Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mest minnerike kjøretur noensinne

NYTT TEMA
kalleee
kalleeeInnlegg: 60
03.01.18 23:31

Man kan trygt si for enhver som er glad i bil, så er det et langtur som skiller seg ut og av en eller annen grunn er mer minnerik enn andre. 

Hva er din beste langtur?

Min mest minnerike tur var for godt over 10 år siden når hentet en Mercedes E 220 CDI fra Tyskland. Husker fortsatt kjøreturen gjennom holde landet når jeg til tider på Autobanen hadde cruisekontroll farten fastsatt 160 km/h og durte av gårde gjennom lange lange strekninger med minimal trafikk. Nesten helt utrolig fantastisk. Spesielt i en nyere MB.

Underveis havnet jeg i små rivaliserende "race" med andre biler, (som regel Porche, MB BMW og italienske sportsbiler) hvor vi kjørte forbi hverandre i ny og ne på en relativ sivilisert måte. Inntil en av dem kjørte i Ausfarth (exit) til sin destinasjon. 

Husker ikke Hvilken måned det var, men det var merkelig lite trafikk sent om natta. I dag er det så mye trafikk der nede,  at det kanskje ikke lenger mulig. 

Til neste år planlegger jeg en tur til California igjen, hva er planen blant annet er å kjøre fra los Angeles til San Francisco langs kysten så langt til det lar seg gjøre.

solitude
solitudeInnlegg: 4620
04.01.18 14:03
kalleee: Til neste år planlegger jeg en tur til California igjen, hva er planen blant annet er å kjøre fra los Angeles til San Francisco langs kysten så langt til det lar seg gjøre.

Kjørte langs hele vestkysten fra mexico til canada i 2010.  Det ble en fantastisk tur over 5 uker. 

Tror desverre der har vært noen store jordskred som har ødelagt deler av området ved Big Sur (eller også var det et annet sted på ruten).

Forfun
ForfunInnlegg: 5186
04.01.18 14:37

Jeg er veldig glad i roadtrips. Har derfor veldig mange å velge mellom. Kanskje trekke frem når faren min kjøpte ny bil. Broren min hentet bilen, jeg møtte han etter noen uker da vi fortsatte kjøreturen. Til dels på veldig dårlige veier, til dels uten vei. Når Far så bilen første gang hadde den gått 11 000 km. Vi var ikke veldig bortkjemt, måtte betale både diesel og reperasjonene på ting vi ødela selv. Hadde vært innom 5 land i Afrika på turen. Tipper slitasjen tilsvarer 100 000 km på norske veier.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4825
04.01.18 15:54

Det må bli, en sommerferie i Filippinene, når vi kjørte fra Antipolo Ved Metro Manila) til Bacon ved Sorsogon (Bicol) ca 650Km.

Hvor vi valgte "fjellovergang" for å spare 50Km. Problemet at denne strekka var mye mer en 50Km, siden en må kjøre av hovedveien 200km føre og 200km etter "midt punktet". Siden hovedveien går via Lagasapi. Og vi kjørte dermed ikke over denne byen.

Tidsmessig blir det trolig det samme, men "fjellet" gir en fantastisk kjøre opplevelse, selv i en 1988mod Nissan sak som ikke finnes i Europa, men blir som den gamle Cherry, men med rompe.

Midt oppå "fjellet" så mista vi AC... Det er et problem der. for også motorkjøling forsvant (kjøleveske)

Stoppet midt oppå sletten (helt flatt så langt vi kunne se).

En bensinstasjon med service logo.

Det viste seg at dem hadde utstyr for ac sjekk/fylling, og motorsjekk, kjøleveske og alt en kunne trenge.

Men ingen hall. Alt ble gjort ute, løftebukk sto ute også (Gammel truck som løftet en gammel deffekt 4 søyler)

Men ingen mekaniker på vakt :(

Jeg måtte dermed gjøre det selv. Og målestasjonen dems, viste 44 grader i skyggen, og luftfuktighet 78, og helt vindstille. 

Og ingen skygge å stelle bilen i.

Fikk bytta kjølevannslange, og termostat, siden pakning var deffekt. (termostate er vel feil å si, siden termostaten var lik dem vi har, men ingen fjær så den er altid åpen) Fylte vann og kjøleveske, der er 15% blanding normalt. Testa så ac, bytte pakkning på en kobling, fylle gass, alt ok.

Betale av leie av utstyr, og for deler : 25,-

Og resten av turen bestod av klaging fordi jeg luktet svette (værste svette lukten jeg noen sinne har hatt), og jeg drakk opp all vann på kort tid, så vi måtte kjøpe nye 20L vann for å ha drikke i bilen :D

(Innlegget ble redigert 04.01.18 15:59)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
05.01.18 09:18
kalleee: Husker ikke Hvilken måned det var, men det var merkelig lite trafikk sent om natta. I dag er det så mye trafikk der nede, at det kanskje ikke lenger mulig.

De fleste som mener at det er voldsomt mye trafikk og køer på Autobahn har kjørt i feriemånedene (juli/august).

Det er selvsagt mye mer trafikk nå enn for 20 år siden. Mine turer til Alpene har normalt vært tidlig i juni eller tidlig i september. Jeg kjører aldri om natten, men mellom 8 og 17. Allikevel har jeg på en dagsetappe alltid vært over 200 flere ganger. Jeg har også vært nede i 80 flere ganger på grunn av veiarbeid.

Jeg har hatt menge kjempeflotte rundturer i Alpene, men ikke en som utmerker seg fremfor alle de andre.     

Forfun
ForfunInnlegg: 5186
05.01.18 09:34
Iseran2770: Jeg kjører aldri om natten, men mellom 8 og 17

Trafikken om natta varierer avhengig av om det er en hovedfartsåre for lastebiler. Lastebilene kjører også om natta. Ikke mye trafikk, men nok til at det ikke er lite. På veier med lite lastebiler er det nesten ikke trafikk på natta. Veldig behagelig. Vær obs på støy fartsgrenser. Husker ikke når, men typisk fra kl 22 til 06.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
05.01.18 09:41
Forfun: Vær obs på støy fartsgrenser. Husker ikke når, men typisk fra kl 22 til 06.

De skiltene ser jeg ofte. Noen strekninger har også spesielle dagfartsgrenser. Mellom Hildesheim og Göttingen (A7) er det flere steder 120 mellom 07 og 20 (fri fart om natten).   

smurfen-10
smurfen-10Innlegg: 983
05.01.18 14:24

Bilbabba.

Nissan Sentra har eg også kjørt på fillipinene di gangene eg har vert der.er vel egentligt det som het Nissab bluebird her I Norge.

Burkar
BurkarInnlegg: 8467
05.01.18 14:39
smurfen-10: er vel egentligt det som het Nissab bluebird her I Norge.

Nei, Bluebird er noe annet. Sentra er mest likt Sunny.

m-sport
m-sportInnlegg: 1758
05.01.18 15:00

Kamerun på langs og deretter gjennom Nigeria med en sliten gammel Landcruiser HJ75 er vel det jeg husker som den mest minnerike kjøreturen. 

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4825
05.01.18 22:00
Burkar: Nei, Bluebird er noe annet. Sentra er mest likt Sunny.
kalleee
05.01.18 22:28
Bill_Babba: når vi kjørte fra Antipolo Ved Metro Manila) til Bacon ved Sorsogon (Bicol) ca 650Km.

Herlig!

kalleee
05.01.18 22:32
m-sport: Kamerun på langs og deretter gjennom Nigeria med en sliten gammel Landcruiser HJ75

Hørtes ut som en bra eventyr. En gammal landcruiser har sin sjarm. 

Kjøre en slik udødelig maskin over tøft terreng må være heftig!

(Innlegget ble redigert 05.01.18 22:32)

Jan
JanInnlegg: 4390
05.01.18 22:38

Min mest minnerike kjøretur foregikk da jeg var 17 år og dro ut i den store verden på en Vespa 125 ccm med en kamerat bakpå. Det var i 1970, og turen gikk med Danskebåten til Hirtshals.

Derfra gikk turen via Hamburg, Bremen, Münster og Köln til Moseldalen. Så videre gjennom Luxembourg til Paris. Der kjørte jeg på Champs Ellyses og rundt Triumfbuen. Det var stort for en ung gutt fra en liten by på Sørlandet.

Etter noen dager i byenes by, gikk turen nordover gjennom Belgia og Holland.Noen dager i Amsterdam var en selvfølge.  Vi kjørte over det store diket Aftsjulidijk, som skiller landet fra havet, og videre inn i Tyskland.

Turen tok tre uker, og jeg husker at min kjære mor gråt av lettelse og glede, da jeg stod på trappa og var kommet levende hjem fra den store utenlandsreisen. 

På den tiden var det ikke aktuelt å ringe hjem for å fortelle at alt gikk bra, og postkortene jeg hadde sendt underveis, kom frem noen dager etter at jeg kom hjem.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
06.01.18 00:35

Utrolig!

Hadde jeg vært av den mer vågale typen hadde jeg kjøpt en bruktbil I Murmansk eller noe på sommeren, og kjørt sør-østover til jeg kom til Asia. Sikkert enormt mye å se, og i alle fall muligheter for å få litt perspektiv og skjønne at Norge er en liten flis på enden.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2265
06.01.18 01:24

Det må ha vært når jeg for endel år tilbake var på mc-tur litt kryss og tvers i Norge og også innom Gøteborg og Karlstad. På en R-sykkel med dagsetapper på opptil 70 mil kjentes det i skuldre og kropp forøvrig. Men gøy var det:)

(Innlegget ble redigert 06.01.18 01:24)

m-sport
m-sportInnlegg: 1758
06.01.18 20:23
kalleee: Hørtes ut som en bra eventyr. En gammal landcruiser har sin sjarm.  Kjøre en slik udødelig maskin over tøft terreng må være heftig!

Jepp, helt rått i grunnen. Vi var unge den gangen, litt usikker på om jeg hadde våget meg ut på samme tur igjen. Bilene var driftsikre til tusen, men vi hadde en god del punkteringer underveis. Det å kunne svinge av grusveien og stort sett kjøre overalt hvor man ønsket er virkelig en god følelse. Slike turer gir minner som få andre ferieopplevelser kan matche. 

Klikk for å gå tilbake til toppen