Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Drivstoffforbruk når bilen henger på gir

NYTT TEMA
midjomeister
midjomeisterInnlegg: 2
08.01.18 19:50

Jeg har diskutert en del med kompiser etter jeg var på kjøretime da kjørelæreren min sa at jeg ikke skulle gire så mye ned i nedoverbakker som jeg gjorde for å la motoren bremse fordi han mente at motoren da brukte så mye drivstoff. En ting jeg vet og som kompisene mine var enig i var at den brukte ikke mere enn den bruker på tomgang når den henger på gir. Men det som jeg mener er at motorer som har innsprøyting som dieselbiler og moderne bensinmotorer faktisk ikke bruker noe drivstoff når de henger på gir og at det bare er de gamle bensinmotorene med forgasser som alltid bruker litt bensin så lenge motoren går. Da ble det uenighet der noen var enig med meg og noen mente at motoren måtte ha drivstoff for å gå og at det derfor gikk litt drivstoff inn i motoren, alltid. Jeg er veldig sikker på at motoren ikke bruker noe som helst drivstoff når den henger på gir, men siden det er så mye uenighet så vil jeg spørre her for å få svar på dette.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4823
08.01.18 20:42

Jeg mener noe av det samme som du sier

De fleste ganger er det jo bare korte strekker. Ved lenger strekker, kan det nok være at noe drivstoff blir tilført motoren.

Uansett, jeg merker med min Skoda diesel fra 2006, ved lange nedoverbakker, hvor jeg bremser kun på gir, som f.eks ned fra fjellene mellom Bergen og Oslo, så blir motoren kaldere og kaldere.

Dette merker jeg kun ved veldig lange bakker, hvor jeg slipper å gi noe gass for å holde ønsket fart. Og de ganger jeg har latt tanken på det, mens jeg har kjørt ved slike steder, så er jeg temlig sikker på att tempraturen er tilsvarende hele veien.

passat06
passat06Innlegg: 1113
08.01.18 20:51

Bensinkutt ved bremsing på gir kom den gangen elektronisk innsprøyting kom. Mao har ikke bilene brukt bensin ved motorbrems de siste 30 år eller noe sånt.

Det samme gjelder dieselbiler med elektronisk innsprøyting.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63371
08.01.18 20:53

Helt siden forrige årtusen har biler hatt en drivstoffkuttfunksjon knyttet til bruk av motorbrems. 

Eldre biler hadde denne aktiv så lenge turtallet holdt seg over Ca 1500 Omdr/min, mens mer moderne motorer gjerne har funksjonen innkoblet helt ned mot 1000 Omdr/min. 

I tillegg blir motortemperatur benyttet i vurderingen om drivstoffet blir kuttet eller ei. (HELT kald motor får ikke drivstoffkutt) 

Faller turtallet under dette, åpnes det for drivstoff igjen. 

Så prinsipielt får du helt rett i at drivstoffet kuttes så lenge man holder labben bort fra gasspedalen og bilen bremses av motoren. 

Riktig gamle forgassermotorer uten drivstoffkutt derimot, kunne faktisk bruke en hel del bensin under motorbrems, alt etter forgasserkonstruksjon. Dette fordi forgassere med separat tomgangsdyse tillot vakuumet i innsuget å arbeide direkte på nettopp tomgangsdysa, og sugde bensin gjennom den. 
Sort eksos ble ofte resultatet. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9255
08.01.18 23:03
midjomeister: noen mente at motoren måtte ha drivstoff for å gå og at det derfor gikk litt drivstoff inn i motoren, alltid.

Som flere sier så er det meget lengesiden drivstoffkutt blei innført.

Når bilen står i gir mens den triller. Så er det hjula som drar motoren rundt. Så lenge motoren har fast tilkobling til noe som drar rundt, så vil den ikke stoppe.

Det er først når motoren skal dra hjulene den bruker drivstoff.  Eller dra seg selv, feks når du trykker inn clutchen. eller som Rick er inne på. Turtallet blir veldig lavt

midjomeister
midjomeisterInnlegg: 2
09.01.18 10:59
RickiBK: Riktig gamle forgassermotorer uten drivstoffkutt derimot, kunne faktisk bruke en hel del bensin under motorbrems

Så det du sier er at de siste og mest moderne motorene som brukte forgasser, også hadde en funksjon for drivstoffkutt når de hang på giret?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63371
09.01.18 17:08
midjomeister: Så det du sier er at de siste og mest moderne motorene som brukte forgasser, også hadde en funksjon for drivstoffkutt når de hang på giret?

Forgassernes svanesang hadde blant annet den funksjonen ja. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg