Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elbil med god rekkevidde og levering før 2018

NYTT TEMA
ReisegladeMarkus
ReisegladeMarkusInnlegg: 3
04.02.18 21:08

Hei. Ønsker å kjøpe min første elbil. Den skal hovedsaklig brukes til bykjøring, men rekkevidden bør være over 250km ved norske forhold. Venter en baby til sommeren så bør være plass til barnesete og levering før/rundt juni er å foretrekke(jeg kan eventuelt bruke en annen bil juni~desember). 

Prisklasse mellom 250~350 000. Bør jeg reservere noen kommende biler eller gå for noe som selges nå? Noen som kan hjelpe meg.  Eventuelt importere, men dette har jeg veldig lite peiling på. Takk for hjelp

Jobs
JobsInnlegg: 10650
04.02.18 21:13
ReisegladeMarkus: Prisklasse mellom 250~350 000. Bør jeg reservere noen kommende biler eller gå for noe som selges nå? Noen som kan hjelpe meg.  Eventuelt importere, men dette har jeg veldig lite peiling på. Takk for hjelp

Den nye Nissan Leaf må jo være perfekt valg da.

https://www.tek.no/artikler/nye-nissan-leaf-far-en-meget-aggressiv-startpris/413915

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15333
04.02.18 21:16

Inspirasjon:

https://elbil.no/elbil-2/elbiler-idag/

Men praktisk talt er det vel bare Leaf og E-Golf å velge i. Sistnevnte utgår vel grunnet produksjonsproblemer

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3808
04.02.18 21:47

Egolf går ikke 25 mil, med mindre du tyner den maks i ideell temperatur. Nye Leaf og Ampera E er kanskje eneste mulighetene den prisklassen. Evt prøve å få tak i en brukt Model S.

sl500
sl500Innlegg: 10433
04.02.18 22:58
Kompressor-V8: Evt prøve å få tak i en brukt Model S.

Selv 2013 Modeller med ett par hundre tusen på telleren er over budsjett i følge finn.no

M-T
M-TInnlegg: 5082
04.02.18 23:18
ReisegladeMarkus: Prisklasse mellom 250~350 000. Bør jeg reservere noen kommende biler eller gå for noe som selges nå? Noen som kan hjelpe meg.  Eventuelt importere, men dette har jeg veldig lite peiling på. Takk for hjelp

Det er litt vanskelig å kjøpe ny elbil i dag, da etterspørselen er så stor at mange merker sliter med ekstremt lang leveringstid.

Nye Leaf må være et perfekt valg, men er usikker på leveringstiden. E-Golf er også en fin bil, men 250 km året rundt er nok vanskelig. BMW i3 en en strålende bil med kort leveringstid, men klarer heller ikke 250 km.

Du kan jo kjøpe brukt på Finn for å unngå leveringstiden, men prisene er ofte nesten like høye som nybil på mange merker. 

(Innlegget ble redigert 04.02.18 23:19)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35156
04.02.18 23:50

Jeg ville leaset så man blir kvitt den etter tre år og da sett om IONITY er i full drift...... dagens (små) elbiler kan fort virke førstegenerasjons om noen år.

SUV
SUVInnlegg: 3499
05.02.18 04:48
MrEirik2: Inspirasjon:
https://elbil.no/elbil-2/elbiler-idag/
Men praktisk talt er det vel bare Leaf og E-Golf å velge i. Sistnevnte utgår vel grunnet produksjonsproblemer

Der står det:

"Sammenlikn pris, rekkevidde og garanti på elbiler du kan kjøpe i dag."

Men den lista er jo ikke komplett, for den mangler Renault Kangoo ZE. Den vil vel ha en fordel på rekkevidde da den har dieselvarmer så man slipper å bruke strøm til oppvarming.

Det komiske er jo at man kan dure avgårde i kollektivfeltet og slippe billig gjennom bomringen fordi man er så "miljøvennlig" mens dieselrøyken kommer ut av eksosrøret, mens jeg kan kjøre helelektrisk med min bil og må bruke vanlig felt og betale fullt i bompengeringen.

MrEirik2
05.02.18 08:45
SUV: Den vil vel ha en fordel på rekkevidde da den har dieselvarmer så man slipper å bruke strøm til oppvarming.

Noe så idiotisk som dette synes jeg gjør skam på hele Renault. Det er bare et tegn på at Renault verken er klar for eller har mulighet til å lage en elbil.

Jeg så Tesla Bjørn teste en Ioniq (tror jeg), og forbruket til varme var der fra 0,5kw-0,8kw. Trenger ikke voldsomme batteriet for å varme kupe i de 2 timene du kan kjøre denne bilen før batteriet er flatt.

Og i tillegg så har den hele 60hk motor, som bruker 20,6/22,3 sekunder til 100.

Makan til søppel

(Innlegget ble redigert 05.02.18 08:47)

Someone
SomeoneInnlegg: 24500
05.02.18 10:07
ReisegladeMarkus: plass til barnesete

Skal du bare ha barnesete, eller trenger du plass til vogn og alt annet som kommer på kjøpet også?

Da trenger du fort et bagasjerom også

JackNapier
JackNapierInnlegg: 1559
05.02.18 12:34
ReisegladeMarkus: Hei. Ønsker å kjøpe min første elbil. Den skal hovedsaklig brukes til bykjøring, men rekkevidden bør være over 250km ved norske forhold. Venter en baby til sommeren så bør være plass til barnesete og levering før/rundt juni er å foretrekke(jeg kan eventuelt bruke en annen bil juni~desember).  Prisklasse mellom 250~350 000. Bør jeg reservere noen kommende biler eller gå for noe som selges nå? Noen som kan hjelpe meg.  Eventuelt importere, men dette har jeg veldig lite peiling på. Takk for hjelp

Bilen du ønsker deg finnes ikke. 

MrEirik2
05.02.18 15:15

Tesla-Bjørn tester nye Leaf

https://www.youtube.com/watch?v=_uDU6Xxnv4o

Løp å kjøp (bestill)

DenOppriktigehjelperen
DenOppriktigehjelperenInnlegg: 3
09.02.18 10:09

http://automotorsport.no/elbiler-handler-rekkevidde/

Min anbefaling er E-Golf, den slår alle tester. Karosseriet er svært robust og slitesterkt, dette medfører til at sikkerheten i Coupe og karosseri gjør at bilene har fått beste el-bil test og best score på NCAP test.

E-Golf innhar mye "tilleggsutstyr" Som standard så du trenger ikke noe annet utover ryggekamera etter min anbefaling.

Leveringstidene er ikke så lange som forventet. Med 300 km rekkevidde, samt to forskjellige ECO(spare) Funksjoner i bilen vil du kunne ha en svært stabil rekkevidde sammenlignet med alle andre el biler på markedet.

@reiseglademarkus

si ifra hvis det er av interesse.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 10:11)

MrEirik2
09.02.18 10:32
DenOppriktigehjelperen: Leveringstidene er ikke så lange som forventet.

Forventet er vel 9 til 12 mnd. Hvor lang er den egentlig?

shagalott
shagalottInnlegg: 4329
09.02.18 10:55

Nissan Leaf, er på lager og kan leveres kjapt hvis du ikke bruker lang tid på å bestemme deg. 

VGstig
VGstigInnlegg: 1027
09.02.18 13:30
DenOppriktigehjelperen: Min anbefaling er

For oss som helst vil ha en helt vanlig bil som ikke skiller seg ut fra mengden er e-Golf et godt valg. Den både ser ut som og føles ut som en Golf.

Men e-Golf er ikke den rimeligste elbilen. Den er dyrere enn både i3 og Leaf. I denne klassen er det vel bare Ampera-E som er dyrere. Min e-Golf er bestilt med sikkerhetspakke, nøkkelfritt, dynamiske frontlys, parkeringsassistent, Dynaudio og ryggekamera. Til sammen koster dette kr 16 900. I tillegg kommer farge, frakt, tectyl og registrering for til sammen kr 23 000.

Piggfrie vinterdekk er "gratis".

DenOppriktigehjelperen
09.02.18 16:48

kommer før 9-12 mnd. Media vettu.

DenOppriktigehjelperen
09.02.18 16:55

Når det kommer til kvalitet så må man betale litt ekstra. E-golf scorer best på alle tester i EL-markedet. Karosseriet er særdeles bra og kan ikke sammenlignes med leaf, bmw i3, zoe som kan karakteriseres som et batteri plassert i en boks. Det er som sagt natt og dag! Det er først når man krasjer at man forstår hvilken verdi man har lagt i et kjøp av en e-golf. Ikke minst hvis vi tenker på verdien av en e-golf om 2-3 år som går ned minimalt i pris kan til og med nesten selges til samme pris hvertfall de med rekkevidde på 300km. Derimot Leaf, Bmw i3, zoe etc de er nesten halvert. Husk også at en e-golf koster mer å produsere enn de som er nevnt over pågrunn av materialet som ligger til grunn, samt batteriet er meget rusta for en lang fartstid.

Ribba
RibbaInnlegg: 34620
09.02.18 17:41
DenOppriktigehjelperen: Husk også at en e-golf koster mer å produsere enn de som er nevnt over pågrunn av materialet som ligger til grunn, samt batteriet er meget rusta for en lang fartstid.

Du vet vel at i3 er en langt mer eksklusiv bil om man tar hensyn til materialet som ligger til grunne. E-Golf er en tradisjonell bil laget hovedsaklig i stål. i3 er derimot en karbonfiberkonstruksjon.

i3 er en langt mindre bil enn en E-Golf, og dermed ikke er spesielt sammenlignbar annet enn at det er en bil og at det er elektrisk dreven.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3808
09.02.18 18:48

Jeg hadde valgt nye Leaf om du gir bengen i hva slags bil du kjører. Prøvde nettopp nye leaf og den er uforskammet god.

Og jeg hadde valgt (og har valgt) BMW i3 om du liker biler og bilkjøring.

fcuk
fcukInnlegg: 15337
09.02.18 20:44
DenOppriktigehjelperen: Når det kommer til kvalitet så må man betale litt ekstra. E-golf scorer best på alle tester i EL-markedet. Karosseriet er særdeles bra og kan ikke sammenlignes med leaf, bmw i3, zoe som kan karakteriseres som et batteri plassert i en boks. Det er som sagt natt og dag! Det er først når man krasjer at man forstår hvilken verdi man har lagt i et kjøp av en e-golf. Ikke minst hvis vi tenker på verdien av en e-golf om 2-3 år som går ned minimalt i pris kan til og med nesten selges til samme pris hvertfall de med rekkevidde på 300km. Derimot Leaf, Bmw i3, zoe etc de er nesten halvert. Husk også at en e-golf koster mer å produsere enn de som er nevnt over pågrunn av materialet som ligger til grunn, samt batteriet er meget rusta for en lang fartstid.

Javel? Eksperter i bilindustrien er helt uenig. i3 er faktisk på en annen planet enn det meste som finnes av elbiler.

Denne videoen går enda mer i dybden på i3.

e-Golf har ikke engang batterivarmer. i3 kan forvarme batteriet på to måter, mest effektivt ved å forsinke lading slik at den er ferdig til avreise (dette håndterer den selv), eller b) med innebygget varmesløyfe i batteriet som også kan startes automatisk før planlagt avreise.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35156
09.02.18 22:05

'......Nobody's got anything like the i3.....'       ?????

SÅ det er ikke Tesla som er suverent best på alt som har med elbiler å gjøre? I så fall burde enkelte omskrive sitt verdensbilde.

SUV
10.02.18 14:54
DenOppriktigehjelperen: Ikke minst hvis vi tenker på verdien av en e-golf om 2-3 år som går ned minimalt i pris kan til og med nesten selges til samme pris hvertfall de med rekkevidde på 300km. Derimot Leaf, Bmw i3, zoe etc de er nesten halvert.

Og hvordan kan du spå inn i fremtiden uten å vite om for eksempel bompengefordelen til elbiler eksisterer om 2-3 år (eller hva folk tror om dette om 2-3 år som jo bestemmer hva de er villige til å betale for en elbil).

Siden du reklamerer sånn for E-Golf 2 av 3 av dine innlegg så virker det som om du er selger for disse bilene.

Men selv om du skriver at man kan få igjen nesten det samme for en E-Golf om 2-3 år så er du neppe villig til å garantere dette. Om man for eksempel hadde kjøpt en ny E-Golf nå, kunne du da garantert nypris minus 30.000 kr for den om 3 år? Neppe. Eller kunne du leid ut en splitter ny E-Golf i 3 år for samme sum? Neppe, for du vet jo ikke hva man faktisk vil få igjen for den om 3 år, for det vet ingen.

Og det er neppe noen som vil betale nesten like mye for en 3 år gammel elbil som en ny (og sannsynligvis forbedret elbil) om 3 år. Eneste grunnen til at det hr vært et godt bruktmarked en stund er at det har vært leveringsproblemer, men de løses sikkert etter hvert, særlig fordi det kommer mange bilmerker etter hvert som konkurrerer og da er leveringstidspunkt viktig. Man er ikke lenger sikret kundene til evig tid om man somler med å levere.

SUV
10.02.18 15:12
MrEirik2: Noe så idiotisk som dette synes jeg gjør skam på hele Renault. Det er bare et tegn på at Renault verken er klar for eller har mulighet til å lage en elbil.
Jeg så Tesla Bjørn teste en Ioniq (tror jeg), og forbruket til varme var der fra 0,5kw-0,8kw. Trenger ikke voldsomme batteriet for å varme kupe i de 2 timene du kan kjøre denne bilen før batteriet er flatt.

Og i tillegg så har den hele 60hk motor, som bruker 20,6/22,3 sekunder til 100.
Makan til søppel

Nå må du huske på at hovedproblemet med elbil er rekkevidden. Dette kan løses med å ha enorme batterier som koster mye penger (da forsvinner den økonomiske gevinsten ved elbil) og som veier ekstra så bilen blir tregere og får mindre nyttelast.

Så kan man altså enkelt løse dette rekkeviddeproblemet ved å ha en dieselvarmer som man bruker på de turene (for eksempel 10%) der batteriet ikke er stort nok til å dekke både fremdrift og varme. Jeg synes det er en god løsning. Du vil sikkert at alle skal kjøre 100% elektrisk, men du må huske på at for mange så passer ikke det med behovet for for eksempel rekkevidde og da står valget mellom å ha en elbil som ikke dekker behovet deres eller en bensin/dieselbil som dekker behovet. Da er det jo litt rart at du synes det er ille med et  tredje alternativ som er en elbil som dekker transportbehovet ved hjelp av en liten skvett diesel der en elbil ikke ville klart jobben.

De som driver på som miljøvernere er ofte altfor mye ekstremister til at de klarer å få gjennomført noe positivt (bare masse negative effekter for vanlige folk). Istedenfor å være glade med løsninger som med en liten innsats gir god gevinst så skal de ta maksimal gevinst og blåser i om det er realistisk og om det er en rein plage så folk bare hater miljøvern og de ikke får utrettet stort. Se bare på hvordan de ser på ladehybrider som reine fiender til elbiler og mener det er ille at folk velger ladehybrider (istedenfor elbiler) når alternativet for de fleste av oss med hybrid ikke er elbil men vanlig bensinbil. 

Du skriver om denne testen der varmen kun krevde 0,5 - 0,8 kWh. Men istendefor å fortelle hvem som utførte testen så ville det være mer relevant å vite hvordan testen ble utført.

Hva var utetemperaturen? (sommertemperatur krever jo ikke så mye av varmeapparatet)

Kjørte man med 21 grader inne eller spareversjonen der man fryser?

Hvordan hastighet var det? (høy fart gir mer fartsvind som kjøler ned en bil i kulda)

Og hva var forbruket, det er jo bare oppgitt et intervall?

Var bilen forvarmet før start eller var det start med kald kupe slik det jo ofte er i virkeligheten i Norge?

Istedenfor å skrive hva andre har klart så kunne du jo skrive hvor mye strøm du bruker på varme i din Model X. For med så mye datagreier der så an man vel finne ut slikt også der antar jeg?

Men tallene var kanskje ikke like fine som det du fant ut at Tesla-Bjørn hadde klart i en annen bil under helt andre betingelser. Du viser jo til en annen test han har utført, det var på Tenerife, der det jo er litt varmere enn i vinterlandet Norge.

For øvrig så bruker min bil (som er noe større) litt over 3 Kw til varme ved kjøring i ca 60 km/t i -5 til -7 grader C ser det ut til ifølge forbruksstatistikken i bilens computer (med bilen forvarmet). Men da tar den nok med energien til vifta også.

(Innlegget ble redigert 10.02.18 15:13)

helgeingstad
helgeingstadInnlegg: 3
16.02.18 15:39

Slenger meg på denne tråden. Sitter og vurderer kjøp (evt. leasing) av ny bil. Ser BMW har kampanje på i3, hvor du får en "Fully charged edition" til en - som jeg oppfatter det - hyggelig avtale.

Men hvordan er nå dagliglivet med el-bil? Har overhodet ingen erfaring med dette foruten en sporadisk bruk av B-klasse electric på jobb.

Har nå en MB W176. Denne bruker jeg mest på by-/kort jobbkjøring, samt hovedsaklig sporadiske weekendturer på rundt 70 km til hytta. Det definerer på en måte behovet, og da ser jeg jo at jeg kanskje burde sett på en elektrisk løsning, i og med avgiftsfritak og ikke minst bompasseringer (er heldig og bor i en bypakkeby).

Lading: lades det hver natt eller kan bilen godt stå til den er "tom" før man lader igjen? Har hus og gårdsplass og 220V i garasjen. Dette er kanskje ikke den beste løsningen, og jeg bør kanskje investere i egen kurs og en eller annen form for hurtiglading? Eller?

Hvordan er rekkevidden på denne tiden av året? Som sagt hender det jeg låner en B Electric på jobb, og her om dagen startet jeg den og den viste rekkevidde på 85 km. Satt den i sport eller tilsvarende og rekkevidden var nede i 75 km allerede før jeg hadde begynt å kjøre. Da ble jeg litt bekymret. Hva er en praktisk rekkevidde på i3 nå?

Prøver liksom å lese litt, men finner ikke svar på hvordan dagliglivet med elbil er. Til dere som har denne erfaringen, hvordan er det?

fcuk
fcukInnlegg: 15337
17.02.18 00:05
helgeingstad: Prøver liksom å lese litt, men finner ikke svar på hvordan dagliglivet med elbil er. Til dere som har denne erfaringen, hvordan er det?

Det er helt topp!

Har pendlet siden slutten av 2014 på E6, hvor jeg kjører 9 mil hver vei, med lading på jobben og hjemme.

Har kjørt med Kia Soul Ev (27kWh), BMW i3 (22kWh) og nå med en Tesla Model S (85kWh).

De to første bilene fordret lading på jobb som forutsetning for å komme tilbake. Forskjellen mellom de to var i praksis at jeg hadde ca. 40km mer restrekkevidde året rundt ved ankomst på jobb i Kiaen, enn i BMWen. Det var likevel først når temperaturen datt ned i -20 at jeg såvidt klarte å komme frem med i3en, men jeg kom frem da også. Den som man får kjøpt nå vil ha ca. en halv gang mer rekkevidde, så det er en mye større margin.

i3en hadde noe raskere lader (12A) enn Kia (10A). I praksis klarte Kiaen akkurat å bli ferdigladet før avreise igjen fra jobb. i3en lenge før, både på grunn av raskere lading, og en mer effektiv bil, mindre energi brukt = mindre energi å putte inn.

Teslaen er i en klasse for seg hva angår ineffektivitet, men den er god og varm året rundt, og det er mye å ta av. Bruker mellom 25-30% av batteriet én vei.

Ladet med 230V, vanlig stikk hjemme frem til slutten av 2017, og det gikk i grunn helt fint. Lader fortsatt på jobb med vanlig stikk. Hjemme har vi kjøpt oss litt ekstra trygghet med en dedikert kurs og ladeboks (230V/25A).

Når det gjelder service og vedlikehold var det mer tull med de to Kia Soulene vi har hatt. i3en måtte kun på én service i løpet av 75000km. Det er helt enkelt det mest problemfrie bilholdet vi har hatt til nå. i3en har også 2års serviceintervall uansett km, Kia må inn hvert år, eller hver 15000km.

Du kan godt la en bil stå uten å være plugget i, men det er ikke lurt å la batteriet tappe seg så langt ned som til "nært tomt", det er ikke bra for batteriet ... og da kan du jo uansett ikke bruke bilen brått uten å måtte vente heller.

Praktisk rekkevidde på nye i3 er fra 15mil på det aller kaldeste, til 25mil på det aller mest optimale. Den nye utgaven hurtiglader raskere enn de fleste andre, og helt opp til over 92% før farten daler dramatisk. De fleste andre stopper opp ved 80%.

i3 har også noen veldig smarte funksjoner, om du kjører regelmessig, og lar bilen stå plugget i, så kan du definere avreisetidspunkter. Ikke bare varmer bilen opp kupeén, men den kan også varme opp batteriet. Sågar kan bilen selv finne ut om den burde vente med å starte å lade for å sørge for å være ferdig rett før avreise, dette er også med på å holde batteriet oppvarmet til når du skal reise.

Det kan hende, at på de aller kaldeste dagene, så kan det være lurt å se om det finnes hurtiglademulighet på vei til eller fra hytta. Bare for å sikre marginene. Utover det, så tror jeg i3 er midt i blinken for ditt bruk.

Prøv en, den er helt i en klasse for seg blant elbilene.

SUV
17.02.18 14:28
helgeingstad: Har nå en MB W176. Denne bruker jeg mest på by-/kort jobbkjøring, samt hovedsaklig sporadiske weekendturer på rundt 70 km til hytta. Det definerer på en måte behovet,

Husk på at hytteturer kanskje betyr mer bagasje enn jobb-pendling, og at det kan påvirke rekkevidden. Har du strøm på hytta, og er den stabil eller kan du iblant risikere at en planlagt lading på hytta ikke ble noe av?

Istedet for å vurdere elbil eller bensin/diesel så kan man velge en mellomting. Selv kjører jeg ladehybrid, da kan jeg kjøre mye på strøm, men slipper problemene med at man blir stående hvis man ikke får ladet, og kan ta langturer når som helst. Bensinforbruket mitt er 0,35 l/mil siden bilen var ny. Da inkluderer det kjøring i hele Norge på langs (som betyr liten lade-andel der) og flere tusen km med henger (som drar opp forbruket). Det er faktisk lengre turer om sommeren som drar opp gjennomsnittsforbruket, mens det kryper litt nedover om vinteren. Siste ca 3600 km (som alt er i år, med piggdekk, og med temperaturer ned i -20) så har jeg brukt litt under 0,33 l/mil (hadde jeg brukt 0,33 så ville det vært tomt og vel så det nå, så da er forbruket litt mindre).

I utforbakker lader den batteriet så man kan øke rekkevidden med en del km. Det koster jo en del å komme opp bakkene, men det gjør det jo for alle og forskjellen ligger i om man øker rekkevidden nedover elelr bare tuller bort energien med å varme bremsene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg