Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Konsekvens av kjøring uten førerrett?

NYTT TEMA
Hans87
Hans87Innlegg: 2
02.02.18 17:41

Er det noen som vet hva som skjer etter når en blir stoppet med en C1 bil på B sertifikat? Eller hva er konsekvensen etterpå?

Har fått et dokument hvor det står anmeldelse og kjøreforbud.. Men står ikke noe mer da det nettopp er kommet.

Årsak? Jo har kjøpt en Van som hadde tillat totalvekt over 3500kg, men egenvekt på 2900kg. Ble fortalt av SVV at det bare var og møte opp på drop-in og få den nedreg da det kun skulle justeres på nyttelast.

Kjørte derfor i god tro (bil var omregistret og hadde gyldig forsikring) hjemmefra til trafikkstasjon ca 2 mil. Men ble på trafikkstasjon da presentert med dette.. 

Følte det er litt drøyt, har full forståelse dersom bil hadde veid over 3500 etc etc eller en hadde blitt stoppet langt pokkerivold unna hjemmeadresse.

Noen som har vært borti tilsvarende? Eller konkret vet hva resultatet av anmeldelse og kjøreforbud betyr? 

Står at jeg har klagerett, men vet jo ikke konsekvensen enda..

(Innlegget ble redigert 02.02.18 17:42)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30423
03.02.18 14:01

Du er anmeldt for kjøring uten gyldig førerkort for kjøretøyklassen, antar jeg? Hvordan ble du fortalt at det bare var å møte på drop-in for å få bilen nedregistrert? Skriftlig, muntlig? Sa de noe om at du kunne kjøre bilen før dette, selv om du ikke har C1? 

Hvis du ble fortalt at det bare var å møte til drop-in time, uten noe mer informasjon, vil jeg påstå at det var litt slurvete formulert å ikke nevne at bilen inntil da måtte kjøres av en med gyldig førerkort. Hvis det derimot ble sagt at du kunne kjøre (laste)bilen selv om du bare hadde førerkort klasse B, ville jeg klaget på vegvesenet med henvisning til forvaltningslovens § 11 for brudd på veiledningsplikten

Utover dette ville jeg, avhengig av hvor i landet du holder til, ta kontakt med en som kaller seg Trafikkadvokaten

Hans87
Hans87Innlegg: 2
04.02.18 14:10

Stemmer, fikk det slengt i ansiktet når jeg kjørte inn i kontrollhallen. 

Snakket med SVV på tlf før jeg kjøpte bilen, om nedreg og tilhengervekt på klasse B. Den jeg snakket med nevnte ingen ting om og kjøre eller ikke kjøre den selv så er absolutt enig i at det burde vært nevnt.. Fikk bare beskjed at det ordner de når du møter opp på trafikkstasjonen. 

Tenkte derfor ikke mer over det og at det var i overkant mye hysteri selv om jeg vet de har et regelverk og følge. 

Er veldig usikker hva jeg skal gjøre, da jeg ikke vet konsekvens enda. Hvis det resulterer i bot på mange tusen kr føler jeg at de burde nevn det per tlf når jeg spurte om den kunne nedregistreres. 

Selve nedreg gikk smertefritt da jeg må ta av et setebelte i bilen og that s it.. 

Gloriana
GlorianaInnlegg: 1425
04.02.18 14:18

@Hans87

Lærte du ikke dette da du tok lappen? Det er ikke noen forskjell på det du gjorde og at en 18-åring som nettopp har tatt lappen setter seg bak rattet på en tung lastebil. Vegvesenet svarte deg riktig, det skulle vært svært unødvendig av dem å forklare ting som er helt elementært (ca på niva med at du må trykke på gassen for å få bilen fremover). 

Ikke spesielt lurt, kan man vel si. 

SUV
SUVInnlegg: 3505
04.02.18 15:42
Hans87: Årsak? Jo har kjøpt en Van som hadde tillat totalvekt over 3500kg, men egenvekt på 2900kg. Ble fortalt av SVV at det bare var og møte opp på drop-in og få den nedreg da det kun skulle justeres på nyttelast.
Kjørte derfor i god tro (bil var omregistret og hadde gyldig forsikring) hjemmefra til trafikkstasjon ca 2 mil.

At det bare er å møte opp på trafikkstasjonen betyr jo at du kan møte opp med bilen og få ordnet nedklassingen, ikke at du kan kjøre uten nødvendig førerkort dit.

Ettersom jeg har skjønt så får en kollega også stadig beskjed fra trafikkstajonen om at det er bare å komme ___dag klokka __ og få registrert lastebil, men det betyr jo ikke at han får lov til å kjøre den dit selv (han har kun klasse B). Så han må selvfølgelig alltid få noen andre med førerkort klasse C til å kjøre lastebilen. To ganger har det vært meg som har kjørt splitter nye lastebiler til trafikkstasjonen og deretter tilbake igjen til jobben.

At man må ha riktig førerkort for å kjøre lærer man når man tar lappen klasse B, så det bør jo ikke være helt ukjent. Jeg som har BE og CE kan for eksempel ikke kjøre avgårde med en HiAce minibuss (ikke engang uten passasjer) selv om jeg jo har lov til å kjøre samme bilen som personbil og varebil.

På forrige jobben min så hadde vi en lastebil/varebil. Denne var jo reint teknisk en lastebil (Iveco med tvillinghjul og skap) og tillatt totalvekt på litt over 3500 kg. Men da den ble kjøpt så ble den registrert som varebil fordi sjefen få hadde lastebillappen og sjefen ville at alle (med førerkort B) skulle kunne kjøre den på lovlig vis. Så da måtte han betale en god del ekstra i avgifter (dette var en splitter ny bil) og nyttelasten ble redusert til kun 800 kg (som jo er ganske lite). Og nyttelasten var like lav når den ble kjørt av folk med lastebillappen siden den jo var nedklasset. Egentlig burde man hatt et opplegg med dobbelt vognkort så slike biler kunne vært kjørt av folk med B (med lite last) og av folk med C (med mye last).

Når det gjelder vekkter og hva man ikke har lov å kjøre med så er det jo enda mer ekstremt med tilhengere. Der kan summen av tilllatt totalvekt på bil og henger ikke være over 3500 kg med førerkort klasse B (bortsett fra hvis henger er inntil 750 kg tillatt totalvekt). Det vil si at mange ganger så kan man ikke trekke en kraftig, men lett (tom) henger etter bilen, mens det blir fullt lovlig å lempe dem store hengeren oppi en mindre henger og kjøre avgårde.

Og i mange tileller så må folk velge mindre egnede hengere pga disse begrensningene. En tidligere kollega skulle hente en båt som veier ca 150 kg os spurte om å få låne båthengeren min og jeg sa han kunne det (vet han behandler ting bra). Mondeo md tillatt totalvekt 2260 kg + båthenger med tillatt totalvekt 1300 kg = 3560 kg tillatt totalvekt, oisann, det ble over 3500 kg og er ikke lov. Selv om bilen kan trekke 1600 kg lovlig han med sin bil lovlig kan trekke henger som veier 1240 kg så er det altså ulovlig å trekke min henger som veier 450 kg inkl båten hans. Han fikk da i stedet låne en varehenger med tillatt totalvekt 1000 kg. Vektmessig så kunne han godt ha lempet båten oppå båthengeren og båthengeren oppå varehengeren og så kjørt avgårde slik (hvis vi ser bort fra at det  blir en bred hengere oppå en smal henger).

Hvis han må ta en brå unnamanøver i stor fart eller lignende så er jo båthengeren bedre egnet enn varehengeren, men sånt tar ikke regelverket hensyn til.

sl500
sl500Innlegg: 10433
04.02.18 22:40
Gloriana: Vegvesenet svarte deg riktig, det skulle vært svært unødvendig av dem å forklare ting som er helt elementært

Må bare si meg helt enig i dette men det kan sikkert også stilles spørsmål med praksisen i kontrollhallen.
Har de på forhånd som rutine å sjekke førerkort klasse til eier av kjøretøyet så burde det også være rutine å innformere om dette.

sl500
sl500Innlegg: 10433
04.02.18 22:50
Hans87: Hvis det resulterer i bot på mange tusen kr

Selvfølgelig koster dette forelegget deg mange tusen kroner.
Vi er jo i Norge som er verdensmester på bøtesattser og kontroll virksomhet.
Er du i jobb vil jeg tro du minst for se sju tallet før alle nullene på forelegget.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30423
05.02.18 15:49
Hans87: Den jeg snakket med nevnte ingen ting om og kjøre eller ikke kjøre den selv så er absolutt enig i at det burde vært nevnt.. Fikk bare beskjed at det ordner de når du møter opp på trafikkstasjonen.

Kan tenkes at den du snakket med syns det var såpass opplagt at du ikke kunne kjøre den med klasse B at det rett og slett ble oversett. Alle har jo sine ting som de kan mye om gjennom jobb eller interesser som de opplever som ganske elementært. Selv om det ikke hadde vært ulogisk å nevne at du ikke måtte kjøre bilen selv før den var nedregistrert er det samtidig førerens ansvar å ha det tekniske og juridiske på stell. 

Uten å ha noe konkret belegg for det vil jeg tippe en eventuell bot vil havne i området rundt 10 000,-. Det er vel gjerne det folk som kjører med for tung tilhenger eller bobil får når de blir stoppet. Du kan sikkert klage på dette, hevde at du ble feilinformert og påpeke at bilen med unntak av for mange setebelter ikke var utenfor hva du i realiteten var godkjent for å kjøre - men om det er verdt bryet er enn annen sak. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg