Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

HJELP!! utleier som vil ikke fikse doen sin!!

NYTT TEMA
moon_light
moon_lightInnlegg: 1
05.09.16 00:59

hei:) jeg trenger litt seriøst råd og fakta om hva er mine rettigheter som leietaker.

jeg og familien har nettopp flyttet i et nytt hus over en 1 månde og et par dager. etterca 1 uke og 3-4 dager vi oppdaget at doen lekker og er ødelagt. og etter at vi sjekket grundig så oppdaget vi at den e blitt knust og de hadde tatt cement over den plassen.

vi tok bilder og sendte melding til utleieren og hun sa hun ska få den mannen som har fikset doen eller pusset opp doen til å fikse. det skjedde 8 august og hun har forsatt ikke fikse doen til nå.

hun tok veldig litt tid og til slutt sa hun at han vill ikke ta ansvar eller fikse det så hun skal finne en ny person for å fikse det og det igjen tok en uke til. så idag kom mannen hennes og 2 unge gutter fra samme land som det og kanskje familie medlemmen deres. det sjekket litt rundt for det var mer ting som det måtte fikses, som var ødelagt fra før av. men ingenting ble fikset egentlig.tilslutt sa han mannen at det skal fikse det eller noe. litt senere ringte utleieren og sa at doen var fint når den siste personen flyttet ut osv. men eg tvile på at at hun sjekket do hjørnen som er umulig å se om det er ødelagt eller ikkje for det e veldig vanskelig lass å se noe for den e helt ved siden av vasken og den knuste delen er ganske langt nede under doen sånn circa. for når vi flyttet inn vi sjøl sjekket huset og doen men vi klarte ikke helt å oppdage den for den sprekken e helt inntil veggen me vasken og under siden av doen.

nå sier hun at hvis vi vil at det ska ble fikset så vi må betale og det er våres ansvar, som eg tror noe veldig domt å si for det er ikke vi som har gjort det og det er veldig vanskelig å komme borti der og ødelage det for det er så trang og nesten umulig for oss å knuse det. vi er 4 voksene personer og vi knuser ikke doen etter 1 uke. og tilleg den cementen ser veldig gammelt ut og har ikkje vært der for 1 månde og doen hennes er ikke så ny som hun sier sjøl.

utleieren våres er veldig uansvarlig og gjør aldri ting på avtalt tid eller innen tidsfrist som de har lovt oss. i begynnelsen hun tok ikke opp telefonen sin engong og svarte ikke på meldinger i dagevis. de lovte oss å fikse alt og ta vekk søppel som står nede i garasjen og ut i verandaen våres av andre folk som bodde her, etter 3 uker men de har endå ikke gjort det. men hun er veldig flink til å spør om husleie på tide.

beklager dette ble litt langt men det er veldig irriterende for at vi må betale for ting som andre har ødelagt når vi betale fult husleie og gjør alt på tide men får aldri ting på tide og får bare unskyldninger og nå mener hun at hennes ødelagt do er våres ansvar. eg vet at vi kan flytte men vi har ikke det valget for vi har nettopp flyttet fra en annen by her til og har nettopp begynt å fikse rundt oss og det har kostet oss masse så vi har ikke råd til å flytte fram og telbake til en annen hus.

så derfor jeg trenger seriøste råd fra folk som har opplevd noke sånn eller vet noe, eller har råd og vet om hvordan skal en håndtere en sånn utleier og hva er mine rettigheter ifølge loven som leietaker.

jeg vil sitte stor pris på hvis noen kan hjelpe og veilde meg.

takk på forhånd :)

Odysseen
OdysseenInnlegg: 3792
05.09.16 14:21

Hei!

Se i husleieloven. Har ikke tid eller anledning til å veilede deg noe videre med det p.t., men om du ikke finner ut av det selv, skriv et innlegg i denne tråden så skal jeg se videre på det.

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 4423
05.09.16 16:51

Er toalettet ødelagt og det ikke er din feil  er det utleier som skal dekke utgiftene for reparasjon ferdig diskusjon. Hold igjen deler av husleien til dette er fikset, og gi utleier grei beskjed om at slik blir det. Ta bilder av skadene og forklar utleier pliktene han har ved å leie ut, dere kan ikke leve i en bolig uten at dette er i orden. 

Mr.Daddycool
05.09.16 16:54

Det er bare skade som dere forvolder selv som dere skal dekke. Alt annet inkludert normal slitasje er utleier sitt ansvar. Så hold tilbake husleie, og ta kontakt med en advokat om vedkommende truer med utkastelse på grunn av dette. Jeg ville seriøst vurdert å finne en "backup" angående sted å bo også om denne utleieren er så useriøs som du her sier.

Ta bilder av hele leiligheten og oppbevar disse, dokumenter alt som skjer i og ved leiligheten med bilder. Det burde du ha gjort på overtagelsen.

(Innlegget ble redigert 05.09.16 16:55)

pusur44017
pusur44017Innlegg: 567
05.09.16 19:00

Det er vel også et tema om leiligheten får vannskader på grunn av skaden, og dette er vel noe du kan ta opp med utleier...

Skjønner jo at man ikke bare kan hoppe fra sted til sted, men om utleier er så useriøs, ubehagelig og irriterende bør dere kanskje ha i tankene et nytt sted å bo?

-pusur

Mr.Daddycool
05.09.16 20:16
pusur44017: Det er vel også et tema om leiligheten får vannskader på grunn av skaden, og dette er vel noe du kan ta opp med utleier... Skjønner jo at man ikke bare kan hoppe fra sted til sted, men om utleier er så useriøs, ubehagelig og irriterende bør dere kanskje ha i tankene et nytt sted å bo? -pusur

Dette er helt korrekt! Men ta å dokumentere alt dette som vedkommende har med bilder, slik at dette ikke kan bestrides hvem som har ansvar og ikke. Det er faktisk veldig viktig. Utleier skal fikse dette uten noen diskusjon en gang.

Klikk for å gå tilbake til toppen