Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boliglån med høy egenkapital og lav inntekt?

NYTT TEMA
Magica74
Magica74Innlegg: 2
10.01.17 21:43

Min sønn har egenkapital på 1.300.000 og ønsker å kjøpe en leilighet til ca 1.700.000.
Det betyr at han mangler 400.000.
Han går på høyskole og har lønnsinntekt på ca 6.500,- i mnd ved siden av stipend og lån på 7.500,-/mnd. Dvs at han har ca 14.000,- i mnd å forsørge seg med og ingen gjeld.
Banken sier at dette ikke holder, så han får ikke lån og må inn på leiemarkedet...
Er ikke det litt crazy?
Finnes det en bank der ute, som kan hjelpe han?

Everenga
EverengaInnlegg: 3349
27.01.17 08:27

Problemet hans er at lån og stipend ikke regnes som fast inntekt siden det er tidsbegrenset og det er ingen garanti for at han har jobb når dette er over. En mulighet er lavinnskudd der han går inn med egenkapitalen og har fellesgjeld i stedet for lån, på den måten unngår man å ha med banken å gjøre i det hele tatt.

win
winInnlegg: 69
04.02.17 15:14

Han har altså en årlig brutto lønn på omkring 120 000,- (eller noe slikt?)? I så fall burde han kontakte en annen bank - det er jo godt innenfor med et lån på 400 000,-. Vil jo være relativt liten risiko for banken så vidt jeg kan skjønne, selv når de ikke regner studielån som inntekt. God bankkontakt og skjønn tror jeg fungerer her.

Samtidig lurer jeg på hvordan han får fullt studielån med så mye formue? Finnes det ikke maksgrenser for slikt? Men det er en annen sak.

snekker1
snekker1Innlegg: 11
03.03.17 13:14

Hei. Det du kan gjøre er å være medlånetaker. Du trenger da å legge ved din lønnslipp. Og hvis den er "normal" så kan du være med å kjøpe leiligheten.

Siden sønnen din har såpass god egenkapital, så hadde jeg ikke vært bekymret for risikoen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg