Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Meglere - flår folk i honorar og er ofte slurvete.

NYTT TEMA
MagneSt
MagneStInnlegg: 2690
05.09.16 19:53

Jeg sitter og ser på et prospekt; en enkel nyere 2-roms leilighet til kr 1.750.000.

Dette er i en av mjøsbyene og beliggenheten er knyttet til tettbebyggelsen. Så ser jeg på honoraret: Provisjon 2,5% av salgssum + grunnhonorar kr 12500 + oppgjørshonorar kr 3950 + Annonsepakke kr 12500 + visningshonorar kr 1875 pr gang + oppslag eiendomsregister kr 1250.

Totalt kr 75.825 solgt til fullpris.

For ca 6 år siden solgte jeg privat en tilsvarende leilighet i størrelse til kr 75.000 over takst. Selve oppgjøret skulle kjøper snakke med en eiedomdsmegler om å ta, denne skulle ha kr 21000 for å samle de nødvendige dokumentene og ordne et kort underskriftsmøte. Advokatprisen for samme jobben lå på kr 10000! Megleren sa at han trengte dagen til dette, neida - etter 2-to timer kunne vi komme og ta oppgjøret! (Megleren gikk med på å ta 10.000)

Til dere som skal selge; vær også obs på at det finnes spesialiserte eiendomdsadvokater og mye av jobben kan man gjøre selv. Det eneste virkelig nødvendige er vel en takstmann og teknisk befaring.

Denne leiligheten ble forøvrig solgt under takst, men det slår ikke så veldig ut på honoraret.

Noe virker iallfall å være riv ruskende galt! 

Slurvete: Bl.a. har jeg opplevd meglere som gang på gang ikke har med nødvendige nøkler på visning, man vil jo helst se alt man skal by på. På vegne av en eldre dame måtte jeg en gang dra til megler og be om salgsplakater.

(Innlegget ble redigert 05.09.16 20:02)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg