Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bytte til elbil, men ingen lading hjemme?

NYTT TEMA
Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4823
30.12.17 19:53

Meninger er hva jeg ønsker.

Har snakket med Tesla.... er snakk om en ribet utgave av en utstillings bil, som har vært godt rundt om i Landet. Og blitt brukt for prøvekjøring. Og har det lille batteriet.

Selger mener jeg vil ha gjennomsnittlig ca 340km kjørelengde fra 100% batteri, kjøring er i Bergen. (denne kjørelengden gjaldt vist alle Tesla med dette batteriet)

Med Skoda som innbytte (vel, egentlig ikke innbytte, men salg til en bruktbil forhandler selger kjente til) så lån på resten som skulle i følge selger bli 4 800,- pr måned.

Men, selger er noe skeptisk, siden jeg ikke har og vil aldri få lademulighet hjemme.

Og på jobben er det 6 ladeplasser, mot 2 000 ansatte plasser. 

Riktignok er det bra med Tesla lading i Bergen, men selger mente det kunne bli en utfordring med en pause vær uke på en drøy time for superlading. da det ofte var ganske bra vente tid der også.

Min skepsis var selger utregning i forhold til lån osv. har søkt på nett, og en sliki nedbetaling selger snakker om, er umulig å finne på nett.

Annen skeptisk side fra meg, er den besparelsen som selger hevder. Den er mye høyere en hva mitt totale bilhold pr i dag er.

Og selger ble litt sur, når jeg nevnte at Tesla servicen på 5 000,- ikke var billig. Jeg kan vist ikke regne servbicen jeg har på skoda. Er vist ikke samenlignbart.

Dog noe enig i det. siden årets mellom service kom på 540,-

Kan ikke sammenligne ny supersportsbil mot gammel lkørje av en økonomibil med micro motor.

Men måneds kost er sammenlignbart, og Tesla blir da dyrere.

Men likevell, ny bil blir jo altid dyrt.

Hva gjør jeg? Presse selger med bevis på låne oppsettet hans, presse bevis på bruktbil kompisen om faktisk pris, og sammkjøre det med egenkapital?

Eller kreve at Tesla selgeren tar det ansvaret som mellomhandel?

For, 4 800,- pr måned (om dette er faktisk måneds sum på låned, med renter og avgifter) Og da har en 2016 demo brukt Tesla 75KWH batteri og 300 hk (litt mer trur jeg) RWD morro, er nødvendigvis ikke så galt.

Men..... Lade ...............

Dette kan bli problematisk :(

passat06
passat06Innlegg: 1114
30.12.17 21:37

Personlig ville jeg aldri kjøpt elbil om jeg ikke kunne lade hjemme.

Tesla er dyre på service.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9255
30.12.17 21:45

Enig med passat06 uten lademulighet hjemme så blir dette ett stress punkt. 

Att ny bil med lån blir dyrere en eldre bil du utfører service på selv er ikke noen overraskelse, dette vil gjelde om du så hadde byttet til en demo bil fra Skoda.

Men selv selger er jo skeptisk når du ikke kan lade hjemme.
Syntes att han er inne på dette er positivt. Viser att han tenker litt lengre en bare å spy ut biler. Men selvsagt legger ballen over på deg.

Men om jeg ikke husker feil, så er det faktisk elbil lading i brl du bor. Bare det att styremedlemmer har sikret dem til seg selv.

Jeg ville ha undersøkt og presset på dette. "tatt" dem om mulig.

Det kan faktisk tenke att elbil foreningen klan bistå med dette.
 For det dem har gjort der er ikke bra, og tviler på att styret vil stille sterkt om en advokat fra elbil foreningen titter på dette.

Men som passat06 og er inne på, du får veldig dyre serviser fremover med en Tesla. Så da må bilen værra verdt det.

De potensielle problemene i ditt tilfelle vil jeg si att det absolutt tikke er verdt.

M-T
M-TInnlegg: 5054
31.12.17 00:15

Servicene til Tesla er "valgfrie", da de ikke kreves for at garantien opprettholdes. Vet om mange som derfor hopper over en del av servicene, og bare tar de viktigste. På en elbil er det ikke så mye som trenger å skiftes. 

Jeg ville også vært litt skeptisk til å kjøpe uten hjemmelading, men det er mulig å leve med. Du kan legge inn en laderutine hvor du lader på superladeren når det ikke er noe kø, antall ledige ladeplasser vises også på skjermen i bilen. Eventuelt dra ekstra tidlig til jobben iblant for å kapre ladeplass.

ferrek
ferrekInnlegg: 15584
31.12.17 09:35

Hva er mellomlegget du må betale for bilen? 400’ i lån over 8 år gir denne månedssummen med en normal rente. Nå vet jeg at lånene Tesla formidler ikke er redde for å tilby lang løpetid så opp til 10 år benyttes nok i deres beregninger. Du må selvsagt be om et utkast til låneavtale og nedbetalingsplan. 

Tesla benytter vel både DnB og Santander meg bekjent. 

Jan
JanInnlegg: 4389
31.12.17 12:30
hillebillys: Men om jeg ikke husker feil, så er det faktisk elbil lading i brl du bor. Bare det att styremedlemmer har sikret dem til seg selv. Jeg ville ha undersøkt og presset på dette. "tatt" dem om mulig.

Godt poeng. Jeg er selv styreleder i et borettslag i Bergen, og vi har foreløbig overkapasitet på ladeplasser.

Dersom det skulle melde seg behov for flere plasser, vil vi utvide.

Først bør du kontakte styret, dersom det ikke hjelper, kan du få med deg andre, og forlange saken tatt opp på generalforsamling. Du bør gjøre et grundig forarbeid. Her kan Elbilforeningen hjelpe til.

Da vi satte opp ladeplasser, fikk vi tilskudd fra fylkeskommunen, så det kostet ikke fellesskapet stort. Vi tar kr 600/mnd i leie for faste plasser, så det dekker både forbruk og investering.

Til selve spørsmålet ditt vil jeg svare. Dersom du må tilbringe en time eller mer en eller flere ganger i uken, ved Superchargeren på Hylkje, tror jeg du kommer til å angre på hele Teslakjøpet.

Bill_Babba
01.01.18 15:42
ferrek: Hva er mellomlegget du må betale for bilen? 400’ i lån over 8 år gir denne månedssummen med en normal rente. Nå vet jeg at lånene Tesla formidler ikke er redde for å tilby lang løpetid så opp til 10 år benyttes nok i deres beregninger. Du må selvsagt be om et utkast til låneavtale og nedbetalingsplan.

Bil pris, og det dem sier om min bilverdi (gamle bilen) og hva som lånes stemmer ikke... leste igjennom nå (fikk alt muntlig, og fikk det veldig sein på mail)

Masse hull jeg ikke forstår.

Bruktbil selger, gir meg bare 40 000,-

Lån skal koste 4 800,- pr måned.

Supertilbud på bil = 600 000,-  (på bilen i butikk, står det 635 000)

Fra hva du sier, mangler det ca 200 000,-

Finner ingen ting om dette i mailen.

Men står noe om i praksis og Oslo pris?

Bill_Babba
01.01.18 15:44
hillebillys: Men om jeg ikke husker feil, så er det faktisk elbil lading i brl du bor. Bare det att styremedlemmer har sikret dem til seg selv.

Dette er jobbet med i 1 år.

Jeg kan få tillatelse, men må betale alt selv, og da må det ny hoved tavle til alle garasjene byttes, og jeg må strekke ny kabel for 25A 230V igjennom 140 garasjer med betong vegger.

Foreløpig pris er 100 000,-

Med andre ord, dødt løp.

M-T
M-TInnlegg: 5054
01.01.18 17:08

Ingen naboer du kan gå sammen med for å dekke utgiftene?

ferrek
ferrekInnlegg: 15584
01.01.18 18:18

Forstår jeg rett er det 560’ lånet vil være på. Antar vi 3,5% rente som er lavt på fullfinansiering, samt st Tesla vel ikke har noen rentekampanjer nå får man terminbeløp på 4800,- med 12 års løpetid. Kan være tilfelle, selv om de fleste ikke tilbyr mer enn 10 års billån, med veldig god grunn. 

hillebillys
01.01.18 19:13
Bill_Babba: men må betale alt selv, og da må det ny hoved tavle til alle garasjene byttes

Hvorfor må du betale ny hovedtavle til alle garasjene?
Hvis hver enkelt må dekke alt selv, så skal du kun dekke til din.
Ikke til de andre garasjene... Det får jo dem som har bil i de garasjene dekke om dem ønsker elbillading.

I teorien, så skulle jo du kun dekke kabel fra trafo, til din plass og lader på veggen der, totalt uavhengig av de andre.
Men i praksis så blir det ikke slik, men det kan jeg ikke se hvorfor du skal belastes for. Kun det som trengs for ladekontakt hos deg.

Velger BRL å sette inn mer en det så må dem stå for det selv.

Bill_Babba
03.01.18 19:10
hillebillys: Hvorfor må du betale ny hovedtavle til alle garasjene?

Tavlen er ikke lovlig for utbygging for 25A kurs med de nye kravene til elbil lading. Og alle kan selvsagt ikke lage egen tavle ved siden av for kun en plass.

Bill_Babba
03.01.18 19:13
M-T: Ingen naboer du kan gå sammen med for å dekke utgiftene?

Det tar tid å snakke med alle i hele den raden ;)

Og flere av dem jeg snakker med, mener at elbil er en flopp, da ingenting er bedre en diesel bilen.

Og de som allerede har elbil, har gratis lading på jobben, og er overhode ikke intrisert å betale for strøm til bilen sin... Og dermed også sagt til styret, at det er galskap å godkjenne lading av elbil i garasjer.

(jeg bor trossalt i Bergen, hva annet kan en forvente)

Bill_Babba
03.01.18 19:18
ferrek: Forstår jeg rett er det 560’ lånet vil være på. Antar vi 3,5% rente som er lavt på fullfinansiering, samt st Tesla vel ikke har noen rentekampanjer nå får man terminbeløp på 4800,- med 12 års løpetid. Kan være tilfelle, selv om de fleste ikke tilbyr mer enn 10 års billån, med veldig god grunn.

Trur det stemmer. vet ikke hvorfor. men selger kaller det Oslo pakke, som han i utgangspunktet ikke anbefaller.

Snakket mer med han, og selger er meget tydlig på at jeg ikke skal gå på ett slikt kjøp, før jeg allerede har lading, da selger trur det vil komme regler som gjør at slike borretslag jeg bor i, må legge opp strøm som elbil lader kan monteres på, som går over 0 teller, og finanseres igjennom en liten økning i garasjeleien og dels elbil enøk "sponsing".

Jeg kommer til å følge det siste rådet, og dermed fører Tesla salgs peronal i Bergen opp på en god plass, som gir bra og gode råd, selv om han mistet salget. (for denne gang)

hillebillys
03.01.18 23:00
Bill_Babba: Tavlen er ikke lovlig for utbygging for 25A kurs med de nye kravene til elbil lading. Og alle kan selvsagt ikke lage egen tavle ved siden av for kun en plass.

Men du skal ikke betale for tavlene i de andre garasjene, kun din.

hillebillys
03.01.18 23:09
Bill_Babba: må legge opp strøm som elbil lader kan monteres på,

Syntes det er spesielt egentlig.
Att det er snakk om en lov som pålegger borettslag å sette opp infrastruktur til å gi energi til kjøretøy.

Att noen velger det ja, helt greit.

Men når det blir regulert att dem skal, det blir spesielt.

Det som skjer da er jo att også dem som ikke har elbil må betale for denne kostnaden. Får når et brl må dette, så deles utgiften på alle.

Har ingenting i mot elbil. Ender nok opp med en selv jeg.

Men jeg er veldig i mot att alle skal betale for noe ett fåtall vil ha.
Noe som trolig blir resultatet når ett slikt forslag av regel kommer.

Event så vil de få med elbil i brl få en kjempe regning. Det vet vi ikke vil bli godtatt.

Men det er faktisk mest riktig att dem som ønsker elbil lading må betale for det. Men dem bør ikke betale for mer en for dems plass.

hillebillys
03.01.18 23:13
Bill_Babba: Det tar tid å snakke med alle i hele den raden ;) Og flere av dem jeg snakker med, mener at elbil er en flopp, da ingenting er bedre en diesel bilen. Og de som allerede har elbil, har gratis lading på jobben, og er overhode ikke intrisert å betale for strøm til bilen sin... Og dermed også sagt til styret, at det er galskap å godkjenne lading av elbil i garasjer.   (jeg bor trossalt i Bergen, hva annet kan en forvente)

Men da, om du skulle gjøre dette. betale for dette.

Da er det du som skal sitte på nøklene til kontaktene.

Skal noen da ønske lade, så må jo dem betale deg. 
For du som har betalt herligheten, så dem må da kjøpe seg inn.

Hvis brl mener nye elbileiere må kjøpe seg inn til brl, så er det dem som må stå for kostnaden ikke du. For da selv om du er den første, skal da også kun kjøpe deg inn på din ene plass.

SUV
SUVInnlegg: 3464
04.01.18 03:21
hillebillys: Men da, om du skulle gjøre dette. betale for dette.
Da er det du som skal sitte på nøklene til kontaktene.
Skal noen da ønske lade, så må jo dem betale deg. For du som har betalt herligheten, så dem må da kjøpe seg inn.
Hvis brl mener nye elbileiere må kjøpe seg inn til brl, så er det dem som må stå for kostnaden ikke du. For da selv om du er den første, skal da også kun kjøpe deg inn på din ene plass.

Men det blir vel ikke så mange han kan dele med:

"og jeg må strekke ny kabel for 25A 230V igjennom 140 garasjer med betong vegger."

Altså 25A som i praksis gir ca 25 km/t i ladehastighet til sammen for alle som lader, det er ikke så mye.

Men det kan jo hende det går an å strekke opp flere ledninger til ulike garasjer på den rekka og dermed doble dette en eller flere ganger. Men da kan det nok være lurt å bore litt større hull gjennom alle disse betongveggene når man først er i gang, for det er som kjent lettere å bore et stort hull og tre inn 4 ledninger enn å bore et lite hull og tre inn ledning og deretter bore nye hull (ikke pent) eller forsøke å utvide eksisterende hull (som er håpløst uten å først fjerne ledningen).

Og foruten utfordringene med boringen så skal jo ledninger strekkes også, kanskje forbi diverse byggverk og lignende (for eksempel stående profiler til å hekte opp hyller på) inni de 140 garasjene.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6165
04.01.18 03:52

Går det ikke ann å "forlange" et bytte til nærmeste garasjeplass i forhold til hovedtavlen, for deretter trekke ny strømkabel til denne?? Evt fremme et forslag på GF at elbileiere skal ha førsteretten til å komme nærmest hovedtavle når de må betale strømoppkoblingen selv.

(Innlegget ble redigert 04.01.18 03:53)

SUV
04.01.18 03:52
Bill_Babba: Bil pris, og det dem sier om min bilverdi (gamle bilen) og hva som lånes stemmer ikke... leste igjennom nå (fikk alt muntlig, og fikk det veldig sein på mail)
Masse hull jeg ikke forstår.
Bruktbil selger, gir meg bare 40 000,-

Lån skal koste 4 800,- pr måned.
Supertilbud på bil = 600 000,- (på bilen i butikk, står det 635 000)
Fra hva du sier, mangler det ca 200 000,-
Finner ingen ting om dette i mailen.
Men står noe om i praksis og Oslo pris?

Jeg synes det  høres litt rart ut at om du skulle kjøpe Tesla.

Ettersom jeg har forstått så har du vel ikke så veldig mye penger til overs, så da var det litt rart å skulle satse på en så dyr bil.

Du har vel mange unger og selv om en del Tesla er 7-setere så ser de to bakerste ikke særlig gode ut og passer vel kun for små unger og der forsvant bagasjeplassen bortsett fra frunken og muligens litt mellom seteryggene til de to bakerste radene. Og hvordan er sikkerheten i bakerste rad om bilen blir påkjørt bakfra? Kan ungene regne med å ha bein etter noe slikt?

Du kommer til å spare diesel, men neppe særlig mye i forhold til kostnaden. Ettersom jeg har forstått så må du lade en gang i uka, og la oss si du lader opp 400 km da, det blir 1600 km i måneden. De fleste biler i dag klarer seg vel greit med 1 kr/km til bensin eller diesel, så 1600 km i måneden vil koste 1600 kr/mnd.

Og så skal du altså betale 4800 kr/mnd for å spare 1600 kr/mnd, det blir et stort tap. Så er det jo neon pluss med nyere bil og slikt, men jeg trodde ikke du var en som prioriterte det så høyt. Og du er jo mekaniker som lett kan fikse en gammel bil når noe går i stykker, hvordan blir det på en nyere Tesla?

Og uten strøm så må du jo få mye usikkerhet angående lading og da blir det plundrete med elbil.

En ting du kunne gjort hvis du ville kjøpe elbil er jo å sette inn annonse i avisa om at du ønsker å leie parkeringsplass med lademulighet for Tesla i område ______. Tenkte da på en slags langtidsleie (none år) der det ikke er ferdig opplegg for lading av Tesla, men hvor det lett kan innstalleres for noen tusenlapper fordi det er nær kraftig strøm.

Jeg tror du helelr burde vurdere noe på bensin eller diesel, man kan jo få splitter nye biler til mindre enn det. For eksempel min bil finnes i syvseter, men da kun med bensin eller diesel. Min kostet 445.000 kr slik jeg utstyrte den, mens bensin kostet 8000 kr mindre. Så er det sikkert vært noe prisstigning. Men du er likevel godt under 600.000 kr, så du har mye penger å kjøpe bensin for. La oss si du klarer å få til en avtale på 450.000 kr, mens Tesla koster 600.000 + 100.000 for å legge opp strøm. Da har du ved å velge splitter ny bensinbil (er Teslaen ny eller brukt?) 250.000 kr du kan kjøpe bensin for før totalkostnaden er den samme, så da kan du kjøre 250.000 km før de to blir like dyre. Men strøm er jo heler ikek gratis, så der kan du regne ca 0,20 kr/km, som betyr at du kan legge til en femtedel på kjørelengden du kommer deg før bil + strøm + drivstoff blir likt for de to bilene, da ender du opp med likhet ved 300.000 km, og det er jo i praksis rundt der bilene ender opp når de reiser til huggeren tenker jeg, ofte endel før det også. Hvis man ikke har spart inn ekstrakostnaden innen bilen skal til huggeren, da får du ikke spart det inn neon gang.

SUV
04.01.18 03:54
_roffe_: Går det ikke ann å "forlange" et bytte til nærmeste garasjeplass i forhold til hovedtavlen, for deretter trekke ny strømkabel til denne??

Ofte er nok hovedtavlen nær bygningen folk bor i, og de fleste vil nok ha garasjen som er nærmest der de bor og dermed er det nok vanskelig å få byttet til seg en bedre (nærmere) plass hvis garasjene er like ellers. Og man blir neppe populær hvis man skal tvinge seg frem til at man skal bytte garasje med han som har den beste garasjen.

hillebillys
04.01.18 11:28
SUV: Men det blir vel ikke så mange han kan dele med: "og jeg må strekke ny kabel for 25A 230V igjennom 140 garasjer med betong vegger." Altså 25A som i praksis gir ca 25 km/t i ladehastighet til sammen for alle som lader, det er ikke så mye. Men det kan jo hende det går an å strekke opp flere ledninger til ulike garasjer på den rekka og dermed doble dette en eller flere ganger. Men da kan det nok være lurt å bore litt større hull gjennom alle disse betongveggene når man først er i gang, for det er som kjent lettere å bore et stort hull og tre inn 4 ledninger enn å bore et lite hull og tre inn ledning og deretter bore nye hull (ikke pent) eller forsøke å utvide eksisterende hull (som er håpløst uten å først fjerne ledningen). Og foruten utfordringene med boringen så skal jo ledninger strekkes også, kanskje forbi diverse byggverk og lignende (for eksempel stående profiler til å hekte opp hyller på) inni de 140 garasjene

Tanken min var inne på att han skrev ny hovedtavle til alle garasjene.  Og det blir jo ikke riktig.

Og i garasjerekka han er i, så må det jo strekkes kabel hele veien.
Men om Labbetuss betaler for hele det strekket.

Og andre da senere kobler seg til samme kabel, så må jo dem betale sin del da til Labbetuss  Unnskyld Billbabba.

Når trikkere først gjør denne jobben tenker jeg kabelen vi dimisjoneres til hele rekka, ikke kun en plass.

Mener hos dem så er det hel murvegg mellom hver 4 eller 6 plass. Og ikke sikkert på grunn av topografien att det er mulig å strekke bak garasjerekka, for så Borre inn bak ifra.

Men poenget mitt er om en person betaler for hele oppgraderingen, og andre da senere bare får en liten kostnad ved tilkobling av det nye systemet. 

Så burde dem kompensere han som har stått for hele oppgraderingen.

hillebillys
04.01.18 11:30
SUV: Jeg synes det  høres litt rart ut at om du skulle kjøpe Tesla.

Tanken på EL-Bil kommer nok av fremtidige rushavgifter og bompenger i Bergen.

Han må jo krysse byen for å komme seg på jobb. 

hillebillys
04.01.18 11:33
SUV: Ofte er nok hovedtavlen nær bygningen folk bor i, og de fleste vil nok ha garasjen som er nærmest der de bor og dermed er det nok vanskelig å få byttet til seg en bedre (nærmere) plass hvis garasjene er like ellers. Og man blir neppe populær hvis man skal tvinge seg frem til at man skal bytte garasje med han som har den beste garasjen.

Garasjene er i flere bygg, dermed er det jo flere hovedtavler.
En tavle pr garasjebygg.

Dette er jo etter min mening det som gjør det helt urimelig att han skal dekke nye tavler til alle garasjebyggene.

Bør kun gjelde den tavlen til bygget han har bil i, og om andre senere kobler seg til den tavlen. Så bør jo dem betale tilbake til billbabba.

Ikke riktig att første mann skal betale hele hærligheten, så skal resten kunne bare koble seg på...

Forfun
ForfunInnlegg: 5185
04.01.18 12:16

Men trenger man 25 Ah? Hvis man ikke kjører mye vil jo 10 ah holde 350 dager i året, da er det bare når en skal på langtur en må hurtiglade. De fleste biler står jo i garasjen ca 12 timer hver dag. Tømmer man batteriet i helgen, vi en i løpet av uken ha fullt batteri selv om en kjører normalt.

Tror bilen min i snitt står 22 timer i garasjen i døgnet. Sist startet 12 desember, så må snart ta den på en liten luftetur.

hillebillys
04.01.18 12:23
Forfun: Men trenger man 25 Ah? Hvis man ikke kjører mye vil jo 10 ah holde 350 dager i året, da er det bare når en skal på langtur en må hurtiglade. De fleste biler står jo i garasjen ca 12 timer hver dag. Tømmer man batteriet i helgen, vi en i løpet av uken ha fullt batteri selv om en kjører normalt. Tror bilen min i snitt står 22 timer i garasjen i døgnet. Sist startet 12 desember, så må snart ta den på en liten luftetur.

Nå kjører nok babba mer en det.

Men til gjengjeld så er dem jo "alltid" på Ikea eller Åsane senteret, og der er det jo lading  :D :D

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4312
04.01.18 12:44
Bill_Babba: Og flere av dem jeg snakker med, mener at elbil er en flopp, da ingenting er bedre en diesel bilen. Og de som allerede har elbil, har gratis lading på jobben, og er overhode ikke intrisert å betale for strøm til bilen sin... Og dermed også sagt til styret, at det er galskap å godkjenne lading av elbil i garasjer.

Jeg er i litt av samme situasjon selv. Bor i et lite sameie i Oslo, og demografien er typisk eldre damer 50+, og et par yngre som har lading på jobben..
Garasjene har gammelt el-anlegg som ikke tåler belastning av regelmessig ladning, og det er bare jeg som har vist interesse for dette hittil.
Ironien er jo at nabobygget, et nesten identisk sameie, har klinket til og lagt inn full kapasitet hos seg, med oppgraving av gaten, nedgraving av kabel etc. til visstnok 300 til 400 tusen kroner. Men de "måtte", for de hadde fått krav om utbedring av hele el-anlegget sitt.

Jeg har fått behov for mer økonomisk biltransport i Oslo, og elektrisk hadde passet meg perfekt. Og jeg tror det er mange i tilsvarende situasjon som meg, med "samboere" som mer eller mindre blokkerer for muligheten for hjemmelading.

Forfun
ForfunInnlegg: 5185
04.01.18 12:48

En kolega kjører 5 mil til jobben, lading på 10 ah, og bilen er fulladet når han kjører hjem igjen. Derfor jeg antok at 10 ah vil holde for 8 mil kjøring om dagen. Håper jeg aldri får så lang daglig kjøring. Bedre å flytte når en bytter jobb enn å få så lang pendling.

Sikkert noen her som kan estimere hvor langt en kan kjøre med 12 timer lading på 10 ah. Har aldri satt i en ladekabel.

Bill_Babba
04.01.18 14:14
_roffe_: Går det ikke ann å "forlange" et bytte til nærmeste garasjeplass i forhold til hovedtavlen, for deretter trekke ny strømkabel til denne?? Evt fremme et forslag på GF at elbileiere skal ha førsteretten til å komme nærmest hovedtavle når de må betale strømoppkoblingen selv.

Selvsagt, men det er ikke rare pris negangen uansett.

Og problemet er fortsatt tavle, og en skal betale for den, og da kommer fort neste mann, som slipper unna med kun kabelstrekke...

Det er total mangel på vilje, og derfor blir det problemer.

Og når dem som har elbil ikke vil være med, så kan du banne på at dem strekker kabel, når tavlen er ok.

Bill_Babba
04.01.18 14:16
SUV: Jeg synes det  høres litt rart ut at om du skulle kjøpe Tesla. Ettersom jeg har forstått så har du vel ikke så veldig mye penger til overs, så da var det litt rart å skulle satse på en så dyr bil.

Oj.. ja.. men det er en stund siden ;)

Jeg har vel så vidt nevnt i en tråd, att jeg har bytta yrke. Min lønn er mer en dobblet ;) (Hysh.... ikke si det til noen)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg