Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Leieforhold ved samboerskap.

NYTT TEMA
Freakerut
FreakerutInnlegg: 1
13.07.12 11:06

Hei, lurte på en liten ting når det kommer til leie ved et samboerskap. Greia er at dama har kjøpt seg ny leilighet i bergen som vi flytter inn i til høsten. Der har hun seksjonert ut en del av leiligheten og leid den ut, slik at leien fra den delen dekker hele hennes lånekostnader. Nå er leiligheten innflyttningsklar og hun vil at jeg skal betale hele fellesgjelden på leiligheten i leie. Dette medfører at hun sitter med null kostnader når det kommer til leiligheten hun nettopp har kjøpt. 

Det er ikke det at dette er et kjempebeløp, det ligger under det jeg ville betalt om jeg hadde leid en en egen leilighet, men blir det riktig sånn? Og har jeg noen evetuelle krav om det blir slutt mellom oss?

(Innlegget ble redigert 13.07.12 11:06)

rocketdude
rocketdudeInnlegg: 31
13.07.12 11:25

Kjenner til at dette blir gjort. En annen måte gjøre det på er at den som ikke eier leiligheten betaler for all mat etc og andre småbeløp. Om det er riktig blir opp til deg selv å bedømme, men det kan kanskje være greit å gjøre det sånn i starten til dere finner ut om forholdet deres er noe å satse på? 

Har selv kjøpt leilighet, og en venn tipset meg om å gjøre det på denne måten dersom en dame kom inn i bildet. Du har i utgangspunktet ingen krav om forholdet tar slutt, fordi du ikke har betalt deg inn i leiligheten. MED MINDRE dette er snakk om et borettslag, og fellesutgiftene går med til å betale ned gjeld, som igjen har blitt brukt på oppussing. Da har du faktisk bidratt til å kjøpe deg litt inn, i mine øyne.

Dersom fellesutgiftene BARE går til forsikring, strøm, vaktmester etc, har du da ingen krav slik jeg ser det, fordi dette ikke er investeringer.

Igjen, det er en litt "slu" måte å gjøre ting på, men kan kanskje være greit (for hennes del) i starten, for dersom forholdet tar slutt etter f.eks 1 år, så blir det litt stress med å betale tilbake beløpet du selv har satt inn...om du hadde fått investert.

Forhør deg med henne hva fellesutgiftene går til, hvor lenge hun ser for seg at det skal være slik, og hva dere tenker om fremtiden. Evt kan du jo kjøpe din egen leilighet (om du har råd..). Poenget er at jeg muligens hadde gjort det samme, bortsett fra et jeg ikke leier ut en del av leiligheten fra før av. Har du på forhånd kjøpt deg en leilighet, og deretter får kjæreste, kan det være greit å se det litt an før du lar kjæresten investere i din egen leilighet.

Hadde dere blitt sammen før dere kjøpte, hadde det selvfølgelig vært noe annet. Men selv da kunne man kanskje ventet med å kjøpe sammen (jeg mener man skal ha vært sammen ganske lenge før man kjøper sammen).

(Innlegget ble redigert 13.07.12 11:32)

sentry4
sentry4Innlegg: 2437
13.07.12 21:32

Jeg synes hun viser sunn økonomisk sans, og så lenge du slipper billigere unna enn om du skulle leie noe annet kan det vel ikke spille noen rolle?

cmakelele4
cmakelele4Innlegg: 64
14.07.12 01:29

Var i same situasjon som deg i fjor. Vi delte utgiftene, renter og felleskostnadar, i to. Dette var då i ei avdragsfri periode.

Hugs at du ikkje har noko risiko ved huskjøpet, inga gjeld og inga kapitalbinding. Når du skriv at du betaler mindre enn om du hadde leigd ei eiga leiligheit, meiner du då aleine eller saman med frøkena?

storpeder
storpederInnlegg: 4390
17.07.12 18:55
Freakerut: Det er ikke det at dette er et kjempebeløp, det ligger under det jeg ville betalt om jeg hadde leid en en egen leilighet, men blir det riktig sånn? Og har jeg noen evetuelle krav om det blir slutt mellom oss?

Hvor mye er det snakk om, som du må betale i måneden?

Du har vel ingen "krav" om det skulle bli slutt.

Hun hadde vel kostnader i forbindelse med egenkapital, så gratis har det nok ikke vært å kjøpe leiligheten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg