Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan finner man en god hybel? Del dine tips!

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18700
28.07.09 11:45

Hva bør man tenke på når man leter etter hybel?

Hva er den største hybel-tabben du har gjort?

Del dine råd og tips!

Ribbentrop
RibbentropInnlegg: 1079
10.05.10 02:35
VG Nett: Hva bør man tenke på når man leter etter hybel? Hva er den største hybel-tabben du har gjort? Del dine råd og tips!

Mine hybelerfaringer omfatter mye kollektiv-historier, så det er dette jeg vil berette om her.

Man bør holde seg unna hybler der folk står på kjøkkenet og koker mat i store sorte heksegryter. Jeg råket ut for et par sånne da jeg var på jakt selv. Jeg lot selvsagt være å flytte inn der.

Dere bør ikke opprette vennskapelig kontakt med folk som er oversosiale på hybelen. Det kan bedøfre lange og seige timer på kjøkkenet der man pønsker ut måter å komme seg unna på. For å ikke snakke om utspekulerte planer for å komme seg ut av hybelen uten å bli kontaktet av disse pratesyke menneskene.

Når dere ser etter hybel så ikke flytt inn med folk som fyller opp hele fryseren med amerikansk blanding. De skal bare eta det.

Kjøp dere tørrmat eller eventuelt mat som kan lages i mikro slik at dere slipper å bevege dere på kjøkkenet. Om dere finner en hybel uten noe kjøkkentilhørighet, er dette det beste. Aldri oppbevar ting på fellesarealer. Dere risikerer bare at folk eter det eller sender det til Sinai.

Om dere skal flytte inn i et kollektiv, så forsøk å ta makta. Dette gjøres enkelst ved å være den første som ankommer etter sommerferien. Dere setter dere da i respekt hos dem som kommer etter, samtidig som dere har god tid til å diktere lover og koder som vil prege og regulere livet til deres samboere.

Dette var noe, men jeg har mye mer. Om jeg gidder så poster jeg mer i morgen.

Nixon
NixonInnlegg: 8723
10.05.10 17:46

Makta? Fleiper du, eller?

Mrs_GSP
Mrs_GSPInnlegg: 12
08.10.10 21:20

Stiller samme spørsmål som Nixon over her....

Først bør en vel tenkte på om man vil bo alene, eller i kollektiv. Har man råd til å bo alene? Funker man å bo sammen med andre, gjerne vilt fremmede mennesker?

Et kollektiv kan jo by på forskjellige utfordringer. Men er det en viss standard, så klarer vel de fleste å rydde opp etter seg, og spise sin egen mat, i sin egen hylle? Rutiner, rutiner, rutiner, er alfa omega.

Jeg har selv aldri bodd i kollektiv. I min ungdom, så bodde jeg alene på hybel de første årene, og hadde kun meg selv å ta hensyn til. Kollektiv er ikke noe for meg;)

Så blir man voksen, får samboer og barn...Nå kunne jeg aldri bodd alene;-)

William S
William SInnlegg: 10189
23.10.10 11:46

Man bør søke studentsamskipnaden om studentbolig. Har man flaks og får det bør man slå til.  Det er vel det beste om man vil bo alene da leiekostnadene er overkommelige for en enkeltperson.

kvamsoe
kvamsoeInnlegg: 3324
09.01.11 23:04

Om man skal flytte til en annen by så bør man prøve å komme seg dit og få bo til noen kjentskaper o.l, man får nesten ikke boplass om man ikke er på visning eller viser seg selv.

Det problemet hadde jeg og min samboer, han måtte reise dit, vi prøvde alt, og fikk leilighet i siste liten, var ikke det aller beste.

Men man bør være oppmerksom på hvordan standarden er, sjekke at ting er i orden, om det evt bor noen der enda, så spør ut om hvordan standarden er, og hvertfall hvordan vertene er. Vi har store problemer her nå, vinduene er ikke tette, og leiligheten er ikke i den beste standarden. Vertene er vanskelig å få kontakt med, og de er ikke særlig samarbeidsvillige. Han som eier det kan være grei, men er kjærringstyrt som bare det, og kona er ett mareritt. Vaskemaskinen er inkl i leia, men den var ødelagt og jeg kranglet i nesten 1mnd om det til hun kom innom og så, det tok henne 2min å si at den var ødelagt så skaffe en ny en. Vi har sendt meld og prøvd å ringe om vinduene men vi hører ikke noe fra de. Vi skal flytte ut, men er vanskelig å få noe å leie på årstiden her desverre. Eneste jeg har å si er at man bør være oppmerksom. Det er mange slue utleire som pynter mer på leiligheta eller hybel enn hvordan det egentlig er.

ynnory
ynnoryInnlegg: 46491
14.06.11 04:22
Ribbentrop: heksegryter

Store,sorte heksegryter i debatten om hybler og leiligheter.  Pølsevev, ville min gamle skolelærer Thorsen sagt.  Hvorfor skal enkelte tulle til debatten?  Har selv bodd på hybel.  Det var ikke helt uten problemer. 

Bjorne1983
Bjorne1983Innlegg: 32
05.02.12 12:40

Les husleieloven og regler om depositum hvis du ska leie en hybel i Norge. Det er vannvittig mange som går på smell fordi depositumet blir att in på feil kontoer osv.

dagdraumar
dagdraumarInnlegg: 7
18.03.13 23:11

Nyttig tråd! Jeg har et annet spørsmål jeg ønsker å slenge med: finnes det andre sider å finne hybler til utleie i Oslo utenom finn.no og hybel.no? 

Jeg er på jakt etter en hybel som ikke er en del av et kollektiv, da jeg har funnet ut at jeg absolutt ikke er et kollektivmenneske. Men med de blodpriser som er i Oslo er vi mange om beinet og for øyeblikket finnes det heller ikke mange hybler som ikke er i kollektiv ute på leiemarkedet.

Min erfaring med kollektiv: er du vandt med å bo alene så for all del IKKE flytt inn i et kollektiv! Den omstillingen fra å ha noe eget og være herre i eget hus til å konstant måtte ta hensyn til andre og se på alt de gjør eller ikke gjør er omtrent umulig! Kan hende det er jeg som er sær, eller kanskje jeg og mine nåværende samboere ikke passer som samboere. Men jeg vil nok tro det ligger en del sannhet i uttrykket "gammel vane er vond å vende"!

uninite
uniniteInnlegg: 1
24.04.17 20:53

Har dere hørt om Uninite? Det er en av de beste tjenestene for hybler, leiligheter og bokollektiv. Siden har allerede flere tusen personer som søker etter et sted å bo.

Sjekk ut her:
https://uninite.com/

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg