Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Audi a5

NYTT TEMA
Forfun
ForfunInnlegg: 5186
11.01.18 18:59

Noen tips på hva jeg skal være kritisk til. Og hva jeg skal se etter? Har avtalt prøvekjøring. Ingen her er vel i tvil om hvilken motor/ drivverk. Myke vinterdekk er uansett håpløst å prøvekjøre med.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63474
11.01.18 19:01

Bil med fem nuller ;)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
11.01.18 19:10
Forfun: Noen tips på hva jeg skal være kritisk til. Og hva jeg skal se etter?

Dersom det er nyeste modell er det vanskelig å svare på det.

De første årgangene av forrige modell hadde som de fleste vet store problemer med oljeforbruk på både 1,8 TFSI og 2,0 TFSI. Det er også mulig at de fortsatt hadde litt multiknirk utfordring for forstillingen.  

Ribba
RibbaInnlegg: 34537
11.01.18 19:19
Forfun: Ingen her er vel i tvil om hvilken motor/ drivverk.

Burde du ikke skrevet Audi RS5?

Forfun
ForfunInnlegg: 5186
11.01.18 19:19
Iseran2770: oljeforbruk på både 1,8 TFSI og 2,0 TFSI

Ny bil og leasing. 2,0 tfsi. Litt spent på display, sikkert noen likhetstrekk med din TTS. Er det verdt oppgraderingen? Har lite erfaring med Audi. Testet forrige generasjon A5 med FWD. Det var håpløst.

Forfun
ForfunInnlegg: 5186
11.01.18 19:21
Ribba: Burde du ikke skrevet Audi RS5?

Prøvekjører for å kjøpe. Er for mye annet morsomt å bruke penger på til å ta av på bil. 250 hk er mer enn denne sjåføren behersker, så er nok for meg.

Forfun
ForfunInnlegg: 5186
11.01.18 19:28
RickiBK: Bil med fem nuller ;)

Ved å kjøpe Audi sparer jeg mye jobb ved kjøring. Behøver jo ikke bruke blinklys.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63474
11.01.18 19:30
Forfun: Ved å kjøpe Audi sparer jeg mye jobb ved kjøring. Behøver jo ikke bruke blinklys.

Du sier noe. 

Må rattet vries manuelt, eller går den bare rett frem? ;)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
11.01.18 19:34
Forfun: Litt spent på display, sikkert noen likhetstrekk med din TTS. Er det verdt oppgraderingen?

Jeg syntes Virtual Cockpit var veldig stilig det første året. Nå er jeg av den oppfatning at klassiske klokker er mer elegant.

Men TT har bare en skjerm og da er det kjekt å kunne forminske speedometer og turteller og gi bedre plass til kartet. A5 har en egen skjerm midt på for navigasjonskart og annen informasjon.

Men Virtual Cockpit koster bare 3310 på en S5 (som jeg har konfigurert) så det er mer spørsmål om smak og behag.  

Forfun
ForfunInnlegg: 5186
11.01.18 19:41
RickiBK: Må rattet vries manuelt, eller går den bare rett frem? ;)

Utgavene med FWD går bare rett frem uansett hvor mye man ratter. Utgavene med Quatro trenger en ikke å styre så mye, de går sidelengs så lenge det er snø eller grus.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
11.01.18 20:20

Har den regreim på motor?    Ellers kan det kanskje bli en fæl skralling fra kjedet ved oppstart, jf. MrEiriks støyproblemer.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15102
11.01.18 20:23
rosmebraad: Ellers kan det kanskje bli en fæl skralling fra kjedet ved oppstart, jf. MrEiriks støyproblemer.

Det problemet var litt unikt for S4 B6. Første gang audi prøvde å lage kjede istedenfor reim tror jeg :P

 

http://pinthiscars.com/image-post/63-audi-s4-v8-timing-chain-wallpaper-4.jpg.html#gal_post_63_audi-s4-v8-timing-chain-wallpaper-4.jpg

Mer komplisert enn en Rolex™  

Jan
JanInnlegg: 4390
11.01.18 20:52
rosmebraad: Har den regreim på motor?    Ellers kan det kanskje bli en fæl skralling fra kjedet ved oppstart, jf. MrEiriks støyproblemer.

Disse motorene har kjede. 

Jeg tviler på at TS har særlig grunn til engstelse, ettersom det er snakk om ny og leaset bil.

Uansett kan men anta at eventuelle barnesykdommer er kurert for lengst, siden motortypen har minst 10 år på baken.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3707
12.01.18 09:22

Har prøvd nye A5 2.0tfsi. Sprek nok motor til de meste. Lyden i fireren har soundactuator som gjør at den i dynamic mode høres mer sekser likt ut inni bilen.

Jeg likte interiøret, setene er greie og designet på bilen er pent. 

Synes understellet var veldig stivt, men likevel ikke ukomfortabelt. Så det var på en måte imponerende. Men den flyter ikke bortover veien, mem følger veien voldsomt direkte uten at det blir ukomfortabelt av den grunn.

Konklusjonen min ble at jeg likte bilen godt, men at den ikke var noe for meg. Vurderte den som ny S5 sportback (de hadde bre 2.0tfsi demobil) i stedet for min daværende smått gamle Panamera GTS, men da kom den til kort. Men kunne fint hatt den fremfor en 4-serie coupe.

(Innlegget ble redigert 12.01.18 09:24)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
12.01.18 09:54
Kompressor-V8: Men kunne fint hatt den fremfor en 4-serie coupe.

S5 virker langt freshere nå enn 440ix. Det kommer ny 3-serie til høsten, mens de som skal ha 4-serie må vente til langt ut i 2019. Så 440 er uaktuell for meg.

Hvordan kjøreegenskaper og komfort skiller seg mellom de to vet jeg ikke. Har bare kjørt (og eid) E92 og gammel S5.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg