Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utleie av bolig.

NYTT TEMA
-palc-
-palc-Innlegg: 5236
23.04.12 21:21

Mulig å leie ut en borettslagsleilighet etter å ha bodd i den i mindre enn ett år? Vet at dette er lov hvis det er en selveier, hvis ikke jeg tar helt feil nå..

qbah
qbahInnlegg: 23833
23.04.12 22:07
-palc-: Mulig å leie ut en borettslagsleilighet etter å ha bodd i den i mindre enn ett år? Vet at dette er lov hvis det er en selveier, hvis ikke jeg tar helt feil nå..

Dette følger av borettslagsloven.

Hovedregelen sier at "eier" av borettslagsleilighet ikke kan overlate bruken til andre uten skriftlig samtykke fra styret.

Unntakene er dersom andelseieren fortsatt skal bo i boligen, og leie ut. Og samtidig har bodd minst ett av de to siste årene i boligen.

Dvs at du ikke kan flytte ut og leie ut dersom du har bodd der mindre enn ett år i løpet av de to siste årene.

Du har noen andre unntak som er avhengig av din situasjon og grunnlag for utleie. De kan du ta en ditt på i loven selv om du vil. Da ser du på §5-6 i borettslagsloven.

(Innlegget ble redigert 23.04.12 22:09)

-palc-
23.04.12 22:17
qbah: Du har noen andre unntak som er avhengig av din situasjon og grunnlag for utleie. De kan du ta en ditt på i loven selv om du vil. Da ser du på §5-6 i borettslagsloven.

Leste nå at man kan leie ut hvis man har har "særlig" grunn til det. Som f.eks pga studier. Herlig. Det var det jeg lurte på.

(Innlegget ble redigert 23.04.12 22:19)

Petter_hill
Petter_hillInnlegg: 717
24.04.12 10:32

Husk at det er skatt på inntekten :)

-palc-
24.04.12 16:47
Petter_hill: Husk at det er skatt på inntekten :)

Av hele leia regner jeg med.

Eller det man tjener av å leie ut?(Leieinntekt- avdrag på boligen)

Ellers kan det være en ide å leie ut til en familiemedlem eller nære venner for å slippe unna de skattemessige ulempene.. Er vel ingen ulempe her heller.

(Innlegget ble redigert 24.04.12 16:48)

Petter_hill
Petter_hillInnlegg: 717
25.04.12 21:17
-palc-: Av hele leia regner jeg med.

ja :)

-palc-
25.04.12 21:36
Petter_hill: ja :)

Akkurat dét er ikke noe å smile av mister :)

(Innlegget ble redigert 25.04.12 21:36)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg