Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mest driftsikre bil noensinne? personlig erfaring

NYTT TEMA
kalleee
kalleeeInnlegg: 60
18.12.17 22:17

Mest driftsikre bil noensinne? 

Hva er deres personlige erfaringer med en bil som har vært eksepsjonelt driftsikker, lojal og problemfri..? 

Altså en som har vært eget eie i mange år og egen personlige erfaring, ikke eksempler fra massemedia, statistikk,rykter etc.. om hvilken bil som er minst eller mest driftsikker.

Hatt en Mercedes E 200 diesel,(W124) 1992 modell mange mange år siden.. Det var nærmest en evighetsmaskin som kunne rulle og rulle så lenge man tok oljeskift regelmessig. Aldri noen problemer... Fantastisk kjøremaskin. Skjønner fortsatt ikke hvordan den kunne kjøre så langt og likevel være så problemfri og kostnadsfri. Kvalitet til minste detalj eller bare heldig...:)

Den verste eksempel var en Opel Vectra... Bare problemer!

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2111
19.12.17 08:02

Hos meg var både beste og værste bilen Audi 100 fra 1984.

Den beste hadde vi i 9,5 år, en 1,9 femmer i kjip utgave, total påkost ca 20.000,-/150.000km inkl dekk og service.

Den andre var 2.2 CC Avant, den kostet jeg på dengang 25.000,- første halve året, og det bare fortsatte å ryke ting de 3 årene jeg hadde den. Var nok forskjellen mellom godt vedlikeholdt bil og godt brukt bil. Hadde de samtidig.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3707
19.12.17 08:36

Har aldri hatt biler særlig lenge og på snart 17 år med lappen har jeg hatt 19 snart 20 biler. Bare rundt 5 stk av de har jeg eid i over 2 år. Den jeg har hatt lengst og trolig kommer til å ha så lenge jeg lever er en 2007 mod Jaguar XKR cab jeg fortsatt har og den har jeg snart eid i 5 år. Den har vært opplevd av meg som min beste bil. Riktignok ble det byttet katalysator etter 7-8 mnd eierskap. Den brukes bare om sommeren så slik sett litt «urettferdig» holdbarhetsmessig. Den har ingen ulyder eller brister annet enn lavt batteri i den ene nøkkelen. Jeg har jo hatt objektivt sett «bedre» biler som f eks Panamera GTS og BMW 750xi, men ingen av disse var feilfrie på de 12 mnd og 6 mnd jeg hadde de. Garantien var kjekk å ha på disse selv om det var småplukk som å fikse horn, ulyder, interiørpanel i Porschen og oljelekkasje og drivverksfeillampe på 750’n.

Når jeg tenker meg om var også 2,5 år med en 2007 BMW Z4 3.0si (kun sommerbruk) også helt problemfritt. Men den begynte å spore voldsomt på slutten. 

En god regel er at det er og blir stort sett noe med alle biler. Det er bare et spørsmål om når. Frykten for reperasjoner, servicekost og verditap kombinert med gleden av å ha mye forskjellig uten å assosiere seg med- eller bli for glad i bilene er noen av grunnene til at jeg bytter bil ofte.

Madammen har sine biler lenger og den nyeste, en MB SL350 har fungert meget bra i 1,5 år. Men forrige bil, en E-klasse cab, hadde en del småplukk den også.

hthaug1
hthaug1Innlegg: 536
19.12.17 09:19

Har hatt 10 biler de siste 14 årene, og førstebilen er vel den som holdt seg lengst og best, en 00 Yaris varebil med utstyr som bevegelig fartsholder og roterbart direksjonshjul som jeg også ga ganske "f" i, men den hadde ingen påkost på de 4 årene jeg hadde den bortsett fra servicer og lyspærer. Kjørte vel ca 80.000 km på den også om jeg husker riktig, muligens noe mer. Pen var den ikke, men absolutt noe å stole på. (1,3 bensin) 

Resten av bilene jeg har eid har vært på det jevne. Har alltid vært et eller annet, men har også kjøpt de godt brukt. 307 er vel den jeg mener er den dårligste. Håpløs vinterbil og ikke særlig godt skrudd sammen selv min nåværende C4 picasso føles hakk i hæl. 

xantiasx
20.12.17 08:08

Kan jo si at konebilen Honda Jazz fra 2002, har vært bra. Har hatt den i 10,5 år nå. Dessverre kommer rusta, og endel småtteri. Km nærmer seg 190.000, mye småkjøring. Andre defekter er AC-pumpe, radio, eksosanlegg og bremseskiver/klosser.

Dog et par driftstans, pga dårlig batteri. glemmer man kupelyset på, er batteriet fort flatt. Interiørkvaliteten er ikke spesielt bra.

yota
yotaInnlegg: 119
20.12.17 09:17

Hadde en 1982 mod Toyota Carina 1,6. Arvet den av min far når den hadde gått litt over 500 000 km. Det eneste som var av påkost utover slitedeler, var et clutch bytte når jeg overtok den. Kjørte den i fire år og ytterligere 120 000 km. Hadde ett stopp langs veien i løpet av 17 år, det var pga tett bensinfilter.

puste
pusteInnlegg: 11
20.12.17 09:19

mer inteligent enn alle DE HARRY TYPENE SOM KJØPER NY HARRY BIL VEKT 1, 8 TONN.

Din Toyota stiger nå i verdi  HARRY DIESELBILER SOM VW  STUPER I VERDI  VERDILØSE  INGEN VIL SNART HA 1,8 TOMNN DIESELBIL

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9830
20.12.17 10:43

1998 520i E39-en min har jeg hatt i nesten 7 år og 100000km. Den har vært 100% driftsikker til nå. Men det koster jo noen tusenlapper i året (og arbeidstimer) å holde den i god teknisk stand. 

(Innlegget ble redigert 20.12.17 10:43)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30395
20.12.17 11:11
kalleee: egen personlige erfaring

Hatere vil kalle det fake news, men en 2001 modell Renault Laguna ll 1,8 bensin er den mest driftsikre bilen sin finnes. Overtok den i 2007 med 89 000 kilometer på telleren. Siden da gikk den i skytteltrafikk mellom Oslo og Trondheim og generelt mye langkjøring på østlandet.

Da jeg fikk den var jeg 23 år gammel, og med kjørestil som matchet. På en tur gjennom Sverige i retning København klarte jeg etter laaaaang tid å få den opp i 201 km/t på GPSen, og i løpet av årene har den også vært åsted for fem fartsbøter, hvorav tre av de var mine, pluss et førerkortbeslag. 

I mitt eie måtte den utover ordinære slitedeler bytte dynamo, vindusheis, nøkkelkort, AC-pumpe og radiator. Foruten dette var den veldig snill, og sjokkerende nok rustfri helt til det siste.

For litt over to år siden, på vei ned fra Softwash Oppsal mistet Renaulten all motorkraft i bakkene ned mot Bryn. Jeg hadde nettopp kommet fra to uker til sjøs og hadde kjørt opp dit for å gi den en vask, da den tydeligvis fant ut at nok var nok. I en busslomme ved Brynsenteret lyste alle lampene opp som et juletre, mens motoren ikke lenger hadde antydning til liv.

Etter 323 000 kilometer var det slutt, som ikke er all verden sammenlignet med enkelte gamle Mercedeser eller Volvoer, men de få gangene jeg ser en Laguna langs veien i dag tenker jeg fortsatt at den misbrukte Renaulten er den beste bilen jeg har hatt. 

hthaug1
hthaug1Innlegg: 536
20.12.17 15:16
FredPerry: Etter 323 000 kilometer var det slutt, som ikke er all verden sammenlignet med enkelte gamle Mercedeser eller Volvoer, men de få gangene jeg ser en Laguna langs veien i dag tenker jeg fortsatt at den misbrukte Renaulten er den beste bilen jeg har hatt.

2 andre i min familie mener det samme.  

Jan
JanInnlegg: 4390
20.12.17 18:58

Det var ikke vanskelig. Det var en Honda Accord 91 mod. 

Med den kjørte jeg nesten 600.000 km på 14 år.

Det som andre regner som slitedeler, holdt så lenge at det nesten må regnes som livstid.

Bremseskiver fremme 450.000 km. Bremser bak var tromler, og ble aldri rørt.

Støtdempere fremme ble byttet etter ca 250.000 km, de bak ble aldri byttet.

Da bilen var kjørt ca 530.000 km røk en radiatorslange, og min sønn som kjørte bilen da, var fersk sjåfør og kjørte motoren varm, med en sprekk i toppen som resultat.

Jeg fikk tak i et vrak, og flyttet motor og automatkasse over fra dette. Deretter ble det ytterligere 70.000 km. Da var rusten blitt såpass omfattende at den ble solt for vrakpant pluss en tusenlapp.

Managern_2
Managern_2Innlegg: 9571
20.12.17 20:11

Jeg har ikke eid en, men har ikke Honda HR-V flere ganger vært kåret til type evighetsmaskin med minimalt vedlikehold og verkstedkostnader?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
20.12.17 20:54

Honda HR-V er en legende. 

(Honda burde kalt den Legend!)

kalleee
kalleeeInnlegg: 60
20.12.17 21:47
Jan: Det var en Honda Accord

Meget undervurdert bil. Synd det er så få dem på veiene. 

Har også veldig god erfaring med Honda Accord.

aeroX
aeroXInnlegg: 773
20.12.17 22:32

Alle mine biler har vært driftssikre, har kun opplevd driftsstans en gang med en Saab som hadde gått 200 000 km, var en liten el-feil

xantiasx
21.12.17 08:47
FredPerry: Etter 323 000 kilometer var det slutt,

Det runder C5'en min i morgen på vei til jobb :)

Har dessverre hatt sensorfeil som har ført til driftstans 3 ganger siste 1,5 året. Men heldigvis relativt greit å diagnostisere.

passat06
passat06Innlegg: 1114
21.12.17 11:08

Har vel kun opplevd driftsstans to ganger, på en BMW 518i røk releet til bensinpumpen en gang (lodding) og på en Laguna II (!), nesten helt ny, kranglet elektronikken tilstrekkelig til at berging måtte rekvireres.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30395
21.12.17 12:44
Managern_2: Honda HR-V flere ganger vært kåret til type evighetsmaskin med minimalt vedlikehold og verkstedkostnader?

HR-V er bilverdenens snåsamann, med evnen til å bli bedre og mer slitesterk jo lenger den kjøres. Den er visstnok er så bra at verksteder betaler HR-V-førere for brukte deler som de kan selge som nye til eiere av andre biler.

VGstig
VGstigInnlegg: 1013
21.12.17 13:01

HR-V er vel den eneste bilen som faktisk går litt opp i verdi i det man kjører ut fra forhandleren. Nå har kollegaen min byttet til CR-V men han hadde en HR-V som brukte mindre og mindre drivstoff for hvert år som gikk. På slutten tror jeg faktisk han måtte tappe av litt drivstoff enkelte ganger når han kjørte hjem fra jobben på varme sommerdager med god medvind.

(Innlegget ble redigert 21.12.17 13:02)

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15713
21.12.17 18:08
kalleee: Hva er deres personlige erfaringer med en bil som har vært eksepsjonelt driftsikker, lojal og problemfri..?

Opel Rekord, Volvo 145 og Toyota Corolla. Kjøpt brukt og rundet glatt 300k uten at jeg kan huske å hatt særlig andre utgifter enn vanlig service og vedlikehold. De gikk stort sett for lut og kaldt vann, men sviktet aldri så lenge de hadde strøm og bensin. De to suverent verste bilene jeg har hatt var merkelig nok en Nissan Patrol og en Nissan Navara.

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15713
21.12.17 18:08
VGstig: HR-V er vel den eneste bilen som faktisk går litt opp i verdi i det man kjører ut fra forhandleren.

Men den må ha hengerfeste.

persydsaeter
persydsaeterInnlegg: 7
21.12.17 21:25

Kan si meg enig med fred perry! Jeg har nå min femte Laguna, en 2012 1,5dci

Har ikke hatt problemer med noen av dem!

Har også en megane cc (cab) 2006 som er helt rustfri .

Lignage
LignageInnlegg: 2249
27.12.17 11:37

Jeg har hatt en del biler siden jeg fikk førerkort for snart 18 år siden, og det er to av de som peker seg ut som spesielt driftssikre. 

I 2006 kjøpt jeg en Volvo 940 2.3 Herregårdsvogn for 45.000kr (registrert 27.12.90) som den gang hadde gått 250.000 km. Jeg eier fortsatt bilen og i dag har den gått ca 430.000 km. Jeg kan ikke forstå at mer pålitelig bil finnes, for den har det virkelig aldri vært noen uventet feil med, sett bort fra høyst ordinære slitedeler. Nå skal det sies at bilen ikke er spesielt komplisert i utgangspunktet, og nettopp som en motvekt til dagens bilindustri elsker jeg å kjøre rundt med den tunge, trege og tørste svensken. Var i Frankfurt med den senest i høst og jeg er aldri redd for å legge ut på langtur med den bilen. Jeg spår Volvoen evig liv!

Den andre bilen som har skilt seg ut er en Citroën XM fra 1993. Den hadde den pålitelige turbo C.T.- motoren til Citroën og bilen viste seg i det hele tatt som særdeles pålitelig. Jeg kjørte den riktig nok ikke like langt som Volvoen, den hadde gått 220.000 km da jeg i sin tid kjøpte den som «studentpendlebil» og jeg solgte den da den hadde gått nærmere 300.000 km noen år senere. Til tross for sitt frynsete rykte var dette altså en bil, i alle fall de årene jeg eide den, som viste seg å være helt problemfri ved normalt vedlikehold. Eier før meg hadde hatt bilen siden den var nesten ny og kunne melde om nøyaktig det samme. 

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1081
29.12.17 13:23

Hos meg tror jeg faktisk det er Jeepen jeg har nå. Har eid den i snart 5 år, gått 345.000 km, de siste 45.000 km med meg bak rattet. Den blir stort sett hardt brukt med tung henger (opptil 2.4 tonn) og på steder der en normalt kanskje ikke ville kjørt med en vanlig SUV. 4.0 liter bensin. Kun oljeskift, også gjorde jeg litt med den når jeg fikk den, et par nye sensorer, skiftet mansjetter på drivaksel begge sider foran pga. sprekt gummi, en ny eksosmanifold (sprekt) og en ny fremre mellomaksel da den gamle så ut som en banan og gjorde kjøring over 50 km/t umulig uten forferdelig risting.

En annen bil jeg hadde en del år var en Chevrolet Caprice. Aldri problemer der heller, men den ble ikke brukt på samme måte som Jeepen. Den fungerte bare på vanlig vei og den var egentlig veldig driftsikker, komfortabel og stille.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4825
30.12.17 19:26
kalleee: Altså en som har vært eget eie i mange år og egen personlige erfaring, ikke eksempler fra massemedia, statistikk,rykter etc.. om hvilken bil som er minst eller mest driftsikker.

Hm. Sliter litt her da jeg bytter bil relativt ofte.

Men den jeg kjørte flest km med, var en 1991 MB230E

Jeg kjøpte den ved 560 000 Km. og solgte den ved 1 280 000 Km.

Og hadde for det meste kun oljeservice, og bremse bytter. Største problem, når noen "kolegae" syns det var ok å slenge en stor krøll med rødsprit dynket papir under motoren og tenne på.

Da måtte jeg bytte en del vakumslanger, og div andre greier + kabler osv.

Og en bilulykke da jeg kjørte på en elg i 80 Km/t som da stanget i fronten/Taket på bilen. Men det var jo ikke feil på bilen da.

BilenBrum
BilenBrumInnlegg: 1815
31.12.17 14:25

Q7`en jeg hadde fra den var ny i 2012 til 2017 er min suverent beste bil så langt. Stor, behagelig, iIkke en eneste feil, ikke en eneste knirkelyd. SQ7`en jeg bytta til i 2017 gruser selvsagt denne på det meste, men savner faktisk mye fra den gamle....rekkevidden, utforming/oppbevaringsrom i midtkonsoll, plassering av 12v-uttak etc.

MonaroGTS
MonaroGTSInnlegg: 292
04.01.18 15:56

Volvo Amazon og 140 serien..... passe dem for rust og fyll olje så går de evig.

Av litt nyere biler   Hiace 

Klikk for å gå tilbake til toppen