Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøpe borettslagsleilighet utenom megler/visning o

NYTT TEMA
Kjakan2005
Kjakan2005Innlegg: 596
08.11.16 17:13

En venn av meg har en OBOS-leilighet jeg ønsker å kjøpe. Vi er enige om pris og ønsker å gjøre dette utenom megler. Hvordan vil dette slå ut med tanke på eventuell forkjøpsrett osv? Jeg har bare 1mnd ansiennitet. 

Fordel for selger er at prisen som er satt er ganske høy (flere leiligheter nylig solgt i nærheten som gir god indikasjon på markedspris) samt at han slipper å betale ca 100 000 til megler osv i provisjon (samt Finn.no osv). For min del er gevinsten at jeg kan få kjøpt meg en leilighet og kunne slå meg til ro med dette...

Dette er uproblematisk for en vanlig bolig, spørsmålet er om dette blir annerledes for en bolig i borettslag (som OBOS) med forkjøpsrett...

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 3439
08.11.16 17:23

Vel, denne vennen må ta kontakt med forretningsfører, dvs. OBOS, som tar seg av det som vedkommer forkjøpsretten og utlysningen.

Videre bør dere få en advokat til å skrive kontrakt og ta oppgjøret; det koster noen tusener men du kommer neppe utenom det.

(Innlegget ble redigert 08.11.16 17:24)

runenoreg
runenoregInnlegg: 12969
13.11.16 09:09
Kjakan2005: Hvordan vil dette slå ut med tanke på eventuell forkjøpsrett osv?

Forkjøpsretten må prøves ut uansett.

William_S3
William_S3Innlegg: 3009
13.11.16 12:16

Det er vel ikke helt lov i henhold til borettslagsloven - hadde vært no annet om det hadde vært ren selveierleilighet. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg