Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forkjøpsrett ved kjøp av andelsleilighet

NYTT TEMA
Kolibrien
KolibrienInnlegg: 130
18.11.16 20:42

Jeg gikk i dag seirende ut av en budrunde, og er medlem i boligbyggerlaget som andelsleiligheten tilhører. Jeg er fullstendig klar over at leiligheten kan bli tatt på forkjøpsrett innen de to første ukene til samme vilkår som jeg var villig til å gi, men jeg har et spørsmål angående dette:

Har dere mistet en leilighet som følge av andres forkjøpsrett?
Hva er din opplevelse rundt dette?
Vant du mange budrunder før du fikk leiligheten du ønsket?
Finnes det en statistikk/hva er muligheten for at dette skal skje?

Veldig åpne spørsmål, men det er greit å høre hva som gjelder andre. Per nå ser jeg på leiligheten som noen andres helt til vi evt. får en kontrabeskjed om 14 dager. 

(Innlegget ble redigert 18.11.16 20:45)

runenoreg
runenoregInnlegg: 13011
19.11.16 08:42

Har dere mistet en leilighet som følge av andres forkjøpsrett? Nei.
Hva er din opplevelse rundt dette? Det er spennende å gå rundt og vente på et evt bud, men sjansen er veldig liten. 
Vant du mange budrunder før du fikk leiligheten du ønsket? Var kun jeg som ga bud og jeg fikk leilighet langt under takst.
Finnes det en statistikk/hva er muligheten for at dette skal skje? I følge min megler er det som regel svinbillige oppussingsprosjekt medlemmer bruker forkjøpsretten på. Det er i alle fall det vanlige rundt her jeg bor.

Kolibrien
20.11.16 19:53
runenoreg: Finnes det en statistikk/hva er muligheten for at dette skal skje? I følge min megler er det som regel svinbillige oppussingsprosjekt medlemmer bruker forkjøpsretten på. Det er i alle fall det vanlige rundt her jeg bor.

Ja, det er dette jeg også tror.

Men på visningen var det en rekke familier til stede, og kun tre deltok i budrunden. Derfor anser jeg sjansen som stor for at noen kun "sitter på gjerdet" og kan snappe den opp med forkjøpsrett.

Dog håpløst system angående informasjon fra boligbyggerlaget sin side, da leiligheten allerede nå kan være tatt på forkjøpsrett, men vi får ikke beskjed før desember. 

runenoreg
runenoregInnlegg: 13011
21.11.16 05:28
Kolibrien: Dog håpløst system angående informasjon fra boligbyggerlaget sin side, da leiligheten allerede nå kan være tatt på forkjøpsrett, men vi får ikke beskjed før desember.

Du kan følge med på OBOS sine hjemmesider. Der oppdateres ansienniteten dersom noen har brukt forkjøpsretten på den leiligheten.

Kolibrien
21.11.16 17:33
runenoreg: Du kan følge med på OBOS sine hjemmesider.

Dessverre ikke OBOS, men en lokal variant. 

Sjefan
SjefanInnlegg: 10555
22.11.16 22:59
Kolibrien: Har dere mistet en leilighet som følge av andres forkjøpsrett?
Hva er din opplevelse rundt dette?
Vant du mange budrunder før du fikk leiligheten du ønsket?
Finnes det en statistikk/hva er muligheten for at dette skal skje?

Ja.

Tiden går veldig seint, kjipt å miste den, men fikk kjøpt en mye finere leilighet så alt i alt ble det veldig bra. 

Nei, kun en.

Vet ikke

Kolibrien
06.12.16 20:24

Vi fikk leiligheten om noen skulle være interessert.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg