført strengere utslippskrav til alle nye fyringsanlegg som skal installeres. Kommunen har dessuten bestemt å bygge landstrømanlegg på kaia for å redusere luftforurensingen fra båtene. Det skal være på plass neste år.

Det er ikke slik at dieselbileiere er de eneste forurenserne som må finne seg i tiltak for å få ned luftforurensingen.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 31860
26.09.17 13:07

Oslo har altså piggdekkgebyr, støtteordning til utskiftning av gamle vedovner, planlegger ekstra avgifter på dieselbiler og landstrømanlegg. Man kan ikke si at det mangler på tiltak mot dårlig byluft da!

(Innlegget ble redigert 26.09.17 13:08)

Kompressor-V8
26.09.17 13:08
trondhjem: Det er for flere år siden innført ganske rundhåndede støtteordninger i Oslo kommune for å skifte ut gamle surtbrennende vedovner med nye mer rentbrennende ovner - og det er innført strengere utslippskrav til alle nye fyringsanlegg som skal installeres. Kommunen har dessuten bestemt å bygge landstrømanlegg på kaia for å redusere luftforurensingen fra båtene. Det skal være på plass neste år.
Det er ikke slik at dieselbileiere er de eneste forurenserne som må finne seg i tiltak for å få ned luftforurensingen

Sant nok. Og alt dette er gode tiltak for å få ned utslippene.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10903
26.09.17 13:10
trondhjem: Når det er slik at dieselbiler (og andre biler) forurenser lufta og skaper helseproblemer for folk som bor i byer/tettbefolkede områder så er det eneste riktige å gjøre noe med det problemet. Hvis det i tillegg er andre forurensningskilder som bidrar til disse helseproblemer er det eneste riktige og også gjøre noe for å bli kvitt denne forurensingen.

så det var svart på tidligere, ignorer denne

(Innlegget ble redigert 26.09.17 13:11)

TommyLee32
26.09.17 14:23

Trondhjem:

Med dagens teknologi skulle man tro at det var mulig med baner/buss inn til sentrum som er miljøvennlige.

Ser for meg at man i fremtiden kunne parkert et stykke utenfor sentrum, bane/buss det siste stykket inn til byen.

Skulle tro det fikk trafikken bort fra sentrum.

Folk er forskjellige, noen vil bo i sentrum, mange vil bo litt landligere. For de som velger det siste alternativet blir man som regel mere avhengig av bil da kollektivtilbudet ikke er all verden.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2104
26.09.17 14:43
Jan: Det har ført til bedre fremkommelighet for oss alle i rushtiden, i og med at folk lar bilen stå.

Bedre fremkommelighet for de bemidlede, er vel mer korrekt.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9077
26.09.17 15:47

Syntes i det minste dem kunne ha utvidet kollektivtrafikken først.
Mange som jobber i Oslo bor utenfor Oslo.

Østover er kollektivet tragisk.

For meg Feks så går det ingen buss om morran til tog-stasjonen.
Det vil si det går, men 2 timer senere en jeg må reise.
Så da å en kjøre bil for og ta kollektivt....  Og det er jo helt meningsløst.

I tillegg går første toget egentlig litt sent.
Og stort-sett så er det buss for tog, og de bussene er håpeløst fulle og alltid forsinket. (De tidene en må reise for og rekke jobben)

Og så er det da bytte til trikk i Oslo, og gå et godt støkke fra trikkeplassen og opp til jobben.

Så det tar veldig lang tid og er veldig dyrt. For en må ha både bil og billett til kollektivt.   2 300 i måneden (Med Oslo overgang) + det bilen vil koste.  Riktig nok, om en er heldig kan en få plass på gratis parkering ved Askim Tog stasjon. Usikker på hvor mange plasser det er der.

Hadde det gått buss kunne jeg ha droppet bilen, men da hatt månedskort på den bussen, men det tror jeg bare er 600 kr i mnd og gjelder hele Østfold.

Der kan en egentlig jukse litt, se hvor nøre Akershus grensa en kommer, og ta tog derifra. Og dermed få lavere pris på tog billetten. Men det blir litt mer styr og tilpassing av overgang.
 Og lite poeng da det faktisk ikke går buss fra meg i tide.

Her går det forresten totalt på en dag 4 ruter, to mot Askim og 2 fra Askim...  Wohoo...  Altså en på "morran og 1 på aften"

Nei jaggu glad nå, att jeg må bruke bil i arbeid. Slik att kundene må betale for dette.

trew
trewInnlegg: 492
26.09.17 15:49
TommyLee32: Med dagens teknologi skulle man tro at det var mulig med baner/buss inn til sentrum som er miljøvennlige.

Det er det, men i Oslo er dette delvis finansiert av inntekter bomringen. Nå når flere har gått over til el-bil og kollektiv, fører dette til behov for å øke priser både i bomringen og på billetter til trikk/t-bane i Oslo.

Forøvrig ønsker Oslo Sporveier at det skal være dyrere å kjøre kollektiv i rushtiden, så ingen slipper unna...

trew
trewInnlegg: 492
26.09.17 15:53
cjparker: Bedre fremkommelighet for de bemidlede, er vel mer korrekt.

Ja, ser frem til bedre fremkommelighet i Oslo for oss på +50 som ikke ønsker å "mingle" med de som kjører kollektivt...

Jan
JanInnlegg: 4156
26.09.17 17:56
cjparker: Bedre fremkommelighet for de bemidlede, er vel mer korrekt.

De også, men først og fremst for alle som har en jobb å gjøre. Det gjelder enten vi frakter folk, gods eller er på vei til neste oppdrag.

Selv jeg som er en ivrig bilist, innser at det ikke er en menneskerett å kjøre bil i og rundt de store byene.

Jeg har i løpet av de senere år besøkt en del større europeiske byer, og mange av dem har forbausende få privatbiler kjørende i sentrum.

Til gjengjeld har de lagt godt til rette for sykling, som i Amsterdam og København, og de har et godt og effektivt kollektivtilbud. Mange tyske byer har 4 nivåer av skinnegående transport. Trikk, U-Bahn, S-Bahn og vanlig tog.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg