Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilkjøp

NYTT TEMA
Giggsy11
Giggsy11Innlegg: 4634
10.11.17 14:12

Hei!

Vurderer å gå til innkjøp av bil, men har tilnærmet null peiling på hvilke typer som er bra osv.

Har mest kortkjøring, og noe langkjøring avhengig av hvor jeg har jobboppdrag. Har ikke barn (enda), så trenger ikke tenke på det. Ute etter en bil som ikke er så dyr i drift, særlig med tanke på reparasjoner og lignende, samtidig som at den ser ok ut utseendemessig. Bør heller ikke være så gammel slik at den begynner å opparbeide seg slitasjeskader og lignende.. Budsjett ca 200k, men gjerne mindre. 

Har sett på denne og falt litt for den, men som sagt vet jeg ikke om denne er verdt pengene, positive og negative sider ved den osv.. 

Tar gjerne imot litt nybegynnertips til hva man bør se etter!

Ribba
RibbaInnlegg: 34418
10.11.17 14:25
Giggsy11: Har sett på denne og falt litt for den, men som sagt vet jeg ikke om denne er verdt pengene, positive og negative sider ved den osv..

Har hatt Mazda 3 2014 modell fram til i fjor og var veldig fornøyd med den. Det var en relativt morsomme bil å kjøre, mye grunnet at bilen er veldig lett etter dagens standard. Motoren var litt kjip da den var strupet fra og med 4000 rpm, men var ellers grei til å være en selvpustende motor. 

Men gå for en Optimum framfor en Vision eller Core. Mer utstyr og differansene på 2014-modellene gjør ikke en Optimum så mye dyrere. Og om du får med sikkerhetspakken, så får du også med adaptiv cruise control.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9803
10.11.17 15:15
Ribba: Motoren var litt kjip da den var strupet fra og med 4000 rpm, men var ellers grei til å være en selvpustende motor.

Vet du om det var mulig å avstrupe den fra 120 til 165 hk? Ser at man får kjøpt den i 165hk-versjon i Tyskland. 

Ribba
10.11.17 15:18
Hollabaloo: Vet du om det var mulig å avstrupe den fra 120 til 165 hk? Ser at man får kjøpt den i 165hk-versjon i Tyskland.

Nei, vet ikke om det er mulig. Om det er kun elektroniske begrensninger, så skulle man jo derimot tru at det var ett nokså enkelt grep.

Men som sagt, jeg vet ikke om det er kun elektroniske begrensinger eller om det er noen fysiske også som holder hestebestanden nede.

Kjemi
KjemiInnlegg: 364
10.11.17 16:39
Hollabaloo: Vet du om det var mulig å avstrupe den fra 120 til 165 hk? Ser at man får kjøpt den i 165hk-versjon i Tyskland.

Begge versjonene kan hvertfall chippes til 180hk.

TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 16523
10.11.17 16:42

Får mye Golf for rundt 200 Giggsy :) 

Mazda er gode biler, men taper seg fort i pris.

Forøvrig vanskeligere å spå hva som holder seg greit i pris og ikke nå som «alle» skal ha EL-bil, men tradisjonelt sett har Golf holdt seg godt i pris.

(Innlegget ble redigert 10.11.17 16:44)

Giggsy11
10.11.17 17:06
Ribba: Har hatt Mazda 3 2014 modell fram til i fjor og var veldig fornøyd med den. Det var en relativt morsomme bil å kjøre, mye grunnet at bilen er veldig lett etter dagens standard. Motoren var litt kjip da den var strupet fra og med 4000 rpm, men var ellers grei til å være en selvpustende motor.  Men gå for en Optimum framfor en Vision eller Core. Mer utstyr og differansene på 2014-modellene gjør ikke en Optimum så mye dyrere. Og om du får med sikkerhetspakken, så får du også med adaptiv cruise control.

Godt å høre! Er vel sjeldent man kommer opp i 4000rpm? 
Hvordan er prisene på slitedeler og slikt?

Var ikke så fryktelig mange optimum tilgjengelig såvidt jeg kunne se.. Vil ei heller ha skinnseter. 

Giggsy11
10.11.17 17:07
TommyLee32: Får mye Golf for rundt 200 Giggsy :)  Mazda er gode biler, men taper seg fort i pris. Forøvrig vanskeligere å spå hva som holder seg greit i pris og ikke nå som «alle» skal ha EL-bil, men tradisjonelt sett har Golf holdt seg godt i pris.

Tja, synes ikke utvalget var allverdens til den prisen faktisk.. Gi meg gjerne noen eksempler som beviser det motsatte! :-D

Ja, det er sant.. Tror ikke EL-bil er noe for meg dog, ikke enda hvertfall.

TommyLee32
10.11.17 17:14

Møller hadde en kampanje gående nylig som gikk ut på at man fikk nesten ny golf til en fin pris.

Fikk med nybilgaranti(5år) samt at bilen ikke hadde kjørt lengre en rundt 50k

Finnes alskens varianter, styr unna de med minst motor ellers er det meste greit.

Ribba
10.11.17 17:46
Giggsy11: Godt å høre! Er vel sjeldent man kommer opp i 4000rpm? 
Hvordan er prisene på slitedeler og slikt?

Det avhenger jo helt og holdent på deg selv, da :-)

Pris på slitedeler har jeg egentlig ingen formening om. Solgt bilen etter litt over 2 år, så jeg ble aldri stilt ovenfor den problematikken.

Og TommyLee32 sin påstand om hvorfor heller ikke kjøpe Golf, så er det jo enkelt og greit fordi det går 3325 Golfer pr Mazda 3. Mazda 3 er riktignok ikke fult så bra totalt sett, men den har morsomme kjøreegenskaper og et langt mer spennende utseende.

TommyLee32
10.11.17 19:24

Her finner du kampanjen til Møller :

https://bilkjop.no/rentekampanje

En del spennende her :) 

Denne var litt kul da, 150hk/Highline

https://bilkjop.no/dahles_auto_sarpsborg/2014-volkswagen-golf-2-0-tdi-150hk-highline-9df8091d.html

(Innlegget ble redigert 10.11.17 19:28)

nlc
nlcInnlegg: 429
10.11.17 19:29
Giggsy11: Har sett på denne og falt litt for den, men som sagt vet jeg ikke om denne er verdt pengene, positive og negative sider ved den osv..

Hør på Ribba. Dessuten er sedanversjonen enda finere å se på, men sånt er subjektivt.

Ellers fortsetter jeg konsekvent å anbefale Honda Civic, som i den klassen der er mye bil for pengene.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34967
10.11.17 21:32

Sjelden i 4000 rpm? 

Vil heller si ofte i 4000 rpm, deromkring stanger nålen i sperren på dieselbilen.

(Innlegget ble redigert 10.11.17 21:32)

Giggsy11
10.11.17 22:34

Er det noen som vet hvor jeg kan finne nypris på denne bilen?

JackNapier
JackNapierInnlegg: 702
10.11.17 23:26

«Godt å høre! Er vel sjeldent man kommer opp i 4000rpm?«

Hadde en selvpustende 125HK bensinmotor i en 08 Corolla, den var enkelt oppe i 4000 rpm med god marsjfart på motorveien dessverre. Har vel også sammenheng med at den hadde 5 trinns manuellkasse i stedet for 6.

Liker designspråket til Mazda godt, så designmessig anbefaler jeg Mazda over Golf :-)

Giggsy11
10.11.17 23:40
JackNapier: «Godt å høre! Er vel sjeldent man kommer opp i 4000rpm?« Hadde en selvpustende 125HK bensinmotor i en 08 Corolla, den var enkelt oppe i 4000 rpm med god marsjfart på motorveien dessverre. Har vel også sammenheng med at den hadde 5 trinns manuellkasse i stedet for 6. Liker designspråket til Mazda godt, så designmessig anbefaler jeg Mazda over Golf :-)

Synes du dette var et problem når du selv hadde bilen? Og har bilen jeg linket til 6-trinns? Klarte ikke selv å se det. 

Veldig enig angående designspråket som du sier. Ser også på tester tilbake i 2014 at den fikk gode tilbakemeldinger den gang.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 702
11.11.17 07:51

I utgangspunktet ikke, men det var fordi jeg var vant til en enda eldre bil. Da jeg fikk meg en nyere bil i tillegg i huset merket jeg støynivået, så det handler litt om hva du er vandt til fra før av. Lurt å prøvekjøre for å sjekke støynivå! Angående girkassa aner jeg ikke, ribba vet nok :-)

M-T
M-TInnlegg: 5023
11.11.17 12:12
Giggsy11: Tar gjerne imot litt nybegynnertips til hva man bør se etter!

Hvis du skal ha en nyere bil som er så billig i drift som mulig, bør du sjekke ut elbiler. 

For eksempel denne.

TommyLee32
11.11.17 12:15

Poenget mitt med Golf var at man øker sjansen radikalt med å unngå et stort verditap.

Ikke verdens mest spennende biler, men fungerer helt greit.

God å kjøre, bruker lite drivstoff. Tar man vare på de er Golf kjent for lite feil.

Giggsy11
11.11.17 12:25
M-T: Hvis du skal ha en nyere bil som er så billig i drift som mulig, bør du sjekke ut elbiler.  For eksempel denne.

Kan av og til bli endel langkjøring ifb med jobb, også ut i distrikter hvor det kanskje ikke er lagt tilrette for lading? Uten at jeg har satt meg så mye inn i dette med el-biler akkurat..

Giggsy11
11.11.17 12:27
TommyLee32: Poenget mitt med Golf var at man øker sjansen radikalt med å unngå et stort verditap. Ikke verdens mest spennende biler, men fungerer helt greit. God å kjøre, bruker lite drivstoff. Tar man vare på de er Golf kjent for lite feil.

Golf var absolutt et godt forslag, har snust på de også! Som du sier, ikke så spennende, men absolutt gode biler. Har kjørt et par stk, og relativt fornøyd.

Ribba
11.11.17 12:51
Giggsy11: Synes du dette var et problem når du selv hadde bilen? Og har bilen jeg linket til 6-trinns? Klarte ikke selv å se det.

Har kjørt både manuell og automat. Automat var på demobilen jeg kjørte, og var vel i beste fall ok.

Jeg valgte riktignok manuell girkasse på min, og ja, det var en 6. trinns kasse. Den hadde lang utveskling, så det er ingen fare for å ligge i for høye turtall på landeveiskjøring. Tvert i mot, kjører du på litt svingete veier med en del stigninger, så har 6. giret for høy utveksling, og du må droppe ned et hakk. 

Generelt støynivå er nok ikke Mazda 3 blant de beste i klassen. Mulig facelift-utgaven har blitt bedre der.

Ribba
11.11.17 12:54
TommyLee32: Poenget mitt med Golf var at man øker sjansen radikalt med å unngå et stort verditap.

Kjøper han et par år gammel bil, så er det største verditapet allerede tatt.

Ellers har ikke Mazda 3 noe merkbart større verditap. Basert på prisene på finn.no, så har bilene faktisk holdt seg relativt bra i pris. Og jeg fikk veldig god innbyttepris for min, hos forhandler, enda den hadde en liten skade på bakfangeren.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 12:55)

Giggsy11
11.11.17 12:59
Ribba: Generelt støynivå er nok ikke Mazda 3 blant de beste i klassen. Mulig facelift-utgaven har blitt bedre der.

Har kjørt en Peugeut 2001-modell i noen år nå, så alt er vel relativt. Kan hende det er store forbedringer. Sett litt på Vision kontra Optimum, og synes det er meget plagsomt at de har slått opp turtelleren midt i dashbordet. 

Har du ellers noen erfaringer med bilen du vil dele? Positivt og negativt? Ser rundt på nett at det diskuteres også i 16-tommers kontra 18-tommers felger uten at jeg henger helt med på det..

(Innlegget ble redigert 11.11.17 12:59)

Ribba
11.11.17 13:22
Giggsy11: Sett litt på Vision kontra Optimum, og synes det er meget plagsomt at de har slått opp turtelleren midt i dashbordet.  Har du ellers noen erfaringer med bilen du vil dele? Positivt og negativt?

Jeg foretrakk turtelleren der, rett og slett fordi du har en digital speedometer der også, noe som er mer lettlest enn den analoge som er der i Core og Vision.

I tillegg til dette, så har du jo HUD-displayet som er plassert over instrumentclusteret, noe som gjør at du faktisk ikke trenger å flytte blikke nedover når du kjører. Du har et oppgradert stereoanlegg, og jeg syntes det Bose-anlegget spilte relativt bra. Skinnsetene er jo en smakssak, men på du får jo elektrisk justerbart førersete med på kjøpet. Og har du med sikkerhetspakken i tillegg, så får du jo med adaptiv cruise control også. 

Det positive med bilen, det var designet (jeg hadde sedan), som var blant det absolutt beste i klassen. Kjøreegenskapene var veldig morsomme med lette og lekne kjøreegenskaper. Interiørkvaliteten var relativt bra og fikk mye skryt og ble sagt å være nesten oppe på VW nivå. Stereoanlegget var bra (Bose i optimum). Girkassen var lettsjaltet. Styringen var bra. Du fikk masse, masse utstyr i denne klassen (anno 2014 vel og merke). Og bilen gikk feilfritt de to årene jeg hadde bilen. Motoren var responsiv og relativt sterk i bunn, men det er jo fortsatt en selvpustende motor, så turbomotorer er jo sterkere. Men i bykjøring føles den kvikkere enn mange biler med turbomotor, rett og slett pga av responsen. Ytelsen var ok. Den var oppgitt med 0-100 på 8,6 sekunder, men det er nok litt optimistisk. 9-9,5 er nok mer realistisk. Så bilen er jo ikke alt for treg heller. Jeg likte sittestillingen, og setene var helt ok og man satt lavt og sportslig. Dog bør det jo nevnes at jeg ikke er verdens høyeste person, og at en del har kritisert Mazda sine seter for å ikke være like bra for høye personer.

Det negative var nok at bilen var sportslig satt opp, noe som gikk ut over komforten. Nå foretrekker jeg sportslige kjøreegenskaper framfor komfortable, så for min del var jo ikke dette noe negativt, men det bør jo nevnes uansett.

Ellers var jo støynivået nok ikke blant de best i klassen, og jeg har også nevnt at lang utveksling gjør jo man må gire ned fra 6. giret når bakkene kommer litt for tett. Motoren var jo også merkbart strupet etter 4000 rpm, men for normal kjøring har det egentlig ingenting å si. For bilen trakk helt greit til turtallsperra og effekten øker fortsatt etter man passerer 4000 rpm. Men for oss som elsker selvpustende motorer, så vet vi at morro starter ved 4000 rpm. Altså man føler at motoren blir sterkere og sterkere jo høyere turtallet blir. Men på denne motoren så er følelsen langt mer linær og kjedelig. 

16" gir bedre komfort, 18" gir en mer sportslig kjørefølelse og ser som oftest bedre ut også.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 13:23)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11901
11.11.17 15:04
Ribba: Jeg foretrakk turtelleren der, rett og slett fordi du har en digital speedometer der også, noe som er mer lettlest enn den analoge som er der i Core og Vision.

Når man har digitalt speedometer slutter man se på det analoge. Jeg har hatt både analogt og digitalt i mine 3 siste biler og i de Porsche jeg har kjørt.

Ribba
11.11.17 15:15
Iseran2770: Når man har digitalt speedometer slutter man se på det analoge. Jeg har hatt både analogt og digitalt i mine 3 siste biler og i de Porsche jeg har kjørt.

Ja, samme her. I Focus'en er jo det mulig å få presentert digitalt speedometer i infodisplayet mellom turteller og speedometer. Og det står konstant i speedometermodus.

Det fordi det er så mye mindre energi som skal til får å prosessere verdien når det står et tall enn når du må se hvilken verdi pilen peker på i et analogt speedometer. Og på Focusen er også et uoversiktlig speedometer som er plassert for langt til venstre og er relativt smått og utydelig fonter. Kanskje litt av ulempen når det går til 300 km/h. 

(Innlegget ble redigert 11.11.17 15:15)

M-T
M-TInnlegg: 5023
11.11.17 18:12
Giggsy11: Kan av og til bli endel langkjøring ifb med jobb, også ut i distrikter hvor det kanskje ikke er lagt tilrette for lading? Uten at jeg har satt meg så mye inn i dette med el-biler akkurat..

Det bør ikke være noe problem, men du må tenke gjennom bruksmønsteret først. Sjekk også om det er hurtigladere der du bruker å kjøre.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 4407
11.11.17 22:46
Giggsy11: Kan av og til bli endel langkjøring ifb med jobb, også ut i distrikter hvor det kanskje ikke er lagt tilrette for lading? Uten at jeg har satt meg så mye inn i dette med el-biler akkurat..

Da ville jeg gått for en dieselbil, noe også han Broom guruen sier rett ut. Finn en dieselbil av kurant merke som har tatt det største verditapet, som er god å kjøre og som er driftssikker. I jobbsammenheng er tid penger, og du skal rekke over store områder på kortet mulig tid. Diesel er da det beste valget, selv om det ikke er PK å si noe slikt idag :) 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5452
12.11.17 08:52

Du skriver mest kortkjøring, da er det bare å styre unna diesel ved første veikryss. Du får Google ‘’EGR’’. Og dersom du får dekket transportutgifter via jobben er det få eller ingen incentiver til å hive seg på batteribølgen, med mindre du er veganer da. 

Ser også ut som en VAGaner har ramlet inn. At en Golf med turbodiesel skal holde seg bedre i verdi enn Mazda 3 med NA bensin høres veldig usannsynlig ut, tegn i tiden osv. Tipper for øvrig at kvaliteten på Mazdaen går Golfen en høy gang. 

Lite poeng i å handle hos forhandler når det er nybilgaranti igjen, så lenge alle servicer er fulgt; Hadde nok gått for denne, selv om det er et stykke opp til Bodø...

(Innlegget ble redigert 12.11.17 09:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg