Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lån til leilighet under Gjeldsordning.

NYTT TEMA
WillyWilly
WillyWillyInnlegg: 2851
14.02.10 20:11

Diskuterer med en kompis som har søkt såkalt GO (gjeldsordning). Han påstår man kan kjøpe seg leilighet under GO, f.eks startlån (Husbanken) i kommunen. Han sier man kan få lån så lenge samlede boutgifter ikke overskrider det som er oppsatt når ordningen tredde i kraft. Man har ikke lov til å ta opp ny gjeld og betale ned på denne under ordningen, men kreditorene sier ikke noe så lenge man ikke betaler ned på gjelden og man kan søke om å betale kun renter i opptil 5 år.

Stemmer dette?

For hans del så ville jo det vært det beste, det hadde jo vært fint for han å få noe eget selv om han har satt seg i situsjonen med gjeld selv. Gjør kanskje noe med selvinnsikten, vet ikke jeg.

(Innlegget ble redigert 03.03.15 20:46)

camelon-67
camelon-67Innlegg: 1678
14.02.10 20:21

Når du går inn med gjeldsordning så vil det si at du er svartelistet, dvs at du ikke har kontroll på økonomien.

Selvfølgelig får man ikke kjøpt seg leillighet da.

Ingen bank vil ta i deg når du er svartelistet, men la nå kompisen din gå å innbille seg det.

Husbanken krever at du har jobb eller studerer, men er du på gjeldsordning så må du leve på det bittelille dem gir deg utenom husleie og strøm.

7 år må du leve på ingenting før alt blir slettet.

WillyWilly
14.02.10 20:42
camelon-67: Når du går inn med gjeldsordning så vil det si at du er svartelistet, dvs at du ikke har kontroll på økonomien. Selvfølgelig får man ikke kjøpt seg leillighet da. Ingen bank vil ta i deg når du er svartelistet, men la nå kompisen din gå å innbille seg det. Husbanken krever at du har jobb eller studerer, men er du på gjeldsordning så må du leve på det bittelille dem gir deg utenom husleie og strøm. 7 år må du leve på ingenting før alt blir slettet.

En liten feil der, de fleste jeg har hørt om får det på 5 år, MÅ ikke være 7 år, det er opp til retten å bestemme tror jeg. Dessuten leste jeg akkurat dette:

Startlån kan være løsningen for de som har problemer med å etablere seg på boligmarkedet.
Lånet kan da bidra til at husstander med boligetableringsproblemer skal få mulighet til å
etablere seg å bli boende i nøkterne og gode boliger.

Startlån er et behovsprøvd lån og boligen det søkes lån til må ligge i kommunen det søkes i.

Et vilkår for startlån i kommunen er at De har søkt å få et maksimalt lånebeløp
i ordinær bank eller lignende. Et skriftelig lånetilsagn / eventuelt avslag må foreligge.

Vil ikke dette si at det er mulighet for å få Startlån om man er ikke er økonomisk skikket til å få lån i vanlig bank?

drillern
drillernInnlegg: 6429
14.02.10 20:48
WillyWilly: Diskuterer med en kompis som har søkt såkalt GO (gjeldsordning). Han påstår man kan kjøpe seg leilighet under GO, f.eks startlån (Husbanken) i kommunen. Han sier man kan få lån så lenge samlede boutgifter ikke overskrider det som er oppsatt når ordningen tredde i kraft. Man har ikke lov til å ta opp ny gjeld og betale ned på denne under ordningen, men kreditorene sier ikke noe så lenge man ikke betaler ned på gjelden og man kan søke om å betale kun renter i opptil 5 år.

Din venn har nok missforstått hele gjeldsordningen.Han må nok planlegge leeeenge,og leve av det han  får lov til å beholde,og heller tenke på kreditorene som taper penger på han.

camelon-67
camelon-67Innlegg: 1678
14.02.10 20:54

Det er ikke kommunen som gir startlån, det ligger alltid en bank bak.

Du kan få startlån til leillighet hvis du er mellom 18 og 35 år.

Det er sjelden domstolen tar seg av gjeldsordninger, det er det forliksrådet som gjør.

Du sier 5 år, mulig det men jeg har fått 7 år og det er normalt.

Og jeg tviler sterkt på at kompisen din får startlån når han samtidig er i gjeldsordningen.... det er liksom litt av hovedpoenget, at man skal lære av sine feil....hva lærer man hvis man låner mer.

Men han må jo bare søke selv om de kommunale ansatte kommer til å sitte å lure på om gutten er helt navla.

Hvis man ikke greier sin egen økonomi hvordan skal han da greie et boliglån.

WillyWilly
14.02.10 21:10

Ok, skal ikke diskutere med deg jeg, du vet tydeligvis hva du snakker om siden du er oppe i det selv...hehe! Takk for info da, skal bringe det videre :)

Heffalompa
HeffalompaInnlegg: 3540
14.02.10 21:13
WillyWilly: Startlån kan være løsningen for de som har problemer med å etablere seg på boligmarkedet.
Lånet kan da bidra til at husstander med boligetableringsproblemer skal få mulighet til å
etablere seg å bli boende i nøkterne og gode boliger.

Startlån er et behovsprøvd lån og boligen det søkes lån til må ligge i kommunen det søkes i.

Et vilkår for startlån i kommunen er at De har søkt å få et maksimalt lånebeløp
i ordinær bank eller lignende. Et skriftelig lånetilsagn / eventuelt avslag må foreligge.
Vil ikke dette si at det er mulighet for å få Startlån om man er ikke er økonomisk skikket til å få lån i vanlig bank?

Lønner seg å lese alt som står , på husbankens nettside om startlån står også følgende :

" Lånets størrelse vil også være avhengig av betalingsevne og eventuell annen gjeld. Lånsøker må kunne klare å betjene løpende bo-og livsoppholdsutgifter over tid.
Det kan være en fordel at søker har noe oppsparte midler."

Så, kompisen din kan ikke tro at det bare er å løpe til stat og kommune og oppta ny gjeld når han er under gjeldsordningen.
Mulig han kan prøve å søke om startlån når gjeldsordningsperioden er over ( 5 år, i følge en jeg kjenner som  har vært igjennom det).

Legger ved en link om regelene og hvem startlånet er ment for :
http://husbanken.no/Venstremeny/Laan/Startlaan/En%20til%20egen%20bolig.aspx

(Innlegget ble redigert 14.02.10 21:26)

Heffalompa
HeffalompaInnlegg: 3540
14.02.10 21:34

Fikk ikke linken til å virke.

Det er bare å gå på husbanken.no , der står det jeg siterte.

(Innlegget ble redigert 14.02.10 21:41)

Tropolis
TropolisInnlegg: 217
14.02.10 21:52

Hvis man lever på en slik gjeldsordning, hvor mye får man å leve på hver måned da?

drillern
drillernInnlegg: 6429
15.02.10 00:00
Tropolis: Hvis man lever på en slik gjeldsordning, hvor mye får man å leve på hver måned da?

Vet at her gjelder de samme satser som for sosialstønad,med tillegg for reisekostnader til jobb.

Livsopphold,boligutgifter,og strøm regnes med.

Hadde en kammerat som hadde det,og han fikk lov til beholde bilen,siden den var gammel,og trengtes for å kjøre til jobb.Men campingvogna,og til å med parabolen tok de fra han.

(Innlegget ble redigert 15.02.10 00:04)

legalia
legaliaInnlegg: 854
15.02.10 11:38

Her er det jammen mange som uttaler seg helt feil. Litt fakta:

En gjeldsordning varer etter lovens hovedregel i fem år. Det skal sterke grunner til for at den må vare lengre, selv om det ikke er helt uvanlig. Når perioden er over, skal all gjeld (unntatt den som er sikret med pant) slettes. Riktignok har man en såkalt etterperiode på to år hvor lottogevinster og arv kan fordeles noe til kreditorne, men det skjer ytterst sjelden. Se her for mer detaljer.

Det gjelder egne satser for livsopphold som langt overstiger de som sosialkontoret har. F. eks. skal en enslig voksen uten barn kunne sitte igjen med 10 169 kr i måneden etter skatt og boligutgifter er betalt. Se her for detaljer.

En får beholde bil dersom den har verdi under 1/2 G og det er nødvendig. Øvrige verdigjenstander skal selges, men å måtte selge parabolen høres litt vel drastisk ut. Brukte ting (særlig elektronikk og møbler) i dagens marked har så liten verdi at det ikke lønner seg.

Forliksrådet har ingenting med gjeldsordning å gjøre. Det er namsfogden (evt. lensmannskontoret i bygder) som avgjør dette. Dersom vilkårene for gjeldsordning åpenbart er tilstede, åpner de for dette. Hvis ikke, eller dersom man ikke kommer frem til en avtale med kreditorne, er det tingretten som avgjør.

Og så til det det hele startet med: Dersom en får ordnet det praktiske med lån til bolig er det ikke noe i veien for å kjøpe bolig mens en er under gjeldsordning. Det må selvsagt tas en runde med kreditorne, men mange vil gjerne komme bedre utav det med eiende bolig kontra det å leie. Det er heller ikke noe hinder i loven for dette. Det er heller ikke helt umulig å få lån, men det forutsetter jo at en har en ordnet økonomi og reelle muligheter til å betjene et lån. Videre vil nok banker sikre seg med pant og antakeligvis kausjonister.

Og sånn for å avslutte: Les loven selv og se hva som står der. Ikke ta alt folk sier for god fisk, mange liker å uttale seg om ting en ikke har helt oversikten over. (selv jobber jeg med gjeldsordning så dette kan jeg litt om) Loven finner du her.

trondergutt
tronderguttInnlegg: 31563
15.02.10 12:17
legalia: Det gjelder egne satser for livsopphold som langt overstiger de som sosialkontoret har. F. eks. skal en enslig voksen uten barn kunne sitte igjen med 10 169 kr i måneden etter skatt og boligutgifter er betalt. Se her for detaljer.

Må nå nesten si at en gjeldsordning høres lite avskrekkende ut. Er nok mange her til lands som har igjen langt mindre enn det når skatt og boligutgifter er betalt..og det uten å ha havnet i en gjeldsordning. Og etter 5 år er man gjeldfri og lykkelig...

Men antar at man kun kan få innvilget gjeldsordning en gang ? Ellers kan man jo leve som en greve på kreditt...ta 5 litt magrere år hvor man likevel klarer seg greit og så starte festen igjen etter det...

legalia
16.02.10 11:30
trondergutt: Må nå nesten si at en gjeldsordning høres lite avskrekkende ut. Er nok mange her til lands som har igjen langt mindre enn det når skatt og boligutgifter er betalt..og det uten å ha havnet i en gjeldsordning. Og etter 5 år er man gjeldfri og lykkelig... Men antar at man kun kan få innvilget gjeldsordning en gang ? Ellers kan man jo leve som en greve på kreditt...ta 5 litt magrere år hvor man likevel klarer seg greit og så starte festen igjen etter det...

Jeg tør rett og slett ikke å regne på dette selv. Men det provoserer litt når folk sier at man må leve på en slikk og ingenting i fem år. For det første er det ganske gunstige satser og for det andre blir en gjeldfri. Syting over dette, burde diskvalifisert en fra å få gjeldsordning :-)

En får som regel kun gjeldsordning en gang, det stemmer. Det skal ekstremt mye til for å få dette to ganger, og da er det langt mer som skal til enn å ha bommet med kredittkortene.

trondergutt
16.02.10 11:50
legalia: Jeg tør rett og slett ikke å regne på dette selv. Men det provoserer litt når folk sier at man må leve på en slikk og ingenting i fem år. For det første er det ganske gunstige satser og for det andre blir en gjeldfri. Syting over dette, burde diskvalifisert en fra å få gjeldsordning :-) En får som regel kun gjeldsordning en gang, det stemmer. Det skal ekstremt mye til for å få dette to ganger, og da er det langt mer som skal til enn å ha bommet med kredittkortene.

Får man gjeldsordning på regresskrav fra forsikringsselskaper også ? Leste jo for et par år siden om en mann i Bergen som i beruset tilstand kjørte ned en bomstasjon og pådro seg et samlet erstatningskrav på godt over 2 millioner da denne stasjonen ble stengt over flere uker. Antar denne usikrede gjelden vil bli rimelig håpløs å håndtere for denne mannen så fremt han ikke tjener godt over middels...

Izznoogood
IzznoogoodInnlegg: 2086
16.02.10 12:07
camelon-67: 7 år må du leve på ingenting før alt blir slettet.

Hmm, ifølge hun jeg pratet med i banken, så fort jeg hadde betalt ned studielånet som har gått til inkasso,så skulle det ikke være noe problem å få lån når det var nedbetalt, ikke at jeg måtte vente 7 år.

trondergutt
16.02.10 12:10
Izznoogood: Hmm, ifølge hun jeg pratet med i banken, så fort jeg hadde betalt ned studielånet som har gått til inkasso,så skulle det ikke være noe problem å få lån når det var nedbetalt, ikke at jeg måtte vente 7 år.

Men du er vel ikke under gjeldsordning ?

Izznoogood
IzznoogoodInnlegg: 2086
16.02.10 12:12
trondergutt: Men du er vel ikke under gjeldsordning ?

Vil ikke det tilsi en nedbetalingsplan med kreditoren da? Eller er jeg helt på bærtur...

trondergutt
16.02.10 12:37
Izznoogood: Vil ikke det tilsi en nedbetalingsplan med kreditoren da? Eller er jeg helt på bærtur...

Nå er vel andre debattanter her mere eksperter enn meg på dette.

Men..som jeg har forstått. Når gjelden og da for det meste usikret gjeld langt overstiger det man har reell mulighet til å greie å betale tilbake....altså varige betalingsproblemer kan man søke gjeldsordning. Da får man fastsatt en sum å leve for etter at bolig og strøm er betalt og alt overskytende går til kreditorene. Dette må pågå i 5 år og når den perioden er over strykes alt gjeld som står igjen..bortsett fra pantegjeld. Kanskje har kreditorene kun fått igjen 15 prosent av gjelda..men sånn er det nå.

Ordningen går gjennom namsmannen i kommunen du bor i og tror ikke det blir det samme som nedbetalingsplan med kreditorene...den avhenger vel at alt blir tilbakebetalt.

(Innlegget ble redigert 16.02.10 12:38)

legalia
16.02.10 12:39
trondergutt: Får man gjeldsordning på regresskrav fra forsikringsselskaper også ?

Det er litt verre. Dersom man har store krav som stammer fra en straffbar handling (enten bøter eller erstatning/regress) er man noe strengere. Den være eldre enn tre år, jfr gjeldsordningsloven §1-4, andre ledd, bokstav b.

Men dette er et minstekrav. Videre må ikke det å få slettet denne gjelden være "støtende for andre skyldnere og samfunnet forøvrig". Her er det jo litt mer rom for tolkning og individuelle forhold. Jeg tviler på at Greven vil få gjeldsordning i nær fremtid. Det er vel avgjørende hvorfor en har fått kravet, hvor lenge det er siden, hensyn til resosialisering og hvilken livssituasjon en er i og var i.

legalia
16.02.10 12:42
Izznoogood: Vil ikke det tilsi en nedbetalingsplan med kreditoren da? Eller er jeg helt på bærtur...

En gjeldsordning er riktignoken form for nedbetalingsplan med kreditoren, men det som er beskrevet ovenfor er nok ikke resultat av en gjeldsordning.

Dersom en skylder penger og er villig til (og har muligheten til) å gjøre opp dette, kan hvem som helst inngå en nedbetalingsordning. Ganske vanlig, egentlig. Da har en betalingsanmerkning helt til gjelden er ferdig nedbetalt etter avtalen.

torestre
torestreInnlegg: 3539
16.02.10 20:23
camelon-67: Det er ikke kommunen som gir startlån, det ligger alltid en bank bak. Du kan få startlån til leillighet hvis du er mellom 18 og 35 år. Det er sjelden domstolen tar seg av gjeldsordninger, det er det forliksrådet som gjør. Du sier 5 år, mulig det men jeg har fått 7 år og det er normalt. Og jeg tviler sterkt på at kompisen din får startlån når han samtidig er i gjeldsordningen.... det er liksom litt av hovedpoenget, at man skal lære av sine feil....hva lærer man hvis man låner mer. Men han må jo bare søke selv om de kommunale ansatte kommer til å sitte å lure på om gutten er helt navla. Hvis man ikke greier sin egen økonomi hvordan skal han da greie et boliglån.

Jeg jobber med gjeldsordninger til daglig.

For det første så er det namsmannen/namsfogden som behandler søknader om gjeldsordninger. En gjeldsordning kan være i 7 år. Men det vanligste er faktisk 5 år. Noen ganger kan man få til kortere gjeldsordninger også. Dette er da gjerne i de tilfellene der det faktisk blir full dekning i gjeldsordningen. Og de er det dessverre få av.

Og forresten så er forliksrådet en del av domstolene. Det er ikke namsmannen. Du kan altså bli dømt i forliksrådet, men aldri dømt hos namsmannen.

Det er muligens riktig at banker tar seg av startlån. Det som uansett er korrekt er at kommunen garanterer for de. Jeg tror, men er ikke sikker, at startlån blir finansiert gjennom samme kanaler som husbanklån. Søknad om slike lån skal også rettes til kommunen. Noen kommuner er mer liberale med slike lån enn andre.

Startlån skal ikke blandes sammen med førstehjemslån eller andre ordninger. Startlån er noe man kan få fordi man er ung, trygdet, skilt, alenemor eller på andre måter vil ha vanskeligheter for å oppta et vanlig lån. Har inntrykk av at det vil være mye opp til den aktuelle kommunens skjønn. Og det er noen som får innvilget slike lån selv om de har gjeldsordning. Noen ganger blir dette billigere enn om de skulle ut på leiemarkedet.

Vi kan nok fastslå at for de fleste som har fått innvilget gjeldsordning vil et lån til leilighet ikke være mulig. Men dette gjelder altså ikke alle. Jeg er usikker om kreditorene i en gjeldsordning eventuelt må godkjenne et slikt lån først. Dersom det må forelegges kreditorene først vil det uansett være vanskelig for kreditorene ikke å godkjenne et slikt lån, dersom det innebærer samme eller mindre boutgifter som det vedkommende allerede har.

Forøvrig synes jeg de som er under gjeldsordning har det for godt. De livsoppholdssatsene som det opereres med er alt for høye. De fleste lavt og normaltlønnede i Norge vil nok ha mindre igjen hver måned enn disse livsoppholdssatsene.

WillyWilly
26.03.10 12:52

Min kompis fikk i dag mail fra Husbanken hvor de sier det ikke er noe i veien for å få lån til leilighet under GO, så lenge Namsmannen ikke setter seg på bakbeina. Kreditorene "bryr" seg ikke så lenge man ikke betaler ned på lånet under GO og så lenge det ikke overskrider de oppsatte husleie-utgiftene en har. En må da kun betale renter i de 5 årene man er under GO:

juristendaniel
juristendanielInnlegg: 5
23.02.13 09:51

det er mye man ikke vet før man har lest reglene i norsk lov. og det er nå ikke så firkantet at du ikke kan leve mens du er under en gjeldsordning. la oss si at du har boutgifter på kroner 9000 i husleie og du kan kjøpe en bolig i GO perioden som byr på 8900 i boutgifter, ja da er du berettiget til å få 100% lån i kommunen gjennom husbanken til å kjøpe deg den boligen. for det er bedre å eie enn å leie. da blir det nemlig 100 kroner mer å betale til kreditorene.

juristendaniel
23.02.13 09:55

ikke hør på vås. regleen er ikke såpass strengt for gjeldslaver. det er synd å få gjeld ute av kontroll, men du er ikke et dårligere skikket menneske dersom du pådrar deg gjeld. det skjer mange gode mennesker det hvert år. men GO er ikke en straffeordning. det er en premieordning der du skal få din verdighet tilbake som menneske og derfor er det også mange gode regler til fordel for deg under en GO

juristendaniel
23.02.13 10:08

du som jobber med gjeldsordninger til daglig må for det første ikke dømme de som har dette behovet ved å si at dem har det for godt. hvordan skal du da kunne jobbe med folk som trenger hjelp i denne sammenhengen og likevel gjøre en god jobb mee denne innstilligen??

Det er pussig at du som jobber med dette bruker så mange usikre uttaler som usikker og tror om ting. Gjeldsordning er og blir en hjelpende hånd til den som sliter med gjeld. Det er ikke meningen å ydmyke den som sliter med gjeld. Og det er ikke vits at folk som gir råd bruker tror og er usikker i sine veiledninger. vær konkret.

GO er en ordning. det betyr en hjelpende hånd. 

under en GO sitter man vanligvis med ca kr 10000 som enslig etter husleie på ca det samme avhengig av kommune da leieprisene er forskjellig fra by til by. poenget er å leve nøktern. Mener du da at staten regner med altfor høye satser på de som er under en GO? Normale husstander har en netto lønn på ca 50-60000 per måned. Det er da regnet på et par

En person under GO kan tjene maks 20 000 per måned i ytterste luksustilfelle. Hvordan mener du at personer under GO har det for godt? Sitter du og skriver fra Thailand så må du sette deg inn i norske prisnivåer. 10000 per måned kommer du ikke langt med uten å måtte snu og vende på hver eneste krone. Jeg får vondt av folk som sliter med økonomien. Ifølge norske standarder lever folk under GO under den økonomiske lavstandarden, så ikke døm de. Dem er allikevel verdige 

BjartmarsHage
BjartmarsHageInnlegg: 1786
23.02.13 10:11
WillyWilly: og man kan søke om å betale kun renter i opptil 5 år

Jeg digger folk som har masse gjeld og som kun betaler renter. Hver måned, penger ut av vinduet, til renter.

juristendaniel
23.02.13 10:13

endelig en som snakker fra leveren og faktisk kommer med fakta og ikke kanskje og tror og er usikker. dette er sant folkens, hvert eneste ord og setning i innlegget til legalia

juristendaniel
23.02.13 10:17

haha

joplina
joplinaInnlegg: 58761
23.02.13 18:06
WillyWilly: Stemmer dette?

Ja, jeg mener det stemmer.

Lov om gjeldsordning for privatpersoner kom som en følge av de alvorlige gjeldsproblemene som oppstod på slutten av 1980-årene. Loven, som trådte i kraft 1. januar 1993, skal hjelpe personer med alvorlige gjeldsproblemer til å få kontroll over sin økonomi. Loven åpner for at privatpersoner, etter søknad til namsmannen, kan gjennomgå en organisert gjeldsordning under offentlig veiledning og kontroll, og i løpet av en femårsperiode få sanert sine gjeldsforpliktelser helt eller delvis. Personer med gjeldsordning kan få startlån slik forskriftene er formulert. Dette gjelder både til refinansiering og kjøp av annen bolig.

torestre
torestreInnlegg: 3539
06.04.13 20:19
juristendaniel: Mener du da at staten regner med altfor høye satser på de som er under en GO?

Så absolutt. Og der er jeg ikke alene.

Ha en vanlig "Rimijobb" i en storby i Oslo og du sitter igjen med mindre pr måned enn en med gjeldsordning. Noe er forferdelig galt med denne ordningen.

Jeg sier ikke at vi ikke skal ha gjeldsordninger, men 10 000 etter at faste boutgifter er betalt er faktisk langt mer enn det som mange mennesker sitter igjen med her i landet. Mange opplever at økonomien plutselig blir bedre når de får gjeldsordningen. Plutselig sitter de med 3-4 000 mer pr måned. Det er selvfølgelig hyggelig for de som får gjeldsordning, men virker rett og slett uriimelig på vanlige lavtlønnede mennesker.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg