Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fotoboks

NYTT TEMA
Jumjum1701
Jumjum1701Innlegg: 2
09.02.18 16:42

Hei. Jeg kjørte i litt under 80 i 60 sone og det er et kamra i den strekningen. Dette skjedde for 19 dager siden og jeg har ikke hørt noe fra dem, jeg ringte atk og de sa at det er ikke noe registrert på bilen min. Kan de fortsatt sende meg bot siden det har tatt så langt tid? Og vil jeg miste førerkort siden jeg er fortsatt på prøve tid?

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30423
09.02.18 18:05

I en 60-sone må du bryte fartsgrensen med mer enn 26 km/t for å miste førerkortet. Dersom du hadde under 80 km/t på speedometeret er det ikke usannsynlig at du i realiteten kjørte i nærmere 70 km/t.

Kan hende du er såpass heldig at kameraet ikke har registrert fartsovertredelsen din og at du slipper med skrekken.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12646
09.02.18 18:53
FredPerry: med mer enn 26 km/t

med mer enn 25 km/t :-)

SUV
SUVInnlegg: 3505
10.02.18 14:43
Jumjum1701: jeg ringte atk og de sa at det er ikke noe registrert på bilen min.

Det hørtes litt dristig ut å ringe og spørre om de hadde noe på bilen din.

Tenk om de sitter der med et bilde og litt tvil om det er for eksempel 6-talll eller 8-tall på nummerskiltet (og begge tilhører samme type bil) så da må de bare droppe denne saken. Helt til du ringer og forteller at du har kjørt der med regnr _____ og det da er klart både hvilken bil det var og hvem som har kjørt bilen (kan jo til og med hende du klødde deg litt i hodet da bildet ble tatt og at det derfor ble forkastet pga at ansiktet ditt ikke var helt klart, helt til du ringer og forteller at du har blitt fotografert på det stedet til det tidspunktet.

Jumjum1701
Jumjum1701Innlegg: 2
10.02.18 18:33

De ser kunne på om det noe registrert på bilen, det er ikke opp til dem å bestemme om jeg skal få bot eller ikke. Det er politiet som gjør den jobben. Atk er de som krever inn pengene.

eriklar
eriklarInnlegg: 3795
13.02.18 04:31

Hvor lang tid tar det fra hendelse til en bot kommer i postkassa? Kjørte i ca 78 i 60 sona på Ring 3 vestover i Oslo i går da jeg så dette rett ved fotoboksen. Rakk ikke bremse. Tenkte ikke over at det var 60 sine i det hele tatt. 2 felts vei og alt sånt. Men bare meg selv å takke. Er vel noe sikkerhetsmargin både på speedometer og fotoboks vel? Har en 2009 touran.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12646
13.02.18 09:07
eriklar: Er vel noe sikkerhetsmargin både på speedometer og fotoboks vel? Har en 2009 touran.

Jeg har kontrollert et par av mine biler og feilvisningen har vært veldig lav på alle hastigheter under 130. Men det har vært nyere biler enn 2009.

Det er sannsynlig at ca 78 på speedometer ikke er mer enn 75. Politiet har lagt inn veldig liten sikkerhetsmargin på fotobokser, men de bøtelegger ingen som bare ligger 5 km/t over, det blir 67 med sikkerhetsmargin.

En annen ting er at 60 på Ring 3 er en "miljøfartsgrense". Tidligere slo de av fotoboksene i stedet for å omprogrammere de på vinteren. Hva de gjør nå vet jeg ikke.

Det kan gå fra noen dager til noen uker før man før brev. Det første brevet er bare et forsøk på å få bilens eier til å innrømme at det var han/hun som kjørte bilen.          

(Innlegget ble redigert 13.02.18 09:08)

Someone
SomeoneInnlegg: 24503
13.02.18 20:34
eriklar: Hvor lang tid tar det fra hendelse til en bot kommer i postkassa? Kjørte i ca 78 i 60 sona på Ring 3 vestover i Oslo i går da jeg så dette rett ved fotoboksen.

Hvis det er den i Nydalen, er jeg usikker på om den faktisk er "stilt inn" på 60 km/t, men at den mulig bare tar de over sommerfartgrensen der?

siIkshade
siIkshadeInnlegg: 793
13.02.18 20:38
Iseran2770: En annen ting er at 60 på Ring 3 er en "miljøfartsgrense". Tidligere slo de av fotoboksene i stedet for å omprogrammere de på vinteren. Hva de gjør nå vet jeg ikke.

Jeg ville ikke testet om dette stemmer, men etter en fuktig kveld var det fruen i huset som kjørte hjem dagen derpå (heldigvis) og hun holdt 80 forbi fotoboksen sørover på rv4 ved Kalbakken. Der er det miljøfartsgrense og 60 nå.

Dette var vel rundt juletider, og jeg har enda ikke fått en oppmerksomhet i posten fra politiet.

Vil dog understreke at det kan ha vært tilfeldigheter som gjorde at det ikke ble sendt ut noen bot, men jeg har ikke villet ringe politiet for å be om boten ;-)

eriklar
eriklarInnlegg: 3795
14.02.18 01:19

Ja var den på "toppen" av ring 3. Litt etter storokrysset. Pleier ikke ha flaks så dukker nok opp ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg