Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skattepliktig gevinst ved salg av leilighet

NYTT TEMA
20219
20219Innlegg: 1
24.08.16 11:34

Jeg skal selge en leilighet i et borettslag og har en del spørsmål: 

Hvordan beregner man gevinsten? Hvor mange prosent av gevinsten er skattepliktig i dag? 

Blir min kjøpesum for 10 år siden (eks 800.000) i tillegg til det som var fjellesgjeld (eks 150.000,-) på den tiden leilighetens bruttoverdi (altså 950.000,-) og dermed den faktiske kostnaden for leiligheten? 

Er det man har betalt inn i til borettslaget per måned (fellesutgifter) fradragsberettiget? 

Hva er forskjell på leilighetens bruttoverdi og inngangsverdi/utgangsverdi? 

Setter veldig pris på svar :) 

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 38717
24.08.16 21:07
20219: Jeg skal selge en leilighet i et borettslag og har en del spørsmål:  Hvordan beregner man gevinsten? Hvor mange prosent av gevinsten er skattepliktig i dag?  Blir min kjøpesum for 10 år siden (eks 800.000) i tillegg til det som var fjellesgjeld (eks 150.000,-) på den tiden leilighetens bruttoverdi (altså 950.000,-) og dermed den faktiske kostnaden for leiligheten?  Er det man har betalt inn i til borettslaget per måned (fellesutgifter) fradragsberettiget?  Hva er forskjell på leilighetens bruttoverdi og inngangsverdi/utgangsverdi?    Setter veldig pris på svar :)

Dette er forhåpentligvis enkelt:

Fra Skatteetatens sider:

Betingelser for skattefritak – eiertid og botidFor at gevinst ved salg av bolig skal være skattefri (og dermed heller ingen rett til fradrag for tap), må begge de følgende betingelser være oppfylte:Salget må finne sted eller avtales mer enn ett år etter at boligen ble ervervet (eiertid), ogeieren må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år i løpet av de siste to årene før salget finner sted (botid). Vanligvis vil bare botid i egen eiertid regnes med. Det vil si at dersom du har kjøpt borettslagsleiligheten (regelen gjelder også disse) for 10 år siden så oppfyller du krav 1 og dersom du har bodd der minst et år av de to siste som oppfyller du krav 2 og har derfor skattefritak på gevinst.

Skulle du ikke oppfylle disse kravene, som jeg tror du oppfyller så beregnes gevinst tap slik.

I og med at det er forholdsvis lett å få skattefritak for gevinst ved salg av bolig er det så og si ingen som frivillig skatter av slik gevinst. Skulle du for eksempel ha leid ut boligen din de siste årene så ordner du skattefritaket på gevinsten ved å bosette deg der et år og dermed er du innenfor kravene til skattefritak.

Er du ikke innenfor skattefritakets krav og heller ikke har anledning til å komme deg innenfor kravene så kan sikkert regnskapsfører i borettslaget hjelpe deg litt på vei mens skatteetaten kan fortelle deg om eventuelle påkostninger du har foretatt kan regnes med.

For de fleste som har eid bolig i 10 år lønner det seg å bo et år i huset dersom de har muligheten da skatten på gevinsten blir relativt høy.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg