Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noe røyk fra dieselvarmer

NYTT TEMA
Turbo_Benzina
Turbo_BenzinaInnlegg: 96
11.02.18 19:12

Bilen ble startet opp etter en og halv uke idag , sist kjøretur var av typen kort. Det kom noe røyk fra det jeg antar er den fabrikkmonterte dieselvarmeren, mens bilen gikk på tomgang. Varmeren startet og gikk forøvrig som normalt, men det luktet litt mer stram diesel enn vanlig. Er det normalt ? 

Bilen ble kjørt på en lengre tur etterpå, og ved ny kaldstart var det ingen røyk å se, bare litt lukt igjen. 

Bør det sjekkes opp, eller vil nye lengre turer som er planlagt fremover , trolig eliminere evt.sotproblemer?

gjespe
gjespeInnlegg: 19170
11.02.18 19:16

Det er vanlig at dieselvarmere ryker - ofte mye hvis de ikke er brukt på en stund. Etter noen langturer går det over. Derfor lurt å starte dieselvarmeren en gang i måneden om sommeren også bare for å brenne den av litt.

Turbo_Benzina
11.02.18 19:23

Riktig. Det siste skulle jeg gjerne ha gjort , men den kan ikke styres, den slår inn kun når tempen er under et viss punkt. Hadde jeg fått den utbygd , så hadde det nok stilt seg annerledes..  

gjespe
gjespeInnlegg: 19170
11.02.18 20:09
Turbo_Benzina: Det siste skulle jeg gjerne ha gjort , men den kan ikke styres

Ikke mulig å starte den manuelt - som det er på saab? 

piezo
piezoInnlegg: 5171
11.02.18 20:52
gjespe: Ikke mulig å starte den manuelt - som det er på saab?

På mitt PSA-produkt kan man heller ikke styre den manuelt. Den fungerer som "kjørevarmer" og bestemmer selv når den vil starte, gjerne under cirka 4-5 varmegrader.

Fra min kom det noe voldsomt med røyk for en tid tilbake, selv på lengre turer. Den var tykk, blå og luktet parafin-aktig. Dersom dette skjer over lengre tid kan brennkammeret være modent for utskifting, det var ihvertfall det jeg fikk gleden av.

Turbo_Benzina
11.02.18 21:07

Kan jeg spørre om hva det kostet å bytte? 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9296
11.02.18 21:14
gjespe: Ikke mulig å starte den manuelt - som det er på saab?

Det har ikke noe med bilmerket, men typen varmer.

Om den er kun ment som hjelpevarmer så er det sjeldent manuelt start funksjon på dem.

Programmerbare har manuelt start, disse er ofte da parkeringsvarmere i tillegg til hjelpevarmer. Forskjeller er ofte bare med styringen, og muligens noe kraftigere brenner.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9296
11.02.18 21:16
Turbo_Benzina: Kan jeg spørre om hva det kostet å bytte?

usikkert.  Men har du flaks så kan det hende du bare trenger en styringsmodul som kan programmeres. 

Du kan høre med merkeverksted, eller ett verksted som driver med den type varmer du har.

Enten Webasto eller Eberspächer 

De er de to mest vanlige her til lands

Edit:  Hm  jeg trudde du spurte generelt om å bytte til programmerbar enhet  ;)

(Innlegget ble redigert 11.02.18 21:18)

piezo
piezoInnlegg: 5171
11.02.18 21:27
Turbo_Benzina: Kan jeg spørre om hva det kostet å bytte?

Du, det var den nette sum av 6000,-

Jeg droppet bilforhandleren og dro til et Bosch dieselsenter i stedet, de er bortimot spesialister på Webasto og fikk det gjort nokså kvikt.

(Innlegget ble redigert 11.02.18 21:29)

Jan
JanInnlegg: 4487
11.02.18 22:03
Turbo_Benzina: Bør det sjekkes opp, eller vil nye lengre turer som er planlagt fremover , trolig eliminere evt.sotproblemer?

Hvis du er heldig, går det over av seg selv.

Hvis ikke må du nok skifte glødeelementet i varmeren. Det er et slags gitter. Hvor mye det koster, vet jeg ikke.

Uansett er dette en av dieselbilens forbannelser, og nok en grunn ti å styre unna djevelens drivstoff.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35156
12.02.18 02:23

Hør 'for guds skyld' med et sted som kan slike dingser, evt. et verksted som tar den ut og sender inn til ekspertise. Prøv å unngå (økonomisk) dem som bytter hele greia, til høy pris.

Forøvrig syns jeg det lukter ganske så mye fra nyere biler med bremner også.

Turbo_Benzina
16.02.18 18:36

Takk for svar. 

Men at det lukter noe parafin ved oppstart, uten røyk, er normalt eller ? 

Jan
JanInnlegg: 4487
16.02.18 18:45
Turbo_Benzina: Men at det lukter noe parafin ved oppstart, uten røyk, er normalt eller ?

Helt normalt. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg