Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Statsbudsjettet 2018 og biler

NYTT TEMA
TorAtle
TorAtleInnlegg: 1036
12.10.17 14:20
FjodorDVD: Jeg er kollektivtrafikk-fanatiker og betrakter Tesla og alle el-biler og fossil-biler som likt. Både i et samferdsel- og miljøperspektiv. Derfor ønsker jeg lik beskatning på alle biler.

Det er godt du sier at du er fanatiker selv, for å sidestille den værste diesel-synderen med en liten lett elbil er ganske spesielt. For lokalmiljøet er det stor forskjell, uansett hva man måtte mene om klima-effekten.

Someone
SomeoneInnlegg: 24324
12.10.17 15:11

https://www.dn.no/nyheter/2017/10/12/1156/Politikk/-na-ma-vi-tenke-litt-mer-rasjonelt-i-norge

 

Selv noen elbil entusiaster er enige, selv om Hauge og Bu som vanlig er helt rabiate, når de som kjører elbil på 2,5 tonn må begynne å bidra litt til statskassa

MacanT
MacanTInnlegg: 9221
12.10.17 16:40

He he, så nettopp nyhetsoppleseren på TV2 Nyhetskanalen annonsere at "Regjeringen innfører en egen Tesla avgift"

Jeg trodde i min enfald at opphevelsen av fritaket fra vektavgiften ville gjelde for alle bilmerker, ikke bare Tesla :)

Og dama fra elbil-foreningen var selvfølgelig også på plass for å klage sin nød over det hun kaller avgiftsbombe og det som verre er.

(Innlegget ble redigert 12.10.17 16:40)

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 28306
12.10.17 16:45

Skulle likt å se regjeringen innføre en egen Volvo, BMW eller Mercedes-avgift. Da skulle det blitt ramaskrik. Men en Tesla-avgift er liksom greit :-) Håper Venstre får fjernet dette tøyset. Hadde det enda vært noe som rammet alle elbilene (mva feks - og gjerne i en forutsigbar intervall, med økning hvert år), men å koke sammen noen grenser for å ramme et enkelt bilmerke blir for dumt. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17694
12.10.17 16:52
MacanT: He he, så nettopp nyhetsoppleseren på TV2 Nyhetskanalen annonsere at "Regjeringen innfører en egen Tesla avgift" Jeg trodde i min enfald at opphevelsen av fritaket fra vektavgiften ville gjelde for alle bilmerker, ikke bare Tesla :)

"Tesla-avgift" og avgiftsbombe.

Det er ikke grenser for hva media klarer i lire av seg. Norsk journalistisk ligger på et lavmål. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17694
12.10.17 16:56
MrManUtd: men å koke sammen noen grenser for å ramme et enkelt bilmerke blir for dumt.

Det som blir for dumt er tanker som dette, altså at det er laget for å ramme et enkelt bilmerke. Har du virkelig falt i fellen og tror det er en "Tesla-avgift"?

Vel, om så, så har da norske journalister oppnådd noe. :-)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11746
12.10.17 16:59
MrManUtd: Skulle likt å se regjeringen innføre en egen Volvo, BMW eller Mercedes-avgift. Da skulle det blitt ramaskrik. Men en Tesla-avgift er liksom greit :-)

Det er selvsagt ikke en Tesla-avgift, men kun at alle elbiler får samme avgiftsberegning som hybrider. Siden elbiler slipper ut 0 gram co2 får de veldig stor avgiftsreduksjon.

Så stor at avgiften blir null på alle elbiler som veier under 2 tonn. Så når Tesla Model 3 kommer får den ingen avgift.   

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 28306
12.10.17 17:06

Det er jo pr nå akkurat det det er. Resten av bilprodusentene kan jo nå bare tilpasse seg etter denne og passe på at i-pace og e-tron og hva de ikke heter, holder seg under 2 tonn :-) En vektavgift er uansett helt idiotisk, all den tid et vogntog ville slitt mer på asfalten enn om alle i Norge kjørte tesla omtrent. 

MacanT
MacanTInnlegg: 9221
12.10.17 17:07
nometalhorse: 70.000 i avgift for en Model X som veier 2,5 tonn er ikke mye.

Nei, det er en meget liten avgift, jeg betalte nettopp omtrent det samme i vektavgift på min 1500 kg tunge bil.

Den kommer ikke å bruke piggdekk, mye av kjøringen kommer å foregå i utlandet, og hva gjelder slitasje så kan dekkene med sin store kontaktflate umulig lage målbar slitasje på veiene. Min erfaring så langt er at det er heller veiene som sliter ned mine dekk i et foruroligende tempo :)

(Innlegget ble redigert 12.10.17 17:07)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17694
12.10.17 17:10
MrManUtd: Det er jo pr nå akkurat det det er. Resten av bilprodusentene kan jo nå bare tilpasse seg etter denne og passe på at i-pace og e-tron og hva de ikke heter, holder seg under 2 tonn :-)

Kjære menneske. Hvilken planet er du på?

Tror du norsk avgifter setter styring for utviklingen av biler? Hvordan, og hvorfor i all verden skal de bry seg om den?

Her er det snakk om vekten på en bil, ikke HK som de kan strupe ned for å få reduserte avgifter.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
12.10.17 17:49
KingsRoad: Hvordan man kan bli sosialist av å støtte forslaget til den blåbrune regjeringen er til å undres over. Svart og hvitt blir å regne som nyanser her, skjønner jeg... Jeg forklarer simpelthen hvorfor det ligger et sterkere miljøalibi i vekt kontra mva., selv om mva. også indirekte kan kobles til miljøbelastning via innsatsmidler. For en vektavgift er en naturlig komponent i et miljøbevisst avgiftsregime.

Les den siste setningen for deg selv igjen.. "et miljøbevisst avgiftsregime"?

Det er ingen land i Europa, eller (meg bekjent) den vestlige verden som skattelegger nybiler utifra vekten på bilen.

Det er helt fair å være sosialist, du trenger å skamme deg over det. Jeg bare trodde du var mer nøktern og liberalistisk av deg. Særlig med den økonomiske bakgrunnen din.

Å innføre moms på bilpris over 500 000 kr, ville for de fleste store elbilene generert vesentlig mer avgift enn denne tulleløsningen. (På en bil til 850 000 kr ville momstillegget blitt 87 500 kr)

Jeg er også svært betenkt på at vi nå igjen går i gal retning og gjeninnfører særavgifter på elbiler, personlig hadde jeg trodd dette skulle være Norges vei bort fra tulleavgifter. Resultatet nå blir en ny engangsavgift på elbil og moms i tillegg.

Om man hater elbiler eller Tesla aldri så mye, så er det veldig pussig at over halvparten av de såkalte "bilinteresserte" her inne bejubler at man nå kan framtiden i møte, med nye særavgifter på biler igjen.. montro om dette blir mer opplagt for den enkelte, når ens eget favorittmerke kommer i el eller hydrogenutgaver.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17694
12.10.17 17:58
PassatGL: Jeg er også svært betenkt på at vi nå igjen går i gal retning og gjeninnfører særavgifter på elbiler

Det er ikke snakk om en særavgift på elbiler.

Så hele ditt innlegg faller på steingrunn.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17694
12.10.17 18:02
PassatGL: Les den siste setningen for deg selv igjen.. "et miljøbevisst avgiftsregime"? Det er ingen land i Europa, eller (meg bekjent) den vestlige verden som skattelegger nybiler utifra vekten på bilen.

Men uansett, er den like "fornuftig" for miljøet som CO2 eller NOX avgifter.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
12.10.17 18:07
InternalExile: Det er ikke snakk om en særavgift på elbiler. Så hele ditt innlegg faller på steingrunn.

Fortell meg gjerne hvordan ikke gjeninnføringen av engangsavgift på elbiler ikke er en særavgift.. den er veldig spent på gitt.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17694
12.10.17 18:09
PassatGL: Fortell meg gjerne hvordan ikke gjeninnføringen av engangsavgift på elbiler ikke er en særavgift.. den er veldig spent på gitt.

Det er ingen særavgift for elbiler. Alle biler har den.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
12.10.17 18:13
InternalExile: Det er ingen særavgift for elbiler. Alle biler har den.

Uffda, kjærevene.

Begrepet for denne typen avgift er særavgift InternalExile...

 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17694
12.10.17 18:21
PassatGL: Begrepet for denne typen avgift er særavgift InternalExile...

Men da mener jo jeg at denne "særavgiften" som nå ikke gjelder for elbiler bør igjeninnføres for de. Slik at de ikke får særbehandling :-)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11746
12.10.17 20:34
PassatGL: Begrepet for denne typen avgift er særavgift InternalExile...

Vi har ingen problemer med at elbiler slipper særavgifter, så fort de får full moms.

Jan
JanInnlegg: 4155
12.10.17 21:11
MacanT: Nei, det er en meget liten avgift, jeg betalte nettopp omtrent det samme i vektavgift på min 1500 kg tunge bil.

Jeg sjekket nettopp Golfen min. Den har ca 80.000 i engangsavgift. Så kommer det vel ca 60.000 i moms på toppen. 

Jeg har ikke felt en tåre av den grunn.

Om en kjøper av en Tesla X må ut med noen titusen i engangsavgift, er det ingen grunn til å klage.

Det er uansett en bagatell i forhold til hva de burde betalt i moms.

Man må huske at det fortsatt er momsfritak på ekstrautstyr og vinterhjul.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3565
12.10.17 21:16

9000-24000kr i avgift for Model s er jo ikke spesielt mye. F eks Audi Etron vil vel ikke veie mer enn en Model s. Så dette var bare småtteri.

Model X får 71-96.000kr i avgift. Men den veier jo mer enn et fly.

Synes det er rett og rimelig at elbiler betaler samme avgifter som andre biler, all den tid avgifter faktisk skal være eksisterende. Så kan man være i mot avgiftsystemet. Jeg stemmer for et enkelt engangsavgiftssystem basert på beregnet CO2- og nox-utslipp etter en sikker skala ved siden av mva på alle produkter (ja også biler/elbiler).

(Innlegget ble redigert 12.10.17 21:23)

trheim11
trheim11Innlegg: 5389
12.10.17 21:28

Giganter som Audi osv fortviler og er i sjokk etter at Norge innfører vektavgift på de tyngste luksus-elbilene.

De teller visstnok på knappene om de virkelig skal satse på elbil  pga innføringen av denne avgiften ifølge artikkelen...

I hvilken verden lever disse elbilfolkene her? 

Jan
JanInnlegg: 4155
12.10.17 21:39

Det er ikke bare de tyngste elbilene som vil få en økning av avgiftene.

Mange ladehybrider og hybrider vil få en økning på noen titusen.

Det er på høy tid. Disse ladehybridene har et kunstig lavt grunnlag for beregning av CO2-avgift. Det reelle utslippet og forbruket er ofte 2-3 ganger så høyt som beregningsgrunnlaget.

Min erfaring med Prius,som er en hybrid, er at den bruker omtrent like lite som en diesel på bykjøring, og mer enn en vanlig bensinmotor på landeveiskjøring. Derfor er nettopp Toyota og Lexus de som kommer dårlig ut i budsjettforslaget.

Jan
JanInnlegg: 4155
12.10.17 21:47
trheim11: Giganter som Audi osv fortviler og er i sjokk etter at Norge innfører vektavgift på de tyngste luksus-elbilene.

Det tviler jeg på. De har nok teknologisk kompetanse til å holde seg under vektgrensen.

Selv om Norge er et av de største markedene for elbiler i dag, har de nok større vyer for satsingen på elektriske biler.

Det norske bilmarkedet svelger unna ca 150.000 biler i året, Audi lager knapt 2 millioner biler pr/år.

passat06
passat06Innlegg: 1066
12.10.17 21:50

Har et inntrykk av at en del elbilfantaster lever i en «alternativ virkelighet».

MacanT
MacanTInnlegg: 9221
12.10.17 21:59
trheim11: Giganter som Audi osv fortviler og er i sjokk etter at Norge innfører vektavgift på de tyngste luksus-elbilene.De teller visstnok på knappene om de virkelig skal satse på elbil pga innføringen av denne avgiften ifølge artikkelen...

Kan jammen ikke være mye alvor i elbil-satsingen hvis en bitteliten avgift i avgiftslandet Norge liksom skulle få dem til å revurdere hele greia.

blackline
blacklineInnlegg: 13641
13.10.17 02:49
RazorBoy: De svære beistene som de største Teslaene er er selvfølgelig ikke mer miljøvennlig enn en gjennomsnittlig bensinbil. De er unødvendig store og tunge, og er derfor ressurskrevende å lage, de sliter mer på veiene enn andre biler og de bruker mer strøm enn nødvendig.

Denne "veislitasjen" har jeg hørt mange ganger her inne.  Den har selvfølgelig ingenting med virkeligheten å gjøre.

Fra veivesenet selv "Basert på vedlikeholdet som Statens Vegvesen gjør, renger man med en vedlikeholdskostnad per kilometer på 0,001 øre for personbiler og 76,4 øre/km for de tyngste godsbilene."

"Det spiller ingen rolle om bilen veier ett eller to tonn, sier han til tu.no".

Dette er ganske enkelt et et FRP forslag for å tekkes FRPs kjernevelgere. Fossilmafiaen.

Tesla er den bilprodusenten som har gått foran og tvunget hele bilbransjen til å tenke nytt.

Å fjerne avgiftsfritaket før det regnes som like dyrt å bygge en Elbil som en fossilbil er et feilgrep.  Og det sier jeg som neppe noengang vil kjøpe en tesla model S eller X.

Norge regnes som foregangslandet fremfor alle andre når det gjelder Elbil . Og signaleffekten av denne avgiften kommer til å runge blandt de store produsentene av biler. Må vel si at den faktisk kommer på verst tenkelige tidspunkt. I den sammenheng har trondheim helt rett. Her er det signaleffekten som er viktig og ikke beløpene. Fossilmafiaen griper det selvsagt begjærlig, fordi de har fått et lite håp om at ottomotoren skal satses på videre her på berget og ute i verden.

 

(Innlegget ble redigert 13.10.17 03:00)

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2304
13.10.17 05:57
blackline: Dette er ganske enkelt et et FRP forslag for å tekkes FRPs kjernevelgere. Fossilmafiaen.

Det er en vond verden du lever i. USA, jøder og FrP er overalt for å gjøre livet surt for deg.

Ribba
RibbaInnlegg: 34324
13.10.17 06:31
blackline: Tesla er den bilprodusenten som har gått foran og tvunget hele bilbransjen til å tenke nytt.

Ja, det har de. De har vist at det er fortsatt fult mulig å villede verden og at det fortsatt er fult å produsere biler som er ekstremt energikrevende å produsere, biler som er energikrevende å resirkulerer og som er energikrevende i bruk (bilene er store og tunge), og man kan produsere slike biler med god samvittighet.

Tesla er et levende bevis at miljøvern, det er kun noe som finnes på papiret.

Og det samme har de greid med trafikksikkerhet og at de har greid å flytte ansvaret for produkttesting over på kunden, altså på samme måte som progamvarebransjen gjorde for ca 15 år siden.

Nei, jeg har sagt det lenge. Tesla lager ikke biler, de lager kule transportgadgets for de velstående der det er fokus på moderne teknologi der det er kult, mens avleggs teknologi benyttes det er det viktig.

Men det er jo selvsagt noen positive ting med Tesla også da, og det ene er jo at fått fokuset om at om elbiler skal ha noe framtid, så må det også være tilrettelagt for mer enn å være rene bybiler. Det må være biler som er allsidige. Og Tesla sin modellpark er allsidig, da de både har plass til familie med bagasje og har grei rekkevidde.

(Innlegget ble redigert 13.10.17 06:38)

peppe007
peppe007Innlegg: 41
13.10.17 06:59

Etterspørselen etter store familibiler som har minst 500 km rekkevidde har vert ønsket lenge,nå kommer flere merker med bijer iden størelsen,men de har selvfølgelig stor batteripakkke og de fleste vil nok veie over 2000 kg,denne avgiften er helt bak mål,håper og trir den blir kastet i søpla!

FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 491
13.10.17 07:03
TorAtle: For lokalmiljøet er det stor forskjell, uansett hva man måtte mene om klima-effekten.

Lokalt er jo effekten som å ikke røyke inne i leiligheten din. Der er jeg helt enig. Når det gjelder klima eller  uttrykt som rovdrift av moder jord er el-biler negativ. Som alt annet privat overforbruk i den rike privilligerte verden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg