Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Prikker på førerkortet !

NYTT TEMA
posefant
posefantInnlegg: 7604
29.04.02 13:47
Endelig kommer det et forslag til noe som får vekk alle drittsekkene fra norske veier !

3 x Hurra for denne ordningen !!!

---

mvh

PoseFant

************************************************************************************************
Dagens Otto: En gang fjortiss ... alltid fjortiss ... men hvor er Timmy ?
************************************************************************************************
Tickle
TickleInnlegg: 22297
29.04.02 13:49
Og hvem pusser støvet at dette tullete gamle forslaget? Dørum?

Sheriff T ϊ © К Ļ Ĕ - loven vest for backstage.

bück dich - befehl ich dir
posefant
29.04.02 13:50
Samferdselsministeren sa det på TV i løpet av helga ... husker ikke hvem som fremmet forslaget, men det skulle visst innføres 01.01.2004.

---

mvh

PoseFant

Tickle
29.04.02 13:58
http://www.p4.no/txo/52710.asp

¨"To prikker vil bli stående i førerkortet i tre år. Åtte prikker, og føreren mister lappen i ett halvt år. "

"Samferdselsminister Torild Skogsholm sier hun tror dette vil redusere antall skadde og drept i trafikken med 50 til 100 personer hvert år.

Hun tror ordningen vil tre i kraft senest 1. januar 2004."

--

Hvor alvorlig må forseelsen være for at man får prikk?

XXXX
XXXXInnlegg: 2516
29.04.02 13:59
Neppe parkeringsbot.
Alvorlige forseelser skal vistnok straffes med opptil tre prikker...
posefant
29.04.02 14:01
Jeg antar at dette går på ting som :

- For høy fart
- Kjøring på rødt lys
- Stygge forbikjøringer
- Brudd på vikeplikt

Jeg håper ikke det blir prikker for feilparkering, da dette er noe som over store deler av landet styres av private instanser ...

Jeg håper heller ikke at en ulykke hvor forsikringsselskapene finner skyld, fører til prikk, såfremt ikke ulykken var med hensikt.

---

mvh

PoseFant

Tickle
29.04.02 14:02
"XXXX skrev:
Neppe parkeringsbot.
Alvorlige forseelser skal vistnok straffes med opptil tre prikker..."

---

Dersom du kjører i fylla eller i 200 km/t i dag mister du jo lappen med en gang, dersom man skal få en prikk for hver gang man blir tatt i fartskontroll straffer man bare dem med uflaks.

posefant
29.04.02 14:04
Dersom du kjører i fylla eller 200 km/t kan politiet ta fra deg førerkortet på stedet hvis påtalemyndighetene godkjenner dette.

---

Dessuten ... flaks har vel for F ingenting å gjøre med om du kjører for fort eller ikke ?

Jeg antar at de setter en viss grense ... feks. 5 km over = oki ... 10 km over = prikk.

---

mvh

PoseFant

XXXX
XXXXInnlegg: 2516
29.04.02 14:05
Regn med prikk for hver eneste fartsbot du får.
Hvis to prikker slettes hvert tredje år vil dette forslaget bare straffe de som bevisst kjører for fort og bare betaler unna bøtene...
Tickle
29.04.02 14:08
"posefant skrev:

Dessuten ... flaks har vel for F ingenting å gjøre med om du kjører for fort eller ikke ?

Jeg antar at de setter en viss grense ... feks. 5 km over = oki ... 10 km over = prikk.

---

Jeg har da kjørt for fort hver eneste dag i 10 år uten å få fartsbot. Flaks sa Suverin Suveren.

Stream
StreamInnlegg: 353
29.04.02 14:16
"Tickle skrev:

Jeg har da kjørt for fort hver eneste dag i 10 år uten å få fartsbot. Flaks sa Suverin Suveren.

"

Flaks ja. Men en dag smeller det. Lappen eller veggen.

Stream
posefant
29.04.02 14:20
Flaks i så måte at dette pompøse misligholdet ikke har medført legemsbeskadigelse.

---

mvh

PoseFant

Tickle
29.04.02 14:26
Du behøver på ingen måte å gjøre noe farlig, selv om du kjører for fort.

sentry
sentryInnlegg: 1753
29.04.02 14:47
"Tickle skrev:

"Samferdselsminister Torild Skogsholm sier hun tror dette vil redusere antall skadde og drept i trafikken med 50 til 100 personer hvert år.

Tickle -

Lurer på om det foreligger beregninger som viser hvor mange liv som spares dersom man inndrar ALLE førerkort?

Sentry
Som er lei av at norske myndigheter tror at problemene løser seg selv hvis man bare gjør det dyrt/vanskelig nok....

ParaDox
ParaDoxInnlegg: 3980
29.04.02 14:56
Øk politiets kontroller i trafikken og dette vil roe ned de livsfarlige sjåførene!

La så bøtene og foreleggene, helt eller delvis,gå direkte til det politikammeret
som har skrevet dem ut.Da vil dette bli en selvfinansierende operasjon som
ikke skal konkurrere med andre presserende politioppgaver på de stramme
budsjettene!
UrbanJ
UrbanJInnlegg: 1216
29.04.02 14:57
Nok et forslag som ikke vil få ned ulykkesstatistikken. Skjønner ikke politikerne at det er veiene som er for dårlig.

Norge har europas høyeste fartsbøter så det er ingen grunn til å gjøre det enda dyrere å ligge i 90 eller 100 i en 80 sone når det er tørre veier
Tickle
29.04.02 15:34
Ja, jeg gjentar at det behøver ikke være farlig å kjøre over fartsgrensen, man skal selvsagt kjøre etter forholdene, men er forholdene gode driter jeg i fartsgrensen.

jediwannabe
jediwannabeInnlegg: 2656
29.04.02 16:05
fartsgrense er oppskrytt...

det kan være helt trygt å ligge i 120 i en 80 sone på et sted, kanskje 180 også på en fin bred oversiktlig vei...
men det kan også være uforsvarlig å holde 80 i en 80 sone andre steder...

det burde også legges vekt på hva som er forsvarlig når man skal gi bøter...
hva er tryggest av 200 på en motorvei med ferrari og 50 i en 30 sone med en rusten volvo uten bremser... det er faktisk mulig å øke fartsgrensene her til lands og legge mer vekt på hva som er forsvarlig. Om de hadde økt fartsgrensene på de veiene som tåler det, og brukt penger på å få til litt bedre standard på veiene...

vi er ett av verdens rikeste land... Men ikke f om vi klarer å utnytte det vi har... hadde vi hatt politikere som faktisk prøvde å gjøre noe for å få dette landet på rett kjøl, kunne de godt få dobbel lønn for min del...

(nei nok tyting på meg nå...)
m
mInnlegg: 222
29.04.02 16:54
Et slikt prikkesystem er kun egnet for de som kjører svært lite bil.

Alle som kjører bil gjør stadig små feil og ubetydelige lovbrudd. Som regel er det flaks og uflaks om man blir tatt eller ikke.

For at et slikt system må ha noen funksjon må man få en prikk for små lovbrudd. De grove lovbruddene blir jo i dag straffet med førerkortbeslag. Eller skal dette endres?

Hvem er det ikke som fra tid til annen ligger 5-10 km/t over grensa. Lastebiler har jo som kjent 80 km/t farsgrense selv om det er 90 km/t grense. Å kjøre i 80 km/t på en 2-felts motorvei skaper farlige forbikjøringer. Et slikt prikkesystem vil skape mange farlige forbikjøringer

Hvem er det som skal avgjøre når noen fortjener en prikk. Er det dagsformen til hver enkelt politi som skal avgjøre dette. Det finnes nok av strebere innen politiet som vil dele ut prikker i "hytt og pine"
starionturbo
starionturboInnlegg: 7097
29.04.02 16:58
Helt sykt det der, flaks har faktisk ALT å gjøre her, som en eller anen sa, kjører man mye, så ryker du mer, med andre ord, de som kjører mye og ikke er "pingle" i trafikken vil slite mest her..

*Starionturbo, som har enda en god (bil)grunn til å "rømme" landet :)*
TVe200
TVe200Innlegg: 23588
29.04.02 18:32
"Tickle skrev:
Jeg har da kjørt for fort hver eneste dag i 10 år uten å få fartsbot. Flaks sa Suverin Suveren."

Det er vel en kombinasjon av flaks og hvor man kjører.
Jeg kjører også for fort nesten hver dag, og har drevet med det i 30 år. Og i Oslo går det som regel bra, tror ikke jeg har mer enn 2 eller 3 bøter fra Oslo. Men vi har landsted i Hedemark fylke, og der har politiet ikke noe annet å drive med enn fartskontroller. Så jeg har en hel bunke med bøter bare fra riksvei 3.

DeLutte
DeLutteInnlegg: 10570
29.04.02 18:58
"m skrev:
Et slikt prikkesystem er kun egnet for de som kjører svært lite bil.
----------------------------------------------

Dette er jeg enig i, det finnes mange som kjører 8000 km pr år, mens vi yrkessjåfører lett kommer opp i 140 000 km pr år.
Skal vi ha den samme grensa som de som nesten ikke bruker bilen.

Alle kan få en prikk i ny og ne, dess lenger man kjører øker sjansene for at en begår en forseelse. At vi som strever vettet av oss, for å holde Norge i gang, nå skal straffes med å miste jobben, hvis vi begår 4- fire forseelser i trafikken i løpet av 420 000 kjørte kilometer, er jo helt vilt. Mange kjører ikke så langt i løpet av hele livet en gang.

De Lutte,
Dokumentert etterkommer av Harald Hårfagre i det 37 ledd.
posefant
30.04.02 09:44
Jeg tror nok Norge klarer seg fint hvis alle yrkessjåfører holder fartsgrensene også ...

Men jeg er enig i at dette kommer til å ramme de som kjører mye bil.

Kanskje på tide å endre holdningene til trafikken og hvorfor vi har fartsgrenser ?

Evt. så er det jo bare å stemme på et annet parti hvis det er så viktig å kjøre fort.

---

mvh

PoseFant

Dagens Otto: Hvilken Gud som er den sanne, vet du ikke før du fornekter de andre.
jediwannabe
jediwannabeInnlegg: 2656
30.04.02 10:32
er nok ikke så lett som å stemme på et annet parti...
det har jo blitt sånn i norge at du stemmer på det partiet du hater minst, eller det du vet minst om... det er jo ingen å stemme på!

men det kan virke som det er et flertall av trikke-tullinger som ikke ser behovet for bil hær i verden...

hadde vi satt alle politikere på forskjellige tettsteder rundt om i landet på en søndag, og bedt dem bruke BARE buss til å komme seg til oslo... kanskje det hadde gått opp ett lys?

Vi burde arrangere en landsdekkende protest mot alle desse trikke-tullingene... med sånn fakkeltog og greier... ;)
Torky
TorkyInnlegg: 4807
30.04.02 13:43
"jediwannabe skrev:
...hadde vi satt alle politikere på forskjellige tettsteder rundt om i landet på en søndag, og bedt dem bruke BARE buss til å komme seg til oslo... kanskje det hadde gått opp ett lys?
...."

Ligner litt på min ide. Jeg har vært på tanken å flytte stortinget til et fiskevær i Finnmark et par års tid (evt. kortere eller lengre, alt etter hvor lang tid som trengs), slik at politikerene virkelig f¨år føle på kroppen hva det er å bo i utkantnorge.
starionturbo
starionturboInnlegg: 7097
30.04.02 13:58
Norge suger, og tullinger som posefant er stammen i det hele.
posefant
30.04.02 15:12
Følte du deg truffet starionturbo ?

---

mvh

PoseFant

Dagens Otto: Hvilken Gud som er den sanne, vet du ikke før du fornekter de andre.
askeladd2
askeladd2Innlegg: 2602
30.04.02 15:26
"sentry skrev:
"Tickle skrev:

Tickle -

Lurer på om det foreligger beregninger som viser hvor mange liv som spares dersom man inndrar ALLE førerkort?"

Problemet da blir ulovlig kjøring, og viss bilene inndras går selvmordsraten i været. SÅ ikke kom her og kom her!

Askeladd
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg