Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trenger tips, motor på Volvo XC 60 havarerte

NYTT TEMA
kristian32
kristian32Innlegg: 3
29.11.17 19:49

Har en Volvo XC60 2011 modell som nå har gått 135 000. På søndag stoppet den plutselig under en kjøretur og fikk beskjed av verksted om at "profilreima" hadde gått slitt seg og dette medførte at trolig hele motoren måtte byttes. (får endelig svar på dette i morgen) Pris 100 000 ++ . Hadde bilen på service på merkeverksted i august, men fikk ikke noe beksjed om at denne reima var slitt eller tips om at den burde byttes. Har ikke garanti/forsikring for dette.

Mitt spørsmål er om noen vet om ikke dette er noe som skal sjekkes når man er på service, evt andre som har vært borte i det samme og har noen tips til meg ?

Jan
JanInnlegg: 4321
29.11.17 20:00
kristian32: fikk beskjed av verksted om at "profilreima" hadde gått slitt seg og dette medførte at trolig hele motoren måtte byttes.

Noen kaller det vi gamlinger kalte viftereim for profilreim. Hvis det er denne som er gåen, skal ikke det forårsake motorhavari.

Hvis det derimot er registerreima som har røket, ligger motoren din dårlig an.

Som du skriver, bør dette sjekkes på service, uansett hvilken reim det gjelder.

(Innlegget ble redigert 29.11.17 20:01)

SUV
SUVInnlegg: 3435
29.11.17 20:01
kristian32: Har en Volvo XC60 2011 modell som nå har gått 135 000. På søndag stoppet den plutselig under en kjøretur og fikk beskjed av verksted om at "profilreima" hadde gått slitt seg og dette medførte at trolig hele motoren måtte byttes. (får endelig svar på dette i morgen) Pris 100 000 ++ . Hadde bilen på service på merkeverksted i august, men fikk ikke noe beksjed om at denne reima var slitt eller tips om at den burde byttes. Har ikke garanti/forsikring for dette.
Mitt spørsmål er om noen vet om ikke dette er noe som skal sjekkes når man er på service, evt andre som har vært borte i det samme og har noen tips til meg ?

Det kan jo hende det har litt betydning hva som er årsaken til at reima har blitt ødelagt.

Om den har blitt slitt gradvis og har vært nesten utslitt ved siste service så kan det jo hende du kan ha en sak (men uten at jeg kan si noe sikkert.

Men hvis reima har vært helt perfekt ved siste service og du for eksempel har kjørt i skogen og fått en kvist inn i motorrommet så denne henger fast og gnager mot reima og sliter i stykker reima etter 100 km så må det vel kunne sies å være selvforskylt og ikke noe verkstedet kunne oppdaget (siden alt var perfekt da bilen var på service).

Men hva er det egentlig som har gått i stykker? Siden den kalles profilreima så antar jeg det ikke er registerreima, men ei flat reim med flere spor (profiler) som går til dynamo, vannpumpe osv.

Men hvis en slik ryker så skal det vel ikke bli noe umiddellbart havari, eller hva? Hvis reima ryker og vannpumpa stopper så vil det jo bli varmt, men det vil skje gradvis og man vil som fører ha mulighet til å oppdage at det blir varmt og sannsynligvis få et varsel om at noe er galt og at man må stoppe (før feilen blir kritisk). Har du fått noen advarsel (for eksempel varsellampe) som du har ignorert og bare fortsatt å kjøre videre med?

kristian32
29.11.17 20:18

Takk for innspill. Skal på verkstedet i morra og få mer info. Og da spørre litt om det dere nevner. Har ikke kjørt noe i skogen og så vidt jeg vet ikke fått noe opp i motoren. Ingen forvarsel før bilen plutselig mistet all motorkraft i fart og deretter ikke mulig å starte den. Og grunnen til at den trolig har ødelagt motoren er slik jeg forstod det at den skal ha slått bort i andre deler i motoren. Men dette er ikke 100 % bekreftet enda. Oppdaterer innlegget etter at jeg har snakket med dem i morgen.

Skalleman
SkallemanInnlegg: 6515
29.11.17 20:18

135.000 var nå veldig kort om registerreima skulle ryke.

På min bil ble skifte av registerreim uteglemt. Var anbefalt etter 200.000 km. Ved 370.000 så var den slitt slik at den hoppet over noen ledd og motoren gikk til h.....

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12026
29.11.17 20:30
kristian32: Har en Volvo XC60 2011 modell som nå har gått 135 000.

Alle motorer med registerrem har faste intervaller for skifte. Enkelte så ofte som hver 60.000 km. Hva er intervallene på din bil og når ble den skiftet sist?  

sl500
sl500Innlegg: 10329
29.11.17 20:42

Jeg tror vi kan konkludere med at multireimen/profil reimen har fliset seg opp/delt seg på langs eller røket tvert av
Desverre har denne da slått hull på registerreimdekslet og hektet seg fast i tannreimen.
Da er katastrofen ett faktum.

Jeg er redd du kommer til å stå alene når denne regningen skal betales for merkeverkstedet kommer neppe til å ta ansvar for denne skaden selv om du har fulgt servicene til punkt og prikke.

kristian32
29.11.17 20:48

Høres likt ut det som det ble sagt på verkstedet. Men mener du at dette heller ikke er noe man sjekker på servicen? Kan ikke helt skjønne at den plutselig skal flise seg opp på 3 mnd.

sl500
29.11.17 20:49
Iseran2770: Alle motorer med registerrem har faste intervaller for skifte. Enkelte så ofte som hver 60.000 km. Hva er intervallene på din bil og når ble den skiftet sist?

Den er nok ikke skiftet før og tipper den skal byttes på 140 000 km.
Det er i følge mitt lokale Volvo verksted intervalen på v60 1,6D fra samme tidsperiode.

sl500
29.11.17 21:38
kristian32: Men mener du at dette heller ikke er noe man sjekker på servicen? Kan ikke helt skjønne at den plutselig skal flise seg opp på 3 mnd.

Det er det punktet du må ta tak i.
Fått fatt i serviceskjemaet for siste service.
Da har du noe å bygge en reklamsjon på hvis den skulle ha vært kontrollert.
Riktig nok driver multireimen en rekke ting og går sikkert om stramme og løpehjul også så hvis det havarerer ett lager i noen av disse vil også reima få hard medfart.
Antakelig har ikke dette skjedd fordi du normalt ville fått en ulyd og har de allerede hatt bilen inne er dette noe av det første de ville ha skjekket ut for da har de ryggen helt fri for krav og diskusjoner.

sl500
29.11.17 21:43

En kollega har en nyere BMW som olje nivå lampen lyste rett etter service på merkeverkstedet.
Han ringte for å klage men fikk klar beskjed om at hverken bytte av olje eller kontroll av nivå var med på denne km servicen så det var ikke verkstedet sitt problem.
Akkurat hvordan dette henger sammen har jeg litt vondt for å skjønne da jeg ville tro oljeskift var en gjenganger på alle km servicene men hva vet jeg om slike ting nå om dagen?

(Innlegget ble redigert 29.11.17 21:47)

sl500
29.11.17 21:54
kristian32: hele motoren måtte byttes. (får endelig svar på dette i morgen) Pris 100 000 ++ .

Ett alternativ er å få tak i en brukt motor eller sett bilen på ett skikklig verksted som kan motoroverhaling.
Ville feks hørt med ett motorverksted som feks sørlandet sylinderservice eller Sarpsborg Motor hva det vil koste å bygge opp motoren igjen.
De fleste merkeverksteder kan fælt lite om dette temaet pga skyhøye timepriser og ditto delepriser.

(Innlegget ble redigert 29.11.17 21:55)

sl500
29.11.17 22:04

Her har du noen brukte motorer til Volvo XC60

NBF bildeler

Pluss på 8-10 timer med jobb så halverer du estimatet på 100 000 kr pluss.
Bilen blir neppe noe særlig mere verdt på bruktmarkedet med ny motor eller noe mindre verdt med en brukt motor med ca den samme km standen.
Personlig ville jeg nok valgt å fått bygget opp den gamle motoren igjen

(Innlegget ble redigert 29.11.17 22:07)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
29.11.17 23:28

Trenden nå om dagen er vel at det skal gå uhyre lenge mellom hver oljeservice og så er det et mysterium den dagen motorproblemene kommer.

rosmebraad
29.11.17 23:31

Med forbehold om svikt i støtte/løpehjul, fremmedlegemer, feil stramming, feil i reim og sånt så har jeg hørt at der skal være indikasjon på grad av slitasje som er synlig ved å se/telle hvor mange fragmenter på innsiden av reimen som mangler, altså på den siden der rillene er.

SUV
SUVInnlegg: 3435
29.11.17 23:57
rosmebraad: Trenden nå om dagen er vel at det skal gå uhyre lenge mellom hver oljeservice og så er det et mysterium den dagen motorproblemene kommer.

Ved å ha lange oljeskiftintervaller så kan man få presset ned servicekostnadene, samtidig som man sørger for å ta oljeskift ofte nok til at  motoren klarer seg gjennom garanti-tiden. Når garantien er ute så er det bileiers problem om det blir motorhavari fordi alt er slitt mye fortere med velbrukt olje.

På min bil er det 20.000 km serviceintervall, men det er vel egentlig mindre bruk av bensinmotoren mellom oljeskiftene enn å forrige bilen der det var 15.000 km, for jeg bruker jo for en stor del elmotorene.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14281
03.12.17 12:55
rosmebraad: Trenden nå om dagen er vel at det skal gå uhyre lenge mellom hver oljeservice og så er det et mysterium den dagen motorproblemene kommer.

Nettopp.  Selv bytter jeg olje minst en gang mellom serviceintervaller, men helst hver 6-7000.  Motor har registerkjede, og da er det nok smart å bytte olje litt ofte.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5464
03.12.17 14:31
sl500: En kollega har en nyere BMW som olje nivå lampen lyste rett etter service på merkeverkstedet.
Han ringte for å klage men fikk klar beskjed om at hverken bytte av olje eller kontroll av nivå var med på denne km servicen så det var ikke verkstedet sitt problem.
Akkurat hvordan dette henger sammen har jeg litt vondt for å skjønne da jeg ville tro oljeskift var en gjenganger på alle km servicene men hva vet jeg om slike ting nå om dagen?

Kan bekrefte at oljeskift (eller sjekk av nivå...) ikke automatisk er en del av alle servicer på nyere BMW. Oljeskiftintervallet er temmelig høyt, sånn i utgangspunktet, mange vil si for høyt.

Det er ingen faste service-interfall på BMW, men såkalt kondisjonsbasert service, hvor vedlikeholdet styres av ulike parametere (herunder påløpte km...). Enkelte ganger må bilen inn pga. slitte bremser, andre ganger grunnet behov for inspeksjon (herunder oljeskift). Informasjon om gjennomført service lagres på nøkkelen og hos BMW sentralt, og kan leses av inne i bilen, så behovet for et godt, gammeldags servicehefte utgår.

At man bør bytte olje hver gang bilen er inne er en annen sak. Det gjør jeg på min BMW, men også mellom servicene den ber meg om å gjennomføre.

sl500
03.12.17 15:57

Jeg bruker ett ikke merkeverksted til mine biler og kjører old school servicer.
Antagelig litt dyrere men så slipper man sånt tull som ned slitte bremser,oljeskift og annet fjas i mellom servicene.
Antagelig hadde TS sluppet unna motorhavari også da kontroll av multireim skal utføres på hver service.
Noen ganger kan man spare seg til fant selv om det går bra for de fleste.

(Innlegget ble redigert 03.12.17 16:02)

rosmebraad
03.12.17 21:48
sl500: Jeg bruker ett ikke merkeverksted til mine biler og kjører old school servicer.

Egentlig samme her. 

Jeg "sniker" utenom LongLife og ber verksted skifte motorolje og oljefilter på både ene og andre bilen. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9188
03.12.17 23:34
sl500: Jeg bruker ett ikke merkeverksted til mine biler og kjører old school servicer.
Antagelig litt dyrere men så slipper man sånt tull som ned slitte bremser,oljeskift og annet fjas i mellom servicene.
Antagelig hadde TS sluppet unna motorhavari også da kontroll av multireim skal utføres på hver service.
Noen ganger kan man spare seg til fant selv om det går bra for de fleste.

Jeg gjør også dette, service hvert år.

Med unntak av siste som inkluderte lakkering så ser det ut for att det som er gjort har havnet rimeligere en merkeverksted.

Trolig den siste også, om jeg hadde tatt lakkering + service på merkeverksted og.

Klart eu kontroll, oljeskift service + 30 000 service (Gått lengre men den samme servicen som 30k var for tur nå) ac service, hjullager bytte foran, 1 caliper bytte bak og lakkering av bakluken under vindu. (Vel min Polo har jo ikke utvendig stålramme rundt vindu, så er jo bare under som syntes)

Hjullageret var et hælv, men heldigvis, på denne så kommer hele "spindelen" med lager. Så han kunne skjære i filler falsen og komme til med grøvere verktøy. Dermed reddet akslingen..

Men blei en dyr affære ja...

TomPadang
04.12.17 10:00
sl500: kjører old school servicer.

Kan du fortelle hva du legger i begrepet?

sl500
04.12.17 18:34
TomPadang: Kan du fortelle hva du legger i begrepet?

Jeg vil ha en generel gjennomgang av bilen der man vurderer og kontrollerer servicepunkter og tradisonelle slitedeler vær 15 000 km.
I dag kan man risikere å få en bil som kommer rett i fra service med slakk i forstiling,bakstiling,utslitte bremser,råttent eksosanlegg,dårlige reimer,lavt væskenivå,defekt pære osv for disse punktene skulle ikke sjekkes på den servicen.
På mange biler betyr den minste servicen ikke stort mere enn ett oljeskift.

TomPadang
04.12.17 18:55

Ok, skjønner.  

Selv har jeg hatt bilen på service nylig (intervall 20.000 km).  Fikk avkrysset sjekk/service-skjema, der mange av de punktene du nevner, er sjekket, bla.a. slakk i forstilling og hjullagre m.m.  De har også trykktestet eksosanlegg, sjekket alle bremseklosser.  Med skifte av bremsevæske, olje/filter, spylevæske o.a. kom det på litt over 6000.  De hadde til og med byttet to av hjulene med hverandre, som var satt på mot rulleretningen (min feil).  

Hva betaler du for en slik "old school"-service?

(Innlegget ble redigert 04.12.17 18:56)

Bergsprekken
BergsprekkenInnlegg: 673
08.12.17 22:33
sl500: I dag kan man risikere å få en bil som kommer rett i fra service med slakk i forstiling,bakstiling,utslitte bremser,råttent eksosanlegg,dårlige reimer,lavt væskenivå,defekt pære osv for disse punktene skulle ikke sjekkes på den servicen.
På mange biler betyr den minste servicen ikke stort mere enn ett oljeskift.

Jaha - hvilke bilmerker er det som har slike kvalitetsnormer for gjennomføring av sine km-avhengige eller årlige servicer?

Du skriver at dette gjelder mange, så da bør du vel ikke ha noen problemer med å liste opp en 3-4 ulike merker som omfattes av en så slett service som det du beskriver?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg