Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Foreslå hvor vi kan flytte!

NYTT TEMA
win
winInnlegg: 95
16.04.17 13:06

Vi har lyst til å flytte til et annet klima da vi har en i familien som sliter veldig med astma og pollenallergi (bjørk og hassel i hovedsak). Vi er mor og far i 30-årene og et barn i barnehagealder.

Det er mange steder vi kunne tenke oss å bo, men det er jo slik at man gjerne skal leve av noe også. Mor er spesialfysioterapeut og far studerer fortsatt (jus). Vi har familie henholdsvis på østlandet og nord i Sverige.

Vi har lyst til å flytte et sted (fortrinnsvis) med innlandsklima, uten (kraftig) pollensesong, med svært gode muligheter for å være aktiv med en eller annen form for ski, fjell- eller skogturer, kanskje fiske eller noe i den duren. Om vi bor ganske avsides eller i leilighet midt i sentrum er ikke så viktig bare totalen fungerer.

Vi har tenkt på alt fra Røros og Oppdal til Karasjok og Tromsø. Hvordan skal vi starte denne prosessen?

Takker for alle innspill..

Justice 96
Justice 96Innlegg: 26512
16.04.17 15:38

Flytt til Rauma kommune er mitt tips, (Åndalsnes, Isfjorden, Vestnes, Måndalen osv osv. Jeg har utvilsomt hatt best livskvalitet i dette området, i de tider jeg bodde i Norge. 

Heller ikke negativt at prisene på boliger er relativt lave i dette området. Får ganske bra valuta for pengene.  

Skulle jeg flyttet tilbake til gamlelandet hadde jeg valgt et sted i Rauma Kommune. Uten tvil. 

Lykke til 

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3674
16.04.17 16:03

Flytt utenlands...? :-)

Fremz
FremzInnlegg: 7808
16.04.17 16:04
Trolljegern: Flytt utenlands.

Litt kjipt når man studerer jus.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3674
16.04.17 16:19

Du har ikke vært innom så mange universitetet eller høyskoler opp gjennom eller?

fargerik
fargerikInnlegg: 43674
16.04.17 18:37
win: Vi har lyst til å flytte til et annet klima da vi har en i familien som sliter veldig med astma og pollenallergi (bjørk og hassel i hovedsak). Vi er mor og far i 30-årene og et barn i barnehagealder. Det er mange steder vi kunne tenke oss å bo, men det er jo slik at man gjerne skal leve av noe også. Mor er spesialfysioterapeut og far studerer fortsatt (jus). Vi har familie henholdsvis på østlandet og nord i Sverige. Vi har lyst til å flytte et sted (fortrinnsvis) med innlandsklima, uten (kraftig) pollensesong, med svært gode muligheter for å være aktiv med en eller annen form for ski, fjell- eller skogturer, kanskje fiske eller noe i den duren. Om vi bor ganske avsides eller i leilighet midt i sentrum er ikke så viktig bare totalen fungerer. Vi har tenkt på alt fra Røros og Oppdal til Karasjok og Tromsø. Hvordan skal vi starte denne prosessen? Takker for alle innspill..

Tviler på at dere kan flykte fra pollenhelvetet, jeg har mer tro på antihistaminer når det er som mest slitsomt.

Jeg er selv ganske asmatisk og pollenallergisk, men takler det med godt kosthold og litt medisin når det kniper.

Dere skal selvfølgelig ikke flytte nordover, men hit til Fredrikstad.

Her er det ille bra.

(Innlegget ble redigert 16.04.17 18:39)

puma1
puma1Innlegg: 18023
16.04.17 18:42

Geilo. Der har en også nærheten til Geilomo barnesykehus for barn med astma og allergi. 

petterG
petterGInnlegg: 9243
16.04.17 19:10

Svalbard har lite pollen...

Fremz
FremzInnlegg: 7808
17.04.17 00:52
Trolljegern: Du har ikke vært innom så mange universitetet eller høyskoler opp gjennom eller?

Bare to.

DimitarBerbatov9
DimitarBerbatov9Innlegg: 12955
17.04.17 12:23
win: Vi har lyst til å flytte et sted (fortrinnsvis) med innlandsklima, uten (kraftig) pollensesong, med svært gode muligheter for å være aktiv med en eller annen form for ski, fjell- eller skogturer, kanskje fiske eller noe i den duren. Om vi bor ganske avsides eller i leilighet midt i sentrum er ikke så viktig bare totalen fungerer.

Dette høres ut som Trysil. 

Å flykte helt fra bjørkepollen tror jeg blir vanskelig i Norge, men her er det i hvert fall mer barskog enn de fleste andre steder. I tillegg har du noen av Norges beste muligheter for både ski og fiske i umiddelbar nærhet.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 2126
17.04.17 14:03
win: Vi har lyst til å flytte et sted (fortrinnsvis) med innlandsklima, uten (kraftig) pollensesong,

Da må du vel opp i høyfjellet over tregrensen. Selv i innlandet kommer det kraftig spredning av bjørkepollen, bare litt senere en ute ved kysten, du kan ikke flytte vekk fra dette er min mening, da må du vekk fra Norge iallefall. Kanskje Sahara ørkenen, der kan du vel leve av å selge vann :))

F.R.O.G
17.04.17 14:04
puma1: Geilo. Der har en også nærheten til Geilomo barnesykehus for barn med astma og allergi.

Fremdeles masse bjørkepollen som rammer de fleste verst, om du da ikke skal leve inne hele den perioden den rammer, og den er der bare at den kommer sent i mai/ juni.

fargerik
17.04.17 19:11
F.R.O.G: Da må du vel opp i høyfjellet over tregrensen. Selv i innlandet kommer det kraftig spredning av bjørkepollen, bare litt senere en ute ved kysten, du kan ikke flytte vekk fra dette er min mening, da må du vekk fra Norge iallefall. Kanskje Sahara ørkenen, der kan du vel leve av å selge vann :))

Ingen andre trær er høyere oppe i tregrensen enn bjørk, vel???

Vi kan ikke flykte fra pollen, det er over alt bortsett fra når det er vinter.

Det er slitsomt, ja, jeg vet...men noen av oss klarer dette fint med medisiner. Antihistaminer!

Og så er det altså dette med livsstil.

Man er det man spiser. Spiser man sunt, blir legemet sunt.

(Innlegget ble redigert 17.04.17 19:12)

F.R.O.G
17.04.17 19:46
fargerik: Ingen andre trær er høyere oppe i tregrensen enn bjørk, vel???

Kanskje noen krokete fjellbjørker, som knapt nok får tid til å produsere noe pollen :) Finse er sikkert en trivelig plass for allergikere :)

fargerik
18.04.17 03:24
F.R.O.G: Kanskje noen krokete fjellbjørker, som knapt nok får tid til å produsere noe pollen :) Finse er sikkert en trivelig plass for allergikere :)

Kanskje Finse, ja. Men det er jo også en tanke å bosette seg ute ved kysten. Hvaler, for eksempel. Det er jo stort sett sørvest vind med pollenfri luft fra havet, og mildt og fint klima. Ikke er det så fælt langt å reise til byen og finne tog heller.

Det er sikkert bra nordpå, men mørketiden er jo veldig lang, da. Dagslys er bra for den mentale helsen, og i en sunn sjel får man et sunt legeme.

Men man kan jo lure, hva skjer?

"I Norge er det i dag vel én million av oss som er rammet av allergi mot én eller flere pollenarter. Det tilsvarer 20 prosent av befolkningen. Går man tilbake til 1975, var det kun fem prosent..."

Jeg er ganske sikker på at det er så mange andre utløsende faktorer rundt oss at det bare bikker når det kommer pollen på toppen. Det er dråpen som får glasset til å renne over. Bearbeidet mat, sprøytet mat, kjemiske tilsetninger og kunstige søtningsmidler og smakstilsetninger...cocktailen er rett og slett for mye for oss.

(Innlegget ble redigert 18.04.17 03:35)

fargerik
18.04.17 03:38

...og vaskemidler og parfymer og overdreven bruk av såpe (rakk ikke å redigere).

Senger, madrasser, puter og dyner, men allergikere er vel klar over at sengemiddbæsj er viktig å få støvsugd bort.

Men det har altså vært en stor spredning av bjørk i de siste tiårene, og med mildere klima har etterhvert sesongen blitt lengre pluss at nye pollenspredende planter som f. eks. beiskambrosia er i ferd med å etablere seg i Norge.

Pollensesongen er blitt et folkehelseproblem som koster samfunnet ti milliarder kroner i året, det er alvorlige greier, dette.

(Innlegget ble redigert 18.04.17 03:43)

win
winInnlegg: 95
19.04.17 10:20

Tusen takk for fine forslag. Som nevnt er det ikke nødvendigvis slik at vi vil flytte heelt vekk fra alt som heter pollen, men ihvertfall hvor sesongen er betydelig kortere.

Forøvrig helt med på alt du sier Fargerik, og det aller meste har vi gjort noe med. Det er parmyfefritt her, vi har nesten full kontroll på hva vi inntar av mat, krigen mot sengemidd kjempes og en hel del andre tiltak er på plass. Men det er selvsagt vanskelig å gardere seg helt.

For å understreke behovet for å flytte er det altså slik at antihistaminer og inhalasjonsmedisiner ikke gjør susen. Jo det virker, men siden astmaen er såpass vanskelig i kombo med pollenallergien, blir resultatet at perioden fra Februar til Juni umuliggjør utendørsaktiviteter for en i familien. Det er vanskelig nok å få gått på jobb. Så det føles verdt å flytte pga. dette.

Justice 96: Rauma er et område jeg ikke kjenner noe særlig til. Skal definitivt sjekke ut det og hva stedene du nevner har av muligheter mtp. jobb og slikt. Er jo skrekkelig glad i Lesja og innover og det er jo ikke lange veien derfra - så det høres spennende ut. Litt minus at det er veldig langt både fra begge slektende våre, men det er ingen dealbreaker. Takk!

Trolljegern: Utenlands er ikke aktuelt akkurat nå, men kanskje på et senere tidspunkt :)

Fargerik: Fredrikstad, faktisk! Hyggelig by er det jo! Og øyene ut mot Hvaler er jo flotte, men jeg kan ikke se helt at det vil være store forskjellen fra der vi bor i dag. Interessant det du sier med pollenfri vind, men fuktig havsluft og det jeg tror er cirka like mye pollen som her frister ikke veldig. Eller så er det noe jeg ikke har skjønt :) Men takk!

Puma1: Geilo, ja. Har ikke helt oversikt over akkurat Geilo, men skal nå sjekke ut. Flere steder rundt omkring der som kan være aktuelle om vi finner jobber og slikt som fungerer. Mye som lokker rundt omkring der i alle fall! Takk!

DimitarBerbatov9: Trysil, ja. Jeg tror vi må prøve å dra dit å se hvordan det er nå i mai. Tror jeg kunne trivdes veldig der men alt som fins av ski-, fiskemuligheter osv. Og Femundsmarka ikke lange veien unna heller. Så det er "skikkelig" innlandsklima der også altså? Lav luftfuktighet? Skal virkelig se nærmere på det altså. Takk!

petterG: Svalbard hadde vært moro, men ikke akkurat nå. Ellers er vi ikke redd hverken for avsides steder, kulde, mørketid eller slikt. Men Svalbard får eventuelt bli en annen gang :)

Torotto
TorottoInnlegg: 11100
20.04.17 14:58
win: petterG: Svalbard hadde vært moro, men ikke akkurat nå. Ellers er vi ikke redd hverken for avsides steder, kulde, mørketid eller slikt. Men Svalbard får eventuelt bli en annen gang :)

Hva med Finnmark? 

Finnmark har etter Astma og Allergiforbundet kort sesong for pollen.

I tillegg har Finnmark avskrivningsregler for studiegjeld og skatte fordeler.

Alta ligger flott til og med flere daglig flyforbindelse til Oslo ( Østlandet) 

Hvor det i nærområdet finnes en rekke forskjellige typer landskap.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13265
21.04.17 06:10
Trolljegern: Flytt utenlands...?

Har dem ikke pollen der?

Jeg har prøvd å google tidligere da jeg har gresspollenallergi, husker ikke helt hva jeg kom fram til. Vet ikke om det finnes en oversikt over hvilke land/områder utenom Norge man kan slippe unna?

Men nordpå er det ihvertfall mye kortere sesong, så personlig ville jeg anbefalt det. Litt opp i høyden, typ Geilo som nevnt, slipper man også unna en del. Evt finnes det jo både tabletter og vaksiner.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg