Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

? Mange flotte biler, uten typespesifikasjon bak..

NYTT TEMA
ynnory
ynnoryInnlegg: 46598
09.11.17 12:58

Ja, her er amatøren igjen. Kanskje en av dere drevne kan forklare meg hvorfor mange biler tøffer rundt uten en masse bokstaver bak som forteller noe om type og ytelser. Andre er overlesset med dusinvis av tall og bokstaver. F. eks. 760 GLE Sport injektion 4 . 4. Hvorfor er enkelte modeller å sparsomt utstyrt med tall og bokstaver mens andre nesten går på felgen bak pga tyngden av alt dette "ekstrautstyret."

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30423
09.11.17 13:03

Nordmenn er konservative og vil ikke "skryte" av hva slags motor de har.

I tillegg, nordmenn er konservative og vil ikke vise hva slags motor de ikke hadde råd til. 

(Innlegget ble redigert 09.11.17 13:04)

Muku
MukuInnlegg: 590
09.11.17 13:17
ynnory: Ja, her er amatøren igjen. Kanskje en av dere drevne kan forklare meg hvorfor mange biler tøffer rundt uten en masse bokstaver bak som forteller noe om type og ytelser. Andre er overlesset med dusinvis av tall og bokstaver. F. eks. 760 GLE Sport injektion 4 . 4. Hvorfor er enkelte modeller å sparsomt utstyrt med tall og bokstaver mens andre nesten går på felgen bak pga tyngden av alt dette "ekstrautstyret."

Dette er et valg kunden får når han/hun skal kjøpe bil. Noen, som meg, vil ikke ha noen typebetegnelse bak bilen, mens andre ikke tenker over det eller ikke bryr seg. 

Jeg synes bilen ser bedre ut bakfra uten typebetegnelsen. Renere og penere. 
På noen biler har man nesten hele alfabetet på bakluka, og det synes jeg ødelegger utseende på bilen. 

Så alt bunner ut i smak og behag. 

ynnory
09.11.17 13:34
Muku: Så alt bunner ut i smak og behag.

Så ved kjøp av ny bil kan kunden selv bestemme om han/hun vil ha bokstaver og tall bak... Kan man få noe helt personlig... Som f ks: "LUSEKJØRER?"

Ellert gjeldert dette kun registreringsnumrene? Hva koster det, forresten, å få tildelt et sett "personlige registreringsnumre?"

Kan det stemme at Biltilsynet tar nær 10 000 for dette?

Referee799
Referee799Innlegg: 6704
09.11.17 13:39
ynnory: Kan det stemme at Biltilsynet tar nær 10 000 for dette?

9000 kr for 10(?) år.

Referee799
Referee799Innlegg: 6704
09.11.17 13:40
Muku: Jeg synes bilen ser bedre ut bakfra uten typebetegnelsen.

Og så ser ikke den riktig så bilbevisste naboen at du har den billige varianten med liten motor...

t109
t109Innlegg: 3311
09.11.17 13:59
Referee799: Og så ser ikke den riktig så bilbevisste naboen at du har den billige varianten med liten motor...

Den "riktig så bilinteresserte" naboen er nok ikke avhengig av å se bokstaver og tall på bakluka for å gjennomskue hvilken modell man kjører rundt i. 

Andre naboer derimot... Det er imidlertid mer sannsynlig at den bilUinterreserte naboen tror at stjerne på panseret eller en "nyre" i grillen tilsier at man er "rik" - uansett om det står C180 eller 316d på bakluka - og bilen er 8-10 år gammel... Skal man "imponere" slike hjelper det lite å ha en splitter ny Mazda (med mange bokstaver både i grillen og bakluka)i oppkjørselen som koster det dobbelte...

Husker forøvrig at jeg hadde en Saab 9000 rundt 1990. Det var "innstegsmodellen"; en 9000i. Allikevel kom det en kar bort til meg en gang jeg fylte bensin og sa (med ikke så lite misunnelse i stemmen) "Også er det til og med en i". Han skulle bare visst at 9000 Turbo kostet mye mer....

(Innlegget ble redigert 09.11.17 14:08)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3815
09.11.17 19:11

Jeg har hatt litt forskjellig.

Hadde Panamera GTS med betegnelse både på fordører og bakluke. Stod til og med GTS på nakkeputer i setene og inne i i strumentpanelet.

Hadde også nylig en BMW 750XI (nest største motor og størst av de med 4wd) uten modellbetegnelse. Kjennere så at det var 750 pga de originale enderørene. Når jeg tenker meg om stod det likevel «xDrive» på forskjermene.

Hadde forresten også for en del år siden en MB 190 E 1.8 med 1.8 merke bakpå hehe.

Det er moro å søke opp regnr i kjøretøyopplysninger hos vegvesenet. Da kommer jo som oftest motortype opp. 

Pr i dag har vi 5 biler, blant annet en SL der det ikke står noe bakpå (ser rent og pent ut på den modellen synes jeg), en 911 der det står «Carrera» bakpå. De tre andre har modellbetegnelse bakpå.

I tillegg til i3 er det kun en bil jeg har kjøpt ny og det var en X3 xDrive 20i 2015 mod. Der stod det X3 bakpå og xDrive20i på forskjermene. Det var vel også et M-merke siden det var M-pakke. Selv om det var minste motor synes jeg det var fint å vise verden at jeg heller ikke da kjørte diesel.

Hva som passer og ikke synes jeg er individuelt fra bilmodell til bilmodell.

(Innlegget ble redigert 09.11.17 19:15)

FredPerry
09.11.17 19:19
Kompressor-V8: Hva som passer og ikke synes jeg er individuelt fra bilmodell til bilmodell.

Hadde jeg hatt din bilpark ville jeg gått løs på BMWene med varmepistol og fiskesnøre for å bytte merke på 750'en og i3en. 

Jan
JanInnlegg: 4489
09.11.17 19:46

Jeg er glad jeg har TSI merke med S og I i rødt bak på Golfen. Dette for å vise at jeg ikke kjører diesel.

Ellers er det en gratis option på i hvert fall MB og BMW som kalles uten modellbetegnelse bak.

Særlig på E klasse er det greit å droppe dette, ellers kan man risikere å få mye tekst. F.eks. E 220d 4 MATIC.

I gamle dager var det mer vanlig å opplyse mer om alt mulig bak på bilen.

Jeg husker 5 speed, Automatic, ABS, Kompressor, 16 V, Katalysator, Turbo og noen jeg har glemt.

Ribba
RibbaInnlegg: 34623
09.11.17 20:08
FredPerry: I tillegg, nordmenn er konservative og vil ikke vise hva slags motor de ikke hadde råd til.

Da var det nok ikke den gruppen Ford rettet RS'en mot.

Der er der RS på bakluken. RS på frontfangere. 2xRS på takvingen, RS på alle felgene, RS på begge framsetene, RS på rattet, RS på begge nøklene, RS på innstegslistene, RS på luftfilterhuset, RS på innsuget.

Og om ikke det er nok, så står det også RS når du starter opp bilen i infodisplayet, sånn bare i tilfellet du skulle ha misset det.

Men Ford valget å ikke ta det alt for langt, så de valgte Ford Performance på motordekselet.

Dog står det ingen plasser Focus på bilen min annet enn på gummimattene jeg har i coupeen om vinteren.

(Innlegget ble redigert 09.11.17 20:15)

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4349
09.11.17 20:10
FredPerry: I tillegg, nordmenn er konservative og vil ikke vise hva slags motor de ikke hadde råd til.

Dette hadde vært morsomt, om det ikke var så altfor sant. :(

Jeg har forøvrig ikke noen betegnelser bak på GT'en.

En_ganske_snill_mann
09.11.17 20:14
Jan: Særlig på E klasse er det greit å droppe dette, ellers kan man risikere å få mye tekst. F.eks. E 220d 4 MATIC. I gamle dager var det mer vanlig å opplyse mer om alt mulig bak på bilen. Jeg husker 5 speed, Automatic, ABS, Kompressor, 16 V, Katalysator, Turbo og noen jeg har glemt.

Ja dette er artig å se idag, da mange biler fra 80-tallet hadde 5-speed, 16v og ABS etc. bakpå. Virkelig et studie i automobilhistorie. 

Ja, og så glemte jeg å nevne "Lambda Sond" som Volvo skrøt av med til og med en liten lambda i grillen!

(Innlegget ble redigert 09.11.17 20:15)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 64772
09.11.17 20:15
ynnory: Kanskje en av dere drevne kan forklare meg hvorfor mange biler tøffer rundt uten en masse bokstaver bak som forteller noe om type og ytelser.

Trådens tema har vært oppe til debatt i årtier. 

Som DENNE fra 1973 

Super SS Rally GT Fastback Hardtop Sprint

FredPerry
09.11.17 20:29
Ribba: Der er der RS på bakluken. RS på frontfangere. 2xRS på takvingen, RS på alle felgene, RS på begge framsetene, RS på rattet, RS på begge nøklene, RS på innstegslistene, RS på luftfilterhuset, RS på innsuget.

Hvis Ford RS hadde vært et klesmerke ville det nok vært Gasp.

En_ganske_snill_mann
09.11.17 20:30
RickiBK: rådens tema har vært oppe til debatt i årtier.  Som DENNE fra 1973    Super SS Rally GT Fastback Hardtop Sprint

Takk for et artig gjensyn og gjenhør med en klassiker!

Fikk litt nostalgi av den Opel Manta'en(?) i videoen.... :)

FredPerry
09.11.17 20:34
En_ganske_snill_mann: Jeg har forøvrig ikke noen betegnelser bak på GT'en.

Står bare 159 bakpå bilen min. Usikker på om den kom sånn fra fabrikken eller ikke, har sett endel som har motorstørrelse bak også.

piezo
piezoInnlegg: 5177
09.11.17 21:21
ynnory: Så ved kjøp av ny bil

Apropos det, hva endte du egentlig opp med når du skulle kjøpe ny bil sist?

FredPerry
09.11.17 21:24
En_ganske_snill_mann: Takk for et artig gjensyn og gjenhør med en klassiker!

Var så heldig å få tak i billetter til Øystein Sundes 70-års konsert tidligere i år. Som man kan se på (det manglende) antall telefoner som filmet var snittalderen blant publikum sikkert ikke så mye lavere enn blant de på scenen, men Sunde skal ha for at han selv i et fullt Spektrum får det til å føles som om man er på et lite lokale på Skarnes. 

Jan
JanInnlegg: 4489
09.11.17 21:44
FredPerry: Var så heldig å få tak i billetter til Øystein Sundes 70-års konsert tidligere i år. Som man kan se på (det manglende) antall telefoner som filmet var snittalderen blant publikum sikkert ikke så mye lavere enn blant de på scenen, men Sunde skal ha for at han selv i et fullt Spektrum får det til å føles som om man er på et lite lokale på Skarnes.

Jeg har fått tak i billetter til konserten i Grieghallen i januar, og gleder meg.

Jeg begriper meg ikke på folk som skal filme opplevelser med mobilen. Opplevelser er ferskvare, og skal nytes der og da med full tilstedeværelse.

Sunde er litt eldre enn meg, første gang jeg så ham live, må ha vært rundt 1970.

Selv om det er mange flinke unge musikere i dag, er det ingen som slår 60-80 åringene. Det som er artig, er at mine barn, og deres generasjon, også kan lytte til alt fra Beatles til Dire Straits og Åge. Mine foreldres musikk var totalt uinteressant for min generasjon.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35165
09.11.17 22:18

Det er sjelden jeg går på konsert med noen under 50.........

mobil på konsert er en uting!

Det er noe som skjer der og da, og etterpå er det VEKK, kun med minnene å tære på.

ynnory
10.11.17 13:48
RickiBK: Trådens tema har vært oppe til debatt i årtier.
Som DENNE fra 1973
Beklageligvis gått meg hus forbi. Men jeg er ikke bil-"idiot!"

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3815
10.11.17 16:20

Husker godt Volvo 740 turbo med «intercooler» bakpå. Husker jeg som barn likte det firkantede utseendet godt. Og 940 ble enda bedre. En av foreldrene i klassen hadde en 940 tidlig i 90-årene. Det var flott bil. Mine foreldre hadde den gangen MB w123 og W124. Jeg husker jeg satt høyt og hadde god oversikt bak i de myke velourbaksetene i forhold til i det jeg var vant med å sitte bak i.

(Innlegget ble redigert 10.11.17 16:22)

RickiBK
10.11.17 18:15
ynnory: Beklageligvis gått meg hus forbi. Men jeg er ikke bil-"idiot!"

Behøver bare ha fulgt med litt på Øystein Sunde for å få med den der. 

MEN...... det var jo en stund siden den kom....

ynnory
15.11.17 09:47
RickiBK: fulgt med litt på Øystein Sunde

Er vel en 14-58 år siden denne låten kom ut. Husker den, og mye annet, av nevnte herre... Meget godt..

RickiBK
15.11.17 18:19
ynnory: Er vel en 14-58 år siden denne låten kom ut. Husker den, og mye annet, av nevnte herre... Meget godt..

Hey, Henry ford hva har du gjort........

Bytta til deg bileskos mot hestelort..........

Det var jo så godt ment, men nå er det for sent , 

For fremskrittet har gått så alt for fort. 

legalize_it
legalize_itInnlegg: 13047
16.11.17 06:23
FredPerry: Hvis Ford RS hadde vært et klesmerke ville det nok vært Gasp.

Bilen for bolere?

ynnory
16.11.17 09:58
RickiBK: For fremskrittet har gått så alt for fort.

Fremskritt... Bare vi nå kan luke vekk dette Fremskrittspartiet.... Så blir alt såre vel.

RickiBK
16.11.17 17:42
ynnory: Fremskritt... Bare vi nå kan luke vekk dette Fremskrittspartiet.... Så blir alt såre vel.

Drømmen om ettpartistaten?

Fritz187
Fritz187Innlegg: 277
18.11.17 22:29
FredPerry: Nordmenn er konservative og vil ikke "skryte" av hva slags motor de har.

På min står det TSI på bakluka, som et bevis på at jeg ikke kjører diesel. Og det er jeg stolt over for min del. Størrelse på motor synes jeg er mindre viktig. Nyter lyden av bensinmotoren, og ikke minst når den våkner skikkelig til liv etter 3-5000 rpm. En gang dieslebil, aldri mer.

(Innlegget ble redigert 18.11.17 22:41)

Klikk for å gå tilbake til toppen