Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilfarge:: Hva og hvorfor?

NYTT TEMA
InternalExile
InternalExileInnlegg: 17813
24.11.17 17:51

Når man kjøper en splitter ny bil har man jo luksusen av å velge farge på bilen helt på egen hånd.

Vi som må nøye oss med å kjøpe bruktbil er prisgitt at en person før oss har samme "smak" som deg.

Så jeg lurer på hva er fargen på deres bil og hvorfor?

Jeg kan starte, tar bare de to bilene som er i daglig bruk.

2012 Alfa Romeo Giulietta 170Hk TCT

Fargen er Alfa Rosso med sort skinninteriør. Hvorfor? For meg er dette den perfekte kombinasjon på en Alfa, og samme jeg valgt da jeg kjøpte en 2001 156 Sportwagon  Seelespeed.

2013 Alfa Romeo MiTo 115Hk

Jeg ville ha Alfa Rosso, men kona ønsket noe "mindre" synlig, hun jobbet som hjemmehjelp i komunnen da. Det endte opp med en mørk grå metalic, med flotte lilla detalajer i interøret.

aeroX
aeroXInnlegg: 771
24.11.17 17:55

Skal innrømme at jeg velger (brukt)bil før farge, så jeg må ta til takke med det som er tilgjengelig på bruktmarkedet. Min BMW 435ix er svart inni og utenpå, noe som er drit kjedelig, men ganske fint de 3 timene etter vask før den blir støvete.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3636
24.11.17 18:10

Jeg elsker svart farge på biler og liker også grå og sølv. Jeg kan skjønne at noen synes det er kjedelige farger. Men jeg liker rett og slett bilenes utseende best i slike farger. 

Noen unntak er det, f eks en Ferrari 355 «må» være rød.

Mine biler er 2 stk sølvgrå (Porsche 911 og MB SL), 2 stk svarte (Jaguar XKR og BMW i3) og en mørk grønn (Jeep Grand Cherokee). 

De to gangene jeg har kjøpt ny bil har jeg valgt svart. Begge har vært BMWer. Neste nybilkjøp er trolig Audi elektrisk Q6 etron, og tipper jeg velger svart eller grå.

TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 16621
24.11.17 18:13

Liker svart best her også, men et h...... å holde rent.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12007
24.11.17 18:41

Bortsett fra 4 har alle mine biler vært nye, slik at jeg kan velge farge fritt. Jeg bryr meg ikke det spøtt om hva som er lettest å selge igjen og det har vært klart mest blå og røde biler.

Av de 4 kjedelige fargene hvit, sølv, grå og sort er hvit og sort de kjedeligste etter min smak. En stor flott sort bil kan se bra ut, men når folk velger sort på alt mellom himmel og jord av kjedelig biler er sort noe jeg aldri kommer til å velge igjen (kjøpte en i 1998). Hvit er også helt uaktuelt.      

Jan
JanInnlegg: 4314
24.11.17 23:05

Golfen min er i likhet med de fleste biler jeg har hatt, sølv utenpå og nesten sort inni.

Jeg kvalifiserer ikke for medlemskap i detailers club, så da er sølv en grei farge. Dessuten er det i følge bildesignere den fargen som fremhever bilens linjer best.

Siste bilkjøp var demobil, så utvalget var begrenset til nyanser av grått, fra koksgrå, via brungrå til sølv. Hadde VW hatt en frisk blåfarge lignende Skoda på programmet, hadde jeg jaktet på den

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17813
25.11.17 03:11
Jan: Golfen min er i likhet med de fleste biler jeg har hatt, sølv utenpå og nesten sort inni

Høres ut som en grei kombinasjon. Synes sølv har fått mye "pepper" her på forumet. Saken er vel at det er noe "alle" kan leve med, og derfor et trygt valg.

sl500
sl500Innlegg: 10324
25.11.17 09:15
Iseran2770: Hvit er også helt uaktuelt.

Jeg synes fargen hvit får mye ufortjent tyn.
Kan være lekkert mot sort og rødt.
Dog kommer ikke hvit høyt nok på listen min til at jeg hadde valgt den selv.
Jeg tipper mye av uviljen mot hvit henger i sammen med att dette var den billigste fargen man kunne velge å ha på bilen i gamle dager.
Husker man ristet oppgitt på hodet tilbake på åttitallet når man kjøpte ny bil og valgte hvit uten metalic lakk.

Forfun
ForfunInnlegg: 5105
25.11.17 11:06

Har rød BMW i dag. Veldig glad i fargen, og at det er farge på bilen. Første bil jeg kjøpte ny. Tidligere har jeg kjøpt bil uavhengig av farge, litt sære biler så fargeutvalget har vært veldig beskjedent. Forrige var en fin mørk gråfarge. Veldig fornøyd med fargen når jeg fikk den, men er ferdig med gråfarger etter den. Sølv på den før det, fikk inntrykk av at den modellen bare ble levert i sølv.

Ser litt på ny bil nå. Den skal ha farge. Prøvekjørte 5 serie for ikke så lenge siden, mangel på farge gjør bilen totalt mindre fristende. Konfigurerte en jaguar, fargen ble British racing green. Den trekker bilen opp. En fin blåfarge er favoritten hvis jeg skal bytte bil nå.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30363
25.11.17 11:58

Bilen min ble kjøpt brukt, men da jeg handlet la jeg 50 prosent vekt på at det var en Alfa og 50 prosent på at den var rød. 

MacanT
MacanTInnlegg: 9473
25.11.17 13:46

Mine biler er blå, en farge jeg liker i de fleste nyanser, må bare ikke være alt for mørk.

Min i3 er Protonic Blue, en meget fin farge som passer godt sammen med de sorte områdene på bilen.

Min Porsche 911 er Sapphire Blue. Det er den desidert fineste fargen jeg noen gang har hatt på mine biler. Er overrasket over hvor mange folk som kommer opp og forteller meg at de syns fargen er helt nydelig, nordmenn og svensker er jo ikke direkte kjent for å begynne snakke med helt ukjente mennesker :)

Macan turboen kjøpte jeg i Agate Grå, det var det eneste valget jeg angret på hva gjelder konfigurasjon. Den så rimelig grei ut i solskinn men under alle andre forhold fremsto den som alt for anonym og museaktig.

Hvis jeg kjøper flere nye biler i fremtiden vil det ganske sikkert bli blå eller kanskje rød som jeg også liker godt.

(Innlegget ble redigert 25.11.17 13:47)

MacanT
25.11.17 13:50
Kompressor-V8: Jeg elsker svart farge på biler og liker også grå og sølv.

Da har du mye å velge blant i bruktmarkedet :)

Iseran2770
25.11.17 14:16
MacanT: Macan turboen kjøpte jeg i Agate Grå, det var det eneste valget jeg angret på hva gjelder konfigurasjon.

Agate grå er i hvert fall mye bedre enn sort eller hvit.

VGstig
VGstigInnlegg: 1008
25.11.17 17:41

Jeg er en av dem som ikke takler sølvgrå. Det finnes så utrolig mange kjipe biler i den fargen at den har havnet nederst på listen over farger jeg hadde valgt frivillig. Tilfeldigvis har alle naboene mine sølvgrå biler (Renault, Focus, Avensis, GLA, V50, Golf plus, Nissan pickup, Opel stasjonsvogn, E-klasse, Caddy, Kia, etc.). Jeg har aldri sett noen av dem vaske bilen. Mens jeg sannsynligvis vasker en av bilene annenhver helg har Focusen fra 1999 tilgode å bli vasket, men bortsett fra rusten ser den allikevel uforskammet bra ut.

Golfen vår fra 2011 er svart med svarte lister. Egentlig en kjedelig bil som skjuler seg godt i mengden av andre svarte biler. Sportsedanen er hvit. Jeg sover vanligvis godt om nettene, men da fargen på A3 skulle avgjøres ble det mange søvnløse netter. ALLE advarte mot hvit bil, men jeg har ikke angret et eneste sekund. Den er er snart fire år gammel, men jeg syns fremdeles den er et smykke på veien.

Denne uken bestilte jeg ny bil. Det er 6 måneder leveringstid så jeg har god tid på å vurdere farge, men i kontrakten er den hvit.

Someone
SomeoneInnlegg: 24399
25.11.17 19:37

En en mørkere grå metallic....først og fremst en praktisk farge som i stor grad skjuler møkka og trengs ikke vaskes for ofte 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62649
25.11.17 19:41

Lakken har en primærfunksjon som alltid trumfer hvilken farge den har. 

Noe av det aller kjedeligste med bilkjøp er alt kjaset og maset om lakkfargen. 

Interiøret derimot, der har jeg langt mer lyst til å bruke litt tid. 

Så når jeg kjører disse "bilkonfiguratorene" som bildselgerne har lagt ut, så må jeg alltid surre gjennom flere ganger, fordi "min" interiørfarge alltid er skjult under en annen lakkfarge enn den jeg velger først. Og lakkfarge ligger som regel foran i løypa. 

Men interiøret, velger man best med omhu. 

Kompressor-V8
25.11.17 23:33

Min bilfarge-CV av alle biler jeg har eid opp gjennom.

Regner BMWs M-farge carbonsvart som blå.

7 stk svart

5 stk koksgrå

4 stk blå (inkl carbonsvart)

3 stk sølvgrå

2 stk grønn

1 stk hvit

Iseran2770
26.11.17 08:39
Kompressor-V8: Regner BMWs M-farge carbonsvart som blå.

Jeg mener at den absolutt skal regnes som sort. Man skal ha god fantasi for se noe blått i den.

Min historikk:
Rød - 5
Blå - 4
Grå - 3
Sort - 2
Hvit - 2
Grønn - 1

Den grønne var en 1972 Fiat 128, den siste hvite var en 1984 BMW 320i og den siste sorte var en 1999 Audi TT.

(Innlegget ble redigert 26.11.17 08:41)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2082
26.11.17 08:52

Man har dessverre lite fargevalg når man kjøper brukt. Her er mine:

Rød-1

Burgunderrød-1

Grønn-3 (1 lys og 2 mørke, alle met.)

Blå-4

Grå-5

Blå-2

Hvit-1

Beige-1

Sølv-3 (som forsåvidt også er grå).

Iseran2770
26.11.17 08:53
xantiasx: Blå-4
Grå-5
Blå-2

Var det noe du glemte å slå sammen her? :-)

Kompressor-V8
26.11.17 08:58

Rød på topp var spenstig, Iseran :-)

Veldig mange som har sett mine carbonsvart BMW Z4 eller 750xi har ment de var blå. I regnvær var eneste gangene de ble svarte. I sollys var de blåaktig. Madammen mente også at de var blå. Det er ingen tvil om at det er en form for blåsvart i alle fall :-)

(Innlegget ble redigert 26.11.17 09:03)

Iseran2770
26.11.17 10:15
Kompressor-V8: Rød på topp var spenstig, Iseran :-)

Jeg har hatt mange små biler, rød passer godt på små biler og sportsbiler og dårlig på store biler. De 5 er: 1986 Toyota Celica GT, 1993 VW Golf VR6, 1998 Audi A3, 2000 Audi S3 og 2015 Audi TTS.  

Min neste bil blir 60% sannsynlig blå, 30% rød og 10% noe annet.

(Innlegget ble redigert 26.11.17 10:22)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2082
26.11.17 10:18
Iseran2770: Var det noe du glemte å slå sammen her? :-)

Var 4 totalt, ja. Ihvertfall med skilt på. Tror jeg har hatt 4-5 blå biler uten skilt, også.

Håper på at det litt farve på neste bil, men bilen er viktigere enn farven.

(Innlegget ble redigert 26.11.17 10:19)

Fago
FagoInnlegg: 1535
26.11.17 14:49
InternalExile: Høres ut som en grei kombinasjon. Synes sølv har fått mye "pepper" her på forumet. Saken er vel at det er noe "alle" kan leve med, og derfor et trygt valg.

Grått er og blir drepende kjedelig. Jeg ser bare Toyota når jeg ser en grå bil, uansett hva emblemet sier. Skjønner ikke folk som kjøper litt dyrere biler som skal vekke litt oppsikt, for så å kamuflere dem i grått. Aller verst er det ineriørt, der neste alle velger grått eller svart. Ufattelig kjedelig. Man ser jo nesten ikke om man er kommet i en dyr eller billig bil når alt er grått eller svart.

MacanT
26.11.17 15:45
Fago: Aller verst er det ineriørt, der neste alle velger grått eller svart. Ufattelig kjedelig. Man ser jo nesten ikke om man er kommet i en dyr eller billig bil når alt er grått eller svart.

Jeg velger alltid svart interiør. Med lyst interiør kan det bli mye gjenskinn i frontruten om sommeren, noe jeg finner veldig irriterende. Sort er dessuten det som er desidert enklest å vedlikeholde.

(Innlegget ble redigert 26.11.17 15:46)

xorcist
xorcistInnlegg: 2472
26.11.17 17:13

Har kjøpt to nye biler. Alfa Giulietta i Alfa Rosso (aka det eneste riktige.)

Kjøpte Mazda 6 i Soul Red. Begrunnelsen var at jeg er svak for røde biler, at bilen kler denne rødfargen og at det ikke var noen andre farger å velge i. Alle andre alternativer var svart, hvit eller ulike toner av grå/sølv.

I fremtiden kan jeg nok ende opp med mørkegrå, sort eller en fin blåfarge også.

Bruktbil har jeg foreløpig aldri kjøpt.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35005
26.11.17 17:59

Så en Skoda i sitron metallic eller hva den måtte hete...... fresht!

m-sport
m-sportInnlegg: 1744
26.11.17 20:41

Jeg foretrekker en litt lys sølvfarge når jeg kan velge farge selv, gjerne kombinert med brunt skinninteriør. 

Siste bil jeg kjøpte var en 07 Saab 95. Den er sort utvendig og med sorte skinnseter og helsort interiør ellers. Jeg er veldig godt fornøyd med fargen innvendig, men sort utvendig er unødvendig vanskelig å holde fint. 

fcuk
fcukInnlegg: 15302
26.11.17 21:43

Går helt fint å kjøpe riktig farge brukt, man må bare være litt tålmodig.

i3en er Solar Orange med mørk brunt skinn innvendig, og eycalyptustre på dashbordet. Akkurat som jeg ville ha det.

TMSen har fargen Green Metallic med lys brunt interiør og morbærtre i dashbordet. Eksteriørfargen skulle være grønn eller brun, interiøret skulle være lyst da jeg ikke skulle ha soltak. Det verste er at det ikke tok så lang tid å finne den engang.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 973
27.11.17 09:51

Personlig er jeg veldig glad i røde og blå biler. Alfo Rosso, BMW Estoril blue, MB designo hyacinth red, Audi arablå osv. Gjerne med mørke felger til. Skoda sin Rallye green metallic er også litt artig, men neppe noe jeg ville hatt.

Av interiør er jeg veldig glad i brunfarger à la Alfa sitt tobacco.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg