Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Frustrert leietaker. jeg bor en ulovlig brannfelle

NYTT TEMA
jegtrengerhjelp
jegtrengerhjelpInnlegg: 2
29.10.12 15:45

Ja, før dere sier noe, jeg vet jeg har gjort et dårlig valg av leilighet når det gjelder problemene jeg har nå... Men jeg trengte et sted og bo raskt, og var altfor uoppmerksom. Håper noen har noe bedre å si enn at det er min egen feil, og jeg visste hva jeg gikk til. Jeg er ung og uviten, og vet ikke bedre enn å skylde på akkurat det..

Jeg bor i en 50 kvm stor kjellerleilighet som ligger helt under bakkenivå. Vinduene er små og "gravd" frem.

Jeg er redd for hva som skjer når det begynner å snø, og snøen legger seg ned i disse utgravde gropene foran vinduene. Vil snøen sperre meg inne så jeg mister alle rømningsveier via vindu? Jeg er veldig bekymret for dette, i tilfelle det skulle begynne å brenne.

Litt om vinduene. Siden leiligheten ligger under bakkenivå får jeg inn lys ved at det er gravd frem og murt inn hull i bakken foran hvert vindu. Ikke store. Jeg har minst et vindu i hvert rom, men disse er høyt på veggen, og ca en meter brede og ca 50 cm høye. Jeg har 1 vindu i stuen som er litt høyere enn de andre: 1 meter brede og kanskje 70-80 cm høyt.

Det må også sies at leiligheten er ca 2 meter under taket. Kanskje 2.05. Er dette lov?

Husverten er veldig vanskelig å ha med å gjøre når jeg tar kontakt. Irritabel. Mener jeg er en av hans mest brysomme leietagere. Det er jeg ikke. At jeg visste hva jeg fikk da jeg signerte kontrakten. (Han har veldig mange leietakere, han lever av å leie ut eiendommene sine)

Er det noen som har noen råd å komme med?

(Innlegget ble redigert 29.10.12 15:46)

Torotto
TorottoInnlegg: 12369
29.10.12 16:23
jegtrengerhjelp: Er det noen som har noen råd å komme med?

Du trenger vel bare å ta konsekvensene av din egen vurdring, det vil si flytt.

Dette er forhold som ikke lar seg løse teknisk / praktisk med huseier.

Se forøvrig her

Link-86
Link-86Innlegg: 9144
29.10.12 16:26

Lukter ulovlig lang vei. Husker ikke målene, men en rømmingsvei skal være stor nok til at en voksen person kan ta seg ut av den så at du bor i en potensiell farlig situasjon ved brann ja, ikke tvil.

Kom deg ut av kontrakten. Sjekk med kommunen først og bruk det faktum at dette trolig er ulovlig til å få tilbake depositumet og finn et annet sted.

Men til slutt. La all dialog foregå skriftlig. Da har du bevis ved en eventuell konflikt.  

Abernaber
AbernaberInnlegg: 11580
29.10.12 16:44
jegtrengerhjelp: Det må også sies at leiligheten er ca 2 meter under taket. Kanskje 2.05. Er dette lov?

Drit i eieren, og gå direkte til brannvesen. Men vent til du har noe annet for hånden, for da kommer du til å være uten sted å bo jævlig fort.

Sanyasi
SanyasiInnlegg: 14232
29.10.12 17:37
Abernaber: Drit i eieren, og gå direkte til brannvesen. Men vent til du har noe annet for hånden, for da kommer du til å være uten sted å bo jævlig fort.

Enig. Denne leiligheten er overhodet ikke egnet for utleie.

Abernaber
AbernaberInnlegg: 11580
29.10.12 17:47

Mangler som går på brannsikkerhet er faktisk såpass alvorlige at du kan flytte ut på dagen.

Selvsagt er det langt enklere i praksis om brannvesenet blir "tipset", og kommer på befaring og sier at det ikke egner seg som husrom.

jegtrengerhjelp
jegtrengerhjelpInnlegg: 2
29.10.12 17:53

Huseier insisterer på at jeg ringer, fremfor å skrive, faktisk... Hehe. For en type.

Så jeg kan "tipse" brannvesenet om at jeg tror jeg bor ulovlig, så huseier ikke får vite at jeg har tatt kontakt - og så omtrent flytte ut på dagen, og likevel få despositum tilbake?

Huseier insisterte også at depositum skulle på hans private konto..

SebaRuler
SebaRulerInnlegg: 9696
29.10.12 19:55
jegtrengerhjelp: Huseier insisterer på at jeg ringer, fremfor å skrive, faktisk... Hehe. For en type.   Så jeg kan "tipse" brannvesenet om at jeg tror jeg bor ulovlig, så huseier ikke får vite at jeg har tatt kontakt - og så omtrent flytte ut på dagen, og likevel få despositum tilbake?   Huseier insisterte også at depositum skulle på hans private konto..

Du har blitt lurt, har du ikke noen papirer tipper jeg du kan avskrive de pengene og hevne deg ved å melde ham til brannvesene.

Du får håpe han er såpass ærlig at han betaler tilbake depositumspengene, men utifra det du skriver om deres forhold virker det usansynlig.

Noe du også kan gjøre er å melde ham og så nekte å flytte, jeg tror lovverket gjør det veldig vanskelig å kaste ut leietagere. Hvis du har noen familiemedlemmer du kan flytte inn i leiligheten har du også alle muligheter til å ha så mange slektninger du bare vil i en leilighet.

(Innlegget ble redigert 29.10.12 19:58)

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
31.10.12 11:28
jegtrengerhjelp: Huseier insisterte også at depositum skulle på hans private konto..

Det håper jeg ikke du hørte på, for det er ULOVLIG.

Depostitum skal ALLTID stå på en DEPOSITUMSKONTO.Denne kontotypen oppretter banken DIN(ja, DIN ikke hans)

Da kan ikke kan ta ut pengene uten ditt samtykke, og omvendt.

Høres ut som en useriøs utleier.Flytt, og legg gjerne ut navnet hans her så andre kan bli advart.

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
31.10.12 16:06
Skaumannen: Depostitum skal ALLTID stå på en DEPOSITUMSKONTO.Denne kontotypen oppretter banken DIN(ja, DIN ikke hans)

Det er feil. Det er banken som leieinntektene går inn på(altså utleiers) som skal ha depkonto. Ergo er det også utleier som bestemmer.

Mvh 001

tucan
tucanInnlegg: 19438
01.11.12 06:16
001olebrum: Det er feil. Det er banken som leieinntektene går inn på(altså utleiers) som skal ha depkonto. Ergo er det også utleier som bestemmer.
Mvh 001

det er feil..

Depositumskonto skal opprettes i leiers navn.

Gebyr betales av utleier.

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bolig/leie-av-bolig/depositum

Skaumannen
01.11.12 07:41
001olebrum: Det er feil. Det er banken som leieinntektene går inn på(altså utleiers) som skal ha depkonto. Ergo er det også utleier som bestemmer.

Ok, det var nesten riktig da..

Uansett er en slik konto en sikkerhet for både utleier og leietaker.

At utleier skal ha disse på sin private konto, forteller meg at hans intensjoner er å snyte leietaker for disse pengene.

Hvilken annen grunn skulle det være?

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
01.11.12 19:40
tucan: det er feil.. Depositumskonto skal opprettes i leiers navn. Gebyr betales av utleier

Det er vel ikke feil. Jeg skrev ingenting om hvem person kontoen skulle være registrert på- Bare hvilken bank kontoen skulle opprettes i.

Mvh 001

(Innlegget ble redigert 01.11.12 19:45)

GoodVibrationz
GoodVibrationzInnlegg: 10
01.11.12 22:48

Litt OT, men denne diskusjonen fikk meg til å lure på følgende: Hvis det viser seg at leiligheten ikke er egnet eller forbudt å bruke til boligformål enten pga. manglende brannsikkerhet eller annet; har man da krav på å få tilbakebetalt husleie?

Man har jo i utgangspunktet betalt for noe man ikke har fått, dvs. en lovlig bolig, mener jeg.

Special_Edition
Special_EditionInnlegg: 61
05.11.12 00:58

Som utleier selv så kan jeg bekrefte at boligen du leier ikke er godkjent for utleie. Vinduene oppfyller ikke kravene til brann og rømningsvei.

Takhøyden din er det ikke noe galt med, godkjent takhøyde for prmærrom er 1,90 m.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kontaktet kommunen og brannvesenet,så får nok huseieren seg en smekk.

Depositum opprettes i bank sammen, utleier betaler gebyret for opprettelse av kontoen, som skal stå i leiers navn. Får å få ut pengene må utleier gi godkjenning til banken om at alt er i orden, hvis ikke alt er i orden og det er uoverenstemmelse så kan pengene holdes igjen inntil 3 mnd. Husk at du stiler meget svakt hvis du har gjort skade og ikke godkjenner ditt erstatningskrav, selv om du mottar depositumet.

Mitt råd, hør med kommunen hvilke regler de har for brann og rømningsvei i kjeller ved utleie. Få det skriftlig, konferer huseier at han leier ut ulovlig, og at du tar det videre hvis du ikke får brutt ut av kontrakten uten problemer når du måtte ønske det. Går han med på det, så flytt ut, og meld inn saken etter at du har fått utbetalt depositum, og fått tilbake evt restleie, sånn at han ikke får lurt flere..

Lykke til fra utleier;)

(Innlegget ble redigert 05.11.12 00:58)

sl500
sl500Innlegg: 10399
10.11.12 11:26
jegtrengerhjelp: Husverten er veldig vanskelig å ha med å gjøre når jeg tar kontakt. Irritabel. Mener jeg er en av hans mest brysomme leietagere.

Hva forventer du?
Du har vel fått det du har betalt for men du vil i tilegg ha det høyere under taket og større vinduer?
Det er vel ikke gjort på en håndvending.

Uansett er ikke en kjeller leilighet et blivende sted under tid så det beste er å flytte.
Når vinduet ditt i stua er 1,00x0,80 så ville jeg tro det er en godkjent rømningsvei.
Siden du anslår takhøyden til 2 meter bør det være greit å komme seg ut der.
Er du redd for at snøen blokkerer vinduet så kan du jo måke litt en gang i blandt.

(Innlegget ble redigert 10.11.12 11:28)

Skaumannen
16.11.12 02:37

Det stemmer jo det;)

Lenge siden jeg leide, men nå husket jeg at du har heeelt rett.

milfern
milfernInnlegg: 65844
16.11.12 02:40
jegtrengerhjelp: Er det noen som har noen råd å komme med?

Lat det liggje ei bøtte med vatn å nokr laken som du kan bløyte å pakke deg inn i. Det skal være nok til å springe gjennom huset ved ein brann. Lykke til.

(Innlegget ble redigert 16.11.12 02:49)

Exspert1
Exspert1Innlegg: 166
21.11.12 09:28
Special_Edition: Som utleier selv så kan jeg bekrefte at boligen du leier ikke er godkjent for utleie. Vinduene oppfyller ikke kravene til brann og rømningsvei.

Dette er feil. Jeg har også drevet med utleie. Kravet er minst to rømningsveier. I praksis betyr dette inngangsdør + minst ett vindu med høyde + bredde som tilsammen utgjør 1,5 meter. Et vindu på en meters bredde + 70 cm. høyde vil dermed være godkjent.

Jeg synes for øvrig trådstarters problemstilling her er noe søkt.  Hvis snø foran vinduene oppfattes som et problem, kan det gjøres noe for å holde disse snøfrie.

(Innlegget ble redigert 21.11.12 09:30)

Ruskeluska
RuskeluskaInnlegg: 290
21.11.12 20:16

Husker jeg leide en leilighet på Kløfta i 2002, depositumet ble satt inn på en konto for det, gebyrene var det jeg som betalte for, ok første gangen jeg leide noe, visste ikke bedre, men fikk penga såklart tilbake når jeg flyttet derfra. 

Å sette inn penger på privatkontoen til han som er utleier, det ville jeg aldri ha gått med på.

Det er risikabelt, men håper nå at det løser seg, alle er ung og dum før de lærer. 

Det er sånn man lærer ;)

Special_Edition
Special_EditionInnlegg: 61
23.11.12 12:15
Exspert1: Dette er feil. Jeg har også drevet med utleie. Kravet er minst to rømningsveier. I praksis betyr dette inngangsdør + minst ett vindu med høyde + bredde som tilsammen utgjør 1,5 meter. Et vindu på en meters bredde + 70 cm. høyde vil dermed være godkjent.

Nei, det er ikke feil i forhold til hva "jegtrengerhjelp" beskriver. Han beskriver vinduene som cirka 50 cm høye, dette er ikke godkjent når vinduene er pålagt en minimumshøyde på 60 cm, og lengde på 50 cm.

høyde+bredde må tilsammen utgjøre minst 1,5 m, med minimum 60 cm høyde.

En annen ting som er pålagt er følgende; utsyn oppnås når vindusflater og vindushøyder ikke hindrer innestengtfølelse og gir beboer mulighet til å se på hva som skjer og beveger seg utenfor. For en leilighet vil det neppe være tilstrekkelig med annet enn reelt utsyn sett fra normal stilling i rommet - sittende.

Så boligen er prinsippielt ikke godkjent som uteleie.

Etter mange års utleie av flere boliger, så kan jeg disse reglene.

(Innlegget ble redigert 23.11.12 12:17)

Klementiin08
Klementiin08Innlegg: 202
23.11.12 16:36

Bodde i en slik leilighet før selv, måtte flytte med en gang da jeg fant ut at om en eventuell brann e.l ville jeg brenne inne siden det ikke var mulighet i det hele tatt til å komme seg ut de små vinduene.
To ting du kan gjøre, enten flytt eller få huseier til å montere større vinduer som godkjent rømningsvei.
Enkleste er å flytte. 

Exspert1
05.12.12 12:31
Special_Edition: Nei, det er ikke feil i forhold til hva "jegtrengerhjelp" beskriver. Han beskriver vinduene som cirka 50 cm høye, dette er ikke godkjent når vinduene er pålagt en minimumshøyde på 60 cm, og lengde på 50 cm.
høyde+bredde må tilsammen utgjøre minst 1,5 m, med minimum 60 cm høyde.

Trådstarter opplyser at høyden på det største vinduet er 70-80 cm. Med 1 meters bredde er vinduet dermed godkjent som rømningsvei ut fra hva som beskrives. Det er kun krav til at ett vindu er stort nok som rømningsvei, ikke alle vinduene.

Kjellerleiligheter med kjellervinduer i moderne størrelse vil for øvrig normalt ikke defineres som "innestengte". Noe annet blir det med gammeldagse kjellervinduer, som gjerne er så små at de må karakteriseres som lufteluker. Hva som er godkjent eller ikke er for øvrig noe som vurderes av kommunen i hvert enkelt tilfelle.

Etter mange års utleie bør du vite dette.

Exspert1
05.12.12 12:33
Klementiin08: To ting du kan gjøre, enten flytt eller få huseier til å montere større vinduer som godkjent rømningsvei.

I dette tilfellet er målene som oppgis innenfor rammen av kravet til godkjent rømningsvei. Det er faktisk en grunn for at huseier har satt inn et vindu som er større enn de øvrige.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg