Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Statsbudsjettet 2018 og biler

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3565
13.10.17 08:17

Den eneste fordelen plug-in hybrider har hatt er lavere avgift i forhold til mer effekt. Men de har også veid mer og vært kritisert for å være mindre dynamiske. De kan vel også parkere på plasser for «ladbar motorvogn». Ellers er det ingen lettelser i bompenger, årsavgift, fordeler med kollektivfelt eller noe.

Det har aldri vært et poeng utover lavere engangsavgift å kjøpe hybrid. Dette visker nok ut noe av fordelen. Men Panamera hybrid øker bare ca 19.000kr, så det holder ikke til nye vinterdekk en gang.

Jeg tenker at nyere brukt bensinbil, f eks en Panamera 4s er like greit som en ny plug-in hybrid av samme type. 

Kompressor-V8
13.10.17 08:22

Blackline: du blander FrP-velgere og fossil»mafia».

På elbilforum var det en tråd hvor de målte hva folk der inne skulle stemme ved valget. Selv om MDG var tredje størst og dermed mye større der enn på landsbasis var også FrP store der inne, faktisk nest størst. Høyre også, som største parti med 24 %. Andre såkalte miljøpartier, Venstre (4. Plass). SV og slike var bittesmå.

(Innlegget ble redigert 13.10.17 08:25)

Bytex
BytexInnlegg: 83
13.10.17 08:56
blackline: Denne "veislitasjen" har jeg hørt mange ganger her inne. Den har selvfølgelig ingenting med virkeligheten å gjøre.

Det er forsåvidt ingen nyhet. Men da kan man lure på hvorfor personbiler i utgangspunktet har en vektavgift, når veislitasjen er bortimot lik for en moped og Tesla Model X. Først når Tesla blir rammet av vektavgiften er dette plutselig en helt meningsløs avgift..?

Det eneste logiske svaret er at vektavgiften ikke har noen annen hensikt enn at staten skal tjene penger på bilkjøp. At elbiler nå skal begynne å bidra litt til felleskassa er rett og rimelig.

Folk er så navlebeskuende at de tror de store bilkonsernene bryr seg om lille Norge. Artikkelen som Trheim linket til består av miljøbevegelen som sutrer og skriker over just another avgift basert fiktivt grunnlag. Intet nytt. Ser ingen offisielle uttalelser fra VAG, Tesla, BMW, Nissan eller andre. Å si at dette "sender sjokkbølger internasjonalt"  og at "alle i Stuttgart snakker om Norge"er så overdrevet og naivt at jeg ikke har ord.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11746
13.10.17 08:56
blackline: Å fjerne avgiftsfritaket før det regnes som like dyrt å bygge en Elbil som en fossilbil er et feilgrep.

Selv med vektavgift blir Tesla subsidiert med mellom 200.000 og 300.000 i momsfritak. 

perchri
perchriInnlegg: 7070
13.10.17 09:04
RazorBoy: De svære beistene som de største Teslaene er er selvfølgelig ikke mer miljøvennlig enn en gjennomsnittlig bensinbil. De er unødvendig store og tunge, og er derfor ressurskrevende å lage, de sliter mer på veiene enn andre biler og de bruker mer strøm enn nødvendig.

..og bare vekta skulle tilsi avgiftbelagt km da de er dobbelt så tunge som "normale" medium biler. De sliter mer på veiene.Sett på nav teller på alle biler, så kan staten regne ut hva hver enkelt betaler for pr km, etter vekt, samt type bil. Trengs ikke mange byråkrater til det, kun noen datamskiner. Navtelleren sender sjøl inn dataene, og enheten leverer sin egen strøm når den roterer.  Da ender det med rimlig likhet for alle, bortsett fra EL bilen som har rimligere "drivstoff" og det får de jo ha. men der finner de vel på å montere strømmåler så en i framtida må betale betydlig mer pr kw, en vi gjør på hus etc.

Burkar
BurkarInnlegg: 8398
13.10.17 09:40
perchri: ..og bare vekta skulle tilsi avgiftbelagt km da de er dobbelt så tunge som "normale" medium biler. De sliter mer på veiene.
VGstig
VGstigInnlegg: 995
13.10.17 11:41
Burkar: Nei, det er bare en myte.

Det var en liten artikkel med sprikende informasjon. For eksempel står det at "det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene". Jeg kjører tilfeldigvis på en vei uten tungtransport, og slitasjen er enorm fra år til år. Utrolig rart hvis ikke slitasjen øker når trafikken øker.

monterosa
monterosaInnlegg: 105
13.10.17 11:56

El-bil er noe svineri. Tesla er for rikfolk så fullt på sin plass at det blir dyrere å skaffe seg en slik totalt meningsløs bil. El-bil er neppe mer miljøvennlig enn en moderne bensin-bil når man ser på alle faktorer. Synd og skam at plitikerene har fått for seg at el-bil skal redde verden. Kommer aldri til å skaffe meg en el-bil. Skal kjøre bensin og diesel på trass til det ikke er mulig å få fatt i fossilt drivstoff lenger. Da blir det sykkel.

MacanT
MacanTInnlegg: 9221
13.10.17 12:34

Jeg tror det ligger taktikk bak både vektavgiften og fjerning av klasse 2.

Venstre kan få æren av å sørge for at fritaket fra vektavgift opprettholdes og Krf kan få beholde klasse 2 slik at det ser ut som de har gjort noe for familiene. Begge stemmer for statsbudsjettet og alle er strålende fornøyde.

Det geniale er at regjeringen på den måten får gjennomslag for alle de viktige punktene i budsjettet uten å måtte øke drivstoffavgiften med et eneste øre :)

Bytex
BytexInnlegg: 83
13.10.17 13:55
monterosa: El-bil er noe svineri. Tesla er for rikfolk så fullt på sin plass at det blir dyrere å skaffe seg en slik totalt meningsløs bil. El-bil er neppe mer miljøvennlig enn en moderne bensin-bil når man ser på alle faktorer. Synd og skam at plitikerene har fått for seg at el-bil skal redde verden. Kommer aldri til å skaffe meg en el-bil. Skal kjøre bensin og diesel på trass til det ikke er mulig å få fatt i fossilt drivstoff lenger. Da blir det sykkel.

Uten at jeg kan refere til det, er det vel flere studier som har bekreftet at elbiler forurenser mindre enn bensin/dieselbiler totalt sett. Så at elbiler får noe lavere avgifter er derfor rimelig.

Men avgiftsletten (eller rettere sagt fraværet av avgifter) elbiler har hatt frem til nå er ikke i samsvar med den reduserte forurensningen. Som Jan sier, når vi har et samfunn basert på at alle bidrar til fellesskapet for infrastruktur, eldreimsorg, helsesystem, skole osv, spesielt ved kjøp av "luksusgoder" som alkohol, tobakk og bil, føles det både urettferdig og unødvendig at elbiler skal sponses i den grad det gjør i dag.

Elbilene har fått den starthjelpen de trengte. De har fått fotfeste i markedet, og det er på tide at unnaslutrerne som gjemmer seg bak miljøalibiet også begynner å bidra.

Burkar
BurkarInnlegg: 8398
13.10.17 14:01
VGstig: Det var en liten artikkel med sprikende informasjon. For eksempel står det at "det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene". Jeg kjører tilfeldigvis på en vei uten tungtransport, og slitasjen er enorm fra år til år. Utrolig rart hvis ikke slitasjen øker når trafikken øker.

Det står at piggdekk sliter mye på veien. Det er kanskje tilfellet der du kjører?

En piggdekkavgift på omtrent 50.000,- per sett hadde vært noe.

Iseran2770
13.10.17 14:41
Burkar: Nei, det er bare en myte.

Da burde vektavgiften fjernes for alle biler. Og de som bruker piggdekk skulle betalt 3000 i året for veislitasje uansett hvor de bodde :-)   

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5436
13.10.17 17:45
trheim11: De teller visstnok på knappene om de virkelig skal satse på elbil  pga innføringen av denne avgiften ifølge artikkelen... I hvilken verden lever disse elbilfolkene her?

Interessant at Bu har hotline inn til toppledelsen i VAG et al., og kan servere oss det endelige beviset for at Norge de facto bestemmer verdensordenen mht. bilmarkedet!

Ellers må vi bare konstatere at det har piplet enda en ny "sossialist" / Tesla-hater ut fra de Marxistiske sprekkene i ly av vektskandalen; Jens Ulltveit-Moe 

(La oss se mellom fingrene på at gubben donerer penger til Venstre og mener/fantaserer om at Tesla bråker mindre enn Porsche og atpåtil sitter bedre i svingene).

Og til de som synes at mva. er et bedre alternativ til å avgiftsbelegge disse 2,5 tonn tunge flakene (kommende år);

Momsen er fryst frem til 2020. Ikke engangsavgiften. Så vektavgift er den eneste muligheten til å pynte litt på det enorme provenytapet / skeivfordelingen (uten en ny særavgift...). Man kan fortsatt få seg en syv-seter med 632 km. rekkevidde med noen tusenlapper i avgift. Med mulighet for skiboks - dog på bekostning av kjempetøffe falkevingedører :/

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34866
13.10.17 17:56

GM skjelver nok i knærne pga. ventelisten på de få tusen LG-elbilene som er bestilt fra Norge også........

Nei takke seg til, avdet som i alminnelighet er på veiene hittil er det kun Tesla som har satset ordentlig på elbil, alt annet er 'compliance cars' og halvhjertede forsøk. 

Ikke si at GM 'satser på elbil' når det er så mye styr å få levert noen få tusen biler når de ellers leverer 8-10 millioner biler med 'utdødd' forbrenningsmotorteknologi. 

Inntil videre er elbil et miljøalibi og en taxfreefest i Norge.

MacanT
MacanTInnlegg: 9221
13.10.17 18:06
rosmebraad: Inntil videre er elbil et miljøalibi og en taxfreefest i Norge.

Nja, med norske strømpriser er de i tillegg også utrolig billige å bruke.

blackline
blacklineInnlegg: 13641
13.10.17 19:05
RazorBoy: Det er en vond verden du lever i. USA, jøder og FrP er overalt for å gjøre livet surt for deg.

Ja, det burde vært rikelig med å ha kun FRPere.

blackline
blacklineInnlegg: 13641
13.10.17 19:13
Iseran2770: Selv med vektavgift blir Tesla subsidiert med mellom 200.000 og 300.000 i momsfritak.

Den har akkurat det samme avgiftsfritaket som andre elbiler har ja. Et avgiftsfritak som skal avskaffes når Elbiler er koster det samme å produsere som ottobilen. Noe som er estimert til ca 2023. Kommer vi dit før så forsvinner da også fritakene før også.

Iseran2770
13.10.17 20:20
blackline: Den har akkurat det samme avgiftsfritaket som andre elbiler har ja.

Nei, andre elbiler er sponset med i snitt 50.000.

Jeg ser at dere elbilfans stadig flytter tidspunktet for når denne grenseløse sponsingen skal stoppe. Nå er det plutselig 2023. Er du sikker på at elbiler er konkurransedyktige i 2050?

Når 1000 nordmenn kjøpte (fikk levert) Tesla bare i september og bilene koster i snitt en million kan man lure på hva slags galskap dette er.

(Innlegget ble redigert 13.10.17 20:22)

passat06
passat06Innlegg: 1066
13.10.17 21:17

Jeg fikk høre på elbilformumet at plug-in hybriden min, i likhet med alle andre «fossilbiler»/«kreftkjerrer» ville være fullstendig verdiløs innen 24 måneder. Det er vel kanskje 13 mnd siden nå, så jeg sover nok straks ganske dårlig om natta...

Jan
JanInnlegg: 4155
14.10.17 00:40
blackline: Et avgiftsfritak som skal avskaffes når Elbiler er koster det samme å produsere som ottobilen

I Tyskland og USA koster en Tesla S omtrent det samme som en S klasse eller Panamera. I følge Teslaeiere på elbilforum er den en mye bedre bil.

Da burde det være mulig å selge den i Norge, selv med noen hundretusener i avgifter.

I stedet for å tulle med vektavgifter, burde regjeringen innføre full moms på elbiler.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34866
14.10.17 01:53

Ja der kan sikkert foreleses på ingeniørstudiene om hvordan Tesla er bedre enn de dyre tyske på 'chassis engineering', interiørkvalitet og mere.

Og fagfolkene klarer holde seg alvorlige, er en annen sak.

At Model S er beste elbilen på markedet idag må ikke forveksles med mye annet rart.

Kompressor-V8
14.10.17 08:20

Hehe, jeg klarte ikke få lyst til å kjøpe meg Model S selv etter å ha prøvd den i over ett døgn og kjørt p100d 0-100 på 2,5 sekunder mange ganger. Og nå koster de mye mindre enn Panamera.

Helt ærlig så savner jeg det å kjøre Panamera. GTS var noe helt spesielt. Men kunne fint klart meg med en ny 4S. Sekseren gjør at man får assosiasjoner til å kjære 911, bare at man har en mer komfortabel og praktisk sportsbil. Panamera er genialt. Holder i massevis som familiebil også.

Mission E blir jo selvsagt spennende. Men jeg vingler veldig ofte mellom om man like greit kan ha en Panamera bensin med i3 som bruksbil eller en Mission E. Kanskje bare bytte SL inn i en Panamera. Kjører ikke så mye bil at kostnader i drift er så stor forskjell så lenge man bruker elbil til hverdags. Da blir det et spørsmål om hva man liker eller hva man vil ha. Det som taler for elbilen er at de har langt mindre verditap. Så ny elbil eller brukt bensinbil er et fint motto.

(Innlegget ble redigert 14.10.17 08:26)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
14.10.17 10:06
Kompressor-V8: Helt ærlig så savner jeg det å kjøre Panamera. GTS var noe helt spesielt. Men kunne fint klart meg med en ny 4S. Sekseren gjør at man får assosiasjoner til å kjære 911, bare at man har en mer komfortabel og praktisk sportsbil. Panamera er genialt. Holder i massevis som familiebil også.

Ikke enig i dette. Jeg kjørte nye Panamera i Sveits for en tid tilbake, hadde egentlig bestilt 911. Jeg klagde min nød og kjørte faktisk fra Zürich til Geneve, for å få den 911en jeg hadde blitt lovet. Endelig bak rattet i 911en var jeg hjemme igjen. Panamera blir, i likhet med Model S, som en loff å regne når man prøver seg på smale svingete veier. Men biler har ulike bruksområder, og bagasjeplassen i Panamera er selvsagt mye bedre. Men det stopper der.

@Kingsroad: 
Gode poeng. Jeg kjøper det med fryst til 2020. Dog veldig irriterende at man hiver på slike nonsense-avgifter (i min nøkterne bok). Da hadde moms vært mer redelig, selv om det ville betydd mer avgifter både på S og X (mer "rettferdig" om det hadde rammet begge modellene også, forsåvidt).

Kompressor-V8
14.10.17 11:04

Ingenting ved Panamera og Model S kan sammenlignes med unntak av karosseritypen. Og Model S er ok sporty for å være en stor bil på svingete veier. Men sammenlignet med Panamera er den relativt sedat. Panamera har bedre styrefølelse, bedre seter, bedre kjøreopplevelse og mer moderne fjæring og chassis. Panamera har også langt bedre balanse om den skrenser, og den kan faktisk skrenses nydelig og kontrollert i motsetning til Model S. Panamera er klassens soleklare sportsbil, mens Model S egentlig ikke kan brukes til banekjøring eller speselt aktiv kjøring utover effektiv landeveiskjøring.

911 er sportsbil og mye mindre og lettere og man får selvsagt mer sportsbilfølelse. Men da jeg vurderte å bytte Panamera GTS inn i 991 C4S ved direkte sammenligning likte jeg Panameras kjøreopplevelse best. Bedre motorlyd, bedre fjæringskomfort, bedre støydemping og bedre romfølelse/plassfølelse. Likevel nesten like sportslig. Men 991 var enda et hakk opp på styrefølelse og sportslighet selvsagt.

(Innlegget ble redigert 14.10.17 11:06)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
14.10.17 11:16

Nei, min oppfatning er ikke sammenfallende med din.

Panamera var sløv i svingene og jeg ble rett og slett skuffet over hvor lite inspirerende den var å kjøre. Bilen hadde knapt rullet 3-400km, dette er kanskje en av de største skuffelsene kjøremessig for meg i 2017.

Nå skal det sies at dette ikke var en veldig sporty modell, men en Panamera 4. Men sammenlignet med en moderat Model S (f.eks. en 75D) var bilen slapp i avtrekkeren og understyrte pent og pyntlig i svingene. Min personlige mening er at en BMW 750i med xDrive M-Sport som jeg også har pilotert gjennom de tyske og italienske passene (deriblant Timmelsjoch), henger vel så godt med på notene. Denne overrasket positivt i forhold til størrelsen, kan ha med BMWs satsning på karbonkomposittmateriale å gjøre, ikke vet jeg. Men Panamera var mersom en slapp båt og ikke mer dynamisk enn en Model S.

911 derimot.. 911 kunne jeg nok kjørt på ukesvis, dog er setene og ryggen min ikke bestevenner, men om det er egen kroppslig uførhet eller setenes skyld skal jeg ikke konkludere med.

Edit: Det var ikke en 750Li xDrive, men en ordinær 750i xDrive når jeg tenker meg om.

(Innlegget ble redigert 14.10.17 11:19)

Kompressor-V8
14.10.17 17:06

Smellen for hybrider blir verre 1. Juli 2018.

PassatGL: har ikke kjørt Panamera 4, men min opplevelse er fra velutstyrt Panamera turbo. Det er mulig vi er forskjellig, og bilopplevelser er jo ofte subjektive. Men bilene vi har prøvd kan selvsagt også gi veldig forskjellige opplevelser. Husker jeg opplevde nye Panamera som mer stillegående, mer moderne, bedre seter, bedre komfort og lott mindre sporty enn min utgående GTS. I tillegg var ikke motorlyden i nærheten av like grom på nye turbo som på GTS. Da kan man like greit ha sekser i den nye, spør du meg.

Skal prøvekjøre Panamera E-hybrid snarlig da jeg vurderer en slik. Både jeg og madammen savner Panamera. Det er en meget komplett bil.

(Innlegget ble redigert 14.10.17 17:10)

Iseran2770
14.10.17 19:30
Kompressor-V8: Smellen for hybrider blir verre 1. Juli 2018.

Jeg forstår at man ikke ønsker å subsidiere ladbare hybrider med en rekkevidde på 2 kilometer. Men hvem kontrollerer at alle de som oppgir rekkevidde på akkurat 50 km faktisk har det?  

Jan
JanInnlegg: 4155
15.10.17 00:13
Iseran2770: Men hvem kontrollerer at alle de som oppgir rekkevidde på akkurat 50 km faktisk har det?

Det er en sak, en annen er hvordan disse bilene faktisk brukes.

Jeg er temmelig sikker på at mange av dem som benytter seg av muligheten til å kjøpe en slik relativt rimelig, aldri lader.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2104
16.10.17 08:33
Jan: Jeg er temmelig sikker på at mange av dem som benytter seg av muligheten til å kjøpe en slik relativt rimelig, aldri lader.

En ting som er sikkert her i hovedstaden, er at de parkerer og lader på gratis-ladestasjonene rundt omkring. Der er det jo ofte ledig også. Praktisk, så slipper man å kjøre rundt for å finne en egnet plass.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2241
16.10.17 17:35

Enig i at ladehybrider bør få minimum 50km rekkevidde. Personlig klarer jeg meg godt i det daglige med den rekkevidden jeg har, men klart at gevinsten for miljøet i landet sett under ett er for dårlig. For å vinkle prisstigningen litt positiv kan jeg nok se frem til et noe mindre verditap.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg