Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er oppsigelsen ugyldig?

NYTT TEMA
GoodVibrationz
GoodVibrationzInnlegg: 10
29.11.12 02:54

Jeg har tidsubestemt husleiekontrakt, og det er dermed strenge krav som må oppfylles for at huseier skal kunne si opp avtalen, bl.a strikte formkrav for selve oppsigelsen.

For et par uker siden mottok jeg oppsigelse fra min nåværende huseier. Det var benyttet et dertil egnet skjema fra Huseiernes Landsforbund, men jeg er usikker på om det er korrekt utfylt.

Skjemaet inneholder teksten "Under henvisning til Deres leieavtale av (plass til utfylling) oppsier jeg / vi Dem herved til fraflytning den (plass til utfylling) fra den bolig / det lokale De leier i (plass til utfylling)."

Jeg har lest meg til at en oppsigelse skal inneholde både hhv. dato for inngåelse av kontrakten, tidspunkt huseier vil overta utleieenheten igjen, og utleieenhetens adresse.

I skjemaet jeg mottok er kun adresse utfylt, ikke de nevnte datoer.
Det jeg nå lurer på, er om oppsigelsen er å anse som gyldig selv uten at all pålagt informasjon er fyllt inn?
Hvis den skulle være ugyldig, plikter jeg å opplyse om dette, eller kan jeg bare se bort fra oppsigelsen og la huseier foreta neste trekk?

Setter pris på alle svar.

(Jeg har en lignende tråd her  på forumet, men den er så lang og tung at jeg valgte å skille ut dette spørsmålet i en egen tråd.)

siIkshade
siIkshadeInnlegg: 753
29.11.12 03:01
GoodVibrationz: Hvis den skulle være ugyldig, plikter jeg å opplyse om dette, eller kan jeg bare se bort fra oppsigelsen og la huseier foreta neste trekk?

Jeg har ikke peiling på hva loven sier om din situasjon, men å bare ignorere dette høres ut som en dårlig idé. Det må vel være bedre å lete etter nytt husrom siden du, uansett hvordan man vrir og vender på det, etter hvert må flytte ut fra stedet du bor på nå?

GoodVibrationz
GoodVibrationzInnlegg: 10
29.11.12 10:22

Jeg er allerede på leting, og er innstilt på å flytte. Men om jeg godtar oppsigelsen i sin nåværende form må jeg bruke jula på å flytte, noe jeg av en rekke grunner rett og slett ikke har kapasitet til.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9255
29.11.12 21:33
GoodVibrationz: Jeg er allerede på leting, og er innstilt på å flytte. Men om jeg godtar oppsigelsen i sin nåværende form må jeg bruke jula på å flytte, noe jeg av en rekke grunner rett og slett ikke har kapasitet til.

Du kan sikkert bruke det med jula som en god begrunnelse for og "søke" to uker utsettelse på utflytning tidspunkt.

Isteden for og pirke på skjemaet, så trur jeg heller ville ha snakket med dem om dette. Gjerne skriftlig. Pirker du på skjemaet vil dem sikkert bli vrange. Trur det er bedre og se bort i fra eventuelle små feil i skjemaet, og snakke med utleier vennlig. Trolig lettere og få en utsettelse da.

kan aldri tenke meg att det er uvanlig med en uke eller to utsettelse på utflytting dato.

(Innlegget ble redigert 29.11.12 21:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg